Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Skyracer

Vattenskoter

Rekommendera Poster

Hej!



Vi har flyttat till Värmdö och nu har jag precis köpt vattenskoter (eller rättare sagt bytte den mot en bil) och är ny här på forumet.

Men hittar ingen avdelning om vattenskotrar. Är detta helt fel forum för det, eller har jag missat den avdelningen?

 

Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser heller ingen specifik forumdel för vattenskoter/ jetski, men frågan är om det behövs. De räknas ju i lagens mening som vilket motordrivet fartyg som helst så motorbåtsdelen borde funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Köpt vattenskoter... Trodde att den låg i barnens kalaspuffar! Tyvärr men minnet sviker inte... hur många dårar har man inte sett på dessa vuxenleksaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, men då så, tack. :)



Det enda är väl när man lägger in vad för båt man äger så finns det inte Vattenskoter, men det kommer kanske. :)



Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt och köpt. Hade fler bilar än vad jag behövde så bytte den mot en Nissan Skyline.

Och håller med, har sett massa dårar på många vuxenleksaker i mitt liv. :)

Men tanken är inte att leka, utan vi skall ha den som utflyktsbåt. 

 

Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guppa.se är det som gäller för vattenskoter. Tror dock det är den racingsnack och mer seriöst än här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall jag kolla där, tack. :)

Tanken med vattenskotern är inte race, lek eller korta rundturer på fullgas. 

Vi skall använda den som en båt, dvs åka ut på längre utflykter till öar i ytterskärgården. Så jag håller mig här ändå vad gäller  båtliv rent allmänt.

Jag önskar bara att Vattenskoter fanns att välja under Mina båtar ;)

Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta nån ägare av vattenskoter skriver just om vattenskotrar på MG.

Rent generelt råder ju en lite negtiv inställning till vattenskotrar. 

Har själv en ganska bastant underriggad segelbåt, som beteckas som motorseglare. Definitivt ingen blekskenare. Den behöver mycket vind för att flytta sig. Heller 14 m/sek än 4.

Kom i sommras södeifrån och passerade öster om Bohus Björkö. Det var ganska svaga vindar. Jag hade inte seglat på länge och trotts att det var en aning för svaga vindar för min båt, fortsatte jag färden för segel.  Varje gång jag mötte en motorbåt, så stoppade min båt upp pga de vågor de mötande båtarna skapar. 

Så mötte jag två stycken vattenskotrar körande i en himla fart. Betydligt snabbare än nån av de motorbåtar jag mötte. De gick ganska nära men rev inte upp en tillstymmelse till vågor.

Jag blev oerhört possitiv inställs. Har själv aldrig mött en vattenskoter tidigare. Bara hört och läst om hur människor klagat på dem.

Jag hade segelbåt några få år på Svinninge Marina, Åkersberga. Jag lyckades ta mig ut till ytterskärgården en gång. Att det bara blev en gång berodde naturligtvis på planeringen. Jag var över hela Stockholms skärgård mellan Landsort och Hudiksvall (blush)

Man tar sig naturligtvis ut i ytterskärgården med en lång dagssegling om man absolut vill.

För din det tar det väl nästan bara en timme med vattenskoter!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vattenskoter; havens alldeles egna Epa-traktor fast snabbare... Nördfaktorn däremot är bestående och det kan vi tacka alla idioter som far fram i maxfart bland badande för.

 

post-10024382-1394237737,097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är en vattenskoter helt enkelt sjöns MC . Det finns många tokåkare på land med MC likväl som på sjön med vattenskoter. Inte dömer jag alla MC eller vattenskoteråkare som nördar eller annat dumt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på land kan eu-mopeder och crossmotorcyklar framföras av människor som tar alldeles gör stora risker samt överskattar din egn förmåga. Kör som dårar i parker, på cykelbanor m.m

 

Vattenskoter har i likhet med ovanstående en tendens att locka fel användare. Jetski och vattenskoter lockar inte sällan människor utan intresse för sjölivet och resultatet blir därefter.

 

Framför man sin skoter på samma sätt som man skulle göra med en motorbåt och respekterar fartbegränsningar, väjningsregler m.m så finns inga som helst problem med dessa fartyg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du jämför vattenskotern med bilden på en havererad 4-hjulig trängmotorcyckel, vad är det då för båttyp, enligt mitt sätt att se det - felkonstruerade - som man kan jämföra med bilen på bilden?

Av någon outgrundlig anledning kom jag att tänk på måge

måge är vårt hemlands vilda tungomål´s benämning för allehanda måsfåglar. Dom är skräniga och skrikiga och inte så sällan allmänt tröttsamma. 

Hur katten kunde jag komma på att tänka på måge wink

post-945-1394237737,3068_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske tänker på måsar eftersom de kan vara lite som vattenskotrar? Flyger in, skränar och skitar ner och flyger sen vidare? Allt beroende på förarens beteende förstås.

