Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kvasthilda

Nybörjare med segeleka

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en segeleka. Har aldrig sutti i en segelbåt förr. Vågar man bara åka ut och prova sej fram, eller kan det gå illa? Kan den slå runt lätt? Har ju bara ett centerbord. Förstår lite av grunderna i segling, och har förarbevis i navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nybörjare.Det är inte så svårt att lära sig segla,åk ut när det är lugn och jämn vind så ska det nog gå bra.Prova och kryssa och skota i olika vind riktningar så har du snart koll på hur det funkar.Så länge det ej blåser starkare vindar och du sitter på rätt sida i båten (lovart den sida vinden kommer ifrån) så är det ingen fara att du välter.Och glöm ej flytvästen!

Lycka till önskar Marty.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag började med åror i min första eka. Lat som jag var och är, så började jag experimentera med diverse segel. Och när man upplever att vinden drar, så är man såld.

Börja du när det är gott väder och känn efter vad som händer med båten när du kommet för högt upp i vinden. Sväng då tillbaka lite så seglar du bidevind. Kommer land i lä så styr du mot vinden nästan fullt roder. Om båten vägrar att komma över, så behåll focken skotad. Vinden pressar då ner fören mot nya läsidan, du bräcker med focken. När vinden kommer i storseglet, för du över focken och njuter av seglingen. Skota inte hårdare än att det rör sig i förkanten på storen. Focken skall inte fladdra, så är du igång med att kryssa. Tänk så här: vinden framifrån, skota hårdare. Vind akterifrån släpp ut på båda skoten. Passa så att det inte blir gipp, seglet slår över till andra sidan. Otrevligt och kantringsrisk i hård vind.

Prova detta som sagt i gott väder och du hittar säkert sidor på nätet med teori.Skulle det pipa i och du blir osäker för stabiliteten, då har du möjligheten att släppa skoten och lova upp mot vinden och minska segel. Se till att segla uppåt mot vinden i början så är det alltid lättare att segla med vinden på hemvägen.

Jag önskar dig ett riktigt härligt seglarliv.

Liten båt större seglingsupplevelse.

Hälsningar Uno på Hönö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp en bra kompis eller en hamngranne som kan segla och be denna följa med ut några gånger så lär du dig snabbt hur det funkar. Svårast är det att lära sig gippa med båt utan köl, då gäller det att snabbt hitta rätt sida att sitta på så man motverkar seglets vilja att 'välta' båten.

Och glöm inte flytvästen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Det sista lät lite otäckt. :-( det var det jag var rädd för kunde hända. Det är alltså när man slår? Eller vänder stag, eller vad det kallas när man kryssar?

Detta blir ett roligt projekt. Har motorbåt på trailer sedan många år som vi drar till havet för makrillfiske ibland.

Har säsongsplats för vår husvagn på Ursands camping i Vänersborg, och där har vi tillgång till båtplats, men vill inte ha notorbåten där. Därför började vi leta efter en billig roddbåt att ha där. Då fick vi korn på en segeleka. Det är ju allt i ett. Så nu har vi köpt den obesett och ska hämta den på fredag. Kan ju inte bli annat än bra! Vad roligt det ska bli! Är 51 år men aldrig försent att prova nåt nytt. Köpte en cab förra sommaren. Haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig ut bara!

Om det inte blåser alltför mycket kan ju nästan inget farligt inträffa. Bilresan från Vänersborg till Ursand är antagligen farligare!

När du väl är ute så lär du dig. Jag vet inte hur din eka ser ut. Har den bom så skall du försöka undvika att få den i huvudet, men det lär man sig!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bestefar; farfar på svenska sa så här:

Där är fören, här sitter skoten, åror har du.Resten hittar du rätt på själv.

Om du inte är en landkrabba.

Hårda ord till en 6-åring?

Inte alls. Jag var en mästare innan 7 ;-)

Tyvärr är jag inte lika klok som min farfar.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tydligen finns det segelekor med centerbord.

