Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Krulle

Svetsa ny skedda!

Rekommendera Poster

 Farsan körde på grund ett par ggr i sommras det behövs en ny sådan.

 

Nån som vet någon som kan skära ut en sådan samt svetsa fast den?

Rätt illa krökt så den bef behövs kapas rätt nära V-huset men bör ju inte vara nån fara så länge man tar det lite lugnt.

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då Maringuidens sökfunktion är bristfällig kan du prova Google så får du en hel del träffar med din rubrik Svetsa ny skedda

 

Det går jättebra och finns reservskäddor att svetsa fast av de som kan göra det på rätt sätt och med rätt utrustning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ta det väldigt försiktigt när du svetsar skedda för värmen av svetsen kan förstöra mer än man tror. lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att man måste vara försiktig när det är så nära huset.

 

Jobbar själv som svetsare men har igen AC / DC Tig så kan inte lösa det själv och

vet ingen i min närhet som kan lösa det, har sökt men inget hittat därför jag skrev här :)

 

 

 

Och jag vill inte ha nån simpel skedda som monteras utanpå befintlig skedda, utan det ska se ut som nytt när det är klart (=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte se var du bor, men alubatar som brukar vara här på forumet är flink med svetsen när det gäller aluminium.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker så hittar du även instruktioner hur man gör.

Oftast är det en ersättningsskedda som man anpassar så den passar där den gamla skeddan suttit och sedan svetsar fast och slipar till så att det efteråt inte syns någon skillnad mot före olyckan.

Har du inte svetsat i aluminium tidigare så bör du låta någeon med sådan erfarenhet göra jobbet.

Här är en instruktionsfilm som visar hur man gör

 

(sök på Skeg Repair så hittar man en hel del)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ stavning av ordet är skädda.

 

I Stockholmstrakten har man gott om alternativa stavningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet tre firmor som kan fixa det i Stockholm. Carmi i Haninge är duktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vilken funktion har skäddan egentligen. Körde av min skädda på min förra båt och körde utan i säkert 10 år och det fungerade lika bra som innan. Möjligtvis kan det vara bra att ha en skädda om man kör på grund.

MVH Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pismo: Bra fråga, skyddet av propellern måste väl vara huvuduppgiften förmodar även jag?

Sen kan den väl utgöra en liten del av ett redan litet roderplan, alltså ge viss styrförmåga i de ögonblick då propellern står still vid exempelvis växling under hamnmanövrer - i alla fall om båtfarten är skapligt hög? Fast i hög planande fart sticker väl inte mycket mer än riggen och skrovets akterdel ner i vattnet så även små detaljskillnader just där får annan och ökad betydelse bortanför min femknops seglarhorisont??


[Haha, ett liten förtydligande definitionsutveckling; man kan naturligtvis aldrig nånsin gå på grund! (Däremot kan man bli påkörd av illasinnade undervattenstenar när man som minst anar det. ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alubåtar!

Antar att du är Exante? Du svettsade bla en 200hk suzuki exante i sommras åt en kompis.... Du verkar klockren, hade mest tänkt kolla om det fanns någon lite närmre innan jag sticker iväg. Även sett när nu fixat skeddor på forumomedlemmaras båtar i ett naffs

Tvivlar inte en sekund på att du har kunskapen!

 

Och om det jag hört stämmer så tar du dig tid när jag kommer till Kalmar eller? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

Det var det värsta svetsjobb jag har haft med den motorn.

Den var sönder precis överallt.

Hoppas han fick ihop den.

Jag har tid och fixa det om du kommer hit, det tar bara en kvart.

Skäddan tillverkar jag själv ur 10 mm plåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...