Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
go4itmatte

Måla motorrum

Rekommendera Poster

Hej.

Ska måla om motorrummet och lite andra skott.

Vilken färgtyp ska man ha?

Är biltemas ok eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas 2k Polyuretan är bra, synd att den inte finns i större kvantiteter till billigare pris.

Om du inte vill ha vit kan det vara bra att veta att den grå snarare är beige/grå. 

Då det ofta blir lite vatten under motorn kan det vara bra att köra några lager epoxyprimer först

Färgen biter (utan grundfärg) bra på både tidigare målade ytor, polyester och epoxi (efter slipning och tvätt). Luktar ganska starkt, mask rekommenderas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Jag har för mig att Biltema inte har någon färg som är godkända att ha under vattenlinjen min tanke är att det kanske alltid står en liten skvätt vatten i motorrummet. Samt hur tålig är den för bränsle/oljor/kemikalier? Jag Köpte Biltemas motorblocksfärg och insåg att den inte tålde bensin :/..  Givetvis kanske färgen håller men det vore ju förjävligt om man lagt ner massa jobb om det går ont efter ett par säsonger.

Jag lyssnade på en färgförsäljare på riktig färgbutik (i efterhand lärdom att denne var inkompetent) när jag skulle måla min vattenlinje på segelbåten och han sade att deras billigare färg jämfört med deras  Internatianals båtfärg Skulle duga Miiiiinst  lika bra ... på hösten hade färgen släppt och jag fick göra om jobbet i våras med Riktig båtfärg.. slutpriset och arbetet  var inte värt dom kronor jag skulle sparat frånbörjan..

Mvh Micke F  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur noga du vill vara. Vanlig lackfärg blir ok på plast, men håller inte i evighet. Kör du tvåkomponent ska du verkligen se till att det är rent som busen innan du drar på färgen. 

Biltemas lackfärg är bra, Den har väl så bra täckning och vidhäftning som mången burk från dyrbutikerna.  Jag prov målade två dörrblad en gång, det ena med färg från BT och den andra från finbutiken,  och BT färgen täckte betydligt bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis målat färdigt motorrummet i min nya båt, detta är 4:e båten jag målar med biltemas 2k polyuretanfärg. Har aldrig haft problem med att den löses upp av olja/bensin eller att vatten tränger igenom. För mer utsatta områden kan man dock grunda med epoxiprimer om man är orolig.

 

Förutom de Ijssels Double coat är biltemas polyuretanfärg den bästa jag testat för ändamålet, betydligt bättre än motsvarande färg från international.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat är ju det man har i motor rummet. När najad fanns så målades detta med Topcoat . Är båtbyggare

 

Finns på biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...