Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Broadsword

Bästa ekolodet (plotter)??

Rekommendera Poster

Hej alla!

Skall nu till våren införskaffa mitt första ekolod och skulle behöva lite bra råd från er här på forumet.

Kräftburar och makrillfiske samt lite vrakfiske möjligen är tänkta användningsområden

Båten är en 4,65m styrpulpet... Priset bör maxa under 10.000 SEK.

Finns ju grymt bra lod för ca 3.000 som även har down-imaging vilket jag nog vill ha för kräftburarna så jag ser att det är lerbotten.

Displayen (storleken) är väl det känsliga. Sett att en del tycker att en 5 skärm är svår att avläsa i en tvålkopp som min båt.

Känns som om priserna inte skiljer så väldigt mycket om man väljer en kombo med gps också. Eller skall man köra gps via surfplattan?

Ett par länkar jag kikat på: http://www.ssbilbehor.se/humminbird-587cxi-hd-di-combo-p-2876-c-349.aspx

http://www.lowrance.com/sv-SE/Products/Ekolod/Elite7x-sv-se.aspx

Mycket tacksam för hjälp, har sett de flesta filmerna på youtube om ekolod indecision

Tack på förhand

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat men tycker att Lowrange HDI ekolod verkar vara mycket intressant.

Det verkar vara ett kombinerat ekolod 200Mhz och sonar 800Mhz då med den högre frekvensen skall kunna ge en detaljrikare bild. Sonar har normalt inte lika bra prestanda på djupare vatten brukar gå till ca max 50m medan ett ekolod brukar klara ett par -tre 100 meter. Detta lod skall då ha båda funktionerna om jag förstått det hela rätt. 

Det skall numera även finnas kombinerade lod med GPS där du kan bygga-spara egna djupkurvor med ledning av dina mätningar då du gått olika rutter med GPS-funktionen. 

- Det verkar hända rätt mycket på detta område just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hasse.

Jo, det är lätt att fastna för nya finesser känner jag och down imaging skulle vara perfekt för mig som är ny på orten och därför inte känner vattnen ännu.

Djupet jag ämnar lägga burarna på är ju typ 40m så då klarar ju 800MHz detta.

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surfplattan lär inte vara bra i en öppen båt, den är inte väderskyddad och kanske inte så kul att få massa fiskslem och saltvatten på den också. Dessutom lär de vara svåravslästa i solskenet.

För 10 000 får du hur bra grejer som helst nu för tiden !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. En surfplatta kan nog vara riskabelt att ta med i båten. Dessutom är stativen/hållarna till plattorna inte speciellt stabila. (Inte dom på ebay i alla fall)smiley

Lowrance Elite-7x HDI ligger på vettiga 4.400 nu såg jag. Undrar om någon här har erfarenhet av detta.

MVH



Martin

Edit: Det är ju bra om jag har råd med rätt givare också och det lär ju gå på nogon tusenlapp drygt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade på min förra båt en Garmin GPSMap 720S, plotter med touchskärm och inbyggt ekolod. Jag var supernöjd, plotter vann bäst i test 2010.

Den bör du hotta på flera ställen för runt 7000:-

Annars tycker jag inbitna sportfiskare vurmar för Lowrance som dem påstår har bättre ekolod. Jag vet inte vad som är sant. Jag var hursomhelst väldigt nöjd med min 720S.

 

Garmin har en nyare modell med Downvu som kanske är det du söker, ultra tydliga bilder av botten den heter Garmin echoMAP™ 70dv men då klarar du dig inte under 10000:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, surfplattan får stanna i land.

Såg att Lowrance Elite 7x HDI (länk ovan) just nu kostar humana 4.400kr. Jag tog nog i lite för mycket när jag skrev 10.000kr som maxpris. Man skall ju ha råd att äta också smiley

Vore kanon om det fanns någon med erfarenhet av nämnda lod eller liknande.

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett mycket trevligt samtal med en säljare i butik härom dagen. Fick då förklarat för mig två viktiga saker...

down imaging funkar inte bra på djup över ca 30 meter. Alltså, om jag vill se bottenbeskaffenhet etc när jag lägger kräftburar så är det det gamla hederliga utseendet som gäller och därifrån tyda tjockleken på bottenlinjen.

Utöver detta så är den så kallade kartograferingen avstängd i svenska vatten (militära orsaker) vilket gör att det inte går att scanna in sina egna bottenstrukturer. Enda omvägen för detta skall tydligen vara Humminbirds ekolod och PC-program som heter Dr Depth. Programmet verkar för övrigt grymt intressant. Egna scannade djupkurvor i olika färger...

http://fiskejournalen.se/files/2013/08/drdepth.jpg

Så det verkar för min del som om Humminbird är förstaval.

