Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sneaker

Yamaha F150 propeller?

Rekommendera Poster

Halloj! Funderar på att byta min svarta rostfria black steel prop mot en yamaha reliance. Någon typ 'Jarb' som vet om man kan köra på samma storlek och stigning som black steelen? Motorn är från 2010 och båten en Yamarin 59 ht. Har funderingar på att ev hissa motorn nåt steg.Varvtal med nuvarande propeller är för övrigt bra.Synpunkter mottages tacksamt! Vänligen Sneaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant!

 

Jag har samma båt och motor som dig och har också tänkt i samma banor. Det känns som om man borde gå på en 21 om man ska hissa ett hål då jag ligger på 6100 varv i 45 knop själv i båten med black steel 19

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte prop på min kompis' Yamarin (minsta BR) till en 4 bladig Yamaha Performance - han har en F80.

Eftersom dom här båtarna har mycket vikt i aktern så ger akterlyftet en bättre balancerat båt. Han är mycket nøjd med denna nu. Bättre grepp, högre marchfart och bättre balans.

Nogot att fundera på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter! Fyrbladigt borde ge en våldsam acceleration.Tänkte typ beställa från USA och är mest intresserad av yamahas reliance, har hört mycket positivt om den.Måste därför va säker på storlek och stigning.Har sett din senaste Yamarin-film Stewe, mycket trevligt så här i mörkaste vintertid.Härlig båt vi har! Åkte för övrigt hela Göta kanal i sommras,riktigt nice..fortfarande gift!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för komplimangen för filmen! Absolut en mycket trevlig båt. 

Götakanal har vi pratat om ibland men just nu lockar skärgården mer men jag kan tänka mig att det var ett riktigt äventyr. Hur lång tid tog det?

Väntar med spänning på att någon skall svara dig gällande propellerfrågan. Som sagt så tror jag det inte hade varit fel med en Reliance. Jag tror att det borde absolut gå att hissa ett hål. Med BS proppen är det nästan omöjligt att få propellern att kavitera trots att man tiltar upp och svänger brant.

Frågan är dock vad som händer med varvtalet om man hissar ett hål när man redan ligger på gränsen som nämnt ovan. Det kanske är 21 att föredra. Hur upplever du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min och de flesta andras erfarenhet är att en Reliance tar cirka 100-200 rpm jämfört med Black Steel allt annat lika..

Varvar ni 6100 rpm i nuläget blir det nog 59-6000 med en Reliance. Sen hugger faktiskt inte en Reliance sådär värst mycket bättre än en Black Steel och är greppet på gränsen med BS så kommer inte en R klara ytterligare ett hål är mina 2 ettöringar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha så då borde det vara 19 Reliance som gäller med tanke på att den sänker varvtalet så pass. Även om man hissar ett hål då antar jag.

 

Jag tycker inte att det är på gränsen med BS gällande greppet utan snarare tvärtom. Jag har knappt fått den att kavitera någonsin. Trots att jag tiltar upp, svänger brant och möter ordentligt med gas så biter den ändå sig kvar.

 

En 19 R och ett hål upp då kanske. Jag kan ibland uppleva att 59an blir lite trögstyrd med F150 i synnerhet om man tiltat ner lite. Jag funderar på om motorn skulle bli lite mer lättmanövrerad med ett håls hissning.

 

Förlorar man något på att hissa frånsett lite sämre grepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du nog sätta upp motorn ett hål jämfört med BS. Finns det grepp nog har man allt att vinna på att hissa. Svårt att säga om mer hiss kommer minska ditt styrmoment. Var håller du hus, är du i närheten av Blekinge får du gärna testa min 19 tums Reliance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ärfarenhet med motorhiss är att styrmoment ökar med hissning, men att det inte tiltar mycket för du har luft på propellerbladen. Hög hissning.

Så med din plan om ett håls hissning borde det inte göra nogon skillnad.

4bladig ger derimot mycket mindre styrmoment. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Jag bor i Växjö men har semstrar mycket i Blekinge under sommarhalvåret. Tack för erbjudandet! Är du nöjd med Relianceproppen? Vilka skillnader upplever du mot en BS:en?

