Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kennas

Flipper 640 Höja akterspegeln?

Rekommendera Poster

Jag har en Flipper 640 HT 1987

DT140 Suzukin rasade så jag köpte en Johnson 225:a samma årstyp. Men jag gjorde kanske ett felköp då det visar sig att den motorn har XXL rigg och Flippern har akterspegel gjord för kort rigg.

Vad finns det för möjligheter att få motorn monterad ändå? Skall man plasta en upphöjning med förankring till bägge sidor? Eller finns det att få någon vagga som skruvas fast direkt i akterspegeln och som kanske har hydrauler för upp-ner och för tilten?

Har letat på nätet men hittar inte de rätta sökorden varken på Svenska eller Engelska.

 

Någon som kan hjälpa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dessvärre att enda vettiga alternativet är att sälja motorn och köpa en med kort rigg. Att plasta på ngt som håller för motorns egenvikt+vridmoment+tryckkraft tror jag blir svårt (och antagligen fult). Finns en del som svetsar egna stommar för att få ut motorn från skrovet aningen eller dubbelmontage, skulle kanske gå men problemet blir då att tyngdpunkten hamnar längre bak vilket kan leda till problem vid aktersjö då båten ligger still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cmcmarineproducts har nått som kallas powerbrackets tror det är nått i den stilen som du söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur riggen till Johnson 225 ser ut, men i vissa fall är en längre rigg som en kortare + ett mellanstycke (dock måste kanke drivaxeln och växelförraren bytas ut). Det jag menar är att kolla om det är enklare att bygga om motorn än akterpegeln.

Sen tvivlar jag på att du har en kort rigg (38 cm) på en 640 HR, troligen så har du L (52 cm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...