Hittade faktiskt 3 till salu nu, och alla har centerbord. Man kan ro eller ha utombordare också.  With heter den jag köpte. Har inte sett den på bild ens, men ska vara i fint skick enligt säljaren. Men det vet man ju aldrig. Har bara lagt handpenning än, och visar den sej vara för bedrövlig när jag ska hämta den på fredag, så får jag väl offra hanpenningen och låta bli att köpa den,   Men säljaren verkar seriös så det är nog inga problem med skicket.  Men det märket verkar ovanligt. Norskbyggd enligt uppgift. With Vitress. 470 lång tror jag .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja när det blåser pålandsvind, dvs mot dig, så att du alltid kommer tillbaka. Jag gjorde det misstaget när jag skulle självlära mig vindsurfing (tack och lov fick jag hjläp av en vänlig motorbåtsägare mitt på fjärden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på din precentiva båt på nätet och den verkade bra. För en gammal bohuslänning (utlokaliseraf) är det ingen EKA, men jag kanske är gammeldags. Nåväl, bommen satt högt och båten var rätt bred i aktern så det är inga problem.

På´n bara !

Än ligger väl inte isen på Vänern !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja det är nog öppet vatten vid Ursand, men det får nog vänta tills våren med det.:-)  Nu är båten betald och står hemma på gården i alla fall. Allt verkar komplett, och helt . Lite rengöring och ny lack på sittbrädorna bara. Så blir hon som ny. Lady ska hon heta. Vår motorbåt heter Lufsen :-)  Idag ska jag provrigga med mast och segel för att se hur det fungerar.   Grunnar över detta med fock. Vad gör den för nytta? Extra segelyta för högre fart? Antar att den sköter sej själv när man seglar? Kan man segla utan fock? Vi har inte bråttom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Focken är det viktigaste seglet om riggen är konstruerad för detta. Optimist jollen har ingen fock men seglar bra ändå.

Om man inte har bråttom tycker jag ni skall segla för enbart fock. Den måste justeras med sina skot vid olika bogar. Många seglare även stora segelbåtar seglar ofta med enbart försegel, då focken är ett bekvämt och tryggt segel att hantera, i allafall på din lilla båt.

Seglar du med enbart storen märker du att det är obalans i båten och du får kompensera med rodret. Rodret skall helst inte vara något utslag på när man ligger på kurs. Då bromsar rodret. Hissar man då focken får du balans i båten och njutningen uppstår. Glöm inte årorna annars kan du hamna nere vid Halleberg!

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har grejat lite med riggen nu. Vet inte riktigt hur allt ska vara. Förra ägaren visste inte heller. Hade varit bra med en instruktionsbok. Vad jag kan förstå kan man välja att ha skot på focken, eller bara fästa den fram på masten med en schackel direkt i ett fäste. Kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skotet till focken skall peka akter så att en tänkt linje från förslaget/förliket genom skothornet är ca 90 grader mot företaget. Du ser det på focken när du sträcker akteröver i skotet. Gissar att det sitter skotfästen innanför relingen kanske 30-50 cm akter om masten ett på varje sida behövs.

Kolla på bilden på askeladden

post-10024031-1394237747,7889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag en gammal stofil, men en With Vitress eller liknade båtar är ju inget som man tänker på om det frågas efter en segeleka. De hör ju mer till samma grund som den svenska Trissjollen http://sv.wikipedia.org/wiki/Trissjolle

Den typen av jollar är ju betydligt bättre segelbåtar än de gamla segelekorna, som nog inte hade speciellt bra segelegenskaper.

För mig är en segeleka, en bohuseka  som man monterat en utvändig träköl på. Det byggdes också en typ av ekor som väl kallades GKSS-ekor. Dvs bohusekor med en utvändig ganska lång träköl på.

Man kan inte välja om man skall sätta fast förseglets skothorn med en schakel eller ett skot. I varje fall inte om man skall använda båten för att segla med.

Skoten används ju för att ställa in seglet i förhållande till vinden.

Det är egentligen inte så märkvärdigt. Hade du bott i närheten av Kungshamn, så kunde jag visa dig. Alternativt att du följde ut en sväng med nån av mina båtar. 

Efter som du ställer frågan på det sättet du gör tar jag för givet att du inte kan segla. En seglarskola är ju aldrig fel. En bra teoretisk på nätet är denna; http://www.landkrabban.se/

Kan ju verka lite enkel och barnslig, men den är skriven med humor och tar upp det mesta, utan att krångla till det. Vi seglare är ju duktiga på det - att krångla till det. Använder en massa krångliga ord för att oinvigda skall tro att segling är svårt. 

Ja riktigt så är det ju förståss inte. Det är ju viktigt att besättningen förstår exakt vad som avses om man får en order. Dra i det där snöret är ju inte speciellt beripligt.

