Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ancasqueen24

Propellerval

Rekommendera Poster

Ancas queen 24 med ford 302 samt alpha one. Stigning idag 19P maxvarv 5200 samt topp 26 knop. Kan det vara rätt att gå upp till 23P i stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5200 rpm WOT är vel inte fel på Ford 302?

Men vid vilket rpm har du max vrid? Du måste kolla så du inte får en båt som inte får max vrid i fasen innan den går i plan - då kan det vel bli alldeles fel.

Sen är det vel när den har max Hk - det borde inte vara för långt borta från 5200rpm?

Jag har inte dessa siffror, men min ide är att kolla dom parametrerna ovan så tilpassa till dessa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 5200 rpm låter väldigt högt som maxvarv på en v8. Borde varva max 4600? Därav min propellerfråga. Så kan 23p vara vägen att gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om toppvarvet vid lastad båt skall vara 4600-4800 för din båt och motor, kan du prova en 23 tums propeller. Den enda risk kan vara att vridmomentet på din motor och propellens effektkurva i kombination med din båt, gör att du inte kommer ur gropen, dvs upp i plan. Gör du det kan en 23 tum propeller tom vara lite för liten, allt annat givit. Detta under förutsättning att WOT på din motor inte skall överstiga 4800 v/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...