Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

Hallberg Rassy 352

Rekommendera Poster

Då är det bara två år kvar till avsegling!

 

Projekten som är avklarade sen senaste uppdateringen är:

 

- Nya långfärdssegel

- Ny löpande rigg

- Vajerfall utbytta till Dyneema fall

- Nya fallvinschar

- Rodkick monterad

- Ny stående rigg

- Kablar i mast utbytta

- Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet)

- Fallnät på hyllor

- Wind scoop

- Truma fjärravstängning för gasol installerat

- Bytt vattentanksgivare

- Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!)

- Ny större gummijolle

- Hopfällbara cyklar

 

Det som står på tur är (ska vara fixat innan säsongen 2019, gärna klart tidigare):

 

- Kutterstag med rullfock (ska snart lämna in skiss på däcksfäste till lokala smeden)

- Hydrovane vindroder

- Byta samtliga genomföringar

- Byta VP Black Jack propelleraxeltätning

- Byta propelleraxellager

- Nya AGM-batterier

 

Tiden går fort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu monterat ett kutterstag med en Furlex-rulle på. Den lokale smeden fixade ett fint däcksfäste som bultades fäst i skottet i förluckan. Segel levereras från Boding umder vintern.

 

Vi har monterat 100 W solceller till och har nu totalt 305W i solcellskapacitet + vindgenerator.

 

Projekt nu under vintern blir att:

 

- Byta alla genomföringar till kompositgenomföringar från TRU-design samt att byta slangar ombord.

- Byta slangar

- Montera WiFi-system

- Sätta upp trälister på hyllor och under bord

- Byta loggivare (tempgivaren gått sönder)'

- Montera Hydrovane vindroder

- Koppla in AGM batterier

- Montera dubbel-fallrulle i masten för två nya fall

- Byta propelleraxellager + VP Black Jack tätning

 

Skepp o'hoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Lycka till!

 

Själv sticker jag iväg om 2,5 år, Juni 2021 i min Najad 390 som jag håller på att se över. Den har redan varit ute ett varv och har det mesta men behöver uppdateras. Nästa år blir det Skottland som en övningsresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Kul! Lycka till!

 

Själv sticker jag iväg om 2,5 år, Juni 2021 i min Najad 390 som jag håller på att se över. Den har redan varit ute ett varv och har det mesta men behöver uppdateras. Nästa år blir det Skottland som en övningsresa.

Hej, ja såg att du bytt båt. Har du sålt den gamla ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kom ut lite sent med annonsen i våras, jag hoppas på nästa vår.

Men många har varit och tittat, få har varit intresserade. Den senaste föll på teakdäcket, vilket ju är original från 81 så det behöver lite kärlek.

 

Lite lyxigt med två Najader 😎

Å andra sidan; i somras gick den nya generatorn sönder och det skulle dröja en vecka innen jag fick en ny på garantin, då var det lite skönt att ha en reservbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja verkligen lyxigt med dubbla båtar :) Dyrt i längden kanske dock...

 

Lycka till med försäljningen. Mina föräldrar sålde sin HR Rasmus i våras. Samma där, många som kom och tittade, men få som var intresserade. men till slut så :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har vi mindre än 1 år kvar till avresa (11-juni 2020)!

 

Så sista semestern innan stora äventyret!

 

Under vintern och våren har vi uppdaterat båten med:

 

- Bytt alla genomföringar till kompositgenomföringar från TRU-design samt att byta slangar ombord

- Bytt alla slangar

- Monterat WiFi-system (Scout blev det)

- Monterat Hydrovane vindroder, ska testas i sommar

- Kopplat in nya AGM batterier. 450 Ah i förbrukarkrets + 75 Ah startbatteri

- Monterat dubbel-fallrulle i masten + nta fall för rullfocken på kutterstaget

- Bytt propelleraxellager + VP Black Jack tätning

- Installerat fläktar

- Monterat dubbla vattenavskiljarfilter

- Monretat spisbeslag (så att ugnen inte far runt om båten slår runt)

 

Nu har vi inte så många uppdateringar på båten kvar att göra. Satellittelefon + ny EPIRB + AIS mob + reservdelar kvarstår.

 

Ha en skön sommar!

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Har precis läst igenom den här tråden. Vilket projekt och vilken rejäl uppdatering av båten, häftigt!

Är ny här på forumet och har samma dröm/plan som du men ligger lite tidsmässigt efter.
Vågar man fråga vad din budget varit för den här rejäla uppdateringen av din HR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Aton:

Wow! Har precis läst igenom den här tråden. Vilket projekt och vilken rejäl uppdatering av båten, häftigt!

