Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tirill

Rengöring av förgasare från

Rekommendera Poster

Hur är det med karburatorsprit egentligen? Bensinen innehåller väl redan sprit och mer ska det väl bli.

Beträffande rengörning kör jag med bromsrengörningsspray,

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag haft tur, men idag startade jag 2 snöskotrar som stått orörda sen slutet mars ifjol och inga problem med skit i förgasarna på dom, samma med båten, drar upp den på iskanten och låt allt vara tills våren, inget problem med motorn där heller.

Ha en trevlig helg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Pysslar lite med gamla Willys - krigare.  Jag blästrar förgasaren med salt, vanligt finkornigt bordsalt. Efter det kör jag i ultratvätten vatten och lite diskmedel på ca. 50 grader i 30 minuter. Efter det skölj av i rent kallt vatten, blås ur med tryckluft. Allt salt som kan ha smugit sig in i diverse kanaler löses upp och försvinner. Spraya sedan av med 5-56 för att förhindra oxidering.

Tips, blästra inte med socker, det är explosivt, jag lovar.....

Funkar för mig på förgasare som stått länge, väldigt länge.

//T

post-10005711-1394237783,8621_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdefulla tips som noteras med tacksamhet  Tlinden

Tids nog får jag nog en del egen erfarenhet på temat, men som sagt, varför uppfinna hjulet 2 gånger...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som varit med länge vet att detta är ett relativt nytt problem. Jag har en känsla av att det började ungefär när dom började blanda etanol i bensinen. Etanol är ett elände. Det är etanolen som gör att bensinen "åldras" så fort. En motorsåg startar inte om bensinen (95okt) är mer än 2-3 månader gammal. Lösningen var ett tag att använda 98 oktan men nu har dom "förstört den oxå genom att blanda i etanol. Lösningen är Aspen. Förr hade vi inte dessa problem.

Jag har just plockat av förgasarna på min 26 år gamla Yamaha 50 pga dålig tomgång. Det  finns ett vitt pulver i flottörhusbotten och tomgångsmunstyckena. Jag är ganska säker på att det är etanolen som löser upp metallen i förgasarna.  Man såg ingenting av detta för 30 år sedan - då var det vatten o skit i förgasaren när den krånglade.

Karburatorsprit är etanol!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...