Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Los_capitanos

DPH drev oljebyte

Rekommendera Poster

Hej,

 

En glad nybörjare som jag är bestämde jag mig för att fixa till drevet efter båtsäsongen som varit. Sagt och gjort....

 

Har slipat bort gammalt bös (snäckor och annat) och då blev det dax för att få ut oljan. Då jag aldrig tidigare gjort detta har jag dålig koll på om jag skall bli upprörd (efter att jag tappat ut oljan) eller om läget är normalt.

 

Det är här ni, experter, kommer in. Bifogar en bild på byttan efter tömningen.......

 

Hur tycker ni oljan ser ut?

Kan jag ha för mycket vattenläckage som behöver åtgärdas?

Om detta behöver åtgärdas vilka packningar byter man ut? (Är det svårt för en normalbegåvad hobbymekaniker?)

 

Tackar på förhand för alla användbara svar!

post-10025187-1394237761,4144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har vatten i oljan, byt packningar o provtryck drevet. Har ett likadant själv men har inte behövt packa om det ännu.

Tänk bara på att hälla på rejält med olja sen, man måste vrida o vicka på drevet för att få in så mycket olja som möjligt (all luft går ur) så det smörjer o kyler det övre lagret. Problem med att påfyllningen sitter för långt ner.

Om du lämmnar in det så be de byta en distansring som är utav plast till metallring, vet ej exakt vad den sitter men det vet marinan / försäkringsbolaget om du ringer dem.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan.

 

Tack för svaret. Det som bör tilläggas är att det gjordes ett drev

service i feb. 2012 där man upptäckte vatten i oljan och bytte ut en bunt packningar samt o-ringar (kvitto finns). Tyvärr lämnar de BARA 12 mån garanti på jobb och delar. Horribelt tycker jag. (Det är en mycket känd marina i Gbg som gjorde servicen)

 

Hur länge skall packningar hålla normalt tycker ni?

Skall de bytas vart annat år?

 

Ha det gott där ute!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg oljan ut då du bytte den på hösten 2012? Om allt var normalt då har jag svårt att tro att det beror på dåligt jobb eller dåliga delar.

 

Har ingen vana av att meka med Penta (brukar undvika båtar med Penta drivlinor pga reservdelspriserna), men på Mercruiser Alpha och bravo finns det egentligen bara följande ställen som kan ta in vatten:

 

-Tätning där propellern är lagrad bakom propellern

-drivaxelns tätning vid impellerhuset

-tätning vid växelföraren

-tätning mellan under och överhus

-tätning mellan överhus och sköld

-slangkoppling i sköldhus

-sköldgenomföring

 

Byttes motsvarande delar ovan vid din drevservice? Jag gissar att så ej var fallet då detta skulle varit ganska dyrt. Marinan lämnar 12 mån garanti på delar de bytt och jobbet de utfört (vilket jag tycker låter ganska generöst), men de har ju inte lämnat någon helhetsgaranti på ditt drev avseende läckage.

 

Det kan givetvis också vara sprickor i huset till följd av en grundstötning eller liknande.

 

Återkom gärna när du hittat orsaken, hade varit intressant om en nybytt del gått sönder utan uppenbar anledning och orsakat läckaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på hur oljan såg ut 2012 då båten ej var min då. Köpte den våren 2013. Det jag refererar till är ett kvitto där det står typ, ''.. Vid drev service upptäcktes vatten i oljan...'' Sedan specar man ned hur mycket arbetstimmar som åtgått, samt vilket material/reservdelar som bytts ut. Svårt att avgöra vilka packningar som bytts (jag skulle kanske kunna få fram det mha artikelnummren) det står typ ''.. Packning, o-ring, etc.

 

Någon grundstötning har drevet inte varit med om att tala om. Hade sett detta vid besiktningen. Tycker som sagt att ett ''tätningsjobb'' skall hålla längre än två år. Skall ta ett snack med verkstaden och se vad de har att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag försökte få fram i mitt förra inlägg var att det inte troligt att det är o-ringar och packningar bytta för två år sedan som gett upp utan de delar som då fortfarande var hela och därmed inte byttes, mao har marinan inte gjort något fel.

 

Jag önskar dig lycka till i din dialog med marinan men tror tyvärr du är helt chanslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är du nybörjare bör du lämna ifrån dig drevet till en verkstad som är van. Det behövs en del specialverktyg för att få isär drevet helt och även för att få vissa lager och packboxar på plats.

Om den första 1/2 decilitern olja som runnit ut var beigh till färgen men resten gyllenbrun är allt förmodligen ok. Lite kondensvatten kan bildas i drevet som resulterar i missfärgning av oljan längst ned i drevet.

 

När du fyller på olja i drevet bör du kontrollera var du ska fylla drevet. Vissa drev fylls från urtappningshålet med en pump. Detta för att både under- och överhuset ska fyllas med olja.

Ett vanligt misstag är att alla drev fylls från topphålet. Detta innebär att underhuset blir utan då oljan inte hinner ner dit i samma takt som man fyller på. Då reduceras drevets livslängd drastiskt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna Stormbrother samt 24-seven.