Är ny här på forumet och har samma dröm/plan som du men ligger lite tidsmässigt efter.
Vågar man fråga vad din budget varit för den här rejäla uppdateringen av din HR?

 

Haha, javisst vågar du fråga

 

Det jag skrivit om här på forumet är:

 

WiFi-system: 4000:-

Fläktar: 500:-

Spisbeslag: 600:-18

VP Black Jack  + propelleraxellager: 10000:-

Kutterrullsystem+segel: 30000:-

AGM batterier: 10000:-

Vindroder (beg, men bytt alla slitdelar): 30000:-

Genomföringar+slangar: 15000:-

Nya långfärdssegel: 50000:-

Ny löpande rigg: 10000:-

Nya fallvinschar: 10000:-

Rodkick: 10000:-

Ny stående rigg: 21000:-

Kablar i mast utbytta: 500:-

Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet): 1000:-

Fallnät på hyllor: 300:-

Wind scoop: 500:-

Truma fjärravstängning för gasol installerat: 2000:-

Bytt vattentanksgivare: 500:-

Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!): 200:-

Ny större gummijolle: 10000:-

Hopfällbara cyklar: 5000:-

Vindkraftverk: 18000:-

Fler solceller: 3000:-

Inverter: 2500:-

AIS: 5000:-

Batterövervakning: 1500:-

Mastreflex: 200:-

Säkerhetsbåge: 6000:-

Tätningsmatta: 500:-

Bimini: 16000:-

Datorskärm: 1000:-

Maststeg: 3000:-

Nya dynor sittbrunn: 3000:-

Nytt kylaggregat: 4000:-

Ny pedistalkompass: 4000:-

Ny sprayhood: 8000:-

Nya fönster och däcksluckor: 5000:-

Dan buoy: 2000:-

Monterat TV: 2500:-

Installerat gasolvarnare: 500:-

Ny ugn: 4000:-

Nya gardiner: 600:-

Sjövattenpump i pentry: 1000:-

 

Så ca 300 000:- hitills. Innan vi seglar iväg blir det även fotpumpar i kök och toa, satellittelefon, flytvästar, ny EPIRB och 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC), båtförsäkring, reseförsäkringar, ARC-anmälningsavgift, skeppsapotek, nödraketskit för havssegling, mer reservdelar m.m.

 

Sedan ska man ju även spara ihop en reskassa också.

 

Lycka till med långseglandet!

 

// Lasse

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag går i samma tankar och har följt ert arbete med Lady Ann där jag ömsom förundrats ömsom förskräckts över allt arbete som krävs vid en långfärdsrustning. Har tidigare varit intresserad av en 352 men insett att de är för dyra sett till den renovering som ofta krävs. Lyckades ni få tag på vindrodret begagnat i Sverige? Undrar även vad den är för datorskärm ni installerat, är det en vanlig som drivs via inverter eller 12v?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Vega23:

Även jag går i samma tankar och har följt ert arbete med Lady Ann där jag ömsom förundrats ömsom förskräckts över allt arbete som krävs vid en långfärdsrustning. Har tidigare varit intresserad av en 352 men insett att de är för dyra sett till den renovering som ofta krävs. Lyckades ni få tag på vindrodret begagnat i Sverige? Undrar även vad den är för datorskärm ni installerat, är det en vanlig som drivs via inverter eller 12v?  

Jag skulle nog säga att de flesta äldre båtar behöver en viss upprustning innan långfärd. Det gäller inte endast HR 352. Sen är jag ganska pedant och petig och vill ha det mesta i bra skick. Tycket det är kul att pyssla med båten också... (dyr hobby)

 

Mycket går sönder på en långsegling, men min förhoppning är att genom att ha bytt ut mycket till nytt, så ska inte allt gå sönder iaf :)

 

Vi skulle säkerligen kunnat ha klarat oss utan många av uppdateringarna ovan, men det är ju upp till var och en vad man väljer att satsa på. Vi hoppas på att få en säkrare, bekvämare och en mer felfri långfärdssegling genom de investeringar vi gjort.

 

Vi bestämde oss för 5 år sedan, så vi har ju haft bra med tid att spara pengar och upprusta båten.

 

Japp, vindrodret köpte vi begagnat i Göteborgs-trakten. Vi fick köpa det av en annan HR 352 seglare, så vindrodret (Hydrovane) passade perfekt! Ett nytt Hydrovane är ganska dyrt, runt 60 000:-.

 

Datorskärmen är en TV/datorskärm som går på 12V. Brukar koppla in bärbara datorn (ligger i ett skåp) med sjökort på den tillsammans med ett sladdlöst tangentbord och mus. Bekvämt när det lutar, så inte datorn åker i golvet. Datorskärmen sitter på ett utfällbartfäste så att man kan se skärmen från sittbrunnen.

