Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
chriz

Laga skador på plastskrov ?

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte kolla med er kunniga hur man går tillväga för att laga skador på skrovet t.ex så har tidigare ägaren pratat detaljer med någon berghäll eller dyl :)

Bild på skadorna

Ignorera övre hålet det är ett tidigare fäste som suttit där, ja eller ignorera och ignorera den lär väll behöva sättas igen även den så klart. Men jag tänker på skadorna nedanför. Detta är en bild uppeifrån och i fören på båten.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att avgöra hur stor skadan är men hade det vart min båt så hade jag bottnat med lite armerat spackel med topcoatspackel ovanpå.

 

Slipa ur med grovt papper/ acetontorka/ på med armerat spackel/ slipa lätt/ på med topcoatspackel i riklig mängd/ låt härda ut vältempererat framför fläkt eller i varmgarage/ slipa grovt,mellan,fint,ännu finare i några steg, polera, vaxa - klart.

 

Skadan är för liten(ser det ut som)för att det skall vara nödvändigt att dra fram stora artilleriet med polyester o glasfiber osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag hade nog bara lagt i gelcoatspackel. 

Problemet är att få rätt färg.

Vad är det för båt?

Är det fören? I så fall är det inte så dumt med en skena - tex en rostfri, gärna lite halvrund.

Har du nån bild som visar ett större område?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med toaen, jag hade bara lagt i gelcoatspackel. Om du talar om vad för båt det är och årsmodel så får du säkert hjälp med vilken kulör det ska vara.

 

Ett tips som underlättar att få rätt form på lagningen är att fylla i så rätt mängd spackel som möjligt och sedan sätta vanlig genomskinlig tejp över lagninen. När man får snits på det blir lagninarna så fina att man inte behöver polera ens.

 

Jag lägger till att du ska ta bort ev. lös gelcoat runt skadan kanter, men att jag inte tycer det ser ut som du måste skrapa dig ner i den mindre bra delarna i botten på skadan. Det är så pass små skador ser det ut som.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det var hel... vad man får svar på tal :)

Problemet jag hade när jag tog bilderna var att dessa bilder togs då presenning ligger på båten för vintern. Jag hade svårt att få bra bilder ifrån sidan och snett framifrån. Nej skadorna är inte stora men tillräckligt irriterande för mig som vill lägga mycket tid och bryr mig om båten.

Båten är en Nimo 30 (ej flybridge) som har haft sina bättre dagar vilket jag kommer att se till men redan har gjort massor åt. Jag gissar att tvätt med Aceton och sedan på med Gelcoat.

Har aldrig lagat någon plastskada i hela mitt liv så det blir lite spännande. Har inget problem att gå på med sandpapper och polera till våren. Alt. då detta troligen bör göras ventilerat men i värme att jag sparar just lagningen till våren/sommaren.

Ska se nästa gång jag kommer dit om jag kan få in bättre bilder.

Här är en bild på båten.

Bild 1

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tog illa upp av de svaren du fått.

Det är inte alltid lätt att ge ett tvärsäkert svar och i regel ger en enkel fråga mer underlag för följdfrågor än svar.

Det var ju en skaplig båt du har. Den första bilden som du länkade till kunde ju va tagen på en liten enkel plastbåt utan nåt större värde.

Det är ganska viktigt att laga upp gelkoaten. Gelcoaten är ju något tätare än glasfiberlaminatet under och glasfibern suger fukt.

Jag hade nog tagit polish och gjort rent åtminstone en remsa runt fören och över hålet. Ev kanske nån form av rubbing för att det skll bli rent. Sen hade jag nog vaxat området för att det inte skall fastna tex spackel på utsidan det området jag skall laga.

Att avgränsa området med maskeringstape är heller inte fel.

I småskadorna hade jag pillat bort sånt som var löst - kniv!? och sen slipat med ett grovt slippapper, så att jag kommit ner till färskt material. Ett par drag med ett ihopvikt slippapper.

Man skall ju försöka göra så lite förstörande jobb som möjligt - man skall va lat när man jobbar, wink men ändå noggrann. Ytan skall va ren.

 

När det gäller det stora hålet så bör du ju sätta igen det samtidigt. Kommer du åt det från insidan? Hur stor är diametern?

