Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
SeaMaster560wa

Idétorka

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Skulle behöva lite tips på lite roliga/smart och bra saker etc som man kan montera i båten. Har just för tillfället idétorka.

Jag är nämligen klar med allt som jag hade skrivit ner att göra under vintern. Och det är ju otroligt roligt att pilla med båten och göra den till sin egen. Har hittills gjort:

- Monterat ankarspel

- Extra batteridriven LED i ruffen

- Mys/nattbelysning bestående av 2 st LED i sittdelen

- Belysning i tofftorna

- Belysning på badbryggan

- Lackförseglat

- Höjt vattenlinjen

- Oljat teaken

- Lagt på ytterligare sika runt teaken så det inte ska komma in fukt under

- Tvättat och impregnerat kapellen

- Plus säkert lite annat småkrafs....

Kom med lite idéer tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag ser på prylar så att jag ser ett behov, sedan söker jag efter en pryl som kan lösa behovet. Dvs vill jag ha kall öl - installera ett kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart är det så och just den biten har jag nog täckt upp. Men min tanke var mer om något som någon har i sin båt som inte kanske alltid fyller de mest vanligaste funktionerna som te x kall öl etc. Svårt att förklara :) Men jag kan väl inte vara ensam om att tycka att allt inte måste ha en nogrann avvägd funktion utan den finns där bara för att det är en kul grej :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har slut på grejer att göra kan du gärna fortsätta på min båt :-)  Slipa botten vore en bra början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, batterier är man beroende av... har du någon typ av battmeter redan installerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte en batterimätare Nasa BM-1 heter det har jag för mig, verkade krånglig att installera så den ligger i lådan än så länge :-D men tänkte jag skulle ge mig på den när jag får i ordning på min julle :-)

Men det är nog en riktigt bra bra att ha grej :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var katten att du skulle hinna före.

Hade tänkt komma med samma förslag.

Fast jag har den fördelen att jag har min båt mycket närmare TS än vad du har din. Från den plats där han vanligtvis befinner sig är det ca 1 km till två av mina båtar. Den mindre står hemma i mitt garage, och den andre ligger i sjön i den närmsta småbåtshamnen. 

Det är i stort sett utförsbacke till bägge ställena om man bortser från den korta backen på 50 meter sista biten fram till mitt hus.

På den stora båten finns det mycket att göra. Både inne och ute. Värmaren står på och man kan få det gott och varmt. Gångvärme och defroster är ett arbete som ligger i röret och det finns även många andra jobb som man skulle kunna göra. Montera ett ankarspel tex, men det är ju mera utejobb och i ouppvärmt utrymme.

På den lilla båten är det jobb som ligger närmast ett av de trevligaste båtjobben som man kan tänka sig - slipa glasfiber. smiley sen är det lite plastning och målning.

 

På TS egna båt ser jag en stor brist. 

Hur var det att ta upp och bygga en trumma med tillhörande centerbord. Fäste för en vindsurfingmast hade du ju, fast du skulle behöva ett liknande segel längre fram för att få balans mellan seglen och lateralpanet.

Hur hade det vait att sjösätta en Yawlriggad SeaMaster560wa till våren - ganska speciellt. wink

http://www.seamaster.se/?PageId=20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget, har ingen riktig batterimätare men har installerat 2 st sådana här. 1 till starten och 1 till förbrukningen. Tanken bakom dessa var att jag även kan använda mig av en enklare variant utav landström via laddaren.

post-10020277-1394237738,2516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en Seamaster 560 Wa?

Har du optimerat framdrift; motor, propeller?

Du kan förbättra motorns prestanda. Känner inte vilken motor du har, men har du 2t kan du med nya reeds få bättre bottendrag. Du kan programera ny inspruntning. Motorn monteringshöjd - optimerat för ditt bruk eller borde den va monterat högre kombinerat med annen propeller för bättre marchfart?

Propellers har allt att säga för båtens gång i sjön, balans och prestanda - är båten tung i aktern, med aktermonterat bensintank - med 4bl får u upp aktern urr sjön - eller en 3bl med lengre tumma/hub

Bättre balans i båten - optimerat viktfördelingin. Flytta batteri, ankare etc?

Ergonomi - Gas/gir - vad med att få bättre kontroll på gasen med en tvåspaksreglage? En spaks ger mycket stor ändring i gaspådrag med lite utslag på gasarmen. Med två spak - så är detta mycket mer presisjon. Nogot i hel  aluminium?http://www.danamarineproducts.com/GroupCatProducts.cfm?CatId=592&group_id=33&page=1&CFID=6022000&CFTOKEN=4d41727-f2dea19a-c8e7-4b33-99a7-f84acdb68b7c

Förbättring utseende - vad med försankta pullers? Dom sticker ju fram på häcken av en 760- inte snygt. Och används ju bara vid ligge, inte mens man kör.

