Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Amanda31

Cashewnötter

Rekommendera Poster

Jag förstår mig inte på cashewnötter. Ibland smakar dom ljuvligt, ibland inget alls. Borde finnas någon slags kontrollmärkning, typ appelation controllé...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ta en pilla extra och du skall se att dina nötter smakar bättre...

post-10024382-1394237727,2978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max är Bryggsnacks självpåtagna driftkucku och tusenaliasman.

Om du inte genast förstår hans inlägg är det med stor sannolikhet så att det inte finns något att förstå alls. Då är bättre att inte ens försöka. Att tänka innan man talar/skriver är uppenbarligen inget som Max fäster någon större vikt vid.

Vad gäller Cashewnötter håller jag med fullständigt. Tyvärr kommer man inte ens undan genom att köpa dyra kravmärkta nötter, även om andelen mögliga jordsmakande äckelnötter tenderar att minska ju dyrare påsen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt enig med dig. Ibland blir man djupt kränkt och besviken av den fadda smaken, trots att man betalat dyrt och sett fram emot en näve nötter till ankardrammen. Variationerna i kvalitet är helt enkelt för stora. Jag har tyckt mig uppleva att de som är rostade i solrosolja och saltade brukar vara bland de bättre.

Estrella lanserade för ett tag sedan en påse med blandning av jordnötter och cashew där kompositionen i mitt tycke var oerhört lyckad och smak och spänst helt fantastisk. Påsen är förvillande lik deras vanliga röda påse med jordnötter. Tyvärr ser jag den sällan i min lokala butik, det var nog ett par månader sedan de hade denna påse hemma sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Amanda.

Det är första gången som jag läser å skriver här på matsidan på alla år.

Jag hör till dem som kan receptet på tevatten.

Men cashewnötter, se det är något annat så när jag fick ögonen på en blänkare så....

Jo, jag har t.o.m. köpt sådana som smakade faktiskt fotogen!!!!

Helt sjukt.

Sedan har vi desstuom priset. Varför skall det kosta så erbarmäligt mycket, det är vanligt pris på sådant utomlands längre söderut. Det är som med naturgodiset, kostar skjortan.

Enda lösningen jag  har är att man får bojkotta eller gå ut å demonstrera. Men vi blir nog inte så många.

Ett annat likartat problem är vanliga hederliga kastanjer. Nästan alltid när jag köper får jag kasta ½. Ibland mera. Antingen mögliga, eller ruttna eller torra å hårda som sten. Å ibland bara smakar fan fast den ser ok ut. Ibland tror jag de köper in förra årets skörd å lurar det på oss okunniga svenskar å vi går på det. Det har inte lönat sig att gå tillbaka till affären heller för av hundringe det kostad gör jag av med hälften i soppa bara för att åka till stan till butiken. Bor på vischan som bekant.

Det stör mig det här med dålig kvalite för jag älskar sitta å pilla kastenjer i goda vänners sällskap mörka vinterkvällar med brasan igång.

Nu har jag pratat av mig men jag har ingen lösning.

Kanske som jag gjorde får många år sedan. Köpte storsäckar på 50-100 kilo direkt från någon mindre grossist som tog det direkt från odlaren. Fast då gällde det opolerat ris. Sedan gick vi bekanta-vänner å delade upp säcken. Det blev inte så mycket billigare men vi fick väldigt bra kvalite å gynnade odlaren mest, inte monopolgrossisterna som vi dras med idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörande, jag kände mig lätt snurrig där ett ögonblick. Nu är jag beredd nästa gång det händer...   :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där, själv har jag dock ibland svårt för när man blandar olika slags nötter i samma påse. Antigen börjar de smaka ungefär likadant, eller också gillar man ena sorten bättre och blir besviken när man råkar få i sig av den andra sorten. Och när bara andra sorten är kvar. Livet är helt enkelt hårt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...