Skall som sagt kolla med verkstaden, som packade om drevet för 2 år sedan, vad de anser kring deras kvalitetssäkring först innan jag bestämmer hur jag går vidare.

 

Det jag inte förstår är följande: (men som sagt, jag är en glad nybörjare)

 

1. Drev lämnas till en auktoriserad Penta verkstad för service.

2. Otillbörlig mängd vatten upptäcks i oljan.

3. Ompackning av drevet genomförs.

4. Två år senare, ca, tycks drevet ta in vatten igen utan någon grundstötning.

 

Följande frågor vore bra att få svar på;

 

A) Har ompackningen gjorts rätt?

B) Har verkstaden bytt rätt packningar?

C) Skall inte ALLA packningar bytas?

D) om svaret på fråga ''C'' är nej, hur vet verkstaden vilka packningar som läcker?

E) Sist men inte minst, hur ofta skall ett Penta drev packas om. Har kollat lite i dokumentationen men hittar inget ompackning av drev intervall?

 

Många frågor, få svar.....

 

Ha det gott där ute folk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju räcka med att den som bytte oljan hösten 2012 slarvade med packningsbyte på oljeavtappningsskruven eller åtdragning av skruven.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ompackning kan ju så klart gå fel trots att verkstan vet vad de gör. Alla kan ju begå ett misstag.

 

Om de bytt rätt packningar eller ej är nog en onödig fråga. Tar man isär ett drev för ompackning byts alla packningar oavsett hur de ser ut. Däremot kan jag tänka mig att lagren i drevet inte lika självklart byts ut i samband med en ompackning.

 

En ompackning gör man bara om drevet läcker. Det finns inga fastställda intervall när det ska göras.

 

Som ovan insändare skriver: det kan ju finnas en enkel förklaring till vattenläckaget. En otät urtappningsplugg eller påfyllningsplugg.

 

Det enklaste och billigaste du kan göra nu är att fylla ny olja och eventuellt tömma ut den igen den att ''skölja'' ur drevet. Därefter fylla igen till rätt nivå och sjösätta och köra båten någon vecka och sedan kolla oljan igen. Risken i detta fall är att du kan bli utan båt under sommaren om drevet visar sig läcka.

 

Alternativt lämnar du in drevet nu under vintern för ompackning och kör problemfritt i flera år från och med i sommar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det billiaste är väl ändå att få drevet korrekt provtryckt, innan du lägger ut några pengar på delar eller olja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, provtryckning ingår i min plan innan beslut för nästa steg tages.

 

- En stilla undran, hur ser ''bra'' olja ut efter en säsong?

(dvs från ett drev som inte läcker)

- Hur mycket vattenläckage tål ett drev?

(några procent borde ju funka kan man tycka)

 

Ha d gott, hej!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man provtrycker ett drev, måste man skruva bort antingen avtappningspluggen, eller påfyllningspluggen, för att koppla på provtryckaren. Den pluggen blir ju aldrig kontrollerad när man sätter tillbaks den om man inte provtrycker från andra hållet också. Påfyllningspluggens O-ring är lätt att kontrollera. Avtappningspluggens packning är enligt min mening en dålig konstruktion. En väldigt tunn bricka. Det räcker med att den inte är absolut ren från partiklar, för att den ska läcka. Jag brukar använda tätningsmedel på gängan, för att vara säker. De vanligaste ställena som det läcker annars är växelmekanismen och propelleraxeltätningarna. Det kan också läcka vid knutaxeln, men då kommer det inte in vatten i drevet, om inte knutbälgen är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan ska se likadan ut som när Du fyllde i den!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering på läget;

 

- efter att ha pratat en del med verkstaden som gjort servicen framkom det att det troligtvis var sjögräs som gjort att packboxarna inte höll. Det, i sin tur, medförde att vatten kom in i huset.

- jag lämnade in drevet för ompackning. Någon dag senare ringer de tillbaka och ödmjukt meddelar att eftersom jag haft MYCKET vatten samt sjögräs så har det inneburit att kugghjulen tappat beläggningen.

- resultatet nu är att en fullständig genomgång av drevet inklusive axelbyte är den lösning de föreslår. Preliminär kostnad ca 50.000 - 60.000 SEK!!

 

Och så till den obligatoriska frågan;

 

Verkstaden säger att axlarna var fina när förra servicen gjordes. De lämnar ett års garanti. Innebär det då att axlar kan slitas ut på ett år bara?

Eller kan det vara så att servicen inte gjordes så som det var tänkt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad  är det för fel på axlarna nu då? Tätningsytan på axlarna nöts inte ner på ett år iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har bytt tätningar på flertal VP drev 270-290 i samtliga fall har jag bytt packboxar på axlar samt packbox vid växelgenomföring. Skulle säga att det räcker för att bota läckage i närmare 100% av fallen endast en gång blev det inte 100% tätt och då var själva propelleraxeln rätt illa sliten då är det svårt att få tätt även med ny packbox.

