Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kvasthilda

Nybörjare med segeleka

Rekommendera Poster

Hade en arbetskompis från Munkedal som alltid sa: Det är inte farligt att kapa det som är för långt. Detta blev han alltid retad för av de arbetskompisrna som var ortbor. Det lokala, lite sömtsamma uttrycket lyde; De ê ente falet å sköda de sôm ê för långt

Köp inte för kort skotlina. Du kan ju mäta med pp-lina eller liknande skit. Du skall ju kunna skota hem seglet på bägge bogarna

Brukar alltid sätt fast skotet i skothornet med en pålstek. Det gör inte lik ont att få en smäll av en knop som av en pistolhke i mässing eller rostfritt - och dessutom billigare. Om nån till ävntyrs skull få se en pistolhake på skoten till min båt, så är det ett skot som var med i köpet.

Som stoppknop brukar jag göra en överhandsknop i åtta. Knutar använder vi aldrig ombord. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvasthilda skrev: Någon sa att man måste ha block i relingen mitt för masten. Det finns små fästen där så jag köpte block och fäste där.

Ajdå, var ju jag som föreslog blocken men tänkte mig iofs i skotpunkten oavsett dess position. blush

Men hurpass grov skotlina som egentligen är lagom till focken verkar vara en aktuell fråga, belastningsmässigt räcker väl pyttig dimension men kanske bör man ändå välja nåt grövre greppvänligt som inte skär in i handen? (Vilken max-belastning under hemhalning kan det bli i TS fall, typ som att hala upp en 20kg:s vikt eller vad? Tror jag får överlåta frågan till Toaen eller andra med praktisk erfarenhet av icke-kölbåtar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jollar eller småbåtar är det ju bra att köra med lösa skot, dvs hålla det sträckt i handen. Det vill du göra i början och även senare när det blåser byig vind.

 

Håll utkik efter ett spärrblock. Skotet hålls tillbaka och avlastar med en spärr i blocket och det underlättar då det blir minimal kraft för skothanden. När det kommer ett kast är det lätt att låta skotet löpa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31: Men om man bör hålla både fock- och storskot löst i händerna, vem skall hålla den tredje handen på rodret? Hmm, har nog missuppfattat men skulle satsat på att manuellt hålla i storskotet inför överraskande vindbyar och bara låst fockens i ett snabbt losstaget clamcleat /spärrblock. (Den styrande handen behövs väl också för att hinna lova upp och spilla vind, nåt sånt?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju inte lätt attt hålla båda skoten och det räcker att snabbspilla i det större seglet. Det är ju heller inte säkert att båten är så rank som de jollar jag seglat.

OK:n ville man absolut inte köra med fasta skot när det blev lite hårdare och byigt men den hade bara ett storsegelskot att hålla i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack ska ni ha alla som gett goda råd! Nu har jag nog rätt så bra koll på hur båt och rigg fungerar. Ville kontakta varvet som byggt henne, men det finns inte kvar längre. Låg i Kristiansand i Norge. KMV.

Nu har jag en sista fråga, just nu i alla fall. Behöver man en Windex vindpil? Kan nog vara bra att se vilket håll det blåser från. Vilken storlek ska man ha i så fall? Den minsta räcker väl? Windex 10 eller dinghy. Eller kan man ha ett tygband typ vimpel i masttoppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en vindex riggar väl lite dåligt på en sån båt. Det tycket jag i alla fall på min bohusjulle.

Eftersom man förstört sig bivit borskämd med vindex - det går bra att segla utan - man lär sig ganska snart att hitta de rätta vindvinklarna. och slipper få ont i nacken.

Blöt ett finger och håll upp det i luften så vet du varifrån det blåser.

Eller ett par trimtrådar i seglen är kanske tom bättre.

Jag köpte en vindvisre http://www.hjertmans.se/article/vindvisare-optimax till min julle.

En vår kom jag bort till min rörmokate i Hunnebostrand. På disken stod, lite symd, en broschyr med en båtbild på. Tyckte på nåt sätt att jag kände igen masttoppen och vindvisaren. Det visade sig va Sotenäs turistkarta med min bohusjulle när jag och min fru var ute och seglade sent på hösten 2004.

Tur att jag inte monterat en vindex. Det räcker väl med att storseglet inte är ordentligt hissat - och aktersnurran. wink

post-945-1394237768,722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha vad skoj, nästan som för mej.

Jag nyss fyllda 52 skulle på dotterns första sportovsdag 2011 borsta bort snön från den lilla motorbåten som stod på treiler på tomten. Dottern frågade vad jag skulle göra och jag berättade det men klämde av någon ogrundlig anledning ur mej fast jag e nog egentligen en segelbåtsgubbe mer än en motorbåtsgubbe.

När snöjobbet var klart och jag kom in igen hade min spontana kreativa dotter letat fram ett par segelbåtar på blocket, dom fanns i närområdet.

Dagen efter,en solig lördag, var vi stolta ägare till en gigantisk segelbåt, En Vega, som jag i min tur fick googla fram information om. vi hade ju inte en aning om vare sig segelbåtar eller hur man seglar.

