Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DanielL

Caskaruda 38, multibla fel...

Rekommendera Poster

Nu har jag fått för alla mina synder vill jag lova!

Köpte en Caskaruda som är ett uppgivet ptojekt. Motorproblem (TAMD40B) först och främst efter diverse klåpare skinnade tidigare ägare. Initiellt fukt i oljan efter vintern vilket sades vara brusten topplockspackning. Experten påbörjade jobbet,men avslutade inte. 3 år senare satt nu motorn fast eftersom spridarna inte monterats och fukt letat sig ner i cylindrar,dessutom lämnades motorn torr på olja.

3 liter smedens rostlösare i cylindrar, 5 liter lacknafta blandat med 20 liter diesel uppvärmd till ca 60 grader tömdes i motorn, då släppte den efter 1 timmes försiktigt juckandes. Tack och lov för gamla bondtricks!

 

Hur som haver, det verkar som packboxarna gav med sig. Den främre droppar och eftersom startmotorn fastnat demonterade jag den. Där var det fullt av min bonnablandning, så även bakre verkar ha gått hädan.

 

Nu till frågorna:

1, Hur täta är Pentas packboxar? Viskositeten på olja är ju betydligt högre än blandningen jag hällt i...

2, Främre packbox ser rätt enkel ut att byta, men den bakre... huhh eller?

3, Baljokopplingen från termostathus till turbo... bägge skruvar är avdragna. Ganska grovgängade varav den på termostathuset verkar ha en slanganslutning till expansionskärlet. Var köper jag sådana?

 

Jag är förvisso en rätt erfaren mekaniker, men detta är den första marindieseln jag grottat ner mig i, så alla tips, råd och glada tillrop är välkomna!

 

Fortsättning följer gällande eldragningar som lämnar en hel del att önska med många fler saker som händer med en båt som hamnat i fel händer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hubba, det vara vara massor av jobb och jag som bara renoverar en likadan motor men en som gick underbart, tills turbon rasade.

Jag köper mina delar från Marinepartseurope.com och där finns det bra sprängskisser där man kan hitta en hel del.

Fråga 1 & 2 Det skall inte vara så svårt att byta och packboxar är standard saker som du kan hitta lite över allt på bilfirmor, mm. Själv handlar jag på Rullex i Nyköping.

Fråga 3 tror jag är artikel 36 på sprängskiss Turbo & luftfilter

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...