Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jmwa

Fasta USB-uttag i båten?

Rekommendera Poster

Tack för det tipset, jag har funderat i de banorna. Det blir definitivt strömbrytare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser detta ser jag att jag vilselett dig. Riktigt otydligt förklarat av mig, otroligt klantigt. Jag gjorde mer än jag förklarade. Sorry. Mycket viktigt påpekande att det är förbrukningen på 12 V sidan som är viktig för dimensioneringen av kablar.

2 A och 5 V är ju 10 W vilket ju bara är ca. 1 A  (12 V) med lite marginal.

Tre uttag på 2 A (5 V) är alltså ca. 3 A (12 V).

3 m från elcentralen ger 6 m kabel fram och tillbaks.

Det är alltså det som ger 1,5 mm2 kabel enligt nomogrammet.

Blev allt helt rörigt nu, ledsen att jag var så slarvig och otydlig. Hoppas allt blev någorlunda begripligt till slut.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att omvandlaren har en verkningsgrad på 80%, ett 5V uttag med 2A drar då ca 1A på 12V sidan. En typisk “buck converter” drar ca 8 mA i tomgång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp t.ex. Belkin. De håller: http://www.belkin.com/us/F8Z689-Belkin/p/P-F8Z689/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns också USB uttag. 12-24V som ger 5V/1A ut CE-märkt. 

Om nu TS är orolig för att det inte ska funka så borde detta va lösningen?



USButtag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det där stämmer inte riktigt, åtminstone inte om du har en iPad 4. Då meddelar paddan bara att den är tillkopplad men att den Laddar ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den säger det ja, men den laddar faktiskt ändå! Dock inget gnäll när man laddar från en Mac .... Samma med vissa USB-adapters, oftast går det att löda in ett par motstånd för att lura iPaden. iPad/iPhone har en funktion för att man inte ska ladda med vad skit som helst men som så ofta går det att lura.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sidospår med anledning av nomogram och kabelareor:

Finns det någon nackdel med att överdimensionera kablarna? Jag har ofta byggt till och byggt om i min elcentral under 30 år men håller mig genomgående till 2.5 mm kabelarea - rejält överdimensionerat för de flesta ändamål alltså men väldigt praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Varje dag lär man sig något nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Inte min ipad i alla fall, den accepterar inte för låg ström, då står det alltid laddar inte där batterisymbolen sitter.

Enda datorn som klarar ipaden är min Lenovo som har ett´USB som ger spänning även när laptopen är avstängd och då går det att ladda ipaden, startar jag datorn så slutar den ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat sätta paddan i vila?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man använda plattan samtidigt kan det krävas mer än 1A laddström. Jag har testat en del och min platta drar iaf. mer än vad en vanlig universalciggkabel orkar leverera när man kör den som plotter. Kan vara värt att tänka på när man handlar prylar. Allt under 5V/2A är för klent anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar laddning av vanliga mobiler om man laddar i laddare dimensionerad för ipad? Har faktiskt aldrig ens funderat på det förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag laddar min iphone4 i ipadladdaren och det går som tusan och fungerar kanon, en kollega som hade problem med urladdning av sin iphone lånade min ipadladdare och efter det så fungerade hans batteri mycket bättre.

Någon säger att det inte är bra men jag tror det är överdrivet, laddningsdelen i telefonen laddar det den skall upp till en viss gräns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja, och det går sakta nedåt, inte mycket men det går ju i alla fall att se att den inte laddar alls. Efter en natt så visar den samma eller eventuellt 1% mindre än vid start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar oftast bättre än med mobilladdare. Laddningen går snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, och när jag provade så laddade det väääldigt långsamt så det kan nog vara olika. Men naturligtvis ingen bra metod.

 

EDIT: Kom på att jag har en USB-kabel som kan ta ström från två uttag, ska prova den också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddar min iPad via cigg-adapter och det fungerar även om den är påslagen. Har segelbåt och brukar ladda vid motorgång och då är det bra om den pinnar på Har flera enheter om kräver cigg-uttag som laddbar GPS och Laptop. Däremot övervägar jag att sätta två USB-uttag i de fack där jag laddar mobilerna för att dessa tar mindre plats.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Jag köpte en sådan DC-DC omvandlare, kopplade in 12V i ena änden och rattade på potentiometern. Utspänningen var 11,7V hur jag än skruvade....lastade den med ett 1k motstånd men inget hände.

