Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarcusOlofsson89

En Tur 80 eller Maxi 77

Rekommendera Poster

Jag står nu inför ett krångligt men roligt beslut. Jag ska köpa större segelbåt. Jag har har en Stortriss MKII som jag har sålt efter 6år då jag har bestämt mig för att köpa en större segelbåt. Jag har fått nys om en tur 80 till ett bra pris. Samtidigt har jag seglat lite Maxi 77 och gillar den båttypen starkt. Jag har varit fast besluten innan att köpa just en Maxi 77 men jag har fått ögonen på denna tur 80. Jag kan utan och innan informationen om båtarna och kommentarerna  från sailguide.com. Men jag har dålig erfarenhet av den storleksklassen och vill bredda min syn på segelbåtar i den klassen.

Jag är inte helt färsk på segling, stortrissen har jag varit ute med i snitt 3ggr i veckan när den har legat i vattnet. I ur och skur, kuling och hagel. Men jag kan ju inte säga att jag är en väldigt duktig seglare.

Vad har ni för åsikter om val av min nya båt, är detta helt uppåt väggarna med dessa 2 modeller? Ska jag välja en annan båt? Vilken i så fall? Motivera gärna varför.

Hoppas att alla seglar-rävar är aktiva på denna sida trots lågsäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då man tittar efter en båt som dessa som trots allt har rätt många år på nacken är båtens skick och skötsel A och O. Låt alltså inte priset i första hand vara vägledande utan värdera också hur nya segeln är, motorn skick/ålder och framför allt båtens allmäna skick. En välskött båt brukar också ofta vara väl uppdaterad med fräscha segel, prylar mm. 

Jag har inte seglat någon Tur80 men har en känsla av att Maxi 77 är lite roligare/snabbare, om än mera plastig invändigt. Jag skulle välja en Maxi av den orskaken och även på grund av att utbudet av sådana är mycket större. Det finns alltså större chans att hitta en välskött båt och då utbudet är stort går priserna nedåt (även på de fina båtarna).

Tur80 är lite mera uddabåt vilket också kan innebära att priserna inte ligger på topp men här blir det svårare att hitta ett välskött ex (nu vet jag visserligen inte hur den båt du funderar på ser ut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte seglat Tur 80 men väl Tur 84 och det var ingen rolig historia. En långsam klumpeduns utan seglingsglädje.

Även allmänt sett har Maxi 77 rykte om sig som en bra seglare, så i valet mellan en Tur 8x och Maxi 77 är mitt val tveklöst den senare. Det finns folk som renoverar den till nyskick och kappseglar den.

Maxi 77 är vanlig och missar du en står dig fler än 10 åter. Marknaden är din!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Problemet med priset är att det har givetvis en betydande roll. Eftersom jag inte vet om jag trivs i en större bått vill jag inte köpa en båt för över 100tkr och gillar jag det inte den typen av segling  så förlorar inte så hätte mycket pengar på affären, att göra vinst på en båt idag känns bara som en romantisk dröm man har. Skulle jag köpa en billigare och inte gillar den skulle det inte vara en lika stor förlust. Bra synpunter, tar till mig i mitt det i mitt sökande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag har vart inne lite på samma banor, sen såldes väl även tur 80 i halvfabrikat också va? Detta e något jag starkt ogillar. Är snickare och har sett helt fantastiskt dåliga lösningar på hantverk som har skadat så otroligt mycket. Att sedan upptäcka ett sådant dolt fel på en båt ger mig rysningar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur 80:s skrov och riggning är mycket likt det på en Vega, och seglar sannolikt som en sådan. Dvs - kryssar förmodligen som en gravid flodhäst, är tung på rodret när den kränger och går att få en ruggig fart på i mycket hård undanvind om man vågar hänga upp massor med segel.

Jag hade valt en annan båt - vad får man ge för en Sunwind 26:a idag? Eller en Dixie 27:a (har en själv...)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt skoj med ett forum som lever!

 

Peter_K: har läst lite om Sunwind 26 nu, ligger en på blocket nu för 75. så det känns som den ligger ungefär samma som maxi 77. har du egen erfarenhet av den ?

Pseudonym: Jag vill minnas att jag kollade på en Dominant 65? samma veva som jag köpte min Stortriss. Kan detta stämma ? Har du någon erfarenhet av denna båt? verkar vara snabb som tusan. Bra lys på den iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunwind-erfarenheter, ja. Några vänner till mina föräldrar hade en när jag var liten och familjerna brukade segla en fyra veckor tillsammans varje sommar i varsin båt.

