Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjorns_snipa

Rost+rostfritt

Rekommendera Poster

I nedre roderinfästningen sitter ett beslag som fungerar som ändstopp för roderrörelsen. Beslaget, som är rostfritt, är fastsvetsat på u-profilen, som inte är rostfri. Resultatet är ROST. Vad göra?

post-10012443-1394237724,2582_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att svetsa rostfritt mot järn är en galvaniskt helt tokig kombination. Det går inte att undvika korrosion i den skarven. Att försöka lösa det med anoder torde vara svårt. Enda sättet att rädda järnskenan är nog att skära bort den rostfria klacken och svetsa dit en ny klack av järn. Sen behöver skenan i alla fall rostskyddas med lämplig grundfärg och täckfärg. Efter den operationen kan en anod göra nytta för att hantera potentialskillnaden mellan det rostfria rodret och järnskenan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Lintott, byt de fastsvetsade RF-ändstoppen till vanligt järn (stål). Sedan målning och lämplig offeranod om sådan inte finns redan.

Skulle dessutom försökt isolera RF-rodret elektriskt från järnet med nylonbussningar, litet svårt att se i bilden så kanske är detta redan gjort? Men den långa rodertappen belastas/slits i nuläget bara på en liten del av sin längd, och med nylonbussningar vore det nog lämpligt med en påsvetsad stödhylsa. Alltså ett fastsvetsat järnrör som stöder bussning/tapp hela vägen och fördelar slitaget över största möjliga yta, det vill säga att stödhylsa och nylonbussning helst bör vara lika långa som rodertappen. (Men rodret skall ju gå att montera/demontera, kanske sätter detta käppar i hjulet för en lång bussning?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kapa bort ordentligt mycket material så att du inte får kvar något rostfritt i fogen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns redan en rejäl anodklump där. Jag hoppades det skulle finnas något undermedel man kunde måla över skarven med. Kanske man skulle byta hela rasket mot rostfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, byte till RF skulle vara allra bäst. Så få våta och olika sorters metaller som möjligt är väl en bra grundregel.

[Möjligen kan du då även skippa anodklumpen, om den enbart är till för att skydda själva balken. Alltså om anoden enbart har god elektrisk kontakt med balken och inget annat och därigenom blir enda skyddsobjekt. Själv har jag RF roderfästen i västkustvatten sedan tidigt 70-tal utan anoder eller problem, så omöjligt är det alls inte. (Skulle måhända i ditt fall bara förberett en eventuell ny RF-balk med lämpliga gänghål för anod men inte monterat nån första året. Eller kanske fegat med bara en liten. ;)]

Hade passat på att fixa en tapp-lång hylsuppstyrd nylonbussning oavsett, blir om inte annat lättare att fixa framtida roderglapp om bara nån standardbussning behöver bytas. [ifall det skulle bli problem att montera rodret - att få i tappen litet snett i den trånga bussningen - så skulle bussningen alternativt kunna knackas in underifrån? Tänker att hylsröret görs sådant att du kan sticka i rodret litet snett utan nylonbussning, och först därefter knackar in bussningen underifrån. Nån planbricka mellan roder och balk behövs kanske då, men brickor orsakar inga montageproblem. Bara en lös fundering.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp en gammal tråd.

Sitter här och letar info om anoder.

Jag håller på att rensa min MB10 från inv rost och naturligtvis drog jag av avtappningspluggen.

Tänker borra upp hålet och dra i en M12. Tänker jag fel om jag tar en RF-bult?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri skruv är kass i detta fall, den kommer bara rosta fast då gjutjärnet den är skruvad i kommer korrodera extra snabbt, köp en varmgalvad skruv istället det är det bästa alternativet tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...