Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Paco

Bygga 12v Elverk

Rekommendera Poster

Om man bara skall driva en bilgenerator behövs ingen varvtalsreglering alls.

Varvtalsregleringen är ju enbart till för att 230V skall ligga på 50hz (60hz) i frekvens.

För att ladda ett bilbatteri fullt ut så måste man ju ha en spänning på 14.4V för att när batteriets egenspänning närmat sig 12.9V gå ner på underhållsladdning, 13.8V. Jag ställer mig frågande till om elverken har denna spänning ut, det är nog snarare 12V.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara skall driva en bilgenerator behövs ingen varvtalsreglering alls.

Det kanske kan gå att få en motor att gå utan varvtalsreglering men jag är inte säker. 

Då jag provade med bilgenerator på min 6 hk utombordare så lyckades jag inte med det. Det handlade väl om motorns (och generatorns) effekt- och moment-kurva som stökar till det. Man försöker ställa gasen så att motorn får ett bra varvtal. Laddningen av batteriet ger ett motstånd. Batteriet tar lite mindre laddning efter en liten stund. Motor går upp i varv och blir betydligt starkare. Man drar av på gasen varvid motorn går ner i varv och blir svagare så man måste gasa, varvid den blir starkare...... så blir man sittande där som en mopedungdom vid korvkiosken och gasar och gasar.

Då motorn väsnades så infernaliskt så ville man gärna gå en bit bort från båten men det gick inte.

Sättet jag löste det på den gång jag verkligen behövde ström till batteriet var att ha generatorn på (motorkåpan var tvungen att vara av) när vi gick med båten. Propellern fungerade då som motstånd och allt var om inte frid så fröjd.

Laddningen av ett fritidsbatteri gick på ett par timmar så det var effektivt.

Om man studerar motorns och generatorns effekt/momentkurvor eller provar sig fram till en lämplig utväxling så kan man kanske få generatorn att bromsa så mycket med ökande laddning att man får ett motstånd som ökar med varvtalet så man får ett stabilt läge.

Kan vara så att man ska ha en mycket liten remskiva på generatorn och en stor på motorn för att få lagom motstånd på en motor runt 5 hk. På min hade jag ung samma på motor och generator. Generatorn laddade fullt redan vid tomgångsvarv så den startade inte. Det löstes på så sätt att ett variabelt motstånd modell kraftigare kopplades i serie med fältströmmen. Motor startades utan fältström som sedan drogs på för att få laddning.

På så sätt kunde motorn gå på konstant gaspådrag och båtens fart och laddning kunde regleras med motståndet. Maxi 77:an gick i 2-3 knop vid full laddning c:a 60 A. Laddningen drogs ner när batteriet började bli lite varmt och kanske halvladdat. Båtens fart blev då mer normal!

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns du värden på variabla motståndet?

Måste fungera bra så länge man passar! Väl synlig voltmeter borde hjälpa, annars som du skrev handpåläggning för temp-koll.

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kom inte ihåg det men det var en kraftig trådlindad sak. Skulle tro det var c:a 0-100 Ohm och 15W. Jag var i garaget och rotade lite för att se om jag hade den kvar men hittade inte. Kommer nog fram vid nästa garagestädning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredriks idé med trampgenerator är väl den bästa!

På långseglingar behöver man få fart på blodomloppet och vad passar bättre än att kombinera med tillförsel av energi till batteribanken. Man känner sig då extra nyttig på testcykeln. Kan tänka mig att en duktig cyklist ger 5 A.

Om jag hade en motor med rak axel skulle jag montera en generator på axeln. Kan ge ganska många Amper (men bromsar mer än man tror - har testat med utombordar-rigg).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara dags för lite extra ström till våren och liva upp den här tråden igen? (För andra gången)

Jag letade på nätet efter elverk för 12 volt (enbart) som ger mycket ström. På det sättet hittade jag er och blev medlem.

Jag vill gärna berätta om det där lilla tvåtaktselverket som kommit på förslag gång på gång (kostar idag runt tusenlappen)

Jag hade turen att köpa det för 1495 kr precis innan det sänktes till 995 kr (På Jula) men än sen, livet är ju fullt av mycket värre saker:)

Fast dessutom är elverket mest bara skräp, allrahelst för det ändamål ni dryftar, att bara ladda batteriet i båten. Jag vet inte ens om det är värt beteckningen nödlösning.

Mitt exemplar gav, så länge det gick, dvs en halvtimme totalt, bara 13 volt ut och max 10 ampere. 13 volt laddar inte ens 10 ampere på ett urladdat batteri. Och varför ska man köra en hemsk tvåtaktare på en hästkraft när man bara får ut 50 - 100 watt?

Vem har lust att försvara det?

Orkar man komplettera med en batteriladdare på 220-voltsuttaget så visar det sig att vissa laddare inte fungerar pga förenklad kurvform ut och att kraftiga laddare inte orkar igång, generatorn blir överbelastad när man slår igång laddaren eftersom den vid tillslag drar mycket mer än vid kontinuerlig drift. Det kan alltså vara svårt att hitta en laddare som är avpassad till elverkets alla svagheter.

Mitt exemplar gav ingen gnista efter att ha stått i förvar inomhus i ca ett år, körd högst 30 minuter. (dessutom)

Någonstans såg jag ett likadant elverk med en generator för BARA 12 volt och troligen 40 - 50 ampere ut.

DET är en BRA nödlösning, men nu vet jag inte vart jag såg det. Det var gulaktigt till färgen istället för blått och kostade bara 799 kr tror jag.

Om någon sett detta och minns vart det finns så pip till.

Vad ska man ha 220-voltaren till? Vad är det på en båt eller i en husbil som måste ha 220 volt och inte kan ersättas av 12 voltare?

Hur lagrar man 220 volt växel? (Jo jag vet, men det är ju inte aktuellt här)

Iden att bygga är annars bra, min fråga är varför såna små enkla elverk med en 12-volts generator inte finns på marknaden, utom det jag sett nånstans och letar febrilt efter.

Det löjligaste man kan göra är väl att köpa ett dieselelverk för 20.000 kr som ger drygt 8 ampere laddning.

Hej då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns såna små elverk för några hundringar.
 
De finns på bilskrotarna och många modeller finns at välja bland. De minsta laddar tillräckligt för några accar och de största kan användas för att driva en elsvets. 
 
Bara att komplettera befintlig motor med remskiva och lägga på en rem.
 
Jag tror de små elverken mest är roliga att köpa. Sen låter de som en svärm mopeder och osar lika mycket.
 
Ska det vara extra elverk så tror jag det kostar minst lika mycket som det smakar. Då blir det ändå att leta upp en hamn med eluttag. Bäst för miljön och grannsämjan plus plånboken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så måste man redan erkänna at man inte har nån båt (landkrabba) utan är husbilsfreak och har inte lika lätt att koppla på saker på motorn som ni.. Det var trådämnet som drog in mig i forumet och det kan självklart sluta med båt en dag13.gif\

Men jag har varit ute med en Hurley 18 i full storm en gång på 70-talet och jag var nära att köpa en ångbåt som sjunkit.

Men jag äger iaf ett ånglok numera, (typ E av år 1915 84 ton 17 meter)

Sagt utan skryt..

Husbilar har större behov av elverk då de används även under istiden med mindre eller ingen sol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...