 

Om man jämför med en Maxi så ser de lika ut vid första anblicken, men Sunwind har mer segel och effektivare rigg (partial, mer trimbar). Inredningen är mer påkostad med bättre teak och snyggare passning, har för mig det finns toautrymme också, 77:an är det väl sådär i med toa? Båten är byggd för semestersegling i skärgårdens lätta vindar, och är vekare än 77:an som är nästan onödigt styv med sin låga rigg och bulbköl.

 

Angående Sunwinden på Blocket; en med utombordare är ovanlig. Vi hade en i klubben som låg läääänge på Blocket innan den såldes. Dessutom är det januari. Kanske är det prutläge..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 77:a och har haft den i 14 år. Vi har både haft den till familjeksegling men även kappseglat en hel del med den. Det äf en trygg båt som tål bra med vind och beter sig bra i sjön. Jag tycker 77an är rymlig och välplanerad för sin storlek samt något snabbare än Tur80. (Båda är ju låglys). Så jag skulle helt klart välja 77:an. Tänk på att det är köparens marknad så se till att köpa en båt som har fräscha segel och bra utrustning. Jag har bytt det både segel,winchar,skotsystem .. en båt med bra segel är en fröjd att segla då man vinner i fart och slipper krängning..Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra med så många åsikter!

Peter_K: Sunwind är en ny båt för mig så ska kolla upp lite bättre och det är en båt som jag ska överväga. Inombordare är något jag definitivt jag vill ha, jag har blivit av med två motorer, varav ena gången var motorn fastlåst i akterspegeln. Var inte roligt att plasta om det.

Summer_Wind: Fick samma intryck om 77:an de få gånger jag har seglat den. Men har ju inte seglat mycket av den klassen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera om du kommer att segla mest i skärgården eller på havet. 

De flesta båtar numera har plattbottnade skrov som kan bli obekväma i motsjö. 77:an hör dit. 

Annars är det bara positivt med båten.  Sällan något pajar. Rodret är väl isåfall en svaghet. Nedre fästet lossnade en gång. Då uppskattar man utombordare. 

Förstärk gärna roderbladet i höjd med vattenlinjen. Vårt gick inte av men hade en spricka och läckte in vatten. Blir onödigt tungt om inte annat. 

Fyra försök för ett litet inlägg.  Gonatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem med mitt roder.. men jag tror de första årsmodellerna hade lite barnsjukdommar. Maxi77:an blev blåskyltad ifrån -75 om jag inte missminner mig. Med en rad förbättringar på bla kölinfästning som blev förstärkt och flera andra åtgärder. Därför bör du inte köpa de första årsmodellerna. .kolla på maxiklubbens info. Jag epoxibehandlade min båt -00 vilket skyddar skrovet bra. Jag bor efter hälsingekusten och har inte så mycket skärgård så större delen av seglatser har har varit på öppet vatten och visst stampar den i bland men det lär man sig undvika genom lite aktivare rorkultarbete ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Innan jag skulle välja skulle jag funera i vilka vatten jag seglar å hur.

Då faller frågan på en båt som tål mycket skit men kryssar bra å är långkölad eller en som är mer som en jolle och stoppas av krabb sjö men är relativt rymlig. Dit hör Maxi. Annars rekommenderar jag Fin-Gal. Vad annars?

Sedan har vi det här med ekonomi, finish, andrahandsvärde mm. Samt priset.

Viktigast är seglen. Utrustning, tja......man får inte tillbaka det man har betalt själv. En snurra räcker på en Maxi. Pruta.

Det jag har emot den båten är att det regnar in för huvudskottet lutar. Med stäng taklucka alltså. Man måste ha barnvagnssuffletten på. Förlåt Sprayhooden då. Sedan på bästa sittplatsen med ryggen mot skottet i sittbrunnen står ett fult trappsteg som är i vägen. Så där sitter man inte fast man vill. Båtens stora rymd kommer mest av att den har valdäck Utrymmet är svår att  utnyttja å man sitter illa mot den ryggbräda som finns där.

Så allting faller tillbaka till vad man vill ha båten till. Själv skulle jag även titta på Shipman28.

Det är svårt med moderna båtar som inte har IOR bulan eller är platta i aktern eller inte har fenköl. Vill man ha en som passar sjön/vädret och inte kappseglingsreglerna måste man nästan välja äldre modeller.

