Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Crona

Reparera en plastskada

Rekommendera Poster

Jag har köpt en HR352 och upptäckte två små skador i plasten under vattenlinjen i fören. 

Är det någon duktig förmåga som kan berätta i korthet hur man går till väga för att reparera detta? Ska man slipa, torka? Ska det fyllas med epoxy och sedan med gelcoat eller räcker det med epoxy om det är under vattenlinjen? 

post-15276-1394237725,6812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För utförligare instruktioner - leta rätt på nån av de andra trådarna i samma ämne. Det finns ett gäng

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så.

Om du skall ha båten på land under vintern kan det ju va lämpligt att sipa bort allt löst så det blir rent nu och låt det tork över vintern.

Nån gelcoat skall du inte blanda in om du lagar med epoxy - som jag tycker är det vettigaste under vattenlinje.

Såna skador är ju inte ovanliga om man lägger till mycket i naturhamnar - speciellt de runt här hemma där skrovet är byggt. Graniten tål betydligt mycket mer än plasten. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir att inhandla en lite mulitislip på B T.. någon som har denna? http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Minislipmaskin-130-W-17083/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nåt liknande. Man förstår inte hur man klarade sig innan man hade den maskinen. Jag har tom två. Det kan gå ett tag mellen man använder de maskiner man har. Skulle göra ett jobb där det inte funkade med nåt annat jag hade, Hittade inte toppslipen med böjlig axel, så jag gick och köpte en ny - När jag var klar med jobbet hittade jag min gamla. smileysad

Fast för ditt jobb hade man nog klarat sig med ett vanligt grovt slippapper och eventuellt en rundfil - och en exenterslip för att slipa reparationen slät efter avlutad plastning.

Men en toppslip har man alltid användning för. Tog upp hål för slangarna när jag instalerde en luftvärmare - Webasto - i min nuvarande båt. Slangarna ligger där det inte hade varit möjligt att ta upp hål med en vanlig hålsåg.

Ett verktyg jag älskar är detta.

http://www.dremeleurope.com/se/sv/ocs/product/6024/128/strukturtandade-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4sar/strukturtandad-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4s,-konformad-7,8-mm;jsessionid=D5864D92C7

Hade jag köpt ett sånt från början hade jag sparat många kronor på slipstift. Hårdmetallfräsen är inte gratis, men den avverkar mycket och håller länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå gör gratisreklam vill jag passa på att rekommender det här spacklet för små reparationer - funkar bra att spackla och slipa, torkar snabbt. Är det större grejer har Biltema ett som blir lite som skum, men det här är bättre till småskador som sagt.

http://www.clasohlson.com/se/Marine-Epoxy-Plastic-Padding/34-1995

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset... detnfår man nog köpa i en riktig verktygsaffär =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter

Om det är smygreklam vet jag inte.

Ser det snarare som att tippsa oss båtdårar emellan, vad som funkat bäst i olika situationer.

Det är billigare att låta nån annan göra tabbarna och har man gjort nån tabbe så kan det ju bespara nån annan tid eller pengar eller nåt.

Jag gjorde nog av med slipstift för mer pengar än vad hårdmetallfräsen kostade för betydligt mindre än halva jobbet. Hårdmetallstiften blev nästan inte påverkat för resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls smygreklam - men vi gör båda reklam gratis. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...