Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
happysix

Tråden om mätinstrumentet MEGGER

Rekommendera Poster

Det börja i tråden Galvanisk Isolator där fick jag av Bhemac först reda på detta mät instrument.

Megger

1.Då undra jag hur man kan mäta obalanasspänning  runt båtar och bryggor.

Så för att få allt samlat kan det bli första frågan.

Om jag tex mäter idag är detta mätvärde någelunda konstant eller växlar obalansspänningen med tiden,användare i omgivnigen eller vad?(lär mig,please)

Jag fick också fler frågor som behöver svar.(efter lite klurande:-D)

2.Man ska kolla sin installation i båten med en Megger? hur?

3.Kan man även använda den att kolla kardelbrott i vant?

4.Kan den användas till något mer inom båt/marin miljö?

Det kan vara kul för mig el-nube att lära oss av er med skills.

 

Som slutkläm är detta instrument något vi borde ha kanske i klubben eller bryggrannar imellan?

Eller kanske till och med var mans  egendom?

devil Kanske bara behövs för aluminiumskrov.:-D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fullständigt spårat ur.

 

En megger i varje vant som kardelbrotts-larm.

Du får en omedelbar indikation om att något hänt med tex Babords top vant.

Dax och reva, ring loftet och behåll masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är en megger ett instrument för att mäta isoltionsmotståndet i en anläggning. En Megger mäter dock med betydligt högre spänning än en multimeter från Biltema,  den lägger ut en hög spänning - typ upp till 1000V. Ju högre resistans desto bättre.

Nya anläggningar brukar man ju megga och nån gång vid felsökning. 1000 ohm/volt dock lägts 250 000 ohm var ett uttryck som dök upp i huvudet så snart jag läste order megger. Det gäller dock för en 230/400 Voltsanläggning. 

Nu har jag ju bara jobbat på mindre elfirmor, men mest på elverk. Man hade nog bara en megger på de firmor jag jobbade för. Ett instrument som montörern inte stor i kö för att låna.

 

Jag kommer dock tydligt ihåg en gång när meggern användes på ett jobb. Jag var med som lärling i ett hus Klevkilsvägen på Hovenäset. Tror att vi bl.a. skulle flytta ut mätaren till ett fasdskåp. Elverket hade klippt ner trådarna till huset och det var följdaktligen strömlöst. Gjorde nåt med spisen, när jag fick en redig smäll och sa till arbetskompisen att det var spänning på spisen trotts att säkringarna var urskruvade och trådarna till huset var nerklippt.

Det var arbetskompisen som anslutit meggern till spisledningen i elcentralen och vevat ett varv.

Arbetskompisen är den glade mannen som står i dörröppningen. Det var en glad skit, som alltid hade nåt på gång. Vi jobbade nog ihop på elfirma och på elverket i säkert 20 år. Han berättade minst en rolig historia varje frukostrast och tror inte jag hörde mer än en handfull av dem två gånger. Trevlig och snäll man och en mycket duktig elektriker.

post-945-1394237741,8643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra .Du vart vad kidsen skulle säga trollad.:-D

 

Detta är ett nytt område inom ellära för mig.

Och jag undrar vad gör du när du meggar en installation?

Och hur?

Jag kolla på ett klipp från youtube.

Men klickar i blindo eftersom jag ej vet vad jag söker(jag kan inte ens terminologin).

Och andra länders elnät kanske inte fungerar lika ?(så det kanske är meningslöst att kolla amerikanska klipp).

Jag vet att det är skillnad på USA och Europa när det gäller faserna.

Men hur är det med jorden?

 

 

(jag försöker rättstava och lägga till humor,det är inte lätt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den duger säkert till vad den är avsedd för, men vad hade du tänkt använda den till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/isolationsprovare/uni-t-ut502-p48278

Instrumentet kan mäta isolationsmotståndet och det duger säkert till detta. Det kan dessutom mäta lik- och växelspänning 30 - 750 Volt.

De är en sak att mäta i ett elektriskt system.

Det är enhelt annan sak att förstå vad mätvärldena betyder. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag svarar nog hällre på en annan fråga. Vad bör man ha om man är interesserad av att hitta fel på landstrøm, problem med jord på landstrøm. Problem med spenningsskilnad mellan olika båtar/installasjoner i vatten med gemensam jord etc etc. Problem med anoder och spenningar som inte är helt som man väntat...?