På våren fick vi hjälp av förra ägaren att masta på. Dom skulle ju komma med och visa hur man seglar åxå, men det skulle ju dröja flera veckor.

Inte kan man vänta flera veckor inte. Sagt och gjort. Vi puttrade ut en bit, drog upp storseglet, som jag hade läst mej till hur man gör, seglade runt kors och tvärs lite, gjorde samma sak med genuan (en rulle) och sedan med båda seglen.

Ett par timmar höll vi på. Sedan dess har jag ju givetvis grovjusterat, finjusterat och försökt lära mej mer om att se bukar olika trim osv. osv. men ett par timmar så och du har gunderna och förståelsen för hur det fungerar.  Vilken känsla att stänga av motorn.. jag får en njutningens gåshud bara jag tänker på det.

Du har en eka. Centerbord är väl en sån där brädbit som egentligen inte väger så mycket utan är mer till som ett roder? En segelbåt med köl verkar ju i motsats till en med centerbord (om jag förståt skillnaden rått) vara helt omöjlig att välta med. Ekan kan väl ur den aspekten vara lite känsligare.

Med min ringa erfarenhet skulle jag rekomendera. Ut och prova bara men:

Börja med ett segel i taget, storen först.

Håll skotet i handen utan att spänna fast den permanent runt vinch tex. Då kan du, om du  skulle få en så stark kastvind att det känns obehagligt, bara släppa skotet. Då öppnas ju seglet och kraften går ur. Segla runt lite med både slagvändningar och gippar, (vända i medvind) innan gippen skotar du hem max, så bomen inte kastas långt från ena sidan till den andra. När du gippat släpper du ut seglet igen.

Sen kan du göra likadant med endast förseglet, innan du seglar med båda, då ser du väligt snabbt hur seglen beter sig var för sig.

Lycka till.

// Hannu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gilla!

Jag hade en elev med en dag i min båt. Han hade läst grunderna i navigation. Fjällvandrare också. Han fick segla och göra de vanligaste manövrerna slå och gippa reva skifta försegel.

Ett par veckor senare fick jag ett härligt mail.

Han hade köpt en Vega, och seglat hem den med en nybörjarkompis under fyra dygn med nattvila i naturhamnar. Han var vad man kallar en lycklig man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att det finns fler som har 50-årskris och börjar segla. Haha.

Kom på en sak till, som är ett problem för dom flesta med öppna båtar. Hamnkapell, Automatisk länspump, eller inget alls? Min båt har dubbelskrov och 3 stora flyttankar. Troligen ingen risk att den sjunker även om den är helt regnvattenfylld? Kommer att få ligga utan tillsyn varje vecka mellan helgerna, och på semestern 3 veckor i sträck när vi är på Öland. Har inte råd med mer utgifter nu, annars finns det ju bra lösningar med olika pumpar. Men nöjer mej nog med vanligt öskar och hoppas på att båten inte tar stryk när vi är borta. Tänker jag helt tokigt nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har båten varit i sjön ett tag och provats med elmotor och åror. Verkligen ingen stabil båt. Rank är väl ordet. I tisdags strandsatte vi på sandstrand och fick dit masten. Provade att segla en bit med enbart focken, men fastän vi hade medvind på ca: 4 m/s så rörde vi oss knappt framåt. Focken var fylld av vinden och vi testade olika skotningar, men det slutade med att vi fick ro.

Nu ska vi prova med storseglet som ju verkligen är mycket större. Men då måste bommen monteras, och då kan man inte sitta och ro längre. För bommen är definitivt i vägen. Hur gör man nu då? Kan inte segla ut från båtplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att den rätta benämningen på den typen av båt som du har är kombijolle. En eka är för mig trubbig i stäven, klinkbyggd och relativt flatbottnad. Men det finns nog en och anvan som kallar en klasdisk roddbåt för en eka eftersom det låter mysigare.

För xx antal år sedan hade tidningen Båtnytt en test ac kombijollar där din Vith var med. Generellt så var väl alla kombijollarna med centerbord rätt ranka. Har för mig att enCrescsent modell med lång och grund köl vann testen. Den vanligaste kombiijollen är nog Askeladdaden. Min fru och jag köpte en Trissgiggen vilket blev vår första gemensamma aegelbåt. Även den var rank men vi lärde oss att leva med det. Går det att reva storen på din jolle?I så fall skulle det kunna vara ett alternativ. En lätt, men någolunda stark snurra typ 4 hkr skulle kunna vara bra att ha om det blir för tufft på kryssen. En kraftigare/tyngre motor motsvarar ungefär samna vikt som en person i lä. När det blåser på kryssen bör du ha allt "fläsk" som du hat tillgång till i lovart. Du ska sträva efter att din jolle ska kränga så lite som möjligt anser jag..Om du beslår storseglet fäster storfallet i uthalet, hissar upp bommen rejält och straffar ned den med storskotet tror jag inte att den kommer att vara i vägen när du ror.

Det där med bra regnskydd tror jag kan bli svårt om man inte har något specialtillverkat med resår och dragkedja runt masten. Jag skulle förslå att du byter telefonnummer med några båtgrannar som kan ringa när hon börhar ligga lite tungt.Både hink och öskar rekomenderas! Det hade vi. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...