Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micc

Höstfix - har jag missat något viktigt?

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven ägare till motorbåt. Vill bara kolla så jag inte glömt något viktigt. Vi köpte en motorbåt för drygt en månad sedan, det är en Quicksilver 700 Weekend, 150 Hk inombordare. Vi hann gör någtra turer men rätt snart var det dags för upptagning och nu står båten på land (utomhus).

Jag har pumpat ut allt vatten från färskvattentanken, glykolblandning har körts in i sjövattenkylningen (fyllt i vid filtret med motorn i gång tills det syntes att glykol kom ut med avgaserna). Inga kulventiler står stängda. Bränsletanken är uppfylld så att den är helt fylld. Naturligtvis har jag spolat ren båten också, samt plockat ur dynor mm

Motorolja och filter tänkte jag vänta med att byta till våren (det finns kanske delade meningar om det, men eftersom det kan uppstå kondens i oljetråget känns det bäst att göra det till våren, tycker jag.

Byte av offeranoder vet jag skall göras också, men är det något annat jag borde tänka på att kolla eller åtgärda nu innan vintern. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla SXK checklista HÖST, finns en för vår också.

SXK checklista VÅR

Det viktigaste du inte gjort är att kolla så att du inte har vatten i drevet. Öppna den nedre oljepluggen och kolla så att du har ren fin olja (inte vatten) så att inte drevet fryser eller koroderar.

Mackey

Fixat länkar och kompletterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville bytt olja ny. Oljan tar i sig olika saker i förbrånningen och får lågt ph som frätar i motorn. Inte bra att ha frätande olje inuti motorn tills nästa år...

Vatten (kondens) i oljan går bort med att köra i høg belastning nästa år - inga problem.

Bara mina tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla SXK checklista HÖST, finns en för vår också.

SXK checklista VÅR

Det viktigaste du inte gjort är att kolla så att du inte har vatten i drevet. Öppna den nedre oljepluggen och kolla så att du har ren fin olja (inte vatten) så att inte drevet fryser eller koroderar.

Borde kanske nämnt att det är rak axel på båten, så inget drev att kolla... Tack för länkarna tillchecklistorna, verkar jättebra!

Jag ville bytt olja ny. Oljan tar i sig olika saker i förbrånningen och får lågt ph som frätar i motorn. Inte bra att ha frätande olje inuti motorn tills nästa år...

Vatten (kondens) i oljan går bort med att köra i høg belastning nästa år - inga problem.



Visste inte att gammal olja blir frätande! Men är det så enkelt att ev kondensvatten lätt går att köra bort? För att förånga vatten krävs ju 100 grader, och motorn blir ju inte mer än max 85 grader…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter också olja på hösten av samma anledning som ovan.

Om det kondenseras vatten sommartid i smörjoljan i nån större mängd vet jag inte. I så fall är det försvinnande lite. Jag vet hur det ser ut när det kommit vatten i oljan - grå. Och om man har kört motorn med vatten i oljan blir det som vispgrädde.

Om det skulle bli några milliliter vatten i oljan sommartid så spelar det mindre roll än om det står skitig och vattning olja i motorn hela vintern.

Jag bytte smörjolja i motorn i veckan. Nu har jag alltid båten i sjön och jag kör motorn minst var annan vecka, men det blir betydligt mindre driftstimmar vinterhalvåret än sommarhalvåret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn blir 85 grader (dvs kylvattnet), men oljan vid max kan bli upp til 120 grader. Men oljan brukar vara upp mellan 85-95 grader och då förångas vatten i oljan - trögre än vid 100, men ändå...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kulventiler är bra att ha halvöppna under den kalla årstiden, då det inte är ovanligt med vatten bakom kulan, som kan frysa och spräcka huset.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nej jag menar inte att det blir kondesn sommartid, utan just så här års när båten står upptagen för  vintern, hög luftfuktighet, kalla nätter, mera fukt...det är väl då det finns risk för kondens?

Ja, det stämmer naturligtvis att oljan kan vara varmare än kylvattnet, har aldrigg sett det skilja mer än några grader dock på den nyanskaffade båten/motorn (det finns ett sådant där multiinstrument där man stegar fram div information), men jag har ju inte kört den så värst mycket och inga längre sträckor på fullgas.

Men det verkar tydligen som om de flesta anser att oljan helst skall bytas på hösten. Då lyssnar jag på detta. Jag diskuterade frågan tidigare med en (yrkes)motorrenoverare, och han höll med om att oljebyte på våren är bäst (just pga kondensrisk), men hur djupa kunskaper denna verkligen har vet jag inte...? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställer du vinterförvaring eller dylikt på ett varv, görs det vad jag vet alltid oljebyte på hösten. Detta är för mig fullständigt självklart att jag vill ha färsk olja i  motorn under en lång vinterförvaring. Så stor det också i min instruktionsbok inför vinterförvaring. Byt olja och oljefilter...... .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli; i din 2 liters motor kan man tänka sig att det kan bli ungefär 0,00001 liter vatten från kondens i oljetråget under vintern.