 

post-945-1394237748,1752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, landkrabbans segelskola var precis vad jag sökte. Skriven på precis min nivå av humor och förkunskap. Undrar ändå vad fästet på masten är till för, Det passar precis att fästa fockens skothorn som det tydligen heter.En plastögla på mastens framsida en meter över durken.    Detta är ju mitt första problem, att komma på hur det är tänkt med alla tampar på just denna båten. Som tur är verkar allt finnas med i alla fall (utom instruktionsbok, haha) Nu uppstod ett problem till. Jag ska få en nybörjarseglbok i julklapp. Den behövs ju inte längre nu när jag fick den goe länken til landkrabbans segelskola.  För övrigt har jag varit mycket i Kungshamn med husvagn. Både på Johannesvik och Wiggersvik. Så tack för erbjudandet Toen! Det kanske kan bli så någon gång att vi möts. Mvh Kvasthilda/Janne Karlsson Nossebro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kände du både Eide och Greta!

Landkrabbans segelskola läser du snabbt igenom - boken är nog mera  djuplodande. Den ena utesluter inte den andra. Fast ibland är djuplodande kusnkp farlig. Den ger upphov till fler frågor.

När jag köpte min första GPS gjorde jag som det stod i instruktionsboken. Jag fattade inte ett skit. Sen gav jag mig ut och seglade. Då tog det inte lång stund innan jag förstod hur det fungerde.

När jag startade Sotenäs Närradio 1988 var det nån skämtare som efter ett tag hände upp ett anslag på studiorutan.

Teori - man vet allt,  men inget fungerar.

Praktik - allt fungerar, men ingen vet varför.

På denna arbetsplats är Teori och Praktik förenade.

Inget fungerar och ingen vet varför. wink

 

Öglan på masten kanske passar precis i fockens skothorn men har inget med focken att göra.

Det jag spontant kom att tänka på är fäste för spinakerbomen. Det brukar va en ögla i framkant på masten, som ibland sitter på en skena. På min stora båt är det bara en ögla.

Fast är det en plastögla så kan det ju va nåt annat. Den har i alla fall inget med focken att göra. Har du nån bild.

Bifogad bild visar focken och skotet på min julle. 

På en sån jolle som du har kan det inte va så många tampar. Ett snöre till varje segel att hissa dem i och så ett snöre med utväxling för att ställa in storseglet mot vinden - Storskot.

Ett dubbelt snöre för att ställa in focken mot vinden - fockskot. Mitten skall sitta fast i seglet och sen skall vardera ände gå bakåt, genom nån form av block/ögla med en möjlighet att sötta fast snöret vid rorsman på vardera sida.

Sen kan det finnas en dirk  ett snöre för att hålla upp bakänden på bommen, när man inte har seglet hissat

post-945-1394237748,3083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar jolle eller båt utan en rätande köl gäller att köra med lösa skot. Focken är väl så liten att den kan skotas fast men storens skot ska man hålla i handen.

 

Vinden är ju ofta varierande och med skotet löst balanserar man lätt båten när det kommer en vindby. Det blir också effektivare segling om man orkar segla med lösa skot. Efter ett tag blir man skickligare att styra och kan balansera båten genom att styra upp mot vinden. Då kan man köra med fasta skot men med möjlighet att snabbt lossa vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha alla som kommit med goda råd! Nu börjar jag förstå en hel del. Vill dock fortfarande påsta att det är en segeleka. Den kallades det i annonsen, och är klinkbyggd (i plast) och ser ut som vilken eka som helst med tofter tvärs över. Enda skilnaden är att den har centerbord och mastfäste ditskruvat i durken. Dessutom klarar den en utombordare på max 20 hk. Tror inte att trissjollen gör det? Beträffande fockskoten så har jag hittat fästen i relingen på båda sidor om masten som sitter där dom borde. Men där finns inget att dra skoten igenom. Saknas nog något. Räcker det med nån slags ögla, eller ska det vara ett litet block? Sedan finns det plastöglor som löper till centerbordslådan. Och där kan man fästa fockskoten i kryss med snabbfästen eller vad det kallas. Nu är det snart i hamn! Haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvasthilda skrev: Beträffande fockskoten så har jag hittat fästen i relingen på båda sidor om masten som sitter där dom borde. Men där finns inget att dra skoten igenom. Saknas nog något. Räcker det med nån slags ögla, eller ska det vara ett litet block? Sedan finns det plastöglor som löper till centerbordslådan. Och där kan man fästa fockskoten i kryss med snabbfästen eller vad det kallas.

