Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Var saknar du möjlighet att tömma toatanken?

Rekommendera Poster

Jag vet inte vad det är för fel på mig, men plötsligt nu på juldagen kom jag på att det är rätt svårt att hitta lämpliga ställen att tömma toatanken en bit ut i Stockholms skärgård. Det blir rätt långa transporter (åt fel håll) när tanken är full så då åker skiten dessvärre ut i havet...

Några platser här i Stockholm där jag tycker det skulle vara lämpligt att ha möjlighet att tömma tanken är:

Stora Nassa

Löka

Nåttarö, Östermarfladen

Låda

Finns det flera förslag på lämpliga platser här runt Stockholm eller i övriga landet?

Jag tänker att en lämplig plats är där många båtar ofta uppehåller sig eller passerar och kanske även där det är långt till närmaste tömningsmöjlighet. Finns det något annat som man bör ta hänsyn till när man placerar ut tömningsstationerna?

Nu är det dags för julbord igen...  cheeky

Mackey

PS

Undvik gärna diskussioner om nyttan, eller brist på nytta, med att ta hand om toalettavfall från fritidsbåtar. Det finns många andra trådar där detta avhandlats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem skulle i så fall ansvara för tömningstationerna - stå för kostnaderna?

Skärgårdsstiftelsen?

Det finns tydligen en app därman kan se stationerna som finns - i hela Sverige.

http://batmiljo.se/latrin/tomningsstationer/

Själv gillar  jag sugtömning - inte i första hand av miljöskäl - utan för att det är så enkelt att tömma.

Skall jag gå söderut så har jag en hel distnsminuts omväg om jag behöver tömma. cheeky Lycklig lottad altså. Sen är ju Bohuskusten inte så djup och det underlättar ju - fast visst tömmer jag i havet emellanåt.

Något som slog mig i sommras var att jag inte hittade nån tömningstation i Arvika i Glafsfjorden. Där borde man ju verkligen va mån om att båtägarna inte pumpade ut skiten i vattnet. Stor fritidbåtshamn. Ett relativt stort antal gästplatser, som alla var fulla när jag var där. El och vatten på bryggan, Toalett och duch. Sopkontainer, men som sagt - ingen sugtömning. 

Det var heller ingen som tog upp hamnavgift - fast de hade föreningsmedlemmar som gick vakt inom området. Hade klubben ålagt hamnvakterna att ta upp hamnavgift under sina vaktpass hade de säkert lätt kunnat få en 50 000 kr/år eller kanske det dubbla.

http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=444

 

Fast det fanns ju sugtömning i Nysäter och dit är det ju knappt 30 distansminuter, även om det inte står så på MG eller på Båtmiljö.se´s lista. indecision

http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=443

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Transportstyrelsen är ansvarig för lagen så bör de väl även vara ansvariga för att det med rimlig insats är möjligt att följa lagen. Nu vet jag att det inte är så, men det är en tanke som de kanske borde ha tänkts...

Nog pratat om lagen, åter till var vi vill kunna tömma våra toletter. Lite flera tömningsställen i Mälaren skulle nog inte skada, utanför Stockholmsregionen är det glest.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att lösningen för mig och de flesta andra är att det finns en anläggning i hemmahamnen. Jag har c:a 5M till närmsta anläggning, och en timme åt vad som ofta är åt fel håll x2 plus en extra tilläggning blir för mycket meck för att det kommer att bli av. Kan jag däremot efter helgseglingen bara ta ner seglen och först göra ett extra stopp vid en servicebrygga innan jag fortsätter vidare till min plats kommer det säkert att bli av; men det kommer bli en extra kostnad för båtklubben och i förlängningen mig eftersom klubben saknar avlopp vilket innebär att allt måste tömmas med tankbil.

 

Människan är bekväm av sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Det är lite samma för mig. Har ca 6M till närmsta hamn med tömning. Skillnaden är att jag ligger vid min egen privata brygga och jag kan inte sätta upp egen sugtömning så för mig blir det minst 6-12M för att tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helgseglingarna funkar bra för oss också, då har vi fungerande tömning på klubben än så länge. Vadå än så länge? Jo för hur bra kommer den att funka med en tömningsstation 2015 när 200 båtar kommer hem ungefär samtidigt på söndag kväll?

Just nu är vårt problem när vi är ute veckovis och inte vill segla in 15 M in från ex.vis Stora Nassa bara för att tömma toan och sedan segla ut i ytterskärgården igen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tömning i ytterskärgården så finns det faktiskt ett exempel där det fungerar; finns en flytande anläggning sedan flera år på Huvudskär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så fanns det i Transportstyrelsens förslag även en skrivning om att satsa pengar på fler tömningsstationer. Jag vet också båtklubbar som undersöker möjligheten att installera egna tömningsstationer som en service för sina medlemmar. Finland har kört några år och det verkar fungera så det kommer det säkert att lösa sig hos oss också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog kommer det på något vis att lösa sig och som Peter_K skriver så är det ju fullt möjligt att ordna sugtömning även på lite mer otillgängliga platser som Huvudskär. Den funkade bra i somras.