 

Ger fyrbladig mindre styrmoment? Hur kommer det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrmoment kommer av moment i propellrotasjon och kraften den ger. Om man har links gir och L propeller vil man ha motsatt moment på ratten. Det kommer av olik moment på akseln från kraft och motkrafterna på propellern. Det er inte likt motkraft på propellblad på väg ned i vatten gentimot propellblad på våag ur vatten.

Stick en handflata 20 cm ned i vattnet och för den upp mot ytan med handen horisontalt - så snabbt du kan. Forsök så att slå handen ned i vattnet från vattenytan - så snabbt du kan. Det är mer motstånd på väg ner enn upp. Vikten av vatten över en handär liten och ger liten kraft mot din hand. Mens slår man handen ner i vattnet har du mycket større mengd vatten som ska flyttas på. Så är det ochså med en proleller. Kraften som påvärkar blad på väg ner är større än dom på väg upp.

Med 3bladig kan du ha, 2blader på väg ner med på samme tid bara ett på väg upp. Det blir mycket større kraft på ena sidan.

4 bladig har hela tiden lika många blader på väg upp som ner. Altså krafterna blir lite mer lika. Fortfarande är det mer moment i dom bladerna på väg ner, än på dom bladerna på väg mot ytan, men det är större likevikt.

Inte detta två mot en som på en 3-bladig.

Ger det mening?

Men det er ju 2 mot 1 också med 2 blad på väg mot ytan mot krafterna i ett blad på väg ner. Jo men det blir mer krafter i perioden med två blad på väg ner, med störra krafter. Så den perioden vinner om man säger så.

En flerbladig med 5 eller 6 blad ger också utjamning av krafterna på bladen, och har mindre styrmoment. âven om man kan tänka sig at det er 3 mot 2. Dom sitter så tett att det blir jamna krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning om styrmotstånd, upplever min båt relativt tungstyrd faktiskt. Annars verkar det som att reliance 19tum gäller och hiss ett hål. Har aldrig lyckats få proppen att släppa med bs:en. Mycket intressanta synpunkter annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte såga det ena aller andra på själva resultatet av en bestemt propeller, aftersom jag inte har provat detta. Men jag fick också rekommenderat en bestemt propeller til mitt ekvipage.

Etfer att ha provat 13 olika (jag vet - tokig!) så blev mitt val ett helt annat än båtproducentens rekommendation. Det finns så många propellrar, och varje båt är annorlunda - mitt val fungerar till ex inte på en båt som är mycket lik mitt skrov. Samma vikt, längd, men ändå...helt fel.

Så va lite nyfiken - prova om du får tag på annat - jag säger inte att Relience är dårligt val. Men eftersom du inta har provat varken denna eller alternativ ville jag varit öppen för at söka det som funkar best! Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de båtar av normal karaktär jag kört har trögstyrningen inte bara uppstått vid styrbordsgir utan även vid babordsgir. De moment som uppstår av propellern har alltså ganska liten betydelse. Betydligt större inverkan blir det när man använder powertrimmet för att förändra båtens gångläge genom att sätta eller framförallt lyfta häcken och jag anar att det är just detta problem du vill komma tillrätta med. Jag har inte märkt nån märkbar skillnad överhuvudtaget på detta vare sej proppen haft tre eller fyra blad, ej heller vid olika diametrar. Att hissa motorn ger dock mer häcklyft vilken reducerar behovet av att trimma in..

Reliance är en bra propeller och den skiljer inte särskilt mycket i uppträdande mot BS, lite mer cupp och rake ger lite bättre grepp och mer stävlyft. På 64an ger en liten propeller som BS eller R god toppfart men brister lite i grepp och marschegenskaper. BS är dessutom främst häcklyftande vilket min 64a inte är i behov av, utan tvärtom och därför funkar R lite bättre än BS på en 64a. Med tanke på HTen på din 59a kan jag tänka mej att detta är ytterligare förstärkt på dessa.

På 64an verkar det inte funka alls med 4-blad, jag har testat stävlyftande 4-blad och nån annan här har testat med häcklyftande, ingen funkade. Vill man åt 4-bladsegenskaper är det istället betydligt bättre att satsa på en 3-bladare med stor diameter. Mercury Tempest ger väldigt trevliga 4-bladsegenskaper på en 64 utan att man behöver plikta lika mycket i hög fart som med 4-blad..

