Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jhea

ELIASSONS BÅTVARV I VARBERG

Rekommendera Poster

Det börjar hösten -12 att jag får El fel i maskinen, En VP D6-310 från -06.

Kontaltar försäkringsbolaget som ber mig att ta kontakt med närmsta båtfirma som blir Eliassons båtvarv. Dessa tar på sig skadan och vill laga felet.

Det visar sig att maskinen är skrotad ur registret och ett problem uppstår med att få ett nytt chassi nr så man kan programera om data boxer,  PCU  som sitter i och är sönder. Det är en så kallad TMA maskin som man kan köpa av  Volvopenta handlare. Den har vait monterad i båt men ej fungerat, man byter den på garanti. Dessa kan en vp handlare köpa och laga sedan sälja till anställda för billigare peng. En sådan har jag tydligen köpt – 06.

Jag viste att det varit fel på maskin och den var lagad men inte att den inte ”fanns”. Tydligen skrotad i Åland.

Nu när Eliassons båtvarv felsöker står båten på land, jag får tappa ur maskinen från vatten eftersom det nu blir vinter. Tar ur zinkpluggar och bakre drän vid laddkylet tills vatten slutar rinna.

Tydligen går en plastplugg av i bottenläget och det blir ståndes kvar vatten i gaveln på oljekylet som också är av plast och jag ser olja i maskinrummet dagen efter första frostnatten. ( bottenpluggen sitter kvar i gavlen).

Tar kontakt med Eliassons båtvarv igen o ber dom laga Oljekylet som läcker.

Nu börjar det::  Det tar tid med datafelet nu är det vår och båten står klar o skall i sjön igen oljekylet ej påbörjat, ringer o tjötar, åker till butik för att  fråga vad som sker.Dagen efter kommer de.

De kommer ut och tar med oljekylet samtidigt som ny PCU monteras och programeras.

Eliassons monterar sedan kylet efter några veckor, jag går som tur ner i maskinrummet innan vi lyfter ner henne i vattnet och ser då att kylslangen är missad till hälften på anslutningen och kommer ej att vara tät.

Vid första start vill christian vara med Ägaren till Eliassonbåtvarv för att se att maskinen funkar som den skall, ringer och han kommer men vid start så pissar det ut olja ur kylet. Montören Erling kommer ut igen och Så kallat efterdrar kylen, pissar mera nu. Han är ute 6 ggr och försöker efterdra och har isär det med nya O-ringar och han även annvänder massa Packning på tub .Han använder ordet att han ger sig inte innan den är tät.

Den 6 gången han är där har våran semester börjat och det är juli. Hur kul e detta??

Ställer han frågan, att om dom inte kan laga så sig till så någon annan kan göra det.

Det är högsäsong nu men dom har haft på sig sedan Nov-12. Försöker efter detta att få tag på ägaren via mail, telefon, telefon svar , varit i butik och lämmnat medelande, inget svar.

Ett svar får jag av Christian, han skall best ett begagnat kyl som han vill bjuda på?? Jag skall bara betala arbetskostnat. Tackar ja till detta, men det kommer aldrig och jag får aldrig mer kontakt med Eliassons igen.

Våran semester är nu över och vi börjat jobba. Hoppar ner i båten och river loss hela skiten själv, fan vilken syn jag ser. Tuberna i kylet är det blå massa på,  O-ringarna är nerkletade med packningsmassa som hänger på insidan av den renade oljan. Gängor är sönderdragna, o-ringar är klämda, även brytmärken i hus o mässingkyl.

Det sitter även ett mellanlägg i kylpaketet som är felvriden så om maskin gått att köra med så hade den gått varm.

Lägger allt i en balja och kör till Eliassonsbåtvarv för att visa upp, två som sköter firman medans ägaren är på sem kommer o tittar och fotar, de tycker att det ser för jävligt ut. 

Kör dagen efter till en firma i GBG som har en kass maskin ståendes med en kylare på som jag får montera av och köpa av dem. Dessa kollar på min kyl, inte specielt fackmanamässigt gjort, se bilder. De talar även om risker som kommer att hända om den blåa massan släpper och följer med kanaler upp till smörjning av kolvar ,kammaxel, vevaxel o allt annat. Inte kul..

Försöker få ett snack med Christian efter detta men det går ej, han tycker d har gjort ett bra jobb. Jag annmäler dessa till ARN och har nu fått svaret från dessa, jan-14. Avslag, och när jag läser Eliassonsbåtvarvs version så har Christian ägaren jugit ihop något helt annat, som att jag själv har monterat ner kylet innan deras montör kommit, huset är skevt efter frys skadan. Varför byter dom det inte då? Nej för det vill tydligen inte jag! 

Jag krävde att de skulle stå för det beg kylet och en tillbyggnads satts, och förlorad semester.

Sammanlagt 33000 SKr.

Vad jag gör om maskinen skär vet jag inte!!

