Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nbottning

Nytt forum!

Rekommendera Poster


http://www.cybermarine.se/forum

Jag gillar mångfald och valmöjligheter och hoppas att MG kan se information om ett nytt båtforum som just information och inte reklam?







Annars får man radera denna tråd.







Det har startats ett nytt ideellt forum med fokus på båtliv, men givetvis kommer det avhandlas teknik, köp o sälj osv!







På CM är alla välkomna, oavsett båttyp, precis som på MG!







www.cybermarine.se/forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det NÅGON som INTE är välkommen här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Haha! Nope, man ska vara försiktig med versalerna. Jag menade bara att det är ett forum där alla ska känna sig välkomna. Precis som det är här!


//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<<<<<<<<

Istort sett ingen info utan medlemsskap!

Reklamen här stör inte mig, och lite får man tåla om det ska vara gratis!

 

Snål kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostar inget, bara krav på registrering. Så då behöver inte snålvattnet fradgas runt din mun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar mest på varför..?

Varför ska jag gå med i ett till forum? Har det någon särskild profil eller inriktning som det här, fendern, UPA, träbåtsakuten, sailguide eller något annat saknar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fundering hade jag, och dessutom på ett forum där man inte kan kolla vad som försegår innan man registrerar sig.

 

Man ska vara försiktig med att registrera sig, man vet aldrig vad uppgifterna hamnar.

Jag är med på ett annat forum som dryftar ett helt annat intresse, jag hade sökt info om en mycket udda företeelse på webben, när jag sedan gick in på mitt forum dyker det upp reklam för denna företeelse under mitt inlägg, Jag har mycket svårt att tro att företeelsen skulle annonsera i ett forum med den inriktningen sim jag besökte, det är lika osannolikt som om det skulle dyka upp en spritannons på länkarnas hemsida.

Forum som detta ska vara helt öppna så vem som helst ska komma in och bidra till den enorma kunskapsbank som detta forum är, att man sedan inte gillar alla som dyker upp är väl helt naturligt, men det händer ibland att man upptäcker att den där dryga signaturen som jag fick agretioner mot, efter ett tag också har guldkorn att komma med.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är givetvis gratis. Och frivilligt på alla sätt.


Det är även ideellt och helt utan reklam.


Varför jag väljer att vara på flera forum är att dom uttalat och icke uttalat alltid får olika profil.


Boatsite.se har väldigt mycket båtracing.


Boatlife.se utan tvekan mest meck och då främst V8.


Segelbåtar har jag dålig koll på men kanske sailguide?


Maringuiden är brett och jag är ofta här. Dock dödar tekniklösningen lite av intresset att skapa tex en projekttråd här.


Så,,,jag kan inte säga varför man ska vara på flera forum, jag är det för att få mig till livs så mkt som möjligt och för att jag är nyfiket lagd.


//Per


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så här att man behöver inte lämna några som helst uppgifter som är känsliga för att regga sig och komma in till forumet. Vill man inte uppge sitt riktiga namn så kan man ju skriva vad fa.. man vill.

Just fördelen med reggning är att det blir lite mer seriösa svar än när kreti o pleti svävar ut i sina trådar med så kallade expertutlåtanden, moderingen blir också lite bättre . Visst kan vara en viss charm i dessa svar också, finns ju massa ex på det här på forat.

Det ända som behövs är en gilltig e-mail adr. och det kan man ju ha flera tex en för just reggning på forum.

Men det är ju upp till var o en och avgöra var man vill vara på nätet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma, i en rödmålat stuga; med vita knutar; langt från havet OCH Vattenfall; är 2013 rimelig utan risiko.

....om du då hittar en granne som du kann dikutera med.....

Men, det är ju bara 2 dager till 2014.;-)

 

Ursekta.

Vad önskar du egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att bry sig om, det är inte många -om än Oldtimer själv- som fattar något av dennes fyllesvammel...

 

Tycker bara det är otroligt jobbigt att han/hon skall in och fyllesmeta och fyllesvamla med sin egen form av norsk bohulänska, i så många trådar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att man ska vara försiktig med att regga sig och uppge personliga uppgifter men det är oftast inte siterna själva som exakt styr reklamen som hamnar bredvid utan farbror Google. Har du sökt på tex vinterförvaring kommer det upp reklam om det på ganska många sidor som du besöker. Förmodligen även på sidan som omnämns i denna tråd gissar jag även om jag inte varit inne och kollat.

Så, är man rädd att avslöja sina intressen ska man söka, och surfa, med en anonymiseringstjänst påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag får upprepa att detta är ett reklamfritt forum Det kommer inte upp något i någon ruta.


Vidare behöver man inte uppge några känsliga uppgifter för att registrera sig.


Sitt IP-nummer visar man ju var man än surfar om man inte väljer att nyttja, som nämns ovan, någon form av anonymitetstjänst.


Så jag skulle inte vara rädd att delta på något av båtforumen av dessa orsaker, däremot är dom ju lätt vanebildande och detta kan ju gå ut över både sömn och arbetsmoral .-)


i vilket fall, ni är hjärtligt välkomna till det nya forumet CyberMarine!


//Per Engman, Södra Sunderbyn. Inte mer anonym än så :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen brukar det inte vara populärt att stå inne på ICA och göra reklam för Lidel.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, särskilt då ingen vill bli liknad vid Lidl heller :-)

 

Som jag skrev inledningsvis så får admin här avgöra om detta är information som gagnar båtintresserade i allmänhet eller att betrakta som reklam.

 

Märk väl att CyberMarin.se drivs helt ideellt och dom som driver det bekostar det själva och det förekommer ingen reklam.

 

Så för mig är detta information som jag anser att båtintresserad borde vilja få?