Jag lagade några mindre genomgående hål (efter en sumlogg) under vattenytan. Borrade rakt igenom med ett något grövre borr - så hålet blev rent. Fräste ut en koning med försänkare på barje sida - se bifogad bild.

Sen tejpade jag på usidan och fyllde hålet med ren, flytande epoxy.

En sånt hål som du har skulle jag inte laga med epoxy Skulle nog gjort som jag beskrev ovan och enligt bilden.

Glasfiberspackel är i mina öron närmast att likna vid en svordom. Ett ord som jag nästan inte vill ta i min mun. Men just i det här fallet skulle jag kunna tänka mig ta till detta - för mig avskyvärda - material.

Efter att jag blandat i härdare hade jag försökt att pressa i och fylla hålet med glasfiberspackel. När hålet är fyllt hade jag spacklat det slät på insidan. Kanske satt på en gaffatejp på utsidan när hålet är fyllt så att man inte pressar ut materialet för mycket när man spacklar til det på insidan.

Det jobbet bör ju göras för man polerar och vaxar på utsidan för att tejpen skall fastna så bra som möjligt. När glasfiberspacklet härdat hade jag slipat ur på utsidan, så att det blir nån mm djupt för gelcoatspacklet.

Problemet är som sagt att få rätt nyans på gelcoatspacklet - det är inte helt enkelt. Alla kan inte ha det så bra som vi här ute längst i väster, där det finns yrkesmän som blandar till gelcoat på gehör som blir i det närmaste perfekt - bara man har ett prov.

Sen är det ju vattenslipning med allt finare slippapper som gäller. Har för mig att det finaste papperet jag har är 1400. Sen blir det rubbing. polish och vax.

Jag har ibland isolerat skrovet på utsidan och värmt på insidan, i regel med oljefyllda elelemen om det är något jag vill ha gjort, men teperaturen ute inte varit den önskade. Det bör ju vara minst 15/16 grader - helst några grader till.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vintertackning.html

Det gäller ju att begräns den delen inne i båten som man värmer upp.

På flera av de båtar jag haft har det suttit en stävskena som börjat uppe vid däcket och gått en bra bit ner under vattenlinjen. Det är inte fel. Man går alltid på lite när man skall lägga till i naturhamnar mm. På mina båtar får man aldrig hoppa iland. Det är bättre att få lite skav på gelcoaten än att bryta lårbenshalsen, så jag sätter alltid fören mot berget och trycker fast den med motorn. Då är det perfekt med en rostfri skena som tar smällen.

 

 

post-945-1394237724,9065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få ett riktigt fint slipresultat (och slutresultat) så ska vattenslipningen avslutas med så fint korn som möjligt. Det finns en produkt som heter Abralon som går ända ner till korn 4000. Ett plus med Abralon är att deras korn är jämnstora. Det finns inga stora korn som sticker ut och repar under slipningen.

http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm

http://www.mirka.com/sv/se/SE_Applikationer/SE_Marin/SE_Polish-your-boat-with-Abralon/SE_Cleaning-with-Abralon/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju till viss del rätt i det du skriver. Jag funderar själv på att köra över min båt med Abralon, men då gäller det hela båten, byggd 1979. Den ha nog genom åren och även under mitt ägande inte fått nån större omvårdnad. Det var snart två år sen jag hade uppe båten och gav den en halvhjärt polering av skrovsidorna och ny bottenfärg.wink

Å andra sidan har det blivit mer och mer överdrivet när det viktiga med båtägandet är en superblank skrovsida.

Om båten i övrigt inte är speciellt blank, kan ju helhetsintrycket bli lite taskigt om man har några superblanka fläckar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Toaen: Det är din ambitionsnivå ja.

TS skrev i ett tidigare inlägg: Nej skadorna är inte stora men tillräckligt irriterande för mig som vill lägga mycket tid och bryr mig om båten.

Så då ska vi väl underlätta för honom att få det blankt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du helt rätt i.

Nu tänkte jag snarats på att laga några små gelcoatskador. Ett par små superblanka fläckar på ett halvmatt skrov, syns oerhört mycket. betydligt mer än ett par små skaav eller lite skitfläckar

Om man sedan när man lagat upp de sador som finns kör över hela skrovet är ju en annan sak. Jag funderar ju själv på det, även om  mitt båtintresse inte i första hand ligger i blanka skrovsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...