En tur med en Maxi 77 från Oxelösund till Herrängen räckte för att bekräfta mina  fördomar och tankar å gav erfarenhet nog om Maxi77 så jag avråder från den.

Peter_K har nog ganska rätt när han jämför Vegan med Tur80. Då är Shipman 28 bättre. Det är trist när vartenda våg stoppar upp båten när den slår in i krabb motsjö. Det gör inte Fin-Galn.

Se till att du har nya segel, det är absolut viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte ens på Shipman - den seglar riktigt fint, har klassiska linjer. Det jag inte gillar är dinetten, annars är det en riktigt bra båt för de pengarna. Andra älskar å andra sidan dinette så det är kanske bäst att avgöra själv - men är man inte fler än två och sover i förpiken är det inget att klaga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Accent?

Finns ett gäng fina Peter Norlin designer som seglar fin-fint.

Du kan då välja en båt med inombordare och partialrigg plus liten toa, praktiskt...

Annars är fördelen med att köpa en båt i en kappseglingsklass att det finns fina segel att köpa i andra hand... plus fina klassförbund som vet allt om båtarna. Express är en sådan klass. Eller vad som seglas mest där du bor - vilket jag inte vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju Maxin, helt klart. Underriggad dock.

Ska du ha nåt fartigt eller mer tryggt? Kommit flera bra förslag. Compis 28?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i lysekil och det e där den ska användas för seglatser längs västkusten. Som sagt jag avände min stortriss här i kuling. mycket spännande uplevelser. Utombordare ser jag inte som som ett alternativ. Jag har blivit av med 2 st och behövt plasta om akterspegeln då tjuvarna har sågat ur motorn med tigersåg. Andra gången det hände sa jag aldrig mer små utombordare vilket jag vidhåller av den orsaken att det e ganska dyrt att byta motor pga av den blir stulen. Men visst det är okomplicerade motorer, om de går sönder lyfter man av den med en hand och fixar det väldigt lätt hemma. Men forlorade hela min semester i sommar pga av satyget blev stulet v28 och försökte få tag på en båtmotor på västkusten litt i sommarruschen. fick tag i en i karlstad i slutet på februari. Visst inombordare kan fela och då blir det dyyyyrt. Men det e lättare att acceptera att den går sönder än att den blir stulen.

Kalman: Den seglingen jag gör är närsegling på kvällstid och gärna övernattningar på  helg och semester. Jag har inget emot busväder. Som jag har skrivit innan vet jag att man aldrig får tillbaka pengarna. Bara en romantisk dröm många har.

Peter _K: shipman var ny för mig tack för tipset!

Funkis: Accent har vart på tapeten, det är bara nått med den som jag inte gillar kan inte sätta finger på vad det är. Får ingen måste ha känsla däremot vill min kära sambo ha en sådan.

Bran82: En kompis farsa han en compis. Jag får inte heller där en måste ha känsla som jag får för den sunwind, 77a eller just den tur 80 jag har kollat på.

Vad säger herrskapet om en Helmsman 26 ? Finns den med inombordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det såldes runt 3400 gravida flodhästar vilket väl är den

tredje mest tillverkade båten i Sverige. Det är i princip alltid en

flodhäst på väg varvet runt. Och det är en sak som ingen annan båt

i samma prisklass kan stoltsera med. Så sjötålig är den och

stuvutrymmen finns så det räcker. Finns i ett stort utbud, alltifrån

vrak till sparbössa, till väldigt bra skick.

Så om jag har uppfattat saken rätt så handlar om man vill stampa

runt i en obekväm M77, hålla till godo med en blek kopia,

alternativt inte nöjer sig med mindre än originalet.

Är oftast utrustad med inombordare!

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus,

 

Seglar en Tur84 som blev köpt efter att ha seglat Stortriss i några år.

 

Mycket handlar om vilka vilkor/krav/budget på din kommande båt. Jag fick in rullfock, inombordare diesel, långfärdsrigg, akterbrygg, kärra, värmare, kyl och rejält segelpaket. Båten skulle vara 1,0 i lys eller över och ha lite personlighet. Då föll vi pladask :)

 

77an seglar fint, men jag har aldrig fått riktig känsla för ruffen. Känns som en större stortriss. Tur 8x kliver man ner i ruffen/salongen, och träkänslan är riktigt trevlig.

