Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
24-seven

aktivera dieselvärmare med ett telefonsamtal/sms

Rekommendera Poster

Har precis beställt en Eberspächer d2 +delar för installation i båten och vill även kunna aktivera värmaren med ett telefonsamtal, sms eller via webläsare/app. Eberspächer original GSM-tillbehör är otänkbart då dessa är omotiverat dyra.

Jag har hittat denna som verkar vara nästan plug&play och inkludera instruktioner för koppling till Eber-värmare:

http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-remote-control-for-Webasto-and-Eberspacher-Fernbedienung-fur-standheizung-/271361198636?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f2e634a2c 

Tyvärr är denna lite för basic och saknar övriga funktioner som jag vill ha, ex: styrning/övervakning av andra parametrar.

Har bland annat tittat lite på http://www.topkodas.lt/ deras lösningar verkar vara prisvärda och relativt lätta att konfigurera.

Innan jag beställer någon gsm-enhet skulle jag dock gärna vilja veta i grova drag hur denna normalt kopplas in till värmarkablaget. Räcker det att sända en strömimpuls till värmaren eller måste man konfigurera någon form av Can-bus signal etc...  

Ni (tex: bhemac) som installerat detta hur har ni gjort?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ledande fråga! Ersätt tex “Flash Lamp” på bilden med ett relä som slår till värmaren. 

post-43065-1394237766,0289_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du svarade snabbare än väntat :) tack!

Jag tänkte dock snarare på var detta skall kopplas in på värmarens kabelstam

På sida 23 och 24 i PDF:en nedan finns kopplingsschema till Eberspächer d2 och kontrollenheten Mini Controller

http://butlertechnik.com/download/3h/Eberspacher_Airtronic_D2_Operating_Instructions.pdf

Jag antar att man inte bara sätter relät (från Topkodas enheten) på +matningen till värmaren? startar detta verklingen värmaren, ställer den sig inte bara i standby när strömmen kopplas på och sedan väntar på att man trycker på en knapp på kontrollpanelen i båten (mini controller)...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Värmaren skall ha permanent + matning och det är ju anslutning 1 och vad jag kan se så styr man på och av med anslutning 2 även kallad a2 på vissa.

Det stämmer också med hur det är kopplat på min bil där det finns både GSM-styrning och styrning via DEFA fjärrkontroll som egentligen styr elektrisk motorvärmare men som kan styra valfri bränslevärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Utan att egentligen kunna läsa elscheman ser detta troligt ut nu när du sagt det. Man skulle då alltså grena sig in på a2 då det inte spelar någon roll om det är ''gsm enheten'' eller ''mini controllern'' i båten som via 12v signal aktiverar det som jag gissar är ett relä inne i värmaren, som i sin tur sluter + kretsen till värmaren? Topkodas enheten kan leverera max 1,5 A på utgångarna, om kretsen i värmaren har ett relä (vilket det ser ut som) vågar man då chansa och köra utan relä på styrningen? Dvs koppla gsm-enhetens utgång direkt till a2 enligt ovan. Eller skall gsm-enheten aktivera ett relä som ger spänning på en kabel som är ingrenad på a2...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en film igår där någon kopplade in en begagnad Eberspächer d2 och installatören hävdade att det var den gula kabeln som aktiverade värmaren vilket bekräftar att det bör vara a2 kabeln.

 

Gott, då kan man gå vidare med att beställa gsm-enhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kände sig riktigt snål skulle man kunna beställa enheten nedan. Antar att man då kan koppla värmaren till oil and power cut off och då dessutom få gps spårning på köpet, 300kr inklusive frakt!

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Vehicle-GPS-Tracker-GPS-GSM-GPRS-Tracking-System-TK103B-With-Remote-Control-/360667320643?pt=UK_Car_Accessories_Safety_Security&hash=item53f9729143

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många larm/fjärrstyrningar. Jag ville ha en flexibel plattform som kan anpassas till mina behov där de viktigaste funktionerna för mig är att kunna fjärrstarta värmaren, övervaka länsnivå och batterispänning. Samt, om jag ska ligga i vintertid, landström och temp. ombord. Topkodas var det mest flexibla jag hittade med lsina 7 ingångar + batt och temp. och 4 utgångar. Så här använder jag dem:

UT1. Siren & blixt

UT2. Summer

UT3. Värmare

UT4. Däcksljus.

Ingångarna använder jag:

IN1. Nedgång - inbrott

IN2. Stuv - inbrott

IN3. Tamper - sabotage

IN4. Hög temp i kylen

IN5. Värmaren är varm dvs röd lampa på Wallas

IN6. Elfel (för landansluning vintertid)

IN7. Länsnivå.

Ev kommer “däcksljus” ersätts med ett fjärrstyrt lås. Sen går det ju att “säsongsanpassa” larmet. “Kylfel” på vintern kan ju vara larm vid hög luftfuktighet. “Länsnivå” kan vara lågt tryck, kompressor för isfritt.

Larma på/av gör man mha elektronisk nyckel eller telefon. Varje dag får jag ett SMS om batterispänning & temp. i båten.

Något behov av GPS-tracker känner jag inte, sannolikheten att någon ska stjäla min gamla segelbåt och försvinna i 5 knop är nog inte så stor. Men jag är lite svag för prylar så man kan ju tänka sig en billig tracker som komplement …

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Intressant, har du någon/några länkar till återförsäljare/tillverkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm det här går jag igång på..

Du vart har du hittat givare till allt? 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Supert, detta har jag letat efter och t om frågat efter i en tråd tidigare. det jag var ute efter var just fler utgångar än det gängse antalet av 1 som dom flesta larm har. 4 blir kanon :-)

Köper man direkt eller finns det någon som säljer i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte via ebay. Köpte även flottörgivare, magnetkontakter mm. Även den elektroniksa nyckeln, iButton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt denna du länkar till har jag för att slå på belysning när man kommer till båten då det är mörkt, och just för att nyttja tracker funktionen, sen har den ju mic så man kan ringa till båten och lyssna på måsarna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topkodas på Ebay:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-remote-control-access-controller-SMS-4-OUTPUTS-iButton-key-DS1990A-reader-/370559540426?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item564711dcca

 

Blir nog en beställning av enheten ovan. känner egentligen inget behov av GPS-spårning, men det kanske dumt när det endast är några hundralappar extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gratis app (SMS_RC) som skickar styr-SMS till larmet. Snyggt och enkelt. Har även satt en omkopplare och en extra temp.givare, så här års är jag mer intresserad av hur kallt det är i kylen.

post-80529-0-15152900-1405174563_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-01-09 vid 06:18 skrev 24-seven:

Såg en film igår där någon kopplade in en begagnad Eberspächer d2 och installatören hävdade att det var den gula kabeln som aktiverade värmaren vilket bekräftar att det bör vara a2 kabeln.

 

Gott, då kan man gå vidare med att beställa gsm-enhet.

Hej, gammal tråd. Men gul (a2) ska alltså ha +12v? Och så länge den har det går värmaren? Då kan jag alltså tjuva mellan gul och röd så startar värmaren? Hoppas på svar även om det är en gammal tråd.. Mvh christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...