 

En annan rolig association är ledarskapsteorins Seagull management

 

post-10017326-1394237737,3661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden känner jag igen - kan bara inte komma på var! indecision

post-945-1394237737,4028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen lustigt, även jag tyckte bilden var bekant. Men jag har inte lyckats placera den ännu;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget i lagen som heter motordrivet fartyg. Att du dessutom pluggar FB 8 gör mej mörkrädd. Det heter maskindrivet fartyg, stupid. crying Kapitel A regel 3.

Nää skämt åsido

Många skoterförare saknar den erfarenhet många andra sjö-människor har. Man köper en skoter för att det går fort. Dåförtiden var folk ute som hade sjövana i generationer som köpte båt. Nu har man ingen vana alls utan man bara ger sig ut. Detta gäller även små motorbåtsförare.

När man kör så fort måste man ha 100% situational awareness, inte 98% utan 100! Många har tyvärr inte det. Detta år har jag spenderat ungefär 160 dagar till sjöss jag ser det mesta. Brukar se på håll om jag möter en erfaren förare eller inte. Skulle säga att små motorbåtar i nog värre att möta, då håller sig mer än ofta åt fel sida i leden. Jag har mött såklart idioter till seglare, det finns idioter av alla kategorier.

Slutligen

Jag har ingen sympati för den sätter sig full och kör båt och dör. Som tex den där tomten utanför örnsköldsvik. Rätt åt honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden kom att handla mer om användare än själva motordrivna flytetyget tydligen, men jag tycker hela konceptet (och diskussionen) är intressant, och är mer gärna en ambassadör för sunt båtliv levt genom vattenskoter och en glad interaktion med andra på sjön i alla sina skiftande farkoster.

Först kan jag nämna min bakgrund (så inte folk tror just det som är fördomen, dvs skaffar vattenskoter och använder som MC),  jag är 45 år gammal. Jag är (var kan man väl säga för det var ett tag sen) värnpliktig Sergeant i Marinen och tog även då Kustskeppar-examen. Jag jobbar som Butikschef på Mekonomen Värmdö där vi även har stort marint utbud (genom Marinshopen).

Mitt (vårt dvs sambo och chihuahua) mål med vattenskotern är att använda den som en båt (inte leksak) med alla regler (hastighet, nykterhet, väjning, störning, nedskräpning osv det innebär). Vi bor så pass nära vatten att vi ville ha något enkelt att ta oss ut i skärgården med, men ändå bor vi retsamt nog så långt ifrån (400m) att vi behövde något som vi lätt kunde sjösätta när lust, tid och väder sammaföll.

Jag förstår mycket väl att möjligheten med en vattenskoter främst genom smidighet, fart, buller t.ex. gör att det irriterar somliga på sjön. Alla människor är olika och har olika åsikter. T.ex. segelbåtägaren som uppskattar lite svall från vattenskoter kontra stora motorbåten som drar upp vågor som går att surfa på. Eller motorbåtägaren som kan alla regler som tydligen inte hjälper ett dugg när vattenskotrar far fram som bålgetingar kors och tvärs på farleden.

Jag tänker inte ge mig in i diskussioner vad som är rätt eller fel. En idiot på sjön är en idiot oavsett om han kör vattenskoter eller 40-fotare i fullt blås. Jag dömer inte folk på sjön bara för att de har 600hk i en båt som KAN göra 50 knop med raka rör från dubbla V8 och låter som en hel racer-bana i naturen. ;)

Jag hoppas att ni kan se att det finns ansvarsfulla människor som värnar om båtlivet i allmänhet och skärgården i synnerhet fastän de kör vattenskoter. :)







Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringuiden kunde gott ha en vattenskoter-katergori också. Underhåll och uppdatering tycks dessvärre inte vara prioritet 1 hos nuvarande innehavarna av MG. Synd, för det finns både kunskap och kreativitet bland användarna.

Generellt tycker jag vattenskoterfolket har förändrats och mognat en hel del under de senaste åren. Alltmer sällan ser man skotrar som kör åttor i viken. Nu kör man just som Skyracer tänker sig det hela, utflykter eller i grupp på väg till något mål.  Skotrarna ser annorlunda ut nu än vad de gjorde för tjugo år sedan och inbjuder till en annan sorts användning. Medelåldern hos skoterägarna tycks också ha stigit. Senast jag var ute i skärgården och tog fikapaus vid ett populärt utflyktsmål kom ett halvdussin skotrar indundrande. De som steg i land var mest grånade medelålders män med fruar som halade fram filtar, termosar och bullar ur rygsäckarna. Precis som vi gjorde, bara att vi kom indundrande med vår gamla passbåt. Och våran skorv bullrade precis lika mycket, om inte mer än någon av skotrarna.

När det gäller ljudnivån som det ofta klagas på vill jag hävda att vattenskotrar inte bullrar mer än andra vattenburna motorfordon. Och eftersom skotern gör en jävla fart så blir tiden inom hörbarhetsområdet (störningstiden) kort. En fiskebåt som som bullrar säg 85 decibel och gör åtta knop stör alltså mycket mer än en 85 decibels vattenskoter i 40 knop...

