Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flaggstyrman

Bra ekolod för besvärliga vatten?

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha tips på ett bra ekolod att använda i grunda vatten med mycket sten som inte är utmärkt på sjökortet. Jag hörde något om ett ekolod som visar bottenbilder från sidan, vet inte riktigt vad som menas med detta. Det får gärna vara ett ekolod som visar båten i förhållande till bottentopografin. Vet inte om det finns sådana? Jag har som ni hör ingen erfarenhet av ekolod och vet inte riktigt vad som finns på marknaden och vad som kan passa. Vet inte heller hur mycket pengar ett vettigt ekolod kostar? Jag har en normalstor styrpulpetsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vill man vara riktigt ball så finns det egentligen bara två alternativ om du frågar mig.

Lowrance

Eller en Ecopilot framåtseende Ekolod i 2D eller 3D

Ecopilot

 

Ecopilot = 10.000 SEK

Lowrance för ca 7000-10000kr beroende på erbjudande. Problemet med Lowrance är väll att den monteras vanligast (går säkert att montera längre fram genom skrovet så klart) i aktern vilket gör att det som den visar är något du redan har kört över ... typ lite sent då :)

Så enligt mig finns det bara ett automatiserat sätt och det är genom ett bra framåtseende ekolod. Både Ecopilot men framför allt Lowrance använder sig av flera frekvenser och flera ekolod i ett för att mäta olika saker. Lowrance till exempel tittar 20 grader (rätta mig om jag har fel) åt vänster och 20 grader åt höger och sedan det som blir kvar rakt ner och sedan så ritar den en bild på hur botten ser ut med läskig precision.

 

Letar själv efter något i stil med Ecopilot 2D.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Vet inte om min tipps kan ge en annan synvinkel, men såhär tycker jag.

Köp en elmotor om du kan, kostar typ inget att köra på med den, kostar 1-200:- för en ny proppeller, inga pengar enligt mig. Kör man på med den riktiga motorn kan det bli dyrt. Att navigera mellan stenar med ekolod är jag inget fan av. bättre då att lägga lite tid och köra i området och märka ut stenarna med plotter. Betydligt smidigare. Oftast stenarna som är i farosonen är ju synbara.  

Så resonerar iaf jag. Är gäddfiskare och fiskar från en Buster med en 54 lb watersnake och ett Navionics sjökortsapp i moblashen. Man kör bara på stenarna en gång kan jag tillägga cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett par kompisar som har frammåtseend ekolod på sina båtar - långkölade segelbåtar.

Har fått uppfattningen att de är mycket nöjda med loden.

Har också långkölad segelbåt, men kan inte riktigt förstå vittsen med frammåtseende ekolod för egen del. De gånger jag - ock kompisarna går in på mycket grunda vatten är det ju för att lägga till i naturhamnar, och man brukar märka när kölen tar i botten. Under de manövrarna har man så mycket annat att koncentrera sig på, så man har nog inte tid att blindstirra på ett ekolod - om man inte är flera.

 

I ditt fall hade det nog inte varit så dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag tycker att ett framåtseende ekolod är så optimalt på en styrpulpet i normalstorlek (~6m?)

Du har ju ett knappt nämnvärt djupgående, spec med upptiltad motor, och du lär ju knappast köra mer än tomgångsfart när du rör dig i vatten med en massa slumpvis utkastade stenar. Dessutom är det ganska dyra prylar och om du fiskar mycket är det dessutom så att, åtm Echopilot, inte r särskilt bra som fiskelod.

Skulle råda dig till att köpa ett vanligt ekolod istället och lära dig läsa av det korrekt. Alltså inte bara djupet utan tendenser, bottenbeskaffenhet, språngskikt osv. Speciellt bra vid fiske men även för att ta sig in i lite trängre/grundare vikar. Visar lodet lite variation mellan 1 och 2 meter så är det ju inte direkt hälsosamt att blåsa på för fullt sas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ett framåtseende ekolod med 2 eller 3D verkar klart intressant. Chriz du skriver att ett problem med Lowrance kan vara att monteringen sker i aktern och att varningen därför kan ske för sent. Har Ecopilot annan montering? Jag tolkar det som att du föredrar Ecopilot av detta skäl, stämmer det?

Mvh

Flaggstyrman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är tomgångsfart som gäller men även en grundkänning i sådan långsam fart ger en hel del skador i gelcoaten om det vill sig illa, så jag funderande på om ekolod kan vara värt att investera i. Sedan har jag inombordare på båten så jag kan inte tilta lika högt som på en styrpulpet med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där Flaggstyrman.

Min ekopilotgivare sitter i mitten på båten. Kanske nyare modeller är bättre men som jag skrev i en annan tråd så gäller det att ta det lugn när man söker ta land på okända ställen utan utkik i fören. Och så är den känslig för propellervatten och skikt i vattnet Och den larmar i tid och otid. Men jag har alltid satt 1 meter som larm, som är det minsta värdet att ställa in. det larmar således vid grund som är från 1,60 och grundare, beroende på att givaren sitter ca 60 cm under vattenlinjen.

Skoj om andra delger sina synpunkter. Jag är nöjd och har alltid på lodet när jag är ute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vad jag menade men inte lyckades få fram. För att få ett larm vid en dryg meter är det ju inte nödvändigt med framåtseende på en båt med ett ganska ringa djup. Man kör ju ganska sakta där så ett vanligt lod borde duga väl så bra. Är tveksam (men vet inte eftersom jag bara seglat med på en båt med framåtseende lod) till om framåtseendet är värt 3x pengarna för detta scenario. En båt med större djupgående: Jo, då fyller det en större funktion i mina ögon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...