För min del känns det som att R är lite för liten i dia, 13,75 tum, för att funka optimalt som jag använder båten. Jag trivs bättre med Turbo 1 eller Yamaha Performance, same shit different name, på 14,25 tum. Nackdelen med dessa är att venthålen ställer till det under 23 knop, fick ett bra pris på T1an oxå så den har gått iväg. Just nu sitter en Mercury Enertia på 14 tum på min och för mina behov verkar detta vara väldigt nära det optimala på en 64. Tyvärr blev det väldans lite kört med 64an i år och jag hann aldrig testa den fullt ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mig friheten och lånar tråden lite. Finns ju mycket kunskapom propar här. Har desutom suttit och läst i några andra trådar om propellrar. Har en 6.6 m Finnmaster wa med en Yamaha F150. Varvar starx under 6000 och gör då ca 36 knop.(38 enl.körfakta men är nog omålad och utan teak, dubbla batterier och wallas) Borde vara rätt ok. Noterar också att med last i ruffen tenderar den att tappa mera fart än den gör med nån extra passagerare i aktern vilket får mig att tro att en stävlyftande prop skulle göra gott för farten. Dock kör jag sälla i högre fart utan skulle bätter uppskatta lägre förbrukning i farter mellan 20 och 25 knop. En annan aspekt är om förslaget från Hav och Vattenmyndigheten går igenom så skulle det vara billigare att ha en toppfart under 35 knop. Kanske skulle det finnas möjlighet att byta propeller för att få någon knop lägre fart men vinna bränsleförbrukning? Så fall hus ska man tänka i propellerfrågan. Idag sitter en orginalprop med stigninmg 17.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa om man inte är propellernörd som vissa av oss är tveklöst att handla av en seriös firma som låter dej byta propp tills du hittat en som du trivs med. Men om vi ska spåna lite så är mina tankar nog såhär.

Jag antar att den propp du i nuläget har är en Black Steel 13,75 x 17..? Det finns visserligen ytterligare en 17 tums BS men denna har diametern 15 tum. Generellt rekommenderar Yamaha inte större proppar än 14,25 tums diameter till F150. Detta beror främst på att större proppar kan få en ofarlig men ganska störande egenhet på stora fyrcylindriga snurror.

Vibrationskaraktäristisken på en stor fyra kan göra att dogclutchen i växelhuset rapplar vid stora diametrar på låglast. Det finns visserligen botemedel med propellerhubbar som tar upp detta. Yamaha har sitt SDS-system och Mercury har en speciell insatshubb som heter Flo Torq IV jämfört med den vanliga Flo Torq II. Håller man sej under 14,25 och samtidigt inte alltför stora bladareor klarar man sej dock med en vanlig hubb och det lönar sej sällan heller med alltför stora proppar på en F150.

Jag tror att lite mer bladyta och en propp med mer stävlyft skulle kunna funka bättre för dej. Det givna förstahandsvalet blir då en Yamaha Reliance eftersom den oxå är framtagen främst för F150. Just i 17 tum är den oxå lite större än BS i diametern, nämligen 14,25 tum. Sen finns det såklart massvis med andra alternativ att prova men ju större förändring man gör med bladantal, bladdesign och bladarea ju större är chansen att det inte blir bra och det är här det är så bra med bytesrätt..

Oavsett vad du i slutändan väljer är det mycket viktigt att motorn varvar minst 5700 rpm med den last du normalt har. En vanlig miss är att folk som är ute efter bättre bränsleekonomi slänger på en fyrbladare i samma stigning som gamla proppen. Den markant större bladytan får toppvarvet att minska till klart olämpliga nivåer men billigare går det. Tyvärr ökar man lika markant den termiska belastningen på motorn och riskerar i värsta fall motorskador. Gör inte så ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stewe, ser att jag glömde svara angående propprovning. Växjö är ju inte så farligt långt iväg. Vi kan säkert arrangera nåt. Skicka mej ett meddelande så tar vi detaljerna där smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj; en propell ska passa båten. Om en propell er gjord för motorn tycker jag tyvärr att det är bättre att propellerns egenskaper passar båt och typ av fart och egenskaper som användar vill ha ut av equipaget. Med 150hk har jag kört 60 knop på min rib, mens andra har en 150hk på en tyngre wa och gör 35 knop. Behov för bladarea för skuv vs cuppning för skyv är ganska annorlunda i två såna båtar.

