Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Ankarlina

Rekommendera Poster

Kan man skippa kättingen om man använder blyad lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip ja, men problemet kan vara att ett ankarspel avsett för treslagen lina/kätting inte fungerar bra med blyad lina.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag 2 m kätting närmast ankaret för att minska risken att ankarlinan skaver mot stenar på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också kätting 2 meter innan ankaret. Det hjälper även till att tynga ner ankaret, så det får bättre gripvinkel, när det ska hugga fast i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs ett ankarspel med blyad lina och där funkar det inte med kätting. Har inte upplevt några bekymmer varken vad gäller funktion eller slitage utan kätting. Så det är nog inga bekymmer om du vill skippa kättingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att frågan gäller häckankare vid förtöjning mot land.

Jag har i över 25 år använt en flätad 18 mm polyesterlina schacklad direkt till ankaret.

Slitaget på linan närmast ankaret är knappt märkbart.

En bit kätting (eller blyad lina) kan möjligen hjälpa vissa ankartyper att få fäste snabbare.

När ankaret väl satt sig tror jag inte att några meter kätting påverkar hållförmågan nämnvärt. Bättre att lägga vikten i ankaret (och få större yta).

Vid svajankring tror jag att kätting närmast ankaret fyller en funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju naturligtvis på hur botten ser ut och hur man ankrat. Om det är stenar på botten och man svajankrat så gnids ankarlinan mot stenar närmast botten. En lina slits mer än en kätting när den gnids mot stenar. Om man ankrar i enbart lera, eller enbart ankrat i aktern med spänd lina och fören fast iland blir det ju naturligtvis inget direkt slitage på en lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...