Och som några redan påpekat, det finns omogna och idioter i alla båttyper från kajaker till oljetankers. Min livserfarenhet har lärt mig att i vilken grupp människor som helst på tio personer så finns det en som är ett genuint aschle. Ibland är det jag som är den där ena :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt köpa en vattenskoter om ekonomin och framförallt regeringen tillät ;-) . Verkar jäkligt kul och ett steg närmare total frihetskänsla.

Välkommen till MG och hoppas du kommer få nytta av dina nya forumvänner, det finns mycket bra kompetens samlad här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Du är säkert en riktigt trevlig och ansvarstagande kille men för mig är vattenskotrar... nono. Debatten de senaste åren har inte hjälpt skoterfolket åt rätt håll. Eller som min båtgranne sa när en vattenskoter kom blåsande i full fart och nästan nuddade vid hans båt:

Visa mig en ansvarstagande skoterförare och jag skall visa dig en ärlig r _ _

Det där sista får ni själva fylla i!

På tal om bilden så är det mer förlåtande att vara en idiot i segelbåt - det går ju gruvligt långsamt och dör man inte av den anledningen så kanske man kan bli stenad av media... Också ett sätt att dö, antar jag!

post-10024382-1394237737,5351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vilka preferenser har du när det gäller frihet, undrar jag? Att blåsa fram i en herrans massa knop i en liten illaluktande, obekväm farkost och på stränder och kajer står folk och muttrar unisont; Fan, en sån idiot till. Var är Kustbevakningen när man bäst behöver dem.

Vattenskoter = frihet... knappast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skyracer

 

Välkommen till Maringuiden. Jag tycker absolut att det borde finnas en avdelning för vattenskotrar här på Maringuiden. Alternativt kan man ju döpa om stället till Båt Guiden.

Själv är jag inte intresserad av vattenskotrar men här finns väl plats för sjöfolk av alla sorter får man hoppas.

Vem vet förresten, kanske du och din sambo får andra önskemål och behov efter era utflykter till sjöss, (inte så ovanligt), och vips är ni vanliga båtmänniskor. wink

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, tycker också att det borde finnas en avdelning för vattenskotrar. Märkligt egentligen att det inte har varit på tapeten förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är ju knappast vattenskotern själv som far fram utan den som förhoppningsvis manövrerar som orsakar det så varför denna galla över ett dött ting som är lika mycket eller lite båt som alla andra flytetyg. Det blir samma som att det inte är detta forum som presterar tanklösa/korkade inlägg utan skribenterna bakom.................... ;-) ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara undra hur du blev kaiser och helt plötsligt kan bestämma över vad folk tycker är frihet eller inte... 

Sedan undrar jag om du ÖHT ens varit i närheten av en vattenskoter... När du beskriver den som illaluktande och obekväm... Din Storebro luktar betydligt mer än en skoter, låter betydligt mer än en skoter och vad det gäller bekvämligheten, så är skotern i oerhört många fall väldigt mycket bekvämare än en båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg! Om man läser rapporten så står det även att dagens moderna vattenskotrar både bullrar mindre samt släpper ut mindre avgaser än de flesta båtar. Därför behövs ingen reglering om vart man får köra längre..

Jag tycker inte moderna vattenskortrar stör alls så länge de framförs på ett vettigt sätt. Förstår inte riktigt idén med kollektiv bestraffning bara för att några inte sköter sig..

Idén om körkort har jag inte bestämt om jag stödjer eller inte. Klart är iaf att kompetensen samt antalet personer som tar förarbevis etc. sjunker. Kan folk inte lära sig nödväändiga regler mm på frivillg väg så kanske det bara återstår att införa körkort. vet inte riktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att ni engagerar er i vattenskoterfrågan. Och min fråga var just om en avdelning för Vattenskoter. Finns ju för segelbåtar och motorbåtar. 

Men om jag tolkar det rätt så är det alltså MotorbåtSnack som gäller för vattenskotrar. :)

Utom det tekniska som hamnar under Mek & Teknik t.ex. ;)



Mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, närmre vattnet kommer du knappast. Att man kan köra fort betyder inte att man nåste det. Min bil och många andras går att köra i 250 km/h men jag gör inte det. Provade på motorcykel en gång i tiden och tyckte det en fanatisk frihetskänsla att sitta i fartvinden. Skaffade mig aldrig motorcykel men inbillar mig att en vattenskoter ger lite av samma känsla. Sen är min gamla Jofa Kuling med en 2-taktare från 87 betydligt mycket mer illaluktande.

Men visst har du rätt i att det skulle vara tråkigt att passera alla arga med deras förutfattade meningar som baseras på vad de tycker om farkosten, inte vad de tycker om personen som kör den. Det känner man ju redan nu som motorbåtsägare bland segelbåtsägare. Och jag förstår dem till viss del, det finns motorbåtsägare som beter sig väldigt dålig men merparten gör det inte utan visar sjövett.

 

Lindalssundet är ganska stressigt och härom sommaren låg sjöräddningen jämte en båt och lyfte över en person på bår. Hur många var det som drog ner på gasen då? Man känner sig lite nördig som i halvplanande båt drar ner till 5 knop och tillsammans med segelbåtar och snipor puttrar förbi utan svall. Men jg hade inte velat ligga på den båren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...