För bra marchfart och bränsleök ville jag sett efter 3bl med stor bladarea eller 4 bl med vanlig area. För att få stävlyft kan du se efter större rake och kort hub (generellt).

Om det er lettast att få tag på Yamaha prop för test så har ju Yamaha sina 4 bl til 150hk som ger mindre slip vid låga varv - men 3 bl Enertia från Merc ger också bra skyv (för att va 3bl, men inte så mycket stävlyft), då kan LaserII vara bättre, eller Merc Trophy (4bl) - denna kan du få stävlyft som tusan.

Det beror på vad du kan få tag på för att testa! Ge gärne tips om vad du har möjlighet att få tag på där du holder till! Så kan man kommentera dom alternativen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee.. Ska man va lite petig ska ju propellern passa till systemet, dvs motor, båt och användningsområdet. En F150 använder sej av Yamahas M-hus, dvs ett växelhus med 4,75 tums trumma. F150 är den minsta motorn i Yamahas sortiment som använder M-huset och det ser ungefär likadant ut hos andra tillverkare. 4,75 tums hus används i huvudsak på motorer på mellan 135 och 350 hästar. Ett väldigt stort spann och det finns därför proppar som är klart olämpliga att använda på en F150. Reliance är framtagen med avseende på rappelproblematiken hos en stor fyra och att det är en motor i nedre änden av effektspannet som använder proppar med 4,75 tums trumma.

Du nämner Trophy, och jag är nog inte riktigt med dej här. Trophy är en mycket gammal propeller som är väldigt svår att få tag på. Den nyare Trophy plus är en over and thru propeller som inte känns särskilt självklar om man prioriterar fartområdet runt 20 - 25 knop. Jag skulle nog heller inte hålla på med CAV-rings experiment på smalhubbad propp till en F150.

Jag håller dock med i stort om din rekommendation men skulle sänka ner den lite. M_G bör nog hålla sej till mellanstora 3-bladare runt 14,25 tums diameter eller mindre 4-bladare under 14 tums diameter. Over and thru proppar känns inte som nåt alternativ, inte ens med CAV-ring. Men det är bara mina två ettöringar av detta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opresist av mig:-)

Opresist 1: En båt som man pratar propellerval til har säkerligen en motor. Och jag tror det er større skillnad på alla olika båtar du kan använda en 150hk motor på, än skilnaden mellan olika 150hk. Tror nog att det är så.

Opresist 2: Trophy Plus - självklart Trophy plus . Gamle Trophy har liten tumma, går inte på denna 4,75. Och med ring mot avgasutsläpp. Alldeles opresist av mig! Den holder förvånanvärt bra vid låga varv även om det er en OT prop. Och den har hög rake, bra med cuppning och hyfsat liten med 13 3/4 i dia. Men inte det säkraste valet med 20-25 knop. Holder med, men finns den att testa - testa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Jag hänger inte med riktigt där heller eller missuppfattar jag din text.

Trophy är en Thru Hub propp med 4,75 tums avgastrumma avsedd för 4,75 tums växelhus. Proppen är mycket gammal och sällsynt. Undrar om det inte t o m är så att när de sista gjordes var det fortfarande 1900-tal..

Trophy plus är en propp med 4,25 tums avgastrumma och kan köras både på 4,25 och 4,75 tums växelhus. Körs den på 4,75 tums hus blir det en Over and Thru propeller. Man kan i detta lägga täta av avgasflödet på ovansidan av trumman med en sk CAV-ring, nåt som känns tveksamt att göra på en 4-stånka för min del..

