Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
katoRS

Biltemas båtvax, tunt som vatten.

Rekommendera Poster

Va på biltema och köpte båtvax, när jag öppnade den var det tunt och luktade lacknafta, rörde runt i botten ,men det hjälpte inte, det är tunt som vatten. Ringde biltemas H-kontor. där de påstod att det var helt normalt. Någon som provat det. Jag vet att det finns två sorter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat vaxet och det fungerar helt ok. Jag har för mig att vaxet är rätt tunt. Det är inget toppvax direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om biltema köpt in en variant av Sonax snabbwax, också väldigt tunnt och innehåller mycket lösningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två varianter på Biltema. Ett krämigt och ett tunnflytande. Jag köpte fel i våras och fick det tunnflytande. Det var helt värdelöst. Jag brukar använda det krämiga, det funkar ok om man bara ska vaxa en redan polerad yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med deras hårdvax för bilar i flera år. Briliant hårdvax fungerar utmärkt .

79 kr burken 1 burk räcker till min 3055a

 Mvh Torgny

post-10014008-1394237724,7226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt deras hårdvax (Briljant? ) till lbåde bil o båt funkar utmärkt, det tunna visste jag ej om. Så alltid lär man nått nytt    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Internationals UV Wax Sealer vilket är deras hårdvax. Det känns också som vatten när man applicerar det på båten. Helt klart/genomskinligt och lättflytande som vatten. Jag skulle nog inte döma Biltemas vax bara på utseendet.

Internationals vax är väl sådär, kommer att testa något nytt i vår...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så gjordes en test på båtvaxer för några år sedan. Då fick BT:s lättflytande vax fullt godkänt. Använde själv detta vax och tyckte som TS, men testet gjorde att jag använde upp det. Hur resultatet blev kommer jag inte ihåg, för nu använder jag bara Nanovax sedan två år tillbaka och kommer aldrig att använda något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Provade Biltemas flytande båtvax och polermedel för något år sedan. Tyckte inte om någon av de produkterna så jag fortsatte med de som jag var van vid. Är nöjd med det som jag brukar använda (Hempels).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtägare använde jag idag detta skämt till tunnflytande wax.

 

Helt omöjligt att påföra. Så tunt att jag tvivlar på att något verkligen kom på. Såg inte direkt någon grå hinna som beskrevs på instruktionen. 

 

Någon som använder detta? Hur skall man lyckas lägga på tillräcklig mängd av något som är betydligt tunnare än vatten.

 

Undrar om jag behöver göra om hela båten...

 

Är det Ultraglozz som gäller 2020 eller Vad kör panelen med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har faktiskt använt mitt biltema-vatten-vax idag! Köptes någon gång under 2012-13 när tråden var ny.

 

Dock inte på båten utan på våra fönsterrutor hemma. Vaxet fungerar, det blir en fin hinna som får vatten att rinna av lätt och kontrollerat, men eftersom det är så tunt är det svårt att använda på båten, man ser ju inte var man vaxat... Man måste ha glasblanka ytor för att se var man tagit.

 

På båten körde jag med LeFants klassiska båtvax, det var också allt för tunt för min smak. Till däcket använde jag LeFant antislip-vax, det var perfekt i sin krämighet.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas vax är rätt tunnflytande, men inte av så låg viskositet att det kan beskrivas som vattenliknande.

Man brukar få skaka det ordentligt, skakad inte rörd, som nån agent skulle sagt, innan man använder det.

Men jag har glömt slattar av sådant vax i båten under vintern, och det har utsatts för frost, då blir det vattenliknande och oanvändbart.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...