Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Esteve

Nytt startbatteri - kapacitet?

Rekommendera Poster

Det är dags att köpa ett nytt startbatteri. Frågan är bara vilken kapacitet?

I båten sitter ett batteri som jag inte vet hur gammalt det är, men det har fungerat utmärkt under de fyra säsonger jag ägt båten. Motorn är en 5,7l V8 med insprutning.

Batteriet är märkt med 625MCA/500CCA. Däremot framgår det inte hur många Ah det är på.

Funderar på två saker:

1. Hur många Ah behöver det batteri jag ska köpa vara på?

2. Enligt instruktionsboken ska startbatteriet vara på minst 650CCA. Med tanke på att allt fungerat perfekt med det gamla batteriet på 500CCA så borde jag väl klara mig med ett sådant som ju blir lite billigare i inköp, eller finns det någon anledning att följa instruktionsbokens rekommendation och köpa ett batteri med högre kapacitet?

Tacksam för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering, varför ska du byta något som fungerar?

Använder du batteriet både som startbatteri och förbrukningsbatteri?

Spelar det egentligen någon roll om batteriet kostar 900:- kr eller 1100:- kr om man räknar med att det håller i 6 år?

Har du några särskilda önskemål på underhållsfrihet och/eller frihet från läckage?

Jag är inte så bra på batterier för att dra igång stora motorer, någon annan kan säkert ge bättre svar när de vet hur du ska använda batteriet och vilka önskemål du har.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Alltså batteriet har fungerat bra. Nu i höst blev det rejält urladdat och jag litar inte längre på det.

Används endast för start.

Tycker inte det finns någon anledning att betala mer än jag behöver för att få ett fungerande startbatteri. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar klart Optima Red Top 1000-1200Ah startström vid 20 grader.

Stora motorer (V8) ska ha mycket ström i starten.

Tycker inte man ska spara in på startbatteriet då det alltid måste kunna leverera.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga krav, då borde ett litet bilbatteri från Biltema funka bra. Ett 45 Ah kan du få för 500:- kr.

Det bör räcka för sommarbruk om motorn inte är allt för svårstartad. 800 A i 20 sekunder blir ju faktiskt bara 4,4 Ah. Du kan starta båten fem gånger på raken utan mellanliggande laddning.

Som reserv har du ju hela din batteribank som jag hittade i en annan tråd... :-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din rekommendation.

Som jag skriver så har det gamla batteriet fungerat perfekt under de fyra säsonger jag haft båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Ditt tips är alltså att det bör funka med 45 Ah.

Någon annan som har annan uppfattning?

Själv tycker jag det låter lite klent.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valfritt marin/fritids batteri på 75ah+ fungerar fint som startbatteri till 5,7. Det fungerar med mindre också men då har du inte lika mycket marginal. Något dyrt optima eller liknande är pengar i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ett Optimabatteri kostar mer än 2500:- kr, men det är inte i närheten av 2,5 gånger bättre än ett standardbatteri. Som sagt, pengar i sjön.

45 Ah är väl lite extremt, men om priset är det viktiga så...

Ett 75 Ah batteri från Biltema för ca. 900:- kr kanske passar bättre, eller om du vill lyxa till det ett underhållsfritt och läckfritt AGM-batteri på 70 Ah för ca. 1500:- kr. 4 års garanti på båda.

Här kan du hitta några tester, tänk på att du inte behöver ett batteri som funkar bra vid -18 C.

http://www.test.se/bilbatterier/

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejält urladdat i höstas används bara till start

Kanske något annat som behöver prioriteras?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag köpt ett billigt start batteri med start kapacitet runt 650CCA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart du finner i min text att priset är det viktiga???

Däremot är jag inte intresserad av att betala mer än jag behöver för att få ett fungerande batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det TS vill säga är tydligen att batteriet var bra en gång i tiden, men i höstas var det urladdat när han skulle starta.

Min undran var då är det något som dragit ur batteriet eller är det någon som gör att det inte laddas?

Den frågan skulle jag ställt innan jag börjar fundera på vad jag ska ha för batteri nästa gång.

Men man kan ju köpa ett nytt batteri och upptäcka efter ett tag att även det nya batteriet inte har någon ström när man ska dra igång maskinen.

Därav min fråga om det inte är något annat som behöver prioriteras.

 

Lite OT massor av batterier byts i onödan i landet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amperemeter eller batteribank mätare.

Mät minuspolen när allt är avslaget med t ex en amperemeter, då får man svaret om något tjuvdrar ström.

Om så är fallet, dra säkring efter säkring tills amperemätaren visar 0. Där finns en trolig källa till varför batteriet drar ur.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest en semantisk fråga om det är priset eller något annat elle både och som leder till att något inte kostar dig mer än det behöver kosta dig.