Da är det bra att veta referensspenning - til vatten eller reell nollnivå.

http://www.boatzincs.com/corrosion-reference-electrode-specs.html 

 Vi gjorde en rejäl detektivarbete med strömsystemet ombord i en äldre 75 fot seglarskönhet. Med mycket el ombord. Utan att ha referensjord att jämføre med har du ingen aning vad du har hittat om du mäter nogonting av spenning ombord. Så megger är bra till sitt, men inte bättre för hus och sådana jordproblem. Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meggern är enbart till för att mäta isolationen i en anläggning. Man mäter med hög spänning, 250V för en 230V anläggning. Skulle det finnas en kardel i en ledare som spretar utanför så blir det ett överslag där och man upptäcker det. Man mäter mellan fas och nolla, utan apparater inkopplade. Sen mäter man fas resp nolla mot jord, då all utrustning inkopplad. Anläggningen skall vara spänningslös och noll och jord ska vara skilda. Det skadar inte att göra detta en gång per år eller om JFB löser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här dök det upp fritidselektriker, igen ;-(

En Megger mäter Meg-ohm, OK.

Du kann mäta med va`f*n du vil, men att fatta vad du mäter, DET är en annan sida av saken.

El-nuber skal inte mäta nå`t alls.

Kul? Ska`det bara vara det?

Är det inte på tiden att Varjemansson fattar att när man är bagare; så bakar man bullar o.l.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man ge råd utan kunskap/referenser.

PS Det finns fler än bara bagare som kan baka bullar, tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man skal vara varsom FÖR man ger råd till amatörer.

Alla bakar bullar; men inte alla bullar smakar bra.

 

PS. Edit: Äta kann man alltids, när det är svärmors..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del olika bud om Megger här...!  En Megger är ju ett isolationsmätningsinstrument. Primärt lägger man på en spänning mellan 100-250-500-1000 volt och sen mäter man strömmen man får. Man mäter rätt o slätt hur bra en viss isolation är mot hur bra den skall vara. Alternativet är att Ohm mäta en krets med en multimeter. Här används dock bara nån volts mätspänning. 

Mäter man på ett elnät så för att tolka resultaten måste man dock veta hur det nätet ser ut som man mäter mot. Sverige har ett system i land. Norge ett helt annat! Ett fartyg kan ha ett tredje och en oljeplattform ett fjärde. Alla kan ha lite olika funktion på faser, neutral och skyddjord.

Viktigt när man mäter är att man inte lägger på för hög spänning! Detta gäller speciellt om det finns elektronik inkopplad på nätet. En testspänning på 1000 volt på ett 220 nät kan krascha en elektronikgapparat om den får in 1000 volt på sig. Samma med ett 12/24V system. Meggar men med 250 volt här så slår man sönder allt vad elektronik heter. Om det nu är kopplat så att det ligger utan mekanisk brytare.

Däremot så är dessa spänningar, även 1000V ofarliga för människor. Strömmen är begränsad till en ofarlig nivå. Men en smäll kan man få om man håller på fel ställe.

Dessutom är det så att om man isolationsmäter en stor elmotor eller genrator, kanske på över 300kW, så laddar man upp härvorna mot jord när man mäter. Det skapas en mkt stor kondensator alltså. Speciellt om isolationen är bra på apparaten, så laddas inte detta ut efter mätningen. Om man då tar på spänningsförande delar kan man få en reläll smäll.sad

Som absolut minimum av isolation på 220/400V apparater brukar 1 kOhm per volt märkspänning användas som tumregel. Har man en 400V elmotor som varit fuktskadad så kan man i ett nödläge starta den om den har 400kOhm isolation mot jord. Normalt ligger isolationen mycket högre. På stora apparater är den ofta oändlig.

Förr i tiden skapade man ofta instrumentets mätspänning genom att veva en liten generator. Sen 40 år eller så så skapas högspänningen av en liten inverter som drivs av batteriet i meggern.

Vet man hur man skall använda en megger är det ett myckat bra instrument även för en allmän hemmapulare.  Ofta innehåller meggern även en enkel voltmeter samt en Ohm mätare för att mäta låga resistanser oxå. Typ 0-10 Ohm o så.







På 70 och 80 talet så var en megger ouppnålig för hemmapularen. Idag kan man köpa en väl fungerande för några hundralappar. Kan vara väl värt detta om man har kunnskapen att använda den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte frågar får man inte reda på något.

Alla har vi varit nybörjare.

 

Istället för att svära kan du förklara hur jag läser av meggern.

Är detta svårt att förstå?

Så kanske jag fattar vad jag mäter.

Eller kanske berätta vad som är så farligt.

Så mäter jag inte alls.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad rekomenderar du för utbildning för att kunna mäta med en megger?

För jag är intresserad av att förstå. 

Jag är ledsen om det gör dig upprörd.

 

Så hjälp mig nu istället för att vara sur gubbe.

