Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pantah

Vilken tamp

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa några nya fräscha förtöjningstampar att ha med i båten.

Det kommer att bli någon typ 16 flätad mjuk och följsam tamp.

Men vilket fabrikat?

Har kollat runt på nätet , men blir inte klok på om några av fabrikaten

rent av är samma tamp ?

 

Robline

Polyrope

Dockline

Marlow

 

 

Någon som vet?

Har provat Biltema , och den är helt ok ,,

 

Med vänlig hälsning, Tore

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den flätade tampen är mer stum och fjädrar mindre vid ryck än vad den traditionella 3 eller 4 slagna gör. Jag skulle inte valt flätad till förtöjning, den är bra till andra ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt 3 slagen tamp i många år, fungerar bra. Har nu gått upp i båtstorlek och har då lite tjockare förtöjningslinor och tycker då att den flätade är betydligt smidigare att hantera.

Mitt 1:a råd är att unvika det billigaste skräpet, bla de ljusblå plastrepen är helt värdelösa.

Mitt 2:a råd är att ha gärna lite kraftigare rep en rekomenderat. De är skönare att hantera och ger även en viss tålighet mot nötning. Körde med 16mm på min förra båt 2,7ton och har 20mm på min nuvarande som väger 7 ton.

Mitt 3:e råd är ryckdämpare i gummi (de som lindas runt tampen) till de stationära förtöjningarna. De är ljudlösa och håller väldigt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående råd 2 enligt ovan - ska du köra med 16-20 mm lina bör du ha knapar modell extra large, annars är risken stor att linorna krånglar sig loss har jag märkt. Bytte därför till 10-12 mm (treslaget från. Clas Ohlson), och tycker inte de är speciellt osköna den korta stund jag håller i dem medan jag förtöjer/kastar loss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Jag har också gått ner i dimension. Väntas det storm lägger jag flera tampar. Tampar slits och inte minst smuts går illa åt dem. Mina förtampar vid bryggan byter jag vartannat år, kostnad ca 20kr/år för båda!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte igen problemet eftersom jag har lämpligt stora knapar ca 26 cm långa. (se bild). Men har du mindre knapar än så, då stämmer det att det blir för trångt på knapen och då måste man gå ner i dimension. Går man ner i dimension bör man då istället öka kvaliten eftersom marginalen minskar.

Att öka på med mer tamp om det blåser mer, det systemet kör jag bara då jag sover i båten! Aldrig annars!. Lämnar jag båten så förtöjer jag alltid för storm,detta eftersom jag kan vara på tjänsteresa eller annat, när det börjar blåsa och då inte kan påverka situationen.

post-10019272-1394237759,6019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat TS rätt, så var det linor att ta med som han frågade efter. Då väljer jag http://www.poly.se/poly/storm/ alla dagar i veckan. Använder 16 mm till drygt 4 ton båt. Vilken fröjd att slippa rycken som blir i båten om man har för stumma linor när det kommer svall/vågor. En av de bättre uppfinningar som gjorts som befrämjar nattsömnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exel319 skrev

Om jag fattat TS rätt, så var det linor att ta med som han frågade efter. Då väljer jag http://www.poly.se/poly/storm/ alla dagar i veckan. Använder 16 mm till drygt 4 ton båt. Vilken fröjd att slippa rycken som blir i båten om man har för stumma linor när det kommer svall/vågor. En av de bättre uppfinningar som gjorts som befrämjar nattsömnen

Jag har alltid ryckdämpare på mina fasta förtöjningar och ibland även mot brygga då jag ligger på ankare......Detta med polyrop fjädrande tamp var faktiskt väldigt smart och kanske lika bra, men betydligt enklare!

- Jag skall definitivt testa det jag med, fördelen att det alltid dämpar och man slipper få gummidämparen på fel ställe på tampen, då fjädringen så att säga finns utefter hela linan.

Tack för länken och dina goda erfarenheter av denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett uttryck som säger Förtöj alltid för storm

Har idag en båt på 4,5 ton.

Förr använde jag alltid grova tampar. Efterhand har en del blivit klenare. I dag är de tamparna jag använder i första hand när jag lägger till på andra ställen än den ordinarie båtplatsen 12 mm.

Det beror ju naturligtvis vad för båt man har och hur man använder den, men generellt behöver många linor av olika längder och olika grovlekar.

Vilket fabrikat är för mig  skit samma - som man säger på västkusten (citatet enligt yngst barnbarnet i Karlstad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med att Dockline är superbra och mycket följsamma, lätta att hantera. Använder dessa till kortare förtöjning över dagen. För förtöjning över natten använder jag Polyrope STORM med inbyggda ryckdämpare fungerar jättebra, min båt väger ca 2,5ton och jag kör med 12mm varianten för att få bra dämpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med polyrope multiplat dubbelflätad lina, är kanon att hantera och fjädrar bra, blir dock väldigt tunga när dom blir blöta.

Som extra ryckdämpare kan man använda en fender som placeras mellan lina och brygga eller lina och lina om man lagt den tillbaka till båten.

Dockline är också väldigt bra, men lite svårare att splitsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja skit samma måste komma fån västkusten för här i Karlstad årner dä sä allti, dä löver ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...