Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
breckan

Gelcoat-frågor

Rekommendera Poster

Funderar på hur jag ska få ordning på två gelcoatytor. Bilder finns här:

http://www.dropbox.com/l/UaOIsothXh8cXs44N4fuq93

- I det första fallet har jag sågat bort en del av rattpiedestalen för att få plats med en Raymarine SPX-5 autopilot på ratten. Har lagt på ett par lager PlasticPaddings gelcoat så det är vitt men skrovligt. Vad gör jag härnäst? Mer gelcoat och slipar ner och avslutar med abralon? Annat typ topcoat?

- I det andra fallet är det orkanen nu i december som tagit tag i presenningen som i sin tur tagit tag i ett mantågsbeslag och slagit det i gelcoaten. Kan inte se någonstans att gelcoaten skulle ha spruckit eller att flisor skulle ha slagits ur. Kan man polera/rubba ner till en vit yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du pratar om Plastic Padding Gelcoat Filler, korrekt? Det är inte gelcoat, det är ett gelcoatspackel huvudsakligen avsett att fylla i småskador med. Men visst, med tillräckligt mycket envishet går det kanske täcka större ytor med sånt också.

Personligen hade jag helst målat ombyggnaden med ett jämnt lager topcoat i korrekt kulör (gelcoat med vaxlösning tillsatt för att ytan ska härda korrekt för denna typ av jobb - ren gelcoat får en kletig oslipbar yta), grovslipat den jämn med nått i stil med 180-360 torrslippapper, sedan gått på med 600-1000-1200 våtslip, för att avsluta med en polering.

Går inte se på andra bilden om det handlar om gropar eller bara fläckar ovanpå gelcoaten. Hade nog testat en polering för att se hur mycket som syns efteråt, och sedan funderat på alternativ om det inte duger - slipning enligt ovan kan fungera för att bli av med mucket grunda skador, lite djupare skador vill man nog slipa rent i och lägga i lite topcoat för att slippa slipa ner hela ytan så mycket innan allt är jämnt.

Kan påpeka att mina erfarenheter kommer från tillverkning av nya glasfiberbåtar m.m, och reparation av skador från tillverkningen. Det är inte riktigt samma förutsättningar när man har en lite äldre pryl som hunnit blekas av solen och åldras på andra vis. Har jag helt uppåt väggarna fel kommer säkert någon mer van reparatör här säga det. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...