Utan att säga att det aldrig funkar så är min erfarenhet att OT-proppar men även ventilerade TH-proppar funkar dåligt på 4-stånkor. Det lirar betydligt bättre på 2-smokers :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern  är svart och stigning 17, antar att det är en BS? Tror det är 13 1/4. Skall kolla nogrannare vad det står på propen. Såg att det i körfakta är en pareantes med SS i, det kanske står för saltwater? Så fall är det kanske en bättre propeller båten är testad med? Har med intresse följt lite propellertrådar och tidigare varit sugen på att testa i syfte att få både högre toppfart och lägre bränsleförbrukning men om det nya lagförslaget går igenom så kanske jag tänker om och försöker sänka toppfarten någon knop med bränsleförbrukning i tanken. Har också förstått att en fyrbladig sänker farten men inte vad vinsten är? Märkt att rekomendationen oftare är storbladiga trebaldiga. Spontant känns det då som en trebladig är mest intressant att testa. Hissning av motorn äe ju också en aspekt. Idag ligger kavtationsplattan i samma höjd som botten. Synd bara att det är dyrt med propellrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är roligt att hålla på att testa och kolla olika propellerar, men om jag tolkade dig rätt, M__G, så är inte toppfarten det viktigaste utan att sänka bränsleförbruikningen vid 20-25 knops marschfart. Då tror jag att du får svårt att köra in merkostnaderna för en ny propeller jämfört med den du har. Den verkar nästan helt optimal för dig och din båt. Det är min erfarenhet, men jag är ingen propellernörd utan jag vill bara  ha en bra propeller i mellanregistret. För mig spelar det ingen roll om toppfarten ökar från 35 till 37 knop för där kör jag så sällan, utan min marschfart bruka ligga mellan 22-28 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag häller med att propellrar i sig är ointeressant. Det är båt som er roligt!

Jag har nu 10 knop bättre marchfart (från 30 til 40 knop vid 3000 rpm på min diesel båt). Byte av propeller. Jag blev mycket förvånad och nöjd!

Min kompis med en Yamarin med F80 fick jag upp 5 knop i marsh vid samme rpm. Och den vippar inte med stäven så lett och uppför sig mycket lugnare så han får med sig sin fru. Han är nöjd! Han kontaktade säljaren för att få nogra inspel- den hade perfekt prop. Va beskedet. Självklart var propen perfekt!

Jag fick en 6m daycruiser att få 6 knop bättre max fart och 8 knop bättre march. Han var mest förvånad. Och om han vil kan ha dra ner på rpm och köra med samme knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_G, den proppen som Finnmaster 66WA / Yamaha F150 körs med i Körfakta är en Black Steel 13,75 x 17 och det är sannolikt en sådan du har. Med SS menar Yamaha Scandinavia stainless steel, dvs rostfritt. Black Steel är en målad rostfri propeller till skillnad från det vanliga att propellern poleras blank, rostfri är den likafullt. Dock görs propellrar oftast i en 15-5 legering som i saltvatten snarare är rosttrög än rostfri. Därför rostar en Black Steel när den tappat färgen lixom en polerad oxå gör om den inte poleras regelbundet.

Saltwater Series II på 17 tum håller 15,5 tums diameter och är en propp som det avråds från att använda på en F150 av Yamaha av ovan nämnda orsaker.

Att en stor 3-bladare generellt är ett bättre alternativ än en 4-bladare för att uppnå 4-bladsegenskaper är ingen absolut sanning. Just i fallet med min Yamarin 64DC med en F150 är det dock sannolikt så då en stor 3-bladare kör jämnt med en 4-bladare i mellanregistret men 4-bladarn tappar betydligt mer i högfartsregistret. På en annan båt kan det dock va precis tvärtom.

Mycket, mycket generellt i de applikationer vi pratar om här är det så att många blad (4) har högre verkningsgrad vid lägre propellervarv (tänk marshfart) än färre blad (3) men när propellvarvet ökar vänds denna fördel till nackdel då det kostar verkningsgrad av veva runt många blad med hög hastighet. Samma gäller även med ökad diameter och bladarea. För de flesta är tre blad med lagom diameter och lagom bladarea den mest lyckade kompromissen och det är därför de flesta utombordarbåtar i dessa storlekar har just 3-bladare som standard..

robert99 har helt rätt här. Man kör knappast in ett propellerbyte som normal användare utan man får även räkna in andra fördelar såsom ett mer lämpat uppträdande hos båten för just ditt användningssätt. Det är som med så mycket annat, man får helt enkelt betala för att få en bättre upplevelse..