Du verkar ha en massa information med tanke på din reaktion.

Mvh Happy six 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att megga en 230V installation i en fritidsbåt är inte direkt någon rocket science. Men det går att mäta fel med tumstock också. Med tanke på miljön så borde nog man nog megga 230V anläggningen i båten med jämna mellanrum och jag är ganska säker på att det sker väldigt sällan. Kanske lämpligt om båtklubben skaffade en megger + lite utbildning i användandet. Måste ju finnas i läroböcker för blivande elektriker! Gamla hus brukar vara spännande att megga och det kan ta ett tag innan man hittar alla felen, hade man gjort det lite då och då så hade det varit enklare. Båtinstallationen är mindre men miljön är tuffare, Happysix nyfikenhet är väldigt befogad, i synnerhet om man bor på båten längre tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 -utbildning i användandet

 

yes

Jag har absolut inget emot det.

 

Kanske någon hittar länkar att fördjupa sig i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta isolationen är säkert bra, men det säger ganska lite om ev. problem med galvanisk isolation/korrosion, som verkar ha varit upprinnelsen till tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken det ser ut som det är precis en sådan här produkt jag söker.

Skall undersökas noga.(med google :-D haha)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, fast egentligen var galvaniska problem en annan tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte krånglat till det.

Megger kanske inte är nåt instrument som får hjärtat att slå några extra slag av glädje. Det var oerhört länge sen jag hade ett sånt intrument i mina händer.

Däremot tycker jag att det kommit fram mycket intresanta tankar i tråden. Ett par inlägg av bhemac och speciellt Tirill har varit mycket givande och som bhemac skriver så kanske man skulle kolla 230 voltsanläggnigen ombord mer regelbundet.

Sen framgår det med all önskvärd tydlighet att gammal inte alltid är äldst. wink

Mäta i elanläggningar har alltid sina säkerhetsrisker. Det är inte helt ofarligt i alla lägen och man måste tänka sig för. I 230/400 voltsanläggningar kommer man ju ibland nära både spänningförande del och jord. Det är väl inte alltid man har avsäkrade mätpinnar.

12 Volt´s likspänningsanläggning låter ju inte så farligt. Det är ju visserligen en klenspänningsanläggning, men med ett batteri bakom så kan det bli en jädra smäll om man råkar kortsluta. Jag smälte ner en 00;ans skiftnyckel nästn till oigenkänlighet en gång, när jag tappade den och den hamnade mellan plus och minusskenan på en fiskebåt.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Hittade en rätt informativ FEMSIDIG ELFORUMTRÅD om just isolationsmätning i ett gammalt hus. [börjar f.ö. ana varför de kan vara spännande som mätobjekt, exempelvis åldriga kablar med torrspruckna isoleringar kombinerat med fuktskador. Regniga veckor fås nog då ett helt annat mätvärde än under torrsomrar? Även detta att man förr drog dolda flerledar-kablar utan VP-rör i väggarna. (För själva finessen med rymliga VP-rör med ett fåtal enkelledare inuti är väl - förutom enklare kabelförnyande - att de rullar undan helt oskadade vid inträngande spikspetsar?)]

Själv har jag aldrig isolationsmätt varken hus eller båtar, men är man inte nyfiken så lär man sig heller aldrig nåt nytt. ;) Testar några slutsatser jag dragit hittills, rätta/förtydliga gärna de enskilda punkterna (all resistansmätning sker naturligtvis utan nätspänning) ... 1. Mätning sker med  förvald mätspänning som bara måttligt överstiger den nominella, typ 500V för 230-nätet? 2. Mätning mellan fas och neutral/nolla är i.o.f.s. också önskvärd av brandsäkerhetsskäl, men utan inkopplade förbrukare. [En inkopplad förbrukare har betydligt lägre resistans än megaohm och skulle därmed sabba mätningen, så det gäller att hitta och stänga av samtliga förbrukare inför en sådan mätning. Råkar man missa att koppla bort nån modern strömsnål dyr manick så orkar kanske det batterisvaga mätinstrumentet ändå pressa upp spänningen så att den fördärvas, ungefär så? Signaturen elmont ger i inlägg #8 och #57 tipset att koppla ihop faserna med nollan i en grupp och megga mot skyddsjord av denna anledning?] 3. Moderna meggers verkar höja spänningen succesivt till förinställt maxvärde när man trycker på test, är det en sorts skyddsfunktion för instrument eller mätobjekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledningarna som drog i rör före man började använd Fk - plastisolerade flertrådiga ledare, hette de inte OVIR?

De drogs ju i regel i Pansarrör (stålrör) eller i (kallades de för?) Bergmansrör. Tunna plåtrör som var klädda invändigt med tjärpapp och som böjdes med tång - likt den gamla kulon.

