Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Faderullan

Plywood, divinycell eller både och?

Rekommendera Poster

Årets vinterprojekt (ett av dom...) består i att få till en praktisk pulpetbåt som främst skall transportera familjen med last fram och tillbaka mellan hamnen sommarstugan på ön. Råmaterialet är ett fem meter långt och två meter brett skrov. Tänkte hänga någonting mellan 60 - 90 hkr på aktern, troligvis i övre kanten av skalan så man kan fräsa iväg med värdighet även när båten är lastad med gäster och tillbehör.

Båten har gått som vandringspokal bland flera hugade renoverare som tappat sugen. När jag tog över efter en bytesaffär som omfattade en låda folkvagnsdelar och lite annat krafs var den gamla HT-överbyggnaden till största delen bortsågad och durken utriven. Akterspegeln var renoverad med formplyfa som var inplastad i ett lager matta. Jobbet var så illa utfört att det hela kunde rivas ut genom at klösa bort glasfibern och skivorna med bara händerna. Akterspegeln kommer nu att byggas upp med flera lager plyfa som limmas mot varandra. En liten utmaning är att akterspegeln inte är plan utan fasad i tre delar, det blir alltså en del inpassande av plyfalagren. Men det borde vara överkomligt, jag är en man med sjukligt tålamod...

Det jag vill fråga er andra byggare och renoverare om är bottenbalkarna. I dem hade någon lagt två rejäla tryckimpregnerade plankor. Lyckligtvis hade de inte blivit inplastade innan sugen tappades. Plankorna kan jag använda till något terassbygge mot våren. De gamla balkarna är ungefär 75 mm breda. Jag har ett par alternativ på hur man skulle bygga upp det hela på nytt.

1. Passa in plywood och laminera in. Säkert starkt, men tungt och kanske rötkänsligt om man misslyckas.

2. Passa in divinycell eller liknande och laminera in. Lätt men är det tillräckligt starkt?

3. Limma plywood på båda sidor om en divinycellkärna och plasta in. En kompromiss av de båda ovanstående. Kan verka lite hitech och marigt vilket inspirerar..

4. Göra en tillfällig extern form som jag gjuter nya tomma glasfiberbalkar i som sedan plastas fast i resterna av de gamla balkarna. Då skulle röt och vatteninträngningsfarhågorna vara borta.

Mina personliga favoriter är alternativ 3 och 4. Synpunkter på detta?

 

post-10012234-1394237760,1842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok dett a blir inget svar på dina intresanta frågor men jag kan ju spekulera lite rundt materialen du nämt.

Formplyfa, det säger sig själv att dess största förmåga är att inte fastna på något, främst är den ju tänkt att användas till att forma betongkonstruktioner, men playwooden i sig själv är av mycket bra kvalite, många lager, limmat med bra lim, ska ju stå emot tryck från tonvis med betong, så om man har möjlighet att hyvla/slipa bort den brunröda ytan, då menar jag ner till rent trä, så har man ett utmärkt material att plasta in.

Konstruktionsplywood sämre kvalite på faneren, kvist och sprickor, funkar att plasta in direkt utan någon avverkning på ytlagret, billigare allternativ än formplyfa.

Divinycell metoden funkar utmärkt, och är stark.

Liksom att gjuta lösa balkar mej oj vilket merarbete.

Alternativ 3 är i mina ögon ett merarbete som inte ger något extra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt projekt!

 

Trä ruttnar! Divinycell suger vatten (efter några år) men plast håller för evigt.

 

På mina båtrenoveringsprojekt har jag numera helt slutat plasta in trä, jag laminerar istället med många lager matta och epoxi. Senaste akterspegeln jag plastade om blev ca 30 lager matta, den innan det var ca 45 lager.