Så nu tänker jag hänga ut Eliassonsbåtvarv till er andra så ni inte gör om samma misstag och låta de göra jobb som de inte kan.

post-17454-1394237768,5129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt!

Tyvärr är jag inte förvånad då jag ALDRIG hört någon som varit nöjd efter ett motorbyte eller större jobb på marina.

En god vän betalade precis 125k för att få en ny Yanmar i sin segelbåt. Varvet gjorde ett kanonjobb och allt såg väldigt bra ut då min vän inspekterade deras arbete. Efter genomfört jobb skulle varvet eventuellt flytta ut båten ur varmhallen och i så fall meddela min vän så han kunde komma och täcka över den. Varvet hörde inte av sig så han åkte dit och båten hade då stått ute i 2 veckor med öppen lucka, regnet hade pissat in i båten i 2 veckor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt för TS och även för din vän. Jag har å andra sidan aldrig hört någon missnöjd, finns säkert om man hör med alla kunder de haft under åren, med Båtservice i Karlstad. Det fanns ett bra serviceställe till som hette Bosses Marinservice. Tyvärr är det nya ägare nu med lägre ambitionsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tummen upp för det inlägget. Kan verkligen instämma i att Båtservice är mycket bra. Har fått mycket teknisk support via såväl telefon som mail.

Bosses marinservice gick ner en massa hack i servicegrad/-villighet när de gick upp i Marin&Fritid, men Båtservice har jag aldrig hört nåt negativt om. Möjligen att dom kan vara lite underbemannade ibland vilket kan ge onödigt lång väntetid i butiken. Lite jobbigt om man bara ska handla något lite snabbt, men skönt samtidigt att dom faktiskt tar sig tid att hjälpa kunder som bara har frågor och sen skruvar själva så den väntetiden tar jag gärna. Man kan ju alltid klämma på lite prylar under tiden :-)

 

Jag har faktiskt tillomed fått låna en del spec.verktyg därifrån

 

Och Nej, jag har ingen somhelst anknytning till företaget ifråga, bara ruskigt nöjd. Ska jag nån gång i framtiden betala för ett jobb såsom motorbyte så blir det hos dem. Även om jag skulle flyttat till Lappland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många externaliteter som våra marknadsekonomiska modeller inte verkar få med, som till exempel hur ett sådant företag får ett långvarigt förtroende från några kunde.

Vad säger försäkringsbolaget om du gör en ny skadeanmälan beträffande utförandet av din tidigare skadereglering - en metaanmälan? Det borde väl inte vara omöjligt. Får du f-bolaget på din sida finns det större juridiska muskler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som verkar vara missnöjda med servicevarven generellt sätt. Jag måste dock säga att jag har varit nöjd hittils med de jag anlitat. Yamaha marine store i Norrtälje för förra båten och Östernäs båtvarv för nuvarande. Speciellt Östernäs har alltid ställt upp även med kort varsel med felsökning mm. Även använt mig av Lagerviks på Blidö en gång i samband med felsökning på nuv båt och varit nöjd.

Kanske bara har haft tur..vad vet jag..

Hanteringen av trådskaparens fall låter ju dock riktigt dåligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med där om Båtserviceyes, dom är vad dom heter.

Och jag har ingen koppling mer än att jag handlar där emellanåt (Åker ju Mercruiser och det är inte deras märke). Har haft med dom o göra när jag servat Honda-motorn och det är bara positivt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har börjat att ta det med försäkringsbolaget igen, man har ju ex stilleståndersättning.  Jag ifrågasatte oxå att de betalat ut över 50 tusen i mantimmar för att byta pcu och programera denna. Rätt fett betalt när det enbart va timmarna. Försäkringbolaget blev lite ställd och tyckte det var lite mycket. Men de gör inget åt de för det är vi som betalar detta med våran premie. Inte konstigt att det är dyra premier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar hösten -12 att jag får El fel i maskinen, En VP D6-310 från -06.

 

Kontaltar försäkringsbolaget som ber mig att ta kontakt med närmsta båtfirma som blir Eliassons båtvarv. Dessa tar på sig skadan och vill laga felet.

 

Det visar sig att maskinen är skrotad ur registret och ett problem uppstår med att få ett nytt chassi nr så man kan programera om data boxer,  PCU  som sitter i och är sönder. Det är en så kallad TMA maskin som man kan köpa av  Volvopenta handlare. Den har vait monterad i båt men ej fungerat, man byter den på garanti. Dessa kan en vp handlare köpa och laga sedan sälja till anställda för billigare peng. En sådan har jag tydligen köpt – 06.

 

Jag viste att det varit fel på maskin och den var lagad men inte att den inte ”fanns”. Tydligen skrotad i Åland.

Nu när Eliassons båtvarv felsöker står båten på land, jag får tappa ur maskinen från vatten eftersom det nu blir vinter. Tar ur zinkpluggar och bakre drän vid laddkylet tills vatten slutar rinna.