Bör nog vara ett litet stående block om du inte ätit extra mycket spenat, skotlinans brytvinkel blir stor och vid kryss mot vinden går det normalt tungt att hala hem. (Liten lättskött båt förvisso men också utan winsch, skulle alltså ändå fixat ett par små däckstående block för ett par hundralappar.[Det i bilden ovan är för en större båt och trimpunkten i däcket löper på en skotskena etcetera. Valde bilden mest för att den illustrerar den rostfria fjädern A som håller blocket i upprest läge även obelastat. Inte dumt med en fjäder även på små däcksblock, man kan annars lätt trampa sönder block som lagt sig snett i däcksbygeln under hamnvistelse etc?? (Den ikrokade draglinan B är inte alls aktuell för dig men illustrerar ändå hur hårt spänd skotlinan genom blocket kan bli hemwinschad, går alltså inte att trim-flytta blocket i förlig riktning på sin glidskena utan den draghjäpen.)]

Angående snabbfästen finns olika varianter, bildgooglade clamcleat. [Vad de kallas på svenska vete katten men alla varianterna har det gemensamt att det ögonblickligen skall gå att låsa fast/ lossa en spänd (skot)-lina. Även att de automatiskt ger bättre klämkraft/grepp om linan ju mer balastningen ökar är kännetecknande. Visste du nog redan, men men. ;)]

Öglan i plast fram på masten kanske mest lämpar sig för att haka fast fallen vid hamnläge? Som Toaen påpekade skulle nog litet bilder underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God fortsättning på julhelgen till er alla!

Nu har jag börjat läsa min julklappsbok om segling. Jag får nog ge Toaen rätt. Som det beskrivs så är den nog att betrakta som en jolle i alla fall. Det står att jollar är till för dom som vill komma nära vattnet och inte är rädda för att bli blöta. OK, tänkte jag, det skvätter kanske lite ibland?  I nästa stycke läste jag att jollar kapsejsar lätt. Oh nej!  Om man vill segla tryggt ska man ha en kölbåt tydligen enligt denna bok. Uschiamej, då har jag köpt fel båt. Tur att det finns motorfäste och åror! Haha. Jag är inte så äventyrlig och våghalsig av mej, men detta med segling är den sista saken på min lista över saker jag vill prova på här i livet. Så den ska testas när vattnet är badvarmt, ifall den nu skulle få för sej att kapsejsa.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tänkte jag, det skvätter kanske lite ibland?  I nästa stycke läste jag att jollar kapsejsar lätt. Oh nej!

OK-jollar är ju snabba saker som välter lätt - även om de som seglar är världsmästare. Skall man bli världsmästare måste man segla - nästan över gränsen av sin förmåga. Och det skvätter väldigt mycket när man seglar OK-jolle.wink

 

När jag läste ditt sista inlägg, bestämde jag mig för att ändra min åsikt angående båttyp. surprise Den är nog mer en eka än en jolle i alla fall.cheeky

Fast jag tror inte den är lika rank som en eka, och seglar oändligt mycket bättre än en segeleka.angel

Jag tror inte du skall va så rädd för båtens egenskaper. Man skall ju inte ge sig ut under förhållanden man inte klarar av. Dvs man får börja när det inte är allt för mycket vind och efterhand som erfarenheten ökar så klarar man av mer och mer.

Var skall du ha båten. I Nossebro finns det väl inga sjöar. Det är ungefär lika långt till Vänern och till Mjörn (vid Alingsås) Skulle jag välja nån av dem skulle det tveklöst bli Mjörn. En mycket trevlig sjö med massvis med öar. Jag seglade där om segelinstruktör på lägergården Sjövik (Svenska Missionsförbundet) en vecka ett antal sommrar för en evighet sen.

I Vänern är väl västra och norra sidan av Kållandsö inte så dumt för en mindre båt.