 

// Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-28 vid 13:58 skrev CaptainKongo:

 

Haha, javisst vågar du fråga

 

Det jag skrivit om här på forumet är:

 

WiFi-system: 4000:-

Fläktar: 500:-

Spisbeslag: 600:-18

VP Black Jack  + propelleraxellager: 10000:-

Kutterrullsystem+segel: 30000:-

AGM batterier: 10000:-

Vindroder (beg, men bytt alla slitdelar): 30000:-

Genomföringar+slangar: 15000:-

Nya långfärdssegel: 50000:-

Ny löpande rigg: 10000:-

Nya fallvinschar: 10000:-

Rodkick: 10000:-

Ny stående rigg: 21000:-

Kablar i mast utbytta: 500:-

Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet): 1000:-

Fallnät på hyllor: 300:-

Wind scoop: 500:-

Truma fjärravstängning för gasol installerat: 2000:-

Bytt vattentanksgivare: 500:-

Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!): 200:-

Ny större gummijolle: 10000:-

Hopfällbara cyklar: 5000:-

Vindkraftverk: 18000:-

Fler solceller: 3000:-

Inverter: 2500:-

AIS: 5000:-

Batterövervakning: 1500:-

Mastreflex: 200:-

Säkerhetsbåge: 6000:-

Tätningsmatta: 500:-

Bimini: 16000:-

Datorskärm: 1000:-

Maststeg: 3000:-

Nya dynor sittbrunn: 3000:-

Nytt kylaggregat: 4000:-

Ny pedistalkompass: 4000:-

Ny sprayhood: 8000:-

Nya fönster och däcksluckor: 5000:-

Dan buoy: 2000:-

Monterat TV: 2500:-

Installerat gasolvarnare: 500:-

Ny ugn: 4000:-

Nya gardiner: 600:-

Sjövattenpump i pentry: 1000:-

 

Så ca 300 000:- hitills. Innan vi seglar iväg blir det även fotpumpar i kök och toa, satellittelefon, flytvästar, ny EPIRB och 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC), båtförsäkring, reseförsäkringar, ARC-anmälningsavgift, skeppsapotek, nödraketskit för havssegling, mer reservdelar m.m.

 

Sedan ska man ju även spara ihop en reskassa också.

 

Lycka till med långseglandet!

 

// Lasse

Hmmm, imponerande. Jag hade faktiskt gissat på minst det dubbla Lasse...

Säg att det blir 100 till för det som ska till utöver den redan nu ganska kompletta utrustningslistan så är det fortfarande en förhållandevis liten peng om man ser till att du då har en mycket kompetent ocean seglare. Missförstå mig rätt, förstås mycket mycket pengar men i perspektivet rätt okay.

Ser fram mot din nästa rapport :)

 

Tjipp!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering:

 

Fotpumpar i kök och toa: 2000:-

Satellittelefon: 11000:- (kontantkort/abonnemang tillkmmer när simkort aktiveras)

Flytvästar: 10 000:-

Ny EPIRB: 6000:-

4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC): 8000:-

Båtförsäkring: 25 000:-

Reseförsäkring: 32000:-

ARC-anmälningsavgift: 18000:-

Skeppsapotek: 10 000:-

Nödraketskit: 3000:-

Mer reservdelar: 15000 minst...

 

Nu är vi iväg på vår långsegling och båten fungerar än så länge :)

 

Skepp o'hoj

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu kommit till Lagos på Algarvekusten i Portugal. Vi lämnade hemmahamnen den 11/6 och lite småfix har vi haft med båten:

 

- Ny länspump - den gamal rostade strömkabeln av på

- Dragkedjor på kapellet har vi bytt

- Toaltten läckte vatten - vi bytte alla packningar och ventiler

- Stopp i bottenventil 

- Läckage i vaskavlopp
- Läckage i tryckvattenpumpsfilter (nytt filter)
-  Ny landströmskabel Marinco
- Ny Octopus till dykutrustningen
- Förtöjningsfjäder till ankarspelet
 

Så inga stora saker och båten håller ihop fortfarande.

 

Nu väntar vi på bra vindar för att ta oss till Madeira. Ser bra ut på tisdag och framåt.

 

Coronamässigt har det inte varit några problem. Danmark närmade vi oss inte (eftersom svenskar inte var välkomna).  I Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien var det ingen som ställde några frågor. I Portugal fick vi besök av kustbevakningen som ville se pass, båtregistrering. Vet ej om det berodde på Corona.

 

Vi skulle gärna ha stannat på Kanalöarna, men karantän orkade vi inte med så vi seglade förbi.