Även om downimaging inte funkar på djupare vatten så verkar det vara en bra egenskap om man t ex vill skattsöka runt öar och annat...

Fler tips mottages tacksamt eftersom det är lätt att snöa in på något som kanske blir fel i slutänden.

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dr Depth har jag använt till stor nytta vid kartering av en del småsjöar i min jakt på storfisk. Tyvärr har företaget och programvaran sålts till annat företag och fn kan du inte köpa någon licens till den. Själv har jag nyss bytt laptop då den förra gick till de sälla fiskevattnen och behöver därför en ny nyckel som är unik för varje installation. Mailat dem men vet inte om jag får nån ny nyckel.... Så, DrD ska du nog inte ha några jätteförhoppningar om, än på ett tag. Dock bör du ha progrmmet i åtanke när du köper plotter/ekolod så det finns möjlighet att på ett smidigt sätt koppla ihop laptopen med plotter/lod. Själv körde jag GPS-puck på laptopen samt ett Humminbird ekolod. Smidigare vore säkert en kombo plotter/lod men eftersom jag hade 3 olika båtar var det lite onödigt dyrt att ha 3 plotters, spec m tanke på att karteringarna bara gjordes i småsjöar utan tillgång till officiella kort. Då räckte det bra med gps-pucken och ett separat ekolod av bättre kvalitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dr Depth har jag använt en del, en dator och ett ekolod med NMEA ut samt GPS är vad som behövs. Sina egna kartor kan man sen föra över till minneskort och använda i Lowrance-plotters. Av militära skäl är sjömätning förbjudet men inte i insjöar. Dr Depth verkar “uppslukat” numera men jag såg nyligen att Hummingbird (tror jag) hade eller sklle komma med liknande möjligheter. Vilket ekolod som är bäst i dag vet jag inte men ska man fiska så bör man kolla något fiskeforum typ fiskesnack. Själv skulle jag ställa tre krav: Kombinerad med plotter, nätverksanslutnig för att kunna koppla ihop med iPad och touchscreen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killer Boo: Kopierade följande ur Johnson Outdoors artikel om deras övertagande av Dr Depth.

Current DrDepth customers will continue to be supported during the integration into the Johnson Outdoors Marine Electronics business. Existing licensed users can continue to use the program as before, but can expect upcoming announcements as the products are transitioned into the Johnson Outdooors Marine Electronics customer support structure

Länk till hela artikeln jag hittade: http://www.humminbird.com/LeftSideWireFrame.aspx?pageid=1474&id=3723

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det ja... blush nätverksanslutning måste jag ju ha på enheten. Det tänkte jag inte på konstigt nog. Vet inte om det kanske varit standard sedan länge men nog så viktigt.

Härligt att folk hjälper till att tänka.

Dr Depth verkar kosta några tusenlappar så det blir lite eftertanke kanske... men visst vore det grymt att kartera sitt närområde där man vill lägga kräftburar. Plånboken får bestämma vad det blir i slutändan.

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Lowranceanvändare kan logga uppgifterna i plottern för att sen ladda upp och få omgjorda till sjökort. Kostar säkert en peng och om alla produkter stödjer loggning vet jag inte, men möjligheterna verkar finnas iallafall och kanske kan vara värt att väga in när man väljer apparat.

 

För en fiskare, likväl som för en seglare, gäller ju devisen den som har mest när han dör, han vinner. Givetvis vill man ju alltid vinna, vad det än gäller och till vilket pris/kostnad som helst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det var någon i Danmark som kunde fixa relativt billigt. De bytte dessutom information med varandra. Jag har bara set resultat och det var imponerande. Många småsjöar är så väl karterade att Sjöfartsverket framstår som rena amatörer.

På tal om grejor. Fundera på den här: Radiostyrd båt med radiolänk, in och sjömät vikarna.

Jag har ännu så länge en extra givare till jollen ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja prylar kan man aldrig få nog av. Kör radiostyrt för mäskning, bait dropping samt djupinfo via trådlöst ekolod i småtjärnar när det är abborre, sutare, karp och ruda på dagordningen :-)

Alltid bra att hitta småhålor, större sten osv när man ska fiska statiskt men inte har tillgång till båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha smiley det var det häftigaste jag läst på länge. RC-kartering he he.

Otroligt smart. Jag är ärligt talat förbluffad men f-n va paff jag blev när jag läste det.

All heder åt den kreativiteten!yes

MVH

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...