Den är trasig va?

(Öppnade ett case på eBay men säljaren verkar inte fatta engelska, svaren jag får låter som att de svara på andra frågor...)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar den trasig. De brukar komma inställda på 5V och det får man även utan belastning. Jag har köpt några dussin och varit med om att en inte fungerat, fast det kan vara jag som klantade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man direkt från landet där de tillverkas för 83 kr inkl frakt. Att jämföra med 287 kr + frakt i Sverige. Principen med en central konvertera och ett 5V nät är kanske inte det bästa. Idag gör man helst så att spänningsomvandligen sker så nära förbrukaren som möjligt, mindre risk för störningar och bättre redundans. http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-DC-Converter-Step-Down-Buck-12V-24V-to-5V-10A-50W-Car-Power-EC50W-/251183394978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7bb270a2



--



Den här såg jag, verkar vara vettig men man måste ordna fastsättning av själva uttaget. 8 - 22V in, 5V/3A ut för 27kr



http://www.ebay.com/itm/UN3F-12V-to-5V-3A-15W-USB-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-Power-Supply-/281208711508?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4179586954 eller för 30 kr med dubbla uttag. http://www.ebay.com/itm/12V-to-5V-3A-15W-Double-USB-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-T1K-/141092202292?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item20d9c02734

post-43065-1394237767,6682_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71007

 

Denna kör jag med och den är utmärkt. Vattentät och verkar hålla hög kvalitet. Det är bara köra 12 v till den

 

Är de en lysdiod som sitter till v om usb portarna ?

 

isf hur lyser den,när ngt är kopplat eller hela tiden ?

Redigerad av Bigfish68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man direkt från landet där de tillverkas för 83 kr inkl frakt. Att jämföra med 287 kr + frakt i Sverige. Principen med en central konvertera och ett 5V nät är kanske inte det bästa. Idag gör man helst så att spänningsomvandligen sker så nära förbrukaren som möjligt, mindre risk för störningar och bättre redundans. http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-DC-Converter-Step-Down-Buck-12V-24V-to-5V-10A-50W-Car-Power-EC50W-/251183394978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7bb270a2

 

 

 

--

 

 

 

Den här såg jag, verkar vara vettig men man måste ordna fastsättning av själva uttaget. 8 - 22V in, 5V/3A ut för 27kr

 

 

 

http://www.ebay.com/itm/UN3F-12V-to-5V-3A-15W-USB-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-Power-Supply-/281208711508?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4179586954 eller för 30 kr med dubbla uttag. http://www.ebay.com/itm/12V-to-5V-3A-15W-Double-USB-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-T1K-/141092202292?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item20d9c02734

Det kan vara värt att känna till att många prylar som laddas via USB, bl a Apples mobiler och plattor, förutom 5v även kräver lägre "signalspänningar" på de båda datastiften i USB-kontakten. Hur dessa spänningar är konfigurerade talar om för prylen hur mycket ström den ska suga från uttaget. Finns inga spänningar alls på datastiften sker ingen laddning.

Jag skulle förhöra mig hos säljaren innan jag beställde ovanstående - kan jag ladda det jag tänkt ladda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill krångla med postorder långtifrån finns denna, oftast på närmare håll http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/USB-uttag-43221/ Vad jag vet så är 2,1A max, standard, på usbuttag. De nya plattornas och smarta telefonernas laddare ligger på 1,2 -> 1,5 A

Tyvärr genererar dessa ett idiotiskt intensivt blått sken nattetid just när man vill ladda telefonoch padda.

Jag bor i heltid året runt i båten och det blev nästan problematiskt att sova när jag installerat tre sådana i förpik och akterkabin. Skall byta ut ut dom mot Seasea-varianten istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starkt sken? Hmmm... Irriterande...

Jag brukar låna min fru's mörkaste röda nagel-lack. Ett lager brukar räcka. Funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...