 

Tydligen går en plastplugg av i bottenläget och det blir ståndes kvar vatten i gaveln på oljekylet som också är av plast och jag ser olja i maskinrummet dagen efter första frostnatten. ( bottenpluggen sitter kvar i gavlen).

 

Tar kontakt med Eliassons båtvarv igen o ber dom laga Oljekylet som läcker.

 

Nu börjar det::  Det tar tid med datafelet nu är det vår och båten står klar o skall i sjön igen oljekylet ej påbörjat, ringer o tjötar, åker till butik för att  fråga vad som sker.Dagen efter kommer de.

 

De kommer ut och tar med oljekylet samtidigt som ny PCU monteras och programeras.

 

Eliassons monterar sedan kylet efter några veckor, jag går som tur ner i maskinrummet innan vi lyfter ner henne i vattnet och ser då att kylslangen är missad till hälften på anslutningen och kommer ej att vara tät.

 

Vid första start vill christian vara med Ägaren till Eliassonbåtvarv för att se att maskinen funkar som den skall, ringer och han kommer men vid start så pissar det ut olja ur kylet. Montören Erling kommer ut igen och Så kallat efterdrar kylen, pissar mera nu. Han är ute 6 ggr och försöker efterdra och har isär det med nya O-ringar och han även annvänder massa Packning på tub .Han använder ordet att han ger sig inte innan den är tät.

 

Den 6 gången han är där har våran semester börjat och det är juli. Hur kul e detta??

 

Ställer han frågan, att om dom inte kan laga så sig till så någon annan kan göra det.

 

Det är högsäsong nu men dom har haft på sig sedan Nov-12. Försöker efter detta att få tag på ägaren via mail, telefon, telefon svar , varit i butik och lämmnat medelande, inget svar.

 

Ett svar får jag av Christian, han skall best ett begagnat kyl som han vill bjuda på?? Jag skall bara betala arbetskostnat. Tackar ja till detta, men det kommer aldrig och jag får aldrig mer kontakt med Eliassons igen.

 

Våran semester är nu över och vi börjat jobba. Hoppar ner i båten och river loss hela skiten själv, fan vilken syn jag ser. Tuberna i kylet är det blå massa på,  O-ringarna är nerkletade med packningsmassa som hänger på insidan av den renade oljan. Gängor är sönderdragna, o-ringar är klämda, även brytmärken i hus o mässingkyl.

 

Det sitter även ett mellanlägg i kylpaketet som är felvriden så om maskin gått att köra med så hade den gått varm.

 

Lägger allt i en balja och kör till Eliassonsbåtvarv för att visa upp, två som sköter firman medans ägaren är på sem kommer o tittar och fotar, de tycker att det ser för jävligt ut. 

 

Kör dagen efter till en firma i GBG som har en kass maskin ståendes med en kylare på som jag får montera av och köpa av dem. Dessa kollar på min kyl, inte specielt fackmanamässigt gjort, se bilder. De talar även om risker som kommer att hända om den blåa massan släpper och följer med kanaler upp till smörjning av kolvar ,kammaxel, vevaxel o allt annat. Inte kul..

 

Försöker få ett snack med Christian efter detta men det går ej, han tycker d har gjort ett bra jobb. Jag annmäler dessa till ARN och har nu fått svaret från dessa, jan-14. Avslag, och när jag läser Eliassonsbåtvarvs version så har Christian ägaren jugit ihop något helt annat, som att jag själv har monterat ner kylet innan deras montör kommit, huset är skevt efter frys skadan. Varför byter dom det inte då? Nej för det vill tydligen inte jag! 

 

Jag krävde att de skulle stå för det beg kylet och en tillbyggnads satts, och förlorad semester.

 

Sammanlagt 33000 SKr.

 

Vad jag gör om maskinen skär vet jag inte!!

 

Så nu tänker jag hänga ut Eliassonsbåtvarv till er andra så ni inte gör om samma misstag och låta de göra jobb som de inte kan.

Kan bara hålla med om allt du skriver, Mitt försäkringsbolag ville inte att jag lämnade min båt på Eliassons, Dom bjöd på min självrisk om jag körde upp båten till Göteborg.....

 

Nu har jag köpt en boggie kärra för 45 papp. Så att jag kan ta båten vart jag vill...

Aldrig mer Eliassons   Aldrig,Aldrig................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om allt du skriver, Mitt försäkringsbolag ville inte att jag lämnade min båt på Eliassons, Dom bjöd på min självrisk om jag körde upp båten till Göteborg.....


 


Nu har jag köpt en boggie kärra för 45 papp. Så att jag kan ta båten vart jag vill...


Aldrig mer Eliassons   Aldrig,Aldrig................


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft med dem och göra och jag kommer aldrig lämna min båt hos dem heller, de är precis odugliga! Så vad ni än gör använd dem aldrig till att göra saker på båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...