Göra ny instrumentkonsoll, med större plotter mittmonterat och motorinstrument på båda sider? Lite gjutning och rolig vinterfix.

Fäster för rep i repbrunn - så inte rep ligger og slänger

Masser med saker att ta tag i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har viresstyrning så skall du byta till hydraulisk, det bästa jag har gjort på min RYDS 480S !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det finns mycket man kan hitta på med sin båt och det blir till slut två kategorier; en för det som måste göras och en annan för det man hellre vill göra. Det svåra är att mixa dem så att allt som måste och som man vill göra, ja att det blir gjort.

Vi har många projekt gående samtidigt och allt skall sammanstråla i slutet av maj då vi sjösätter.

Ett av dessa projekt, som har tagit sin tid, är ett skydd för Eberspächerrören under bb-förkoj. Eftersom jag ville att skyddet skulle följa båtens linjer, åt alla håll, blev det ett jäkla pillande. När det är klart, snart, så är det bara jag som vet hur jäkla bra det blev och hur fint det passar. Anlednngen till den fina rundningen är för att den skall följa rörets rundning och ta minimalt med plats under kojen. Konstruktionen skall lackeras stålgrått med Internationals Danboline  - jisses vilken hyperblank yta den färgen ger; stark, tålig och outslitlig.

Det räcker gott för mig!

post-10024382-1394237738,7791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ett annat av alla projekt...

Kan synas vara ett i-landsproblem men när man har svurit ve och förbannelse över Storebrovarvets placering av den långa båtshaken i mahogny som ligger (eller låg) fast i sina klykor på styrbordssidans däck; ja då ter sig denna lösning som den ultimata. Hur många gånger har man inte skakat på huvudet när foten fastnat i hakens böj. Eller när man ska ner på däcksnivå för att hämta hem den.

Nu sitter det två egentillverkade hållade i ett exotiskt material som gör att kommande säsonger inte längre får samma båtshakeirritationsmomentshumörsdipp...

post-10024382-1394237738,8246_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart inlägg med massa bra idéer, dock så stämmer inte mitt nick med vad för båt jag har idag. På Seamaster bytte jag propeller och höjde motorn. Nu har jag en Finnmaster 62 dc med en Yamaha 115 och vad jag förstått det som är den propeller som sitter på idag grymt bra. Finnmastern har redan det stuket med plotter i mitten med instrument på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget, satt hydralisk styrning på den när jag köpte den. Och håller med det är väldigt mycket skönare känsla i styrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ett sista för idag:

Säkerhet är A och O och säkerheten i Seari skal förbli i topp - det är väl en nedärvd gen från mina 20 år i luftfartens tjänst; omgiven av olyckor och annan skit. Placeringen av en brandvarnare i salongen omöjliggjordes av det sk flytade taket. När sidopanelerna, tillsammans med resten av inredningen plockades ner i somras, kläddes sidopanelerna om för att harmoniera med båtens nya skrovbeklädnad, som i sin tur harmonierar med det flytande taket. Resultatet blev att man upplever takhöjden mer bekväm eftersom det inte finns två långa mahognystreck  i takhöjd och föröver. För att klara placeringen av brandvarnaren på ett snyggt sätt blev det denna konstruktion.

Simpelt, javisst, men snyggt o enkelt!

post-10024382-1394237738,8889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm brandvarnare kanske man skulle haft...... frågan är om det är någon större mening med att sätta en sådan i min lilla ruff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland tänker vissa säkerhet så mycket så att själva säkerhetstänkandet och de åtgärder man vidtar blir en säkerhetsrisk i sig. 

Jag vidtog en åtgärd i min båt av säkerhetsskäl i våras. Just den detaljen skapade ett betydligt större problem inom två månader än vad avsaknaden av den gjort under 50 år.

Med tanke på hur många veckor och månader du bor ombord under en sommar, så är nog en brandvarnare overkill. 

Då är det nog bättre att du kommer ner i min båt på kvällarna om du inte har nåt att göra och pratat lite skit och stör mig i arbetet, så att mitt jobb varar längre.wink

Nej det bästa är nog att du väntar tills du får sjösatt och provat det du redan gjort över sommaren. Då ser du om det du redan gjort fungerar som det skall och då får du säkert nya ideer om saker du vil kompletera med eller ändra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Dina rader om att en brandvarnare är overkill är så dumt att jag faktiskt blir otroligt förvånad över hur lågt man kan sjunka i just dumhet! Hur tänker man om man tror att bara för att man spenderar en viss tid i sin båt så behöver man ingen brandvarnare? Då behöver du inte heller en brandsläckare eller annat säkerhetstänk?