Det låter som väldigt stora förbättringar AlfaAlfa och det låter snarare som att dessa båtar var felproppade från början. Det är oxå som jag skrivit innan mycket viktigt att man inte hamnar utanför det belastningsområde som motorn är byggd för. Det är mycket viktigt att man även efter ett propellerbyte fortfarande ligger inom det varvtalsområde på fullgas som motortillverkaren rekommenderar. Varvar t ex din polare med Yamarin och F80 fortfarande mellan 57-6000 rpm på fullskaft med normal belastning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb,

Detta var en Yamarin med std propeller på F80. Tror det var en slik sort stålprop. Den hadde ingen cuppning og liten rake med spetsiga blad. Rak övre blad del. Varavade ut på 6000 efter instrument. Den 3-bladern gav mucket slip på låga varv. Och den var inte alls med på stävlyft. Med en liten 4bl med små blad god rake och dubbelcuppning fikk vi aktern ut ur vattnet med mindre våt yta och kunde trimma stäven. -efter mycket provande av olika propellrar!

Inte en motor som det går att få masse alternativ så det blev lite tid i jiggen för det blev fra.

Det verkar som om båtprodusenter levererear med billgaste prop men med rett rpm vid WOT men inte mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag nu höjt motorn ett hål till 36 mm. Jag fick betydligt trevligare sjöegenskaper i form av eliminering av galopperingstendenser i marchfart och trevlig känlsa i hela båten. Bränsleförbrukningen förbättrades också med mellan 0.5-1 dl/nm beroende hastighet. Störst skillnad var det kring 35-40 knop. Toppfarten är densamma 45 knop men motorn går i varvstoppet. Greppet är lite sämre men inte så att det stör. Jag kan få proppen att kavitera och motorn ökar ett par hundra varv men driver ändå om jag lägger ned båten i en kraftig gir med bestämt mötande av gas.

 

Med tanke på att Relianceproppen i teorin minskar varvtalet ca 200 varv, greppar lite bättre beställde jag en 19" i veckan.

 

Utifrån ovan känns Reliancen 19" lovande för 59ht med F150. Jag återkommer med rapport så snart jag provkört.

 

Har du kommit någon vart i dina funderingar sneaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fick jag provkört Reliance proppen igår kväll på en liten runda. Kan nog inte dra jättestora slutsatser just nu men här kommer en liten rapport:

Själv i båten och kvarts tank

  • 0-20 knop upplever jag slöare nu. Vet inte om proppen kaviterar lite eller vad som händer men med BS så flög man i princip upp ur vattnet men nu går det lite långsammare
  • Mycket bättre stävlyft vilket leder till lägre bränsleförbrukning över hela registret. Tex kan jag marcha i 35 knop med en förbrukning på 0.85/nm vilket är smått fantastiskt tycker jag. Tidigare innan hiss och proppbyte låg jag på litern i denna hastighet.
  • WOT hamnar nu på 6000 varv vilket innebär att jag borde vara perfekt proppad nu. Reliance proppen sänkte varvtalet ca 200 varv över hela registret.
  • Toppfarten ökade till hissnande 47 knop (GPS), 49 knop på tryckloggen
  • Bättre hugg i branta svängar nu - ingen kavitation som tidigare
  • SDS är coolt som tusan. Istället för ett klonk som sjunger i hela båten vid iläggning av växel låter det nu bara "klick"

Jag behöver köra lite mer innan jag kan ge en fullständig slutsats kring proppbytet.

Jag kan återkomma om det om intresse finns ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar helt perfekt med tanke på hur lätt lastad du var. Med mer folk o prylar i båten har du ändå god marginal på varvet neråt. Det hade varit klart sämre om du i nuläget legat på t ex 5700 och därifrån börjat lasta ner båten.

 

Att du upplever accet sämre beror på den mer stävlyftande bladgeometrin jämfört med BS. BS är helt enkelt bättre på att trycka upp häcken under accfasen. En propp är alltid en kompromiss och det är sällan man upplever förbättringar på alla punkter med ett byte om inte det var felproppat från början. Skillnaderna mellan BS och Reliance på en 64 är desamma men inte lika markanta. Tyder på att en 59HT reagerar bättre på det ökade stävlyftet än vad 64an gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O ja, intresse finns! Erfarenheter runt propellerbyten är alltid intressant då ämnet är så komplext så återkom gärna :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...