Å för att skrämma dig lite. indecision Insjöar är ju lite speciella. När det blir dålig  väde så kommer en mycket krabba sjön i ett naffs. Sen kan det läga sig lika snabbt igen. Förakta aldrig en sjöman på en insjö. I det avseendet kan vi västkustbor slänga oss i väggen cool

Har du den på en trailer kan du ju dra med dig den vart du vill. Du skulle ju kunna börja med Kungshamn - så kunde jag visa dig lite av grunderna och hur rigg och segel fungerar. Det är ju egentligen ganska enkelt. Tom jag har ju lyckats lära mig det - om än nödtorftigt. blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är det: Vi har haft motorbåt med båtplats i Mjörn för flera år sedan. Sedan köpte vi en gammal plastmotorbåt från 1958 som är byggd på orust. En Realloy Pilen med 40 hk Evinrude från 1974. Allt detta står på trailer och används i Anten ibland. Och i Brastad vid Lysekil för makrillfiske ibland.

Segelbåten skall vi ha på Ursands camping i Vänersborg. Där har vi säsongsplats för vår husvagn. Och får hyra båtplats förmånligt av campingens ägare, som numera är den riksbekante Bert Karlsson. Till att börja med blir det väl lite rodd, Vi har även en kraftig elmotor att hänga på. Samt en 4 hk Evinrude, och en 14 hk Archimedes Penta. Så valmöjligheterna är oändliga.smiley Men segla ska jag definitivt testa. Vem vet? Kan bli en stor kölbåt om ett par år. Det är ju tyst, miljövänligt, och framför allt GRATIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vet? Kan bli en stor kölbåt om ett par år. Det är ju tyst, miljövänligt, och framför allt GRATIS.

Som du förstårärjag alltid motvals kärring.

Egentligen skulle jag helt avråda dig för allt va båtar och segling - det är beroendeframkallande och definitivt inte GRATIS.wink

Lycka till med seglandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja nu har jag fått kläm på hur storseglet funkar. Och har satt dit block i relingen till fockskoten. Men det verkar som om focken är för stor för båten. När man sträcker den akterut så når den bakom masten. Det gör att när jag skotar den hit och dit så fastnar den i masten. Verkar väl inte normalt? Men när det blåser så kanske den far förbi av sej själv? Den blir heller aldrig sträckt. När den är skotad max till blocket så är den väldigt säckig. Men återigen så kanske vinden fyller ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fockens skotpunkt bör väl sitta så att skotets tänkta förlängning (streckad) går igenom förliket strax under dess mitt enligt skissen snodd HÄR. Bilden visar en stor sk genua men liknande gäller väl alla fockar. Och jo, girar man först mot den nya bogen så hjälper vinden till att hasa över seglet.

post-10006646-1394237758,8331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske satt blocken för långt fram.

På större båtar har man ofta en skena för att kunna justera skotpunkten. Vinkeln mot skothornet är viktig för att underlik och akterlik skall va rätt inspända.

På min julle sitter skotpunkten  vid pilen. De är en liten  svart linlöpare av plast   http://www.hjertmans.se/article/linlopare-r2942

Det gula är skotet. Att skotpunkten blir rätt har justerats med en liten tamp mellan fockens halshorn och stvbeslaget. Focken har alltså hissats en aning. Det passar kanske ine på alla båtar, men det finns egentligen inget rätt eller fel - bara det fungerar. wink

post-945-1394237758,8997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha då skulle skoten dras rirekt till linlöparna. Såna har jag som sitter på samma plats som din bild visar Toaen. Någon sa att man måste ha block i relingen mitt för masten. Det finns små fästen där så jag köpte block och fäste där. Inte konstigt att focken inte blev sträckt då.  Men nu blir det ännu svårare att komma förbi masten med skothornet. Jahaja då saknas tydligen inget i alla fall. Bara originalskoten. Vet inte hur långa dom bör vara. Men man ska väl kunna släppa ut seglen max utan att skotlinan tar slut, plus lite att hålla i. Plus en stoppknut i änden så inte skotlinan dras ur löpöglorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fästen mitt för masten på relingen är nog till för vanten som ska staga upp masten. Masten går förmodar jag genom en toft och ner till foten på durken? Antingen är stagen av tunn vajer eller lina, ev med vantskruvar eller annan form av sträckanordning.

 

Sedan vad gäller skotpunkter för fock eller genua kan man för att lättare förstå principen ta ett A4 blad, dela det diagonalt och hålla det som ett segel, när man då lyfter skothornet ser man att man öppnar upp i övre delen av seglet och då spiller ut vind, detta gör man i hård vind och man flyttar skotpunkter bakåt i båten för att uppnå den här effekten. Allt man trimmar står i samspel mot vindstyrkan och vindriktning och den kurs man ämnar hålla.

 

Hittade den här sidan som ger en del tips.

 

www.pernielsen.eu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...