Att tro att man inte behöver en brandvarnare gör bara en person vars liv börjar rinna ut. För oss andra med en viss framtid kvar är brandvarnare ett sätt att inte somna in tyst i en rökfylld båt.

Kanske har vi andra mer att leva för än Toaen - det är fanimej den enda anledningen jag kan komma på som ett slags försvar för denne skribent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rolig pryl som du förhoppningsvis inte kommer att använda är ett båtlarm. Ett båtlarm kan även göra annat än att larnma vid inbrott i båten:

- Du kan se när båten förflyttas och var den är.

- Du kan se om spänningen i batteribanken sjunker

- Du kan se om landströmmen brutits.

- Du kan få larm om båten tar in vatten.

- Du kan se om det är frysrisk.

- Du kan slå på och av olika utrustninga, värmare, kyl, laddare, mm, mm.

- Du kan ha en kamera kopplad till larmet så att du filmar tjuvarna.

- Du kan använda larmet som ankarlarm.

- Du kan spåra båten om den stjäls.

- Du kan läsa av båtens instrument, se hur mycket det blåser vid båten tex.

- Du kan få info om båten gått på grund och vilka krafter den utsatts för vid grundstötning.

Det finns säklert mycket mer som kan kopplas till ett modernt båtlarm, bara fantasin och plånboken sätter gränser.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max

Du kanske inte skall tala om dummhet. Mycket av det du skriver här på forumet visar att dummhet är just en av dina främsta egenskaper.

Jag tror inte du vet vad TS har för båt och inte hur han använder båten. Jag har faktiskt varit och tittat på den flera gånger den senaste tiden, och en brandvarnare är overkill. Det finns bättre säkerhetutrustning han kan sats på.

Att däremot inte ha en eller flera bransläckare ombord - det är dummhet.

Själv har jag tre. Strategiskt placerde. Och brandvarnare. 

Jag har en relativt nära släkting. Han har totalt säkerhetsnoja. Det är larm och lås och skydd i all oändlighet. Jag vet inte nån som råkar ut för så mycket elände och olyckor som han. 

I verkliga livet är det inte en massa mer eller mindre behövliga säkerhetsprylar som är det viktigaste.

Man måste veta vad man sysslar med och va lite observant på sin omvärld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte tyckte att brandvarnare i TS båt var prio nummer ett, eller två, eller tre, så är nog inte ett båtlarm fel.

För en annan som har båten i sjön hela året, så är det faktiskt ett försäkringskrav.

Det fanns en tråd om larm här på MG för ett tag sen.  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=520042

Jag tror det är det här larmet som avsågs http://www.marinwebben.se/larm/inbrott-gps-larm/yachtsafe-batlarm Det kanske inte var så dumt. Funderar nästan att skaffa ett. Vi kanske kunde göra ett samköp. wink

Det var nån båt som stals här i närheten för ett tag sen. Tack vare att man kunde följa den larmade båten kunde polisen stoppa tjuven en bra bit söderut.

Nu är det väl knappast nån som skulle vilja stjäla min båt, smiley men den kan ju börja läck.sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Har inget båtlarm, men ett motorlarm som visar batterispänning, ström som brutits samt gps position. 

Har inte alls den utrustning som krävs för att kunna starta olika funktioner, samt att min båt har självläns så jag behöver inte tänka på det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg lösning! Hur går tänket kring synkningen av skurvskallarna nu när vi inte längre talar om spårskruv utan, som i det här fallet, stjärnhuvuden? Minskar behovet av likformighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tycker autopilot är det bästa jag skaffar, inkluderat kylskåp och eltoa :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med självläns.

För mig som är seglare så kan självläns betyda två saker.

Dels den typ av annordning som finns på segeljollar och där vattnet försvinner när man börjar segla.

Dels självlänsande sittbrunn. Dvs sittbrunnen ligger över vattenlinjen och avlopp som gör att regnvatten och sånt vatten man får in i sittbrunnen rinner ut genom avlopp

Självlänsande sittbrunn har jag i mina två stora båtar, men för annat vatten som kan läcka in, tex via propeller och roderhylsan, har jag har jag automatiska elektriska länspumpar. Min bohusjulle håller jag läns med en automatisk elektrisk länspump.

Å andra sidan. Den effektivaste länspumpen är en rädd man med en spann. wink

Jag vet - jag har provat. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...