 

Antar att det er 1 liter luft under stempel og 1 liter luft i oljetråget - och med 10 grader och 80% fukt på hösten.

 

Ett kryddmått er 0,001 liter...det borde gå bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är ju olika, men läser inte att du gjort något med bränslet förutom att fylla på tanken. Jag hade nog bytt bränslefiltret i motorn eller det mellan motor och tank (micron/vatten avskiljarfiltret). Vet inte hur den motorn är uppbyggd, men någonstans borde man relativt enkelt kunna tömma motorn på gammalt bränsle typ ångseparator.

Att tänka på till nästa år kan vara att köra i typ Fuel Stabilaser i tanken vid sista tankningen.

Det absolut viktigaste har du gjort, kört glykol i systemet. Resten är bara en smaksak och hur noga du vill vara. Det är skillnad på vad som är nödvändigt för att motorn inte ska vara skrot och vad som håller samvetet rent under vintern=)

Glömde skriva: C.a 5% av den 95 oktaniga blyfria bensin består idag av alkohol. De lärde tvistar om det är bra eller inte att fyll tanken. Vissa expreter säger att tanken ska vara tom, andra full. Oavsett vilket ska man vara medveten om att alkoholken i bensinen gör att kondens bildas och skapar vatten i utrymmen som inte är helt tillslutna. T.ex. bensintanken i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står nog alltid att oljebyte skall göras vid avställning oavsett om det gäller båtmotorer eller gräsklippare och vid förvaring inomhus är det naturligtvis självklart. I många länder har man inte vår fuktighet i kombination med låg temperatur. Men jag är inte orolig, tyckte det var intressant att diskutera bara. Konsesus tycks ju tveklöst vara att man bör göra oljebytet på hösten, så jag kör väl på det. Beräkningen att det skulle handla endast om exakt 0,0001 liter kondensvatten är sådär kan jag tycka -  förutsätter att det inte finns någon ventilation alls. Men det gör det sannolikt och med varierande lufttryck så byts luften ut (delvis) allteftersom lufttrycket ändras..., dvs varje dag.

Avser absolut att serva motor och annat mycket väl, ställde frågan som inledde tråden bara för att vara säker på att jag inte missat något som absolut måste göras innan det blir riktig vinter. Kommer ha gott om tid att fixa med båten efterhand . Har nog tänkt byta bränslefilter och impeller också, liksom smörja upp allt som kan tänkas må bra av några droppar olja.

Det är förresten en dieselmotor, har läst en del trådar om det nya problemet med bakterier, och av det skälet försöka hålla full tank för det mesta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag gjorde bäräkningen eftersom jag läser så mycket om kondens. Och jag tror det tycks vara nogot överdrivet.

I den luften i till exempel din 2 liters motor som inte byts ut är den på insidan av motorblocket - i oljetråget. Och det er inte mycket luft där och den byts inte ut. Varje dag. På andre sidan har du fyra cylidrar med luft. Och av dom är det inte alla som står med ventilerna öpna. Så inte mycket volum blir påvärkat varje dag . Av luftryck. Så hur stort problem kan det vara?

Så sej gärna att det er mer enn 0,00001 liter, multiplisera gärna med 100 eller 1000. Men oavsett så blir det inte mer enn kryddmått. I motorn.

Andra volymer der luften byts ut är nogot helt annat. Mitt poeng är denna iden om at det inuti motorn ska vara tilräckligt stora mängder kondens vid vinterförvaring till att vara viktigt poeng. Det holder jag inte med om.

Men det var som sagt bara en rolig grej att titta på - lite så¨dar snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar i tråden.



Jag vill bara tillägga att jag byter olja innan vinterförvaring. Känns bättre med helt ren olja när maskinen ska stå stilla flera månader.



Jag tar dessutom hem drevet (DP-290) p g a stöldrisken. (Jag börjar dock fundera över min dyra vana att byta oljan i drevet varje vinter. Men man måste i alla fall ta upp oljestickan i drevet och kolla att de inte har chokladfärgad olja (= vatten) där.)

Vad gäller hur man undviker mögel inuti båten finns det olika religioner. Här är min:



Jag tar hem dynorna till en torr och varm källare och stänger till alla öppningar. Jag tejpar inte lufttätt men blockerar alla ventiler och stänger ruffdörren.

Och sedan är det torrbollar. Hemgjorda med en rejäl hink och ett durkslag fyllt med



http://www.granngarden.se/product/kalciumklorid-cc-road-25kg--

Lite bättre kilopris på granngården.   139 kr/ 25 kg = 5,50 kr/kg

Torrbollen på de vanliga båtfirmorna innehåller samma sak men för 69 kr/ 0,45 kg = 153 kr/kg.