 

Själv är jag med på de flesta forum och ser ingen motsättning i det.

 

Men som sagt, det är ju helt upp till envar hur man gör och tänker kring det.

 

Viktigast för mig är att ni alla har det bra och får ett gott nytt år!

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://79.99.6.178/~planket/forum7/index.php?mode=index

En båtsite mest för inbördes beundran av några få, där det ytterst sällan behandlas frågor om båtar.

Fanns ett liknande forum med samma namn som ägarna las ner. Då startade killen som driver/drev Maringarderoben upp ett nytt UPA-klotterplanket.

Maringarderoben stardade ju av några avhoppare som tröttnat på MG för att de inte fick trams i tillräckligt hög grad. wink

Förstår inte hur följande citat kom för mig indecision

Allting går igen ur tidens grums och mögel

Nej, nu skall vi vara snälla

Gott nytt år

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Parafras på samma tema Toaen: Inget nytt under solen.

Jo, visst var det så med Maringarderoben. Fast jag känner till en av killarna där som inte alls raljerar å skall ha högt till tak. (Med det menar de att skriva små spydigheter och tvetydliga tillmälen och kallar det för att skoja)

Ang att registrera sig, grabbar, det finns lösningar. Ett extra emailadress gratis från Google, samt ett enkelt program som styr om IP adressen. Busenklet å bara experter som tar sig tid att spåra. Å har man ingen fuffens för sig räcker det bra med en extra emailadress.

Själv förstår jag inte vad som krånglar med det tekniska här på MG, förutom att bara kunna skicka upp en bild i taget samt att knappen för förhandsgranskning har försvunnit å inte kommit tillbaka trots 2 systembyten sedan sist. Mycket av krånglet får skrivas på just system å ägarbyten. Samt att nu är det inte mest vanliga datorer utan  iPad samt olika iPhoner å andra system som används.

Det som stör mig allra mest tekniskt är att när jag har slut på datamängden i slutet av månaden å min leverantör skruvar ner hastigheten så måste jag sitta å vänta på att en massa länkar till bla Facebook, som jag vägrar, samt andra ställen laddas in innan själva MG texten å sidan kommer upp. Sånt tröttar men syns normalt inte vid hög hastighet å jag betraktar det som slöseri med datatrafik. Men jag lär inte kunna ändra på det. Skall inte ropa i öknen.

Sedan många av trollen försvann har det blivit bättre här på MG anser jag.

Inläggget ovan från Oldtimer, jag tror han menar att han är inte på sjön utan kommit hem från någon båtresa. Sedan är det så att inte många av oss är begåvad med talets/skrivandets gåva så man kanske tar en stärkare innan man vågar yttra sig. Det må man kanske ha överseende med, å stavfel, däremot när det snackas rent svammel och personangrepp så reser jag ragg.

Tänk på att det är svårt att uttrycka sig i skrift så man inte blir missförstådd å det är väldigt lätt att tolka in saker i texten som avsändaren inte alls syftade på. Så jag önskar ett Gott Nytt År här på MG utan tjafs och grova skämt och kiv å bråk.

Skål på er på tolvslaget.

Hälsningar,

Kalman

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skål Kalman!

 

Hur vi än ser på och vilka forum vi än besöker ska vi alla ha ett gott nytt år!

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Underlig tråd, faktiskt.

En medlem skriver om ett nytt forum och sedan haglar åsikterna. Varför då? Varför inte tänka som jag: Ojdå, men vad kul. Punkt!

Kan det vara så att för några så är MG deras hemvist, inte bara i cyberspace men också i tillvaron? Hur mycket betyder detta forum för vissa?

För vissa tror jag att det är en av vardagens fyra hörn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du riktigt fattat grejen med DISKUSSIONSforum på nätet när du ställer dessa frågor... det är ju liksom vad man gör. Diskuterar, alltså. Eller, uttrycker sina åsikter.

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller informerar, visar upp, tar del av, pratar, hjälper varandra, knyter kontakter, skryter, skrattar, umgås.....mm mm

 

Jag tror funktionen för ett forum är väldigt bred och väldigt olika för olika personer och olika forum.

 

Tyvärr verkar en del tro att det alltid handlar om att bryta och bända i åsikter och om att vinna diskussioner.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ser man på, där har vi en som satt ensam på Nyårsafton...

Jodå, Peter; jag fattar mer än du tror. Om du följer tråden så blev det väldigt mycket kärringar i långbyxor bara för att någon flaggade för detta nya forum. Du kallar det för diskussion; jag kallar det för kärringsnack.

Det är väl bra att det kommer fler forum; hur länge tänker ni diskutera detta faktum. Och vad finns det att diskutera? Grunden för en diskussion bör väl rimligtvis vara att det skulle kunna finnas olika åsikter... om detta faktum att det kommer fler forum. Alltså finns det folk som inte alls gillar tanken på fler forum.

Se där, Peter, där har du din diskussion men som i min värld är just vad det är; kärringar i långbyxor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte var långbyxorna kommer in, men det är faktiskt du som har åsikter om andras tyckande och åsikter här. För min del får det finnas en miljon forum; men om de ska överleva är det ju fint om de har en egen profil och inriktning, om alla konkurrerar på exakt samma bana kommer många försvinna.

 

Och du har fel om min nyårsafton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nbottning, locka inte över de10 patetiska små till det nya forumet, de kan ha sin sandlådenivå kvar här, så slipper vi dem!

(Och majoriteten har REDAN börjat gaffla här).



/ Med vänlig hälsning, Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På CM är alla välkomna men där får man även finna sig i en helt annan moderering än här. Och det är väl det jag försökt säga att alla ställen passar inte alla. Detta sagt utan att påstå att någon som skrivit här inte skulle kunna trivas på CM.

 

//Per Engman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...