Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
skotten1

Tömma Toan

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om någon har ett bra förslag på kvarnpump till septitankstömning.

jag kör allt avlopp i hela båten till en tank och sedan vll jag kunna pumpa ut skiten i havet för att bli av med den fort.  gärna någon pump med kvarn i så jag även kan tömma i hamnar utan att det syns för mycket.

 

Mvh

Skotten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .. inte för att vara en Miljöpolis men vad är problemet att ha en septitank och suga ur det på båtklubben när du kommer tillbaka till din hamn?

Från 2015 så blir det totalförbud för fritidsbåtar att dumpa i havet..

JAg har en kvarn som du skriver om och det är väl en ganska enkel instalation och en pumpp/kvarn kostar ca 800 kr på biltema.

Min pump har havererat och jag kommer inte att säätta dit en ny då vi har Vaccumsug på klubben  brevid bensinmacken vår så den kan man enkelt suga ur medans man tankar soppan..http://www.transportstyrelsen.se/toa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige bor vi 9 miljoner människor. I stort sett alla går på vattentoa och det spolas (efter rening) ut i haven. Våra exkrementer ska åter till naturen, för så har det varit i tusentals år. Mulltoan eller liknande konstruktion borde återupprättas. Urin och avföring från miljontals människor ska numera tas omhand av haven istället för som förr av naturen. Det är eller kommer bli ett problem. Källa: Miljöcentrum i Göteborg.

Vid kraftiga regn rinner ofta orenat avloppsvatten rätt ut i havet eftersom många kommuner inte har fullständigt separerade system (gamla läckande system m.m.) och därtill otillräcklig kapacitet för tillfälliga skyfall. Då rinner miljontals liter avloppsvatten orenat ut i haven. Det kallas bräddning och är ett problem.

Att några tusen småbåtsägare vid enstaka tillfällen släpper ut sitt spillvatten orenat i havet kan inte rimligen vara något verkligt problem, åtminstone inte totalt sett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen vacumsug. Som jag har det nu så går toan rätt ut i havet direkt. Problemet är att dom större korvarna flyter omkring i hamnen när man spolar. Tänkte de va bättre att mala sönder det så ingen får in skiten i något vattenintag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dan.

Du, är du allvarlig nu? För har du en båttoa blir inga korvar kvar.

Jag tror du retas lite med oss här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter ..

 

Nej jag skulle aldrig retas. det ligger inte för mig. ;)   jag äter väldigt mycket Havregrynsgröt och då får jag väldigt fast avföring. detta medför stora flytande saker i hamnarna.

'

'Kul att se att du lever Peter ;)

 

Va tvungen att titta till er efter några års frånvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... eller så vill han göra reklam för sin webbplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faaan du kom på mig.  välkomna in ..  på min sida.  skål på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Ormar heller   ;)    frågan kvarstår.    hur mal jag sönder bajset på bästa sätt för att slippa se dessa korvar flyta omkring i hamnarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde Skottar var för snåla för att sk..a, så du borde väl inte ha några problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är en sk.  snöskotte   dom är rika och givmilda.

Oj nu måste jag ta lunchgroggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med batteridriven stavmixer i toaskålen innan du spolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är ett geni Peter.   jag har en som jag blandar groggen med  den kan nog funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullkomligt briljant idé det där med stavmixern Peter.

 

Och om du är så rik och generös som det låter Skotten, så får du gärna bjuda på en sån där mustig välmixad grogg nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitbra ide helt enkelt.

 

Lätt smällt föda smakar skit redan i munnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör det om man tömmer fultanken i sjön när ingen ser det. Är man då som jag, glömsk, så finns det ju absolut ingen som vet om det o då kan ju heller ingen ha ont av det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är mer i hamnar.  där flyter det omkring i timmar om det inte blåser. om man hade en kvarn så kanske det iaf blir miindre bitar var bajset.

Som det är i dag så kommer det ju stora klumppar med avföring och papperstussar stora som tusenlappar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte provat o skita på bryggan, då ligger det ialla fall still !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra det vid elstolpen, där är nog folk mer uppmärksamma för o inte trassla in sig i sladdarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips hålltill i sötvatten typ Mälaren,Där  sjunker skiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltid. Kommer ni inte ihåg vilka problem Ernst-Hugo Järegård hade med floaters i tv-serien Riket. Vad var det han sa - Danskjävlar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...