Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
thundergod

Någon sett denna?

Rekommendera Poster

Fick tips om denna lilla metallbit som förhindrar att ankaret kommer upp i felvänd positioon när man har ankarspel. Någon som vet om detta går att köpa i Sverige?

 

post-10000164-1394237758,9714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Men priset... Ska kolla med killen på MBY forum vart han köpt sin.

Det är ju en kanongrej om det går att få tag på till bättre pris JAg behöver två, en till varje ankarspel. Som det är nu är det ju 50/50 om ankaret hamnar rätt eller inte..

God fortsättning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en smart lösning med den böjda mellanlänken. Har inte sett tidigare. Själv har jag monterat ankarspel i vinter, och bara torrkört på land, med svirvel mellan kätting och ankare. Men ankaret vill ändå komma upp fel ibland. Det är väl den böjda formen som omöjliggör att det hamnar upponer. Måste ju gå att snida till enkelt själv, av en rostfri ten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en vanlig svirvel,den klarar inte av att vända ankaret rätt.

Jag tyckte också att duomarins svirvel var hutlös dyr så jag får trösta mej med att i 50% av fallen så kommer mitt ankare upp rätt väg. :-)

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... det är väl just kröken som vänder ankaret rätt när den hamnar över rullen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske lite off-topic, ber om ursäkt i så fall.

 

Jag har haft stora problem med att få upp min Bruce-kopia på rätt sätt. Drygt varannan gång har ankaret hamnat åt fel håll, så att jag varit tvungen att släppa det och ta in det igen. Tidsödande och irriterande.

Från Marinsystem fick jag dock ett tips som har visat sig vara mycket bra. Tipset var att bara dra upp ankaret till skölj-läget. Där får det hänga medan jag gör loss och tar mig ut från min ankringsplats. Sedan lägger jag i växeln och kör framåt. Under gång framåt tar jag sedan upp ankaret den sista biten.

Detta har fungerat mycket bra för min del. Bruce-ankaret vänds rätt när man kör framåt och kom upp rättvänt varje gång under sommaren 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt men det kan vara farligt oxå. Lätt att glömma av ankaret om man inte tar upp det ur sköljläget med en gång. Detta hände mig och ankaret höll på att slå håll i skrovet när jag var på väg upp i planing när ankaret var i sköljläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag slöjdat ihop en dylik, funkar ofelbart. Har bara torrkört på gräsmattan, men stoppar jag ankaret strax under ankarrullen och vrider ankaret 180 grader fel, så kommer det ändå upp i rätt läge. Bockade en överbliven 1/2 spärrskaftsförlängare, och placerade en svirvel innan kättingen. Funkar det bra i praktiken, får det bli en i rostfritt utförande. Kostnad: gratis.

post-10013198-1394237782,3444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kom på fel ledd😦

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att montera en bit kätting mellan svirveln och ankaret. Annars är det lätt hänt att svirvlen bryts.

Kom också ihåg att ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Dvs kan kanske vara idé att spara ihop till den dyrare och ha den på det ankaret som man använder mest.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...