Brukar fylla på lite en gång per vinter. Brukar vara ett par liter vatten i hinken till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, salt absorberar ju fukt så det borde ju vara en bra idé. 

Man skulle kunna peta i ämnet på samma vis som det där med kondensrisken i motorn. Är det bara just det som händer (att H2O hamnar i behållaren), eller åker det runt lite saltatomer  i luften som skulle kunna ge ökad korrosion på metaller...?  Exponering mot salt under tiden båten ligger i havet blir naturligtvis avsevärt större pga översköljning och stänk, men finns det någon påverkan över huvud taget pga torrbollar och liknande?

Är jag jobbig nu???wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer angående fukt i tankar mm..

Vid 5 C (relativt hög medeltemperatur för en vinter)  innehåller 1 m3 luft maximalt 6 g vattenånga.

Högsta uppmätta lufttrycket på jorden är 1085,6 milliba.

 Lägsta uppmätta luftryck på jorden vid havsnivån är 870 millibar.

 En tom tank på en m3 växlar alltså maximalt 0,215 m3 luft från högsta till lägsta lufttryck.

Anta att lufttrycket växlar mellan dessa ytterlighetsvärden varje dag så kommer det alltså in 0,215 m3 luft i tanken varannan dag (ena dagen går ju luften ut ur tanken).

Om vi antar att all fukt i luften som kommer in i tanken kondenserar (vilket är helt otroligt) så kommer det in 1,29 g vatten i tanken med denna luft  varannan dag.

En vinter på land är ca ½ år lång vilket innebär att luft innehållande maximalt 1,29 g vattenånga  kommer in i tanken 91 gånger på en vinter.

Resultatet är att en tom tank på 1 m3 i ett extremt ytterlighetsfall kan komma att innehålla maximalt 1,29 x 91 = 117 g vatten efter ett halvår på land, en dryg deciliter alltså...

Min tank på segelbåten (50 l) kan i ytterst extrema förhållanden suga i sig en dryg tesked vatten på en vinter om den är helt tom! 

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Interessant, är nogot osäker. Men min bästa begrunnade gissning:

CC i en lösning är mindre korrosivt mot svart stål, men mer korrosivt mot rostfritt stål än vanligt salt (NaCl). Och i torr/salt form är den hygroskopisk så det är ett salt altså fast stoff som drar til sig vatten och bildar CaCl2-2H2O (Kalsium-klorid-dihydrat).

Ville inte tro att risken er stor under låga temperaturer at detta ska löses i luft och antigen skapa fria Clorid ioner som skapar korrosjon eller dråppar av dihydratet som vandrar ut i luften.

Som salt - altså utan att det er vätska är nog satt preferera. Men ville inte byttat när det bildas vätska oavsett...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen vad Ni kan!

Onekligen intressant att diskutera. Är nu övertygad om att det inte uppstår mycket kondensvatten i motorn och heller inte i tanken då.

Men då kan inte uppgiften om att det är vatten i dieselbränslet som skapar förutsättningar för bakterietillväxten (eller också räcker det med så extremt små mängder...). Har läset ett antal trådar om detta och där brukar ju meningen vara att det är vattnet i kombination med rapsoljan som skapar möjligheten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med diesel ang. alkoholen, men problematiken är inte enbart kondensen under vintern uan även under sommaren då man använder motorn. Tanken är inte sluten utan måste ventileras på något sätt och ny luft tillkommer. Vatten samlas längst ned i tanken och tillslut är problemet ett faktum. 

Kanske inte är en stor grej, men mitt tips är att tillföra en tillsats som hindrar beväxtning och vatten i tanken sista gången man tankar båten och köra igenom det bränslet genom hela systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så att man med tiden får in vatten i tanken. Det finns medel både för bensin och diesel för att mimnska skadorna av vatten i tanken.

Tankar du normalt bensin så är det bara att fylla i någon eller ett par liter E85. Spriten tar hand om vattnet.

För diesel finns det dels en tillsats som tar upp vatten och dels en som motverkar tillväxt av mikroorganismer i vattnet.

Om du inte kan tappa ur bottensatsen funkar det att suga ut vattnet ovanifrån ex.vis. med samma pump som du använder när du byter motorolja.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så att många har haft båt länge. 

Själv har jag haft segelbåtar i ca 50 år och dieselmotorer i ca 40. Kan i princip inget om motorer, men man får ju ändå vissa efarenheter och skaffar sig ockå rutiner och ovanor. wink

Det första jag hade dieselmotor skulle man konservera motorn med en speciell konserveringsolja - som inte var bra att köra motorn med - och byta till en annan smörjolja på våren som inte hade konserverande/skydande egenskaper. 