Det finns även en på Rödlöga, även den långt ut i skärgården där jagvill ha dem...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en Septikon; det var i alla fall sist jag var på Huvudskär en sådan som låg där. Fiffig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, hur kom du ihåg det?

Så här såg den ut den 8 juli 2013, verkar vara ganska full.Kul att den används.

Mackey

post-10017094-1394237757,304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kö till att fylla vatten.(ofta vid bra väder)

Och då har många ändå vatten på sin brygga.

Jag undrar hur det kommer bli med att tömma svartvatten.

Behövs det inte lika många tömningsställen som färskvattenpåfyllning.(jag tror det,om det ska fungera)

Svartvatten tanken i de flesta båtar har förhållandevis små volymer.

 

 

Jag tror detta kommer bli stora problem,och göra det mer eller mindre omöjligt att efterleva det nya förbudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tar det att sugtömma en tank, jfr med att fylla vattentanken? Och risken är väl att folk lastar/lastar ur båten vid servicebryggan - det är ju därför det brukar vara kö tycker jag, inte för att man fyller vatten enbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra ett räkneexempel och försöka dra några slutsatser av detta.

Vår erfarenhet är att det går ganska snabbt och smidigt att genomföra själva tömningen med en elektrisk pumpstation, 5-6 minuter för våra 50 liter. Dessvärre tar det också tid att lägga till och lägga loss, framför allt som man sällan tänkt på logistiken när man anlagt tömningsstationerna. Totalt blockerar nog varje båt tömningsstationen i minst 10 minuter.

6 tömningar per timme alltså när allt fungerar smärtfritt, allt förberett, inget strul med förtöjning, etc.

Man kan tänka sig att spridningen när alla kommer hem på söndag eftermiddag/kväll är från kl. 16 - 20.

4 timmar att tömma tankarna på.

En tömningsslang kan alltså klara av cirka 24 båtar en söndagskväll utan allt för mycket kö.

Många båtklubbar och marinor har betydligt flera båtar ute över en helg. Få kommer att acceptera att ligga i timmar och vänta på att tömma en toatank.

Min slutsats är att det måste finnas möjlighet att tömma toatanken på andra platser än just i hemmahamnen och att det måste finnas många tömningsstationer. Skillnaden mot att tanka och fylla vatten är ju att detta gör vi ganska sällan medan toan används kontinuerligt.

Så var vill vi ha de töningsstationer som inte ligger just i hemmahamnen?

Mackey

PS

De handpumpade tömningsstationerna är betydligt långsammare än de elektriska, men fördelen är att man kan ligga flera båtar förtöjda samtidigt vid flotten så det går inte åt en massa tid för att lägga till och lägga loss. Handpumpen kan användas kontinuerligt. Jag tror att 10 minuter för en tömning är realistiskt även på för dessa tömningsstationer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en nybyggd inte helt färdig hamn i Grekland står tömningstationerna med 16 m mellanrum på alla bryggor, de grå i mitten på bryggan.

Hälsningar Ove

post-14729-1394237757,8613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag tror behövs i Sverige med om förbudet skall gå att efterleva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas ett band av tömningsstationer i naturhamnarna i ytter- och innerskärgården runt stockholm, finansieringen av dessa är inte lika självklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ibland en känsla av att det är båtklubbarnas, eller gästhamnarnas, ansvar att sätta upp tömningsstationer runt vår kust och i våra insjöar. Och visst -det är många klubbar som har, eller håller på att sätta upp, egna anläggningar men till dom är inte alla välkomna. Den anläggning vi har i vår klubb är till för våra medlemmar, inga andra. Och i gästhamnarna tar man betalt, vilket är förståligt. 

Mackeys ursprungsfråga är bra, den kan hjälpa till att utreda var behoven av sugtömning finns. Sedan tycker jag man borde forsla svaren vidare till våra myndigheter som kan få klart för sig vad som måste göras för att vi ska få ett renare hav. Det finns en massa EU-miljoner som ska användas just för att vi ska få en renare miljö. 

Var behövs det toatömning? I mina trakter, alltså Mälaren/ Sthlm skärgård, kan jag tänka mig i närheten av de mest populära naturhamnarna utan att egentligen nämna någon speciell. Man ska alltså inte behöva åka till sin egen hemmahamn och tömma där på söndagskvällen utan istället kunna göra det även ute bland kobbar och skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen:

Hamnarna får stå för kostnaderna att bygga upp mottagningsanordningar. Det finns möjlighet för kommuner och icke kommersiella anläggningar att ansöka om så kallat LOVA-bidrag (Lokala vattenvårdsprojekt) hos länsstyrelserna till detta. Någon specifik avgift för tömning av toalettavfall får inte tas ut av fritidsbåtshamnarna. Däremot kan kostnaderna för toalettömning läggas in i en allmän hamnavgift eller liknande.

De som definierats som fritidsbåtshamnar får inte ta ut en separat avgift för toalettömning. Däremot kan avgiften ingå som en del av en allmän hamnavgift, till exempel årsavgift eller dygnsavgift. De som inte definieras som fritidsbåtshamn och därmed inte omfattas av kravet på mottagningsanordning, men som ändå har en mottagningsanordning får ta ut en separat avgift för tömning av toalettavfall. Detta gäller till exempel bensinmackar och kiosker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...