Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Fasta USB-uttag i båten?

Rekommendera Poster

Till mig i Sverige fraktar de.

Ta kontakt med säljaren så kan ni komma överens om att de ska frakta till där du befinner dig eller leta upp en annan säljare

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XDual+USB+Charger+and+Voltmeter+Panel&_nkw=Dual+USB+Charger+and+Voltmeter+Panel&_sacat=0

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det brukar finnas minst 10 andra säljare med exakt samma pryl

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte förstå hur vissa kan köpa sådant skit på Kjell, bryggan, sea eller andra svenska butiker, det är samma skit som säljes på ebay skillnaden är priset x5 i sverige

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte förstå hur vissa kan köpa sådant skit på Kjell, bryggan, sea eller andra svenska butiker, det är samma skit som säljes på ebay skillnaden är priset x5 i sverige

Menar inte skit saker ordagrant, det var ett dåligt ordval för billiga kinaprodukter,

Som säljes till överpris i svenska butiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att USB-uttagen drar lite ström även när de inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en diod. Minns dock inte om den lyser när tändningen är på eller när man laddar något.
Återkommer i vår :D

 

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71007

 

Denna kör jag med och den är utmärkt. Vattentät och verkar hålla hög kvalitet. Det är bara köra 12 v till den

 


Är de en lysdiod som sitter till v om usb portarna ?

 

isf hur lyser den,när ngt är kopplat eller hela tiden ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Beställde på Ebay en dubbel USB med voltmätare för $18 den 21 april och fick den idag, före utsatt lev datum!

Skickad från Kina från fabrikören Ding Dong Feng (!). Verkligen nöjd, nu skall jag bara klura ut var/hur den skall sitta i båten :) Lurigt att ta hål i paneler när man inte vet vad som finns bakom.. Inte mätt upp den ännu men kvalitén verkar helt OK.

post-103910-0-21486200-1430761046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jmwa!

Ja, TS = TrådSkaparen.

Jag uppfattar att du tog illa upp, det var inte min mening förringa dina möjligheter att lösa detta på egen hand. Det kändes säkrast att avråda eller råda till att ta hjälp eftersom du själv säger att du inte kan detta med el och dessutom ställde en eller ett par frågor om relativt enkla saker. Förklaringar om hur man ska koppla kan missuppfattas, särskilt om man inte är så erfaren.

Om du vill ha hjälp så är det klart du ska få hjälp.

Tidigare i tråden har du säkert sett att både jag och andra letat upp en hel del bra produkter för infällda USB-uttag. Problemet är att det inte är självklart hur ditt elsystem ser ut och då är det inte så lätt att ge råd.

Om jag skulle göra det du vill göra skulle jag gjort ungefär så här.

1) Kan jag koppla på uttagen med inbyggd omformare (eller en separat omformare) från 12 till 5 volt på någon lämplig befintlig kabel utan att överbelasta den?

 2) Om svaret är ja, skulle jag gjort så. Då slipper man en massa kabeldragning. Nackdelen är att det kanske blir samma säkring som till ett annat 12 V uttag eller till någon belysning. Det kan ju också vara så att det finn möjlighet att installera en lokal säkringsdosa på en befintlig grövre kabel.

3) om svaret är nej skulle jag funderat på om jag ska sätta uttagen på någon annan plats där det redan finns kablar som klarar av att strömförsörja de nya uttagen.

4) Om jag inte skulle ha några bra platser för uttagen där jag har kapacitet i befintliga kablar skulle jag dra fram nya 12 V kablar.

Bäst är att du lägger upp ditt befintliga elsystem inkl kabeldiametrar och talar om ungefär var i systemet du skulle vilja ha dina USB-uttag.

Om du ska dra kabel från en befintlig el-central så kan du beräkna kabeldiametern med ett nomogram, http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram

Tillägg:

Nomogrammet kan du även använda för att kolla om befintliga kablar går att belasta mera. Idag när många har led-lampor på när 0 A istället för glödpampor på 1 A så kan det mycket väl funka att använda befintliga kablar.

I båtar ligger tyvärr ofta gamla kablar som tagits ur bruk kvar, kanske finns det någon lämplig sådan att använda.

Mackey

 

VAd är det som skulle gå åt...h... utan omvandlare..?

Om jag har ett cigguttag med usb adapter så är det ju 12V eller vad det är för spänning fram till cigguttaget, precis som i en bil... och där funkar ju utmärkt att ladda mobiler, dator mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man inte vill krångla med postorder långtifrån finns denna, oftast på närmare håll http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/USB-uttag-43221/ Vad jag vet så är 2,1A max, standard, på usbuttag. De nya plattornas och smarta telefonernas laddare ligger på 1,2 -> 1,5 A

Tyvärr genererar dessa ett idiotiskt intensivt blått sken nattetid just när man vill ladda telefonoch padda.

Jag bor i heltid året runt i båten och det blev nästan problematiskt att sova när jag installerat tre sådana i förpik och akterkabin. Skall byta ut ut dom mot Seasea-varianten istället.

 

 

Jag har monterat in 5 st Biltema USB uttag i min First, de lyser inte då jag vred isär och klippte bort den lilla ljusdioden. Fungerar utan problem och uttagen är billiga att köpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om man inte vill krångla med postorder långtifrån finns denna, oftast på närmare håll http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/USB-uttag-43221/ Vad jag vet så är 2,1A max, standard, på usbuttag. De nya plattornas och smarta telefonernas laddare ligger på 1,2 -> 1,5 A

Tyvärr genererar dessa ett idiotiskt intensivt blått sken nattetid just när man vill ladda telefonoch padda.

Jag bor i heltid året runt i båten och det blev nästan problematiskt att sova när jag installerat tre sådana i förpik och akterkabin. Skall byta ut ut dom mot Seasea-varianten istället.

 

 

Jag har monterat in 5 st Biltema USB uttag i min First, de lyser inte då jag vred isär och klippte bort den lilla ljusdioden. Fungerar utan problem och uttagen är billiga att köpa.

 

 

Biltema verkar ha upphört med produkten. Slut eller nästan slut i de flesta varuhusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med om att en strömbrytare är bra faktiskt - även om det är små strömmar på ett uttag?

En bekant på bryggan hade två amperes förbrukning när allt var avstängt, han hade kollat varenda lampa i båten, radio, plotter… allt? Bad mig hjälpa honom.

 

Jag såg att hans lilla inverter var inkopplad förbi huvudsäkringen. Plus att han hade ett NMEA 2000 nätverk utan att ha en separat brytare… som också var på. Vilket tillsammans var nästan 2 ampere!

 

Han fick två brytare av mig, de kostade runt 20:- stycket. Och så frågade han varför den elektriker som hjälpt honom att koppla in plottern med tillbehör som vhf och gps samt  AIS  inte hade satt en brytare på den sladden. Jag har inget svar på det.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...