Det gick inte många år förrän det kom oljor som hade konserverande egenskaper och som man kunde köra motorn på. Rekomendationen var att varmköra motorn, byta olja och köra motorn lite så den nya oljan kom runt i motorns alla delar.

När det gäller glykolen, så har den ju två egenskaper.

Den skyddar för att inte skall frysa. Bästa blandningsförhållandet lär va 55% glykol och 45% vatten. Då lär blandningen klara sig ner till 47 minusgrader. http://www.davidslaxhjalp.se/Fryspunkt.pdf

Jag brukar blanda 50/50. Det är lättast. Kör först igenom  sötvatten genom den varmkörda motorn och kopplar sen en slang där kylvattnet kommer ur motorn och går in i den vattenkylda avgasslangen och syoppr ner så det rinner tillbka i dunken. Kör sen en liten stund så att jag ser att glykolvattnet cirkulerat i motorn. Den lilla stunden som avgaserna går torra genom avgasslangen tror jag inte spelar nån roll.  

Att det står kvar lite färskvatten i avgasslangen, som naturigtvis fryser till is, har jag faktiskt aldrig tänkt på och det har heller aldrig varit nåt problem. Sen finns det ju vattenlås för avgasslngen. http://www.hjertmans.se/article/vattenlas-vetus-lp40 Skulle man ha ett sånt kan det ju stå en del vatten i det något man kanske behöver kolla. Eller så kopplar man tillbaka slangen och gör ut en skvtt glykolvatten i avgasröret

De motorer jag haft har enbart varit sjövattenkylda. Det har funnits en liten kran nere på blocket som man kan tappa av kylvattnet med.  Har nog gjort det i regel. De första åren bytade jag impeller varje år. Sen kollade jag impellern varje år och bytte kanske vart 5;e. På de senaste båtarna har jag bytt impeller när jag köpt båten, sen har jag aldrig tittat på den mer. Har bara haft den i 4-5 år.

Jag har alltid haft en reservimpeller med i båten. Under alla år har jag bara fått användning för den en gång. Grannbåten hade samma motor som i min. En söndag var jag i båten och ägaren till grannbåten med fru och barn kom ner och skulle ut och bada. När han starta motorn kom det inget kylvatten. När han kollade impellern var det skrot. Han fick min reserv. Om det fastnat vingar från den gmla impellern i kylkanalerna vet jag inte. Efter bytet fick han i alla fall kylvatten och de stävade i väg ut till holmarna.

Den andra effekten som glykolen har är ju rostskyddande och det är nog minst lika viktigt som drysskyddet. En båtmotor sliter man inte ut - den rostar sönder.wink

Det första man hade båt var allt stora frågetecken. När man sen fick motor blev det ännu mer frågetecken. Speciellt för mig som är allergisk mot allt som motorer och bilar heter.

Efter några år hade man fått rutiner på det mesta och nu bara man gör det som skall göras och som man tycker är nödvändigt. Rätt eller fel - det vette katten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Fuel stabilizer. Finns till både bensin och Diesel. Hade en diesel för några år sedan och körde diesel varianten. Det finns givetvis delade meningar om vad man bör göra och inte, men jag tankade sparsamt sista gången för att inte behöva använda allt för mycket av detta medel, blandade i Fuel stabilizer och körde så att ca 0,5-1l gick igenom hela bränslesystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ute på djupt vatten för detta kan säkert många bättre än mig. Till skilnnad mot t.ex. bensin så innehåller diesel alltid en liten mängd vatten. När dieseln står still (inte skakas runt) skitar det sig lätt och alger och beväxtning bildas i denna gräns. När algerna sedan dör faller de till botten och bildar ett slem i botten av tanken.

Nu har man ju en hel del filter ivägen, men det är inte speciellt kul att få dessa fullt med massa bös i alla fall=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her i Norge har man bara färgat diesel til alle båtar. Denna dieseln inneholder inte bioolja. Fördelen med detta är att ren petro diesel bara kan inneholda 50 ppm med vatten, mens biodiesel kan dra till sig 1500 ppm med vatten. Inte bra.

Detta vatten kan bilda korrosjon inuti motorn - som sitter på fel sida av alla filtrar. Inte bra. âven om detta ligger upplöst i dieseln.

Och det kan fälls ur och bilda vattendropar i tanken. Detta kan bidra till bildning av ulike svampar i dieseln. Dessa svampar beöver vatten för att leva.

Så biodiesel har mycket dårligare lagringsegenskaper!

Jag vet inte om diesel på svenska marinar inneholder bioolja? Hoppas värkligen inte för det har inte nogonting i båtar att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man dieseln på en bränsledepå vid en marina så skall den nog inte innehålla rapsolja. Problemet är bara att det kan vara långt mellan dessa!

Tack för alla svar! /Micc

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...