 

Jag har sett för många båtar med ruttet/vattensjukt distansmaterial i akterspegel, durk, överbyggnad, skott etc. Min gissning är att ALLA båtar äldre än 10 år har någon form av röta i distansmaterialet, oavsett om det är en Scanmar 33, bayliner eller en ryds 435. Båtar byggs billigt och snabbt, inte med optimal konstruktion.

 

Jag ser absolut ingen mening i att laminera divinycell och plywood i längsgående stringers om man skall ha trä här är nog inte de tryckimpregnerade brädorna så fel ändå. Jag skulle nog skurit upp ett tunt plaströr på längden i lämplig dia och plastas över detta med många lager matta. Starkt och ruttnar aldrig.

 

Om man vänder på steken, jobbar du med en båt som inte betingar något större värde och som ni kommer ha som transportbåt till sommarstugan, då kanske man bara skall smälla ihop den på enklaste och billigaste sättet = plywood och polyester. Håller några några år innan problemen återkommer och då kanske den redan är såld...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde inte tryckimpregnerat tidigare då Ts ansåg att det skulle användas till altaner, och det har han helt rätt i.

Tryckt trä suger vatten betydligt mer än annat obehandlat trä, och sväller/krymper enormt.

Metoden med ett halvt plaströr som föreslagits ovan, är mycket bra starkt och kräver inte så mycket arbete.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era synpunkter.

Idén att plasta in plaströr är inte dum. Nackdelen är att det ger balkarna en rund yta upptill, vilket inte är önskvärt när man lägger den nya durken ovanpå. Fast idén får mig att se på kabelkanaler i plast med helt andra ögon. Sådana kan jag komma över på jobbet och de är billiga. De finns i en mängd olika dimensioner så där torde man hitta någonting lämpligt. Möjligen går en sådan att använda som form, då slipper man vådan av att ha dem kvar inne i balkarna.

Tryckimpregnerat använder jag mycket motvilligt. Framförallt inte i båten där man vill använda lätta material. Vått tryckimpregnerat är tungt! Senast jag byggde brygga använde jag tryckimpregnerat virke endast i stommen. Själva brygglocket gjorde jag i vanligt sågat virke som jag impregnerade med tjära/linolja/terpentin innan det skruvades på plats. När allt var klart fick övredelen ett lager till. Och jämför doften av tjära med tryckimpregnerat...

Läser man på om tryckimpregnerat virke så rekommenderas man ju att olja in det årligen. Om man gör det med roslagsmahogny-blandningen på vanligt virke tror jag det klarar sig alldeles utmärkt i många år. Det som tagit kål på mina bryggor under åren är isen. Bara att riva och bygga nytt med jämna mellanrum i alla fall. Då är det billigare och mer miljövänligt att använda vanligt virke.

post-10012234-1394237760,7702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte just såna rör man drar elledningar i. De finns ju i olika grovlekar och är följsamma. Borde vara rätt enkelt att bunta ihop t,ex fyra i ett knippe.

Följer skrovets kurvor bättre än träbjälkar är lätta och drar inte åt sig fukt . Plastar man ett par glasfiberlager mellan varje rör-lager får man en styv balk. Storlek och styvhet som man vill, bara att öka ut dimension och antalet rör. Kanske kan tejpas tillfälligt tills man lagt några sammanhållande glasfiberband. De rör som läggs kan användas för kabeldragning också som bonus. Man bör väl ändå borra i ändarna så vatten kan rinna som det vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd. Egentligen kan man ta vad som helst som är ihåligt, tål vatten och inte drar åt sig och vägrar släppa ifrån sig.

En ny variant, tomburkar av aluminium som läggs i rad eller knippen eventuellt hophäftade med glasfiber och/eller byggskum som visserligen drar åt sig fukt men lätta att modellera olika former. Aluminiumfolie som sista lager innan plastning. 

Kunde man bygga ett skrov! med denna metod. Tjockt och lätt men styvt.