Vet ett fall där det tömdes ut olja liknande filmjölk på hösten varvid vi chansade lite och endast tätade om drevet (så klart var ägaren med på riskerna) och vad jag vet så funkade det drevet utan problem flera år efter.

Har väldigt svårt att se att en säsong med lite vatten i drevet skall skada kugghjulsbanor har plockat isär många drev där kuggar sett kanon fina ut fast det stått i vatten/olja blandning. Sen 50-60 tusen säkert blir det det om man plockar isär och byter mängder med delar pga pentas priser men då måste det finnas alternativ med begagnat drev.

/Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu har jag varit och kollat på isärplockade drevet. Ingen vacker syn. Relativt grova repor där packboxarna satt på propelleraxeln, vita/blåa kuggar, flagor borta på kuggarna, hackiga lager, början till rost på lagerbanorna. Allt detta efter två säsonger i sjön. Hmmmm.

 

Preliminärt kostnadsförslag från pentaverkstaden ca 55000sek.

 

Det blir och köpa ett begagnat genomgången drev.

 

Har tittat lite på blocket och hittat en firma i Västerås, www.mmsab.se.

Har pratat lite med dem och tycker att de verkar bra. Någon som haft med dem att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma kända firma som tittat på ditt drev nu, som hade reparerat det tidigare? I sånafall bör man verkligen fundera över deras kompetens...

Håll ögen öppna på den här sidan, brukar finnas/komma in en hel del drev där också. http://www.inbytesbanken.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goddag!!

 

Denna soppa blev till slut en ganska överkomlig historia. Efter mycket om och men hittade jag fram till GBG's bästa drev-kille, Drev-Bosse. Ni som bor i Götet och har haft strulande drev vet säker vem denna där är. Han tog sig an drevet och relativt snabbt kunde han konstatera att någon totalrenovering, som en viss LÅNGEDRAGS TEKNIK, föreslog till det hutlösa priset av 55 papp + MOMS inte alls behövdes. Visserligen var en av axlarna lite naggad med det skulle hålla många säsonger med kontinuerlig serice (så klart).....Det som behövdes, då jag haft vatten i, var tätningsbyte samt lite annat bös (plast chims, brickor, etc).

 

Allt som allt slutade detta på 10 papp (inte helt gratis men långt ifrån experternas förslag på LÅNGEDRAGS TEKNIK).

 

Så, om ni råkar ut för hutlösa kostnadsförslag i framtiden, ta er tid och sök vidare då det tycks finnas många lycksökare där ute.

 

Ha d gôtt, hej!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt bra uppföljning på din egna tråd Los _capitanos. Man upphör aldrig att förvånas över hur en del verkstäder luras. Har hört en hel del mindre bra även om andra Penta verkstäder som ligger på västkusten, typ runt Marstrand. 

Verkstäder som Långedrag mm tror att alla båtägare är hjärndöda multimiljonärer som man kan skinna hur som helst. Vill minnas att jag själv frågat just denna verkstadom råd något år och fick då ett svar som gjorde att jag inte kånde någor större förtreonde för dessa gossar.

 

Nu fick man detta bekräftat. Mkt bra också att du tipsar om drev-Bosse han har jag själv aldrig hört talas om, verkar ju mer vara en person som förstår att om man gör ärliga jobb så kommer kunden tillbaka. Verkar vara en bra kontakt att kunna plocka fram när nöden kräver. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goddag!!

 

Denna soppa blev till slut en ganska överkomlig historia. Efter mycket om och men hittade jag fram till GBG's bästa drev-kille, Drev-Bosse. Ni som bor i Götet och har haft strulande drev vet säker vem denna där är. Han tog sig an drevet och relativt snabbt kunde han konstatera att någon totalrenovering, som en viss LÅNGEDRAGS TEKNIK, föreslog till det hutlösa priset av 55 papp + MOMS inte alls behövdes. Visserligen var en av axlarna lite naggad med det skulle hålla många säsonger med kontinuerlig serice (så klart).....Det som behövdes, då jag haft vatten i, var tätningsbyte samt lite annat bös (plast chims, brickor, etc).

 

Allt som allt slutade detta på 10 papp (inte helt gratis men långt ifrån experternas förslag på LÅNGEDRAGS TEKNIK).

 

Så, om ni råkar ut för hutlösa kostnadsförslag i framtiden, ta er tid och sök vidare då det tycks finnas många lycksökare där ute.

 

Ha d gôtt, hej!!

 

Hur får man tag på Drev-Bosse? Var håller han hus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Drev-Bosse jobbar på/för MITAB. De finns i Nimbushamnen, långedrag/saltholmen. Gbg.

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse är en av fyra som startade Mitab som nu är sålt

Bosse är Sveriges Bästa på drev och Backslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. De här dreven är ok.. Men tyvärr läcker de ibland av olika orsaker. En kan var kapade linor vid prop. axeln, otäta boxar, otäta skruvar, vibrerande o rostig ingående etc..

 

Drevet ska inte bara provtryckas vid renov. eller koll . Det ska vacuumsugas också.

 

Mvh. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...