Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Downtime

Avbruten oljesticka

Rekommendera Poster

Som nybliven medlem och en som fått mycket hjälp genom att läsa denna sida ställer jag nu min första fråga själv.

Gummikulan som sitter överts på oljestickan har gått av en bit ner i röret.

Någon som har en bra ide om åtgärd?

Jag har försökt många saker men stickan bara åker längre ner i röret.

Har även försökt suga upp den men får bara upp olja.

Motorn är en V8 Mercruiser. 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på hur oljestickan med omgivning ser ut på din motor, men...

Som jag förstått det sitter den avbrutna delen av oljestickan kvar, kanske det går att pressa på en tunnväggig plastslang ovanpå stickan och få upp den på det sättet. Det förutsätter förstås att den avbrutna delen slagit i botten på oljetråget.

Elle rär det så att stickan med en del av gummit på tryckts ner i hålet? Då kanske det går att sticka in någon smal stark tråd i gummit och få upp stickan. Något i stil med en uträtad fiskekrok med hulling skulle kunna funka.

Nu kanske jag har varit ute och cyklat eftersom jag bara har försökt tänka mig in i hur det kan se ut och vad som kan funka.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blompinne av bambu som du klyver i ena änden.

Eventuellt också doppa den i fett av tjock konsistens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att lossa röret. Det är väldigt trångt och röret går ner under motorn.

Sticka in något vasst i gummibiten som sitter kvar har jag funderat på men stickan åker ju bara längre ner. Är det någon som vet om den tar emot något till slut, exempelvis tråget, så man vågar ta i lite. Är lite nojig för att den bara svänger undan och åker längre ner. Har funderat på att kanske kapa av röret ca 1 dm ner med en dremel, då kan jag få tag i den men då återstår problemet med att återställla röret så man får rätt nivå när man ska kolla oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska stick något i gummit kan du väl ta en lite kraftigare ståltråd och värma (glödga) så

den smälter ner i gummit, låt svalna och hoppas tråden fastnar i gummit. Om inte så får du kanske ett hål du kan stoppa en tunnare tråd i och försöka dra upp stickan med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,jag missa att det satt en gummibit på oljestickan.

Kanske kan skruva ned en korkskruv,och få tag i gummit.

Risken är att det bara snurrar med.

Eller annan lång skruv,kanske på sidan av gummit.

Så gummibiten trycks mot rörväggen.

Sen dra ut alltihop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor har du mer exakt? Kanske kan du länka rätt reservdelsskiss, stickorna för de olika modellerna återfinns f.ö. under skissrubriken OIL PAN AND OIL PUMP. Rören för stickorna verkar vara långa och krökta vilket knappast underlättar. Men vissa av rören tycks dessbättre vara lätta att demontera givet att man kommer åt, de har typ koniska ringar á la vanligt rörmokeri?? Svårt att avgöra på usla reservdelsskisser men med rätt motormodell så kan man googla vidare. Har gummimojängen suttit uppträdd på stickan så har den väl ett hål som läcker och sabbar varje försök med vakuumpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idé: Om röret är böjt kanske du kan testa en lång fjäder av rätt dimension för att sedan gänga på den på oljestickan. Vrid ett antal varv så kanske den fastnar och får bra grepp. Fäst i snöre för säkerthets skull. Sedan är det bara att dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna är 2 st Mercruiser 350 Horizon. Hittade ingen bra ritning så jag tog en liten rörkniv och kapade röret 1 dm ner och sen var det bara att dra upp stickan. Krympte sen på en slang över skarven som jag drog fast med 2 slangklämmor. Tycker jag borde hålla då det inte är något större tryck i röret. Bifogar bilder på avbruten sticka och lagat rör. 

Liten fundering, trodde stickan skulle gå hela vägen ner i röret och ut i tråget men den slutar långt före röret tar slut. Kanske har att göra med att oljan ligger på en nivå som också tränger upp i röret.

Stort tack för alla förslag till lösning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna tänka sig att blåsa upp den med ett lätt övertryck?





http://www.pannomagico.it/ita/pango.htm





För rörproppar hemmavid har jag en Pango. Fungerar som en luftpistol som man pumpar upp trycket på och sen skjuter bort proppen i tvättfatt eller vasken.







Kan vara skadligt med högt övertryck men man börjar med några pumptag och ökar tills den blåser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bar att du löste grundproblemet.

Det marginella problemet med bilden är att den är för stor. Jag brukar göra dem 600x800 pixlar - då blir de lagom stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...