Petflaskor i stora knippen för bryggor, pontoner och annat som ska flyta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divinycell har vad jag vet slutna celler dvs suger ej vatten. Mkt bra utgångsmaterial för att få till balkar av. De ger enbart formen, ingen styrka, utan det är lagren med polyester o glasfiber som bestämmer hur starkt det blir. Borra inga hål i balkarna efteråt.....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte alls göra detta så komplicerat. Såga till tryckimpregnerat grovt, låt det torka, passa in och “måla” med polyester. Plasta fast ordentligt, styrkan sitter ju i den balk som bildas, distansmaterialet ger bara formen. Sen gäller det bara att se till att vatten inte tränger in i trät. Men det är ju samma sak med allt trä. Personligen använder jag gärna gran, det lätt, enkelt att jobba med och framförallt, jag brukar ha lite hemma. Plywood är inte bättre på något vis mer än att det är starkare i sig. All plywood ruttnar bort med tiden om det utsätts för vatten, det är därför det finns så få gamla plywoodbåtar. 30-40 år gamla däck med balsa innehåller ofta en del vatten och ruttnar, men håller ofta ändå. I mitt däck är det divinycell och det står fukt på vissa ställen. Vi har borrat upp underifrån för att dränera. Men håller gör det. Annars tycker jag iden med ölburkar är kul och kommer säkert att fungera så länge inte vatten kan komma in. Men det lär bli kladdigt och kletigt att bygga med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teorin har divinycell slutna celler som inte drar åt sig vatten då materialet är nytt. Detta gäller även flytskum och plywood som är målad med sealer eller plastad med epoxy. Verkligheten efter några år är dock annorlunda. Temperaturväxlingar, fukt, skruvar genom tätskikt, frostsprängning m.m. Förstör de flesta distansmayerial över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då finns det alltså inga material att bygga balkar av på ett enkelt sätt. Gjorde längsgående balkar på min förra båt med bonocell som kärna. Inga borrhål i dem, inga yttre tecken på ngn nedbrytning efter ca 20år. Det är ändå hyfsat långa tider vi talar om under förutsättning att man inte borrar hål och gör infästningar i balkarna.

Chris Craft lyckade göra ihåliga balkar av glasfiber, tror de plastades upp utanför båten på enkla U formar av kartong, grovanpassades till båtens form och plastades fast i skrovet. Bara lokala förstärkningar i trä vid motorfästena..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas-CC-Lancer drog troligen den ultimata slutsatsen.

Vill man vara lite filosofisk så är ju ingenting man bygger evigt. Som varande 50- med en trettioårig karriär i elbranschen har jag redan varit med om att renovera sådant som jag en gång själv gjort.. Insikten börjar sakta arbeta sig in; allt är inte värt att göras med evigheten som mål. Evighet är inte något konstant, den är något som upprepar sig.

Med det sagt så spelar det egentligen inte så stor roll vad man gjuter in i skrovbalkarna på en gammal båtjävel som mestadels skall göra tvåsjömilspendlingar till sommarstugan. Hur jag än gör så håller det antagligen ihop tills jag behöver någonting mer rullatoranpassat. ...

Gjorde också en lite mindre filosofisk utforskning och frågade en bekant på ett lokalt mycket välrenommerat båtvarv hur de gör. De gjuter sina skrovförstärkningar i en stor enhet i en positiv form (alltså utanpå formen) som sedan plastas fast i skrovet. Vill kunden ha skum i balkarna så sprutas sådant in.

Min slutsats är att använda enklast möjliga formar och gjuta utanpå dessa och sedan plasta fast resultatet i resterna av de gamla bottenbalkarna. Om de nya passar endera utanpå eller innaför de gamla så kan man justera höjden och tillfälligt skruva fast den tills man laminerat fast alltsamman.

Så svaret på rubriken blir: Ingetdera.

PS

Lancer är en av mina drömbåtar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett PS till:

Tack alla ni för era synpunkter, så här skall en tråd i min smak se ut!

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...