Ett bra och billigt batteri som räcker till för dina behov och som inte är något utöver det vanliga är mitt förslag. Du har själv inga önskemål på underhållsfirhet, läckagefrihet eller något annat.

Håller med de som anser att du bör undersöka om det är något fel i elsystemet som gjorde att ditt batter plötsligt var urladdat efter att tidigare ha fungerat felfritt.

Ett alternativ/komplemet till att kolla upp elsystemet är att testa batteriet. Ladda upp batteriet ordentligt och gör ett belastningstest. Mätare för belsastningstest går att låna på många mackar. Visar belastningstestet att batteriet är slut, ex.vis kortslutning i en av cellerna, så är det troligen det som var orsaken till att batteriet inte fungerade som det skulle.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår det, men i egenskap av TS så vet jag anledningen till varför batteriet blev urladdat. Därav mitt svar, men du har förstås rätt i sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tipsen om hur jag ska undvika att batteriet blir urladdat eller oro för att det nya ska bli det. Dock har jag full koll på den delen. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. som du skriver behöver du kun batteriet till start. Då er det inte Ah som ska vara dimensjonerande för val av batteri

2. Søk ett som har 500CCA eller mer. Förmåga att klara av att leverera stor strømmängd vid start er viktigt. Spesielt om det er lite kaldt och det har varit av non anledning lite forbruk på batteriet. Eller lenge sen sista turen.

Passa bara på att du köper ett som tål marint bruk - och det betyder att det tåler dom mekaniska påfrestningar som slag som en båt i sjö ger. Därfor INTE billiga Biltema. Dom ristar sönder! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa skriver bl.a.

Passa bara på att du köper ett som tål marint bruk - och det betyder att det tåler dom mekaniska påfrestningar som slag som en båt i sjö ger. Därfor INTE billiga Biltema. Dom ristar sönder!

Var inte rädd för Biltemas batterier, de marknadsför batterierna för marint bruk och ger fyra (4) års garanti. Då kan man med viss rätt  invända att detta inte hjälper när batteriet inte funkar. OM detta inträffar så använd förbrukningsbatterierna att starta med och gå tillbaks med det trasiga batteriet till Biltema.

Hur många här på MG har erfarenhet av Biltemas batterier och hur många har fått dessa sönderskakade?

Någon som vet vem som levererar dem? Troligen samma tillverkare som tillverkar något av finmärkena.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därfor INTE billiga Biltema - skrev jag. Dom billigaste batterierna hos Biltema är inte marina. Hoppas inte nån tror nogot annat!

Köp marina batterier - oavsett vart dom kommer ifrån Ingen annan har tagit upp det att batterierna måsta vara det. Det verkar konstigt. Bara att man ska köpa billiga batterier hos Biltema. Och det ville jag inte gjort. Jag ville i så fall köpt marina batterier hos Biltema. Och dom är inte så billiga, inte hellre jämfört med andra kanaler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi inte pratar offshore racing eller buskörning med övermotoriserad småbåt (vilket det inte är frågan om här) skulle jag hävda att det inte finns några båtar som utsätter sina batterier för samma påfrestning som de utsätts för i en bil.

 

Hur hur många timmars drift och skakningar utsätts ett batteri i en båt för per år? Hur många laddningscykler? Hur ofta startar man en båt i 20 minusgrader?

 

Det enda egentliga kravet på ett batteri för marint bruk är att det ha låg självurladdning då det kan gå några veckor mellan att båten används.

 

Blir nog ett bilbatteri nästa gång det är dags att handla batteri till någon av båtarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planande båt vs en bil - samma fysiska påfrestningar och g-krafter?

Det Norska Veritas testar batterier och verifierer att dom tål kraven til marina batterier ihht til europeiska krav för marint bruk. Kanske dom vet vad dom gör. Jag vill ha sådant som tål detta i min båt. Men det är bara min åsikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte samma fysiska påfrestningar, ett bilbatteri har det betydligt värre så länge vi pratar om vanliga fritidsbåtar som har batteriet bak vid motorn. Snabbare riktningsförändringar och hårdare landningar i en bil dessutom vid lägre temperaturer då plast normalt är betydligt skörare.

Inte direkt vanligt att man uppgraderar till ett marinbatteri i racebilar där stötar och G-krafter är ännu större. Även här håller vanliga bilbatterier fint. 

Kontrollorgan ger jag inte mycket för, sunt förnuft och egna erfarenheter brukar hålla bäst i längden.

Kontentan är att för 99% av alla båtägare räcker ett vanligt bilbatteri. Om man däremot har ett behov av att ofta köra fort i hög sjö med förhållandevis lätt båt kan det vara värt att köra ett marinbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...