 

I Frankrike, Spanien och Portugal måste man reistrera sig i varje hamn man kommer in i med pass, försäkringsbevis och båtregistreringspaper.

 

Flera länder har munskyddstvång. I Spanien även utanför butiker, restauranger. 

I övriga länder har det räckt med att ha munskydd inne i butiker och restauranger. I vissa länder är varannan dusch/toalett avstängd i marinorna i vissa är allt öppet.

 

Summa sumarum, än så länge har det fungerat bra att långsegla.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CaptainKongo:

Summa sumarum, än så länge har det fungerat bra att långsegla.

Härligt att höra.

 

Även om jag och hustrun kommit fram till att vi inte vill segla jorden runt så är jag ändå lite avis. Det skulle vara väldigt trevligt att komma iväg några månader igen på lite äventyr i varmare vatten.

 

Fair Winds and Following Seas!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Härligt att höra.

 

Även om jag och hustrun kommit fram till att vi inte vill segla jorden runt så är jag ändå lite avis. Det skulle vara väldigt trevligt att komma iväg några månader igen på lite äventyr i varmare vatten.

 

Fair Winds and Following Seas!

Mackey

Du är välkommen nästa år :)
Överfarten KapVerde->Antigua är fullbokad men i övrigt finns det plats kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi på Tenriffa och har innan dess besökt El Hierro, La Palma, Madeira och Porto Santo. Inga problem att komma till dessa öar. I Porto Santo fick vi ta ett kostnadsfritt Covid-test som vi fick svar på dagen efter. Därefter fick vi gå iland och röra oss fritt.

 

Nu väntar några veckor på Teneiffa, La Gomera och Gran Canaria innan vi seglar över Atlanten med ARC.

 

Lite småreperationer ombord, men inget allvarligt än så länge.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi seglade över Atlanten med ARC till Saint Lucia och tillbringade 4.5 underbara månader i Västindien. Den 30/4 lämnade vi Västindien och 24,5 dygn senare kom vi till Horta på Azorerna.

 

Vi fick tuffare väder på överseglingen tillbaka. 24 m/s och gigantiska vågor vilka bröt bakom oss och vattenfyllde sittbrunnen några gånger. En våg träffade en solpanel på mantåget vilket ledde till att en mantågsstolpe böjdes och fästet gick sönder. Mantågsinfästningen i pulpit gick av och teaklisten runt mantågsstolpsfästet sprack. Allt nu fixat i Horta.

 

Efter att ha tankat dålig diesel i Sint Maarten fick vi problem med spridarna när vi nådde stiltjebältet. Gjorde motorn väldigt svårstartad. Spridarna byttes i Horta.

 

Nu laddar vi inför nästa etapp upp till Engelska kanalen och Cherbourg.

 

Annars har vi inte haft några större problem med båt eller utrustning.

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi varit hemma sedan augusti och kommit in i livet på land igen. Barnen började skolan igen och fick komma tillbaka till sina gamla klasser. Vi vuxna är tillbaka på våra gamla jobb. Allt är därmed som vanligt igen :)

 

Båten är inlämnad på varv för att få ett nytt teakdäck. Det var dags att byta ut orginalteakdäcket efter 42 år.

 

Vi hade ett underbart seglingsår trots Corona. Innan avfärd var vi oroliga om det en skulle gå att långsegla under en pandemi, men det gick jättebra! Lite mer planering med Covid PCR-tester m.m., men inget som inte gick att hantera. Karibien hade vi nästan för oss själva. Vi misade Kanalöarna, England och Guadeloupe, övriga länder och öar hade vi inga problem med att komma in i.

 

Att ha varit ute på långsegling gav verkligen mersmak och vi hoppas att vi kan komma iväg på en ny långsegling snart igen. Först funderade vi på Medelhavet med närhet hem, lagom långa dagsetapper, god mat och restauranger. Men efter att ha funderat vidare lockar just nu Jorden runt mer.

 

Så snart är vi ute på haven igen!

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När var ni i Cherbourg? Jag satt fast där ett par veckor i september med covid och ryggskott, vi kanske var där samtidigt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Gaidin:

När var ni i Cherbourg? Jag satt fast där ett par veckor i september med covid och ryggskott, vi kanske var där samtidigt?

På hemvägen stannade vi inte i Cherbourg. Från Roscoff seglade vi till Boulogne Sur Mer. Vi var hemma i Åkersberga ibörjan av augusti. Den 10/7 var vi på svenskt vatten igen när vi kom till Simrishamn från Kiel.

 

Kul att du kommit iväg! Hoppas det löser sig med motorn!

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...