Minnet är ju bra men kort, men jag hittade detta när jag googlade för att uppgradera.

http://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html

De gamla gummi och pappersisolerade ledningarna var ju sämst precis där kablarna var uppskalade, vid ingången i dosor och strömbrytare mm.

Under de åren jag jobbade som installationselektriker, bytte jag ut många gamla ledningar i rör mot FK. En billig brandförsäkring. I regel gick det väldigt bra att byta ledningar. De låg ju i Bergmansrör eller Pansarrör, som inte var lika lätta att böja som plaströren.

Det finns dock ett par ställen som jag fortfarande kan se framför mig.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TEST FÖR ANSLUTNING MELLAN landströms jord OCH BÅT JORD

 koppla ur  landström. Koppla in och stänga alla landström objekt på . ( Se till att omriktaren är avstängd om du har en . ) Använd en ohmmeter för att mäta motståndet från vart och ett av stiften i din Landströms anslutning till den negativa utjämningssystemet . Alla bör vara större än 1 miljon ohm även avläsningar så låga som 100.000 ohm är inte ovanliga på grund av salt och fukt .

Om läsningen är låg måste du hitta där anslutningen är och rätta till det . Koppla objekt ett i taget tills du hittar den skyldige . SE TILL ATT landströms jord

inte anslutits till jordanordningen BOAT NÅGONSTANS . Koppla ur batteriladdaren och mät motstånd från var och en av dess nätsladd stift till 12 volt utgångar . Alla bör vara större än 10 Mohm . Kontrollera alla andra objekt som ansluter mellan 120 volts system och 12 volts system eller motorramen, eller något jordat till batteriet . Kontrollera förstärkta antenner som kan jordade till riggen och jordas av koaxialkabeln till TV eller video.

Om du har några andra anslutningar till stranden ( telefon , kabel -TV ) , gör samma test på dem - koppla från dockan och mått från inkommande anslutningar till din båt marksystemet.

När du har tagit bort alla anslutningar från dina undervattens metallföremål till anslutningarna shore du är på god väg .

Ytterligare tester

Du kan också tillfälligt koppla bort jordledningen i landströmsanslutningpå båten du kontrollerar . Mät växelspänning , likspänning och likström mellan ändarna på jordkretsenefter bortkoppling .

Om växelspänningen är över 1/4 volt medan landströmsaren är på , men försvinner när brytaren är avstängd , då finns det AC läckage på båten . Du kan oftast spåra ner det genom att stänga av landström objekt på båten en i taget för att hitta den skyldige . När den väl isolerats det bör repareras eller bytas ut. Om alla apparater är avstängda , men det fortfarande kommer och går med landström aren , då är det läckage i ledningar AC . Kontrollera strandströmkontakter, samtliga kopplingsdosor , apparatdosor , armaturer , brytare paneler etc , för att leta efter fukt och korrosion .

 

Detta är en översättning från länken ovan.

Går ett test till såhär med megger i båt?

Eller måste man göra annorlunda för att vi ej har 120v AC.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happysix översatta citattext ovan:  TEST FÖR ANSLUTNING MELLAN landströms jord OCH BÅT JORD koppla ur  landström. Koppla in och stänga alla landström objekt på ...

Nja, totalt missvisande översättning kan jag tycka. Tolkar tvärtom originaltexten citerad nedan som att man givetvis först kopplar bort landströmskabeln, ingen livsfarlig matningsspänning under ohm-mätningar vare sig med meggers eller vanliga multimetrar. Men givet detta skall alla nätspänningsapparater (shore power items) vara anslutna och deras strömbrytare stå i strömlöst på-läge vid mätning. Texten gäller därför knappast nån megger utan en alldeles vanlig ohm-meter typ billig multimeter! [En megger höjer avsiktligt spänningen så att kortslutande gnistor kan uppstå just för att stresstesta överslags-isolationen, en vanlig ohmmeter kör alltid på det inbyggda batteriets spänning - ofta ett 9V:s batteri. (En megger drivs i.o.f.s. också av ett litet harmlöst batteri men kan genom sin spänningshöjning knäcka modern elektronik som alltså enligt texten nedan skall vara inkopplad, därav min slutsats att texten gäller en vanlig ohmmeter.)] 

Originaltext: Disconnect (unplug) the shore power. Plug in and switch all shore power items on. (Make sure your inverter is off if you have one.) Use an ohmmeter to measure the resistance from each of the pins in your shore power inlet to the negative bonding system. All should be greater than 1 million ohms although readings as low as 100,000 ohms are not uncommon due to salt and moisture...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...