 

Du kommer alltid få höra, oavsett val av båt, att den seglar si , eller den seglar så. Alla har en åsikt , lystal är en bra referenspunkt, men säger inte heller allt.

 

 

Lycka till!! Du kommer ha toppenkul!

 

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi funderade mycket när vi letade båt i denna klassen. Vi kom från en Sheriff 600, och valet blev till slut en Maxi 77. Det finns många båtar som i dag är billiga i den klassen, men det gäller att kolla skicket och vanliga fel. Kolla även så inte däcket är mjukt på något ställe, för då har du mycket jobb framför dig.

Ett alternativ till Maxi 77 som vi fastnade för var Sunwind 26 som också har goda utrymmen i ruffen. http://www.marinmarknad.se/Segelbaat/Fenkoelad/Sunwind/26__/8838

Billigaste alternativet vi funderade på var RJ85, men dom hade inte lika stor ruff och var ofta i behov av mycket fix.

Lycka till, hoppas du hittar en kul båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt nybörjare både på sjön och som seglare. Vi, dotter och jag, köpte vår första båt en Vega modifierad  tre sässonger sedan.

Vegan har jag kvar, och hyr ut och mysseglar en liten sväng ibland, eftersom priserna rasat.

Efter Vegan hade jag, förrförra säsongen, en Scampi som var en fantastisk seglare (om jag nu kan uttala mej om det som helt ny och nyförälskad i fenomenet segling och båtliv).

Om jag tolkat dej rätt så är säkert Scampi lite i kostsammaste laget trots prisraset.

En bekant köpte en riktigt fin MAxi 77 två somrar sedan, för 25000kr. I riktigt bra bruksskick. EN båt för den pengen kan man ju omöjligen förlora några stora pengar på. Bekantingen har seglat lite av och till i hela sitt liv och han är nöjd med seglingsegenskaper mm.

När jag i ren impuls köpte min Vega visste jag ingenting om segling, sjöliv och än mindre om båtar. Efter köpet googlade jag mej till att vega var en riktig klassiker och väldigt vanlig båt. Två båtmodeller som vattnen var fulla av var Bavaria 37 och Maxi 77 och fler Maxivarianter, så dom kunde jag snabbt lära mej att känna igen.

Jag kan ju självklart, efter min ringa erfarenhet, inte segling, hade endast vindsurfat en vecka 1982.

Jag seglade trots allt nästan alltid både högre i vind och snabbare än just Maxi 77 or med min Vega och upplever absolut inte Vegan som en flodhäst. Sen kan det ju bero på att just alla dom Maxi:na hade kassa segel eller inte ville segla snabbare, vad vet jag.

Förra våren 1:maj helgen och helgen innan, i väntan på att få segla hem nya båten var vi ute ett par vändor med  Vegan Sea Breeze. Enkel att segla själv, kräver inte mycket vind, bra att stuva i, stor sittbrunn. Djävligt trevlig båt helt enkelt.

På min e det frihängande balansroder vilket gör att den alltid e extremt lätt på rodret och att den vid drift framåt svänger runt sin egen axel. Ofta fått frågan har du bogpropp på en VEGA???

Hur som helst vilken båttyp du än faller för kolla om du kan provsegla en sväng, eller hyr båten några dagar. Är det nån gång det är läge att köpa större så är det nu. allt e halva priset och under det.

 // Hannu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Nu har jag verkligen tid att kolla på båtar då mitt knä kapitulerade under en tennismatch. Så hela våren kommer bli rehab och operation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tennis!

Tenns och segling hänger verkligen ihop tycker jag. Förra sommaren tänkte jag börja planera en seglats, där man seglar till olika ställen varifrån man kan ta sig till tennisbanor. Tenniskryssning helt enkelt.

Kanske vi kan stråla samman och lira nånstans, när du skaffat båt.

Lycka till 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Själv har aldrig seglat Tur80..  Så min uppfattning om båten grundar sig enbart på det jag sett utav dem på land och till sjöss..
  • Därav tror jag att den är ganska lik en Albin Vega í de flesta aspekter..
  • Vill minnas att när jag första gången var ombord i den upplevde den som förhållandevis rymlig men med lite lågt i tak...
  • Att jag petar lite i tråden utan att ha några goda inputs att komma med grundar sig nog mest på att jag är nyfiken på båten, inte för att jag ämnar byta bort Lorden utan bara för att jag är allmänt nyfiken....

Fair Winds S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...