Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
PederGbg

Dags att täcka båten

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa nån av dessa presenningar:

Denna i 240g/m2 för 1640 kr

http://www.hjertmans.se/article/presenning-proflex-formskuren-7x14m

eller denna i 600 g/m2 för 3120 kr

http://www.watski.se/Formskuren-PVC-Presenning-600g-m2-115eH

 

Samt denna täckställning för 3390 kr

http://www.hjertmans.se/article/dackstallning-multimarine-12m

 

Antar att det är värt att satsa på den tyngre presenningen

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dessa pengar skulle jag titta på Biltemas tjocka gröna pressenningar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Instämmer med Kalle - denna press är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke vi hade...

Vi valde att köpa en genomskinlig presenning för att få in ljus både för att jobba och för att ladda batterierna.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gick ju väldigt bra det här :-) Den nyinköpta täckställningen och presseningen gick åt helvet under Svens framfart och låg på backen idag när jag kom ut.

Hur ser ni på att täcka båten med enbart pressening? Eller är det helt förkastligt att inte ha nån ställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att pappa täckte motobåten utan ställning men med ett äldre kapell på båten som han vara använde när båten var upplagd.

Nackdelen med att inte ha ställning är att det är svårt att få pressen någorlunda sträckt och att det ofta finns en massa vassa saker som fastnar i och sliter sönder pressen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täckställningen så låg som möjlig.

Pressenningen så tung som möjlig.

 

Du ser säkert at din press har rivits sönder vid öljetterna?.......svisj.........:-(

Oansedd press. Et bra tips:

Gå til däckgrabbarna och få en gamal innerslang. Klipp den upp i passa stora ringar och sett dom i öjletterna.

Linerna håller sig då alltid strama, men rycker inte så hårt i pressen när Sven & co kommer.

God Vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte kul att besöka uppställningsplatsen idag, väldigt många täckningar är förstörda eller skadade. Mitt hade klarat sig, tack och lov. Förr hyrde jag “riktig” pressening och byggde ställning. Tungt, besvärligt och tidskrävande. Numera har jag bytt strategi, jag täcker bara delvis. Sittbrunn och förpiksluckan. En bräda över sittbrunnen och några 40-kronors presenningar. Såg en som hade gjort så förra året och han hade kört så i flera år utan problem. Någon/några presenningar förbrukas varje år men det är väldigt enkelt och smidigt. När risken för fler snöovder minskar på våren plockar man bort en eller två presenningar så att kan kan börja klättra ner i båten. “Vitkålsmetoden” kallar vi det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under väldigt många år bara täckt sittbrunnen. Brukar göra stäckningen så hög att jag har ståhöjd och för mig är ståhöjd 2 meter. I regel har jag masten på även på vintrarna och då få storbommen utgöra nocken på täckställningen. Bommen kompleteras med reglar, bräder, styva plaströr och rep för att få ett stabilt underlag. Brukade hänga ut fendrar för att hålla ut presänningen från skrovsidorna

Använde under en massa år ett halvt lastbilskapell som presänning.

Jag och en arbetskompis kom en blåsig dag och körde över smögenbron med elverkets liftbil - som i huvudsak användes för underhåll av gatubelysningen. Runt en av lycktstolparna på bron hängde, vad vi först trodde var, en svensk flagga, och fladdrade i en mycket hårda vinden. Det visade sig va ett gult och blått lastbilskapell.

Kapellet kunde ju, genom den kraft med vilken den ryckte i stolpen, skada lågtrycksnatriumlampan och även infästningen på armaturen. Vi fick lägga ner ett väldigt arbete på att hala in kapellet på bron och få lastat upp det på liftbilens flak.

När vi senare kom upp på förådet och sträckte ut det i garaget var det ett helt lastbilskapell utan gavlar, Gult och blått med en röd rand och texten Aurtur Engel & sön, Askim, Norge, samt ett telefonnummer. Vi vek ihop kapellet och körde det till polisstationen. Ja - det fanns faktiskt en sådan här då och som dessutom var öppen och bemannad dagtid alla vardagar. yes

Polisen ringde till företaget som lovade tt komma och hämta kapellet. Det gjorde de aldrig.

Vi fick så smånngom kapellet och delade det i två delar. Jag hade en havsfidra då och halva kapellet var tillräckligt stor för att täcka hela båten.

Vi fick också så småningom reda på vad som hade hänt. Lastbilen hade varit på Smögens Plåt&Svets, som bl.a. byggde bilfärjor mm. med ett last med fartygsplåtar mm. När man lastat av hade chaufören så brått iväg att han glömde eller struntade i att stänga kapellet på lastbilens högra sida. När han kom upp på bron blev det ju lastbilens lovartsida och det var en enkel match för stormen att klä av hela kapellet.

När jag köpte en L32;a räckte det halva kapellet att täcka båten från masten och akterut. Det var då jag började täcka bara sittbrunnen. För om masten fanns det ju bara plastdäck och hela båten hade ju klarat sig skapligt trott satt den stått påland i några år utan nån täckning alls.

Det gamla kapellet var mycket tungt och jag brukade alltid lägga den på rufftaket strax innan jag tog upp båten. Det var ju näst intill omöjligt att ensam bära upp presänningen ensam upp för en stege. Att lyfta den från kajen till rufftaket var mycket lättare. Man skall va lat när man arbetar. wink

post-945-1394237742,0732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande båt har jag hitills haft i sjön varje vinter. Har problem med känselbortfall i bägge benen och svårt för att klättra på stegar. Har inte riktigt koll på var jag sätter fötterna. Då är det skönt att bara kliva ombord från bryggan. Jag har sån tur att jag de senaste åren fått låna en plats där jag kunnat ligga längst med bryggan och dessutom haft tillgång till obegränst med ström.

Brukar bygga upp en stomme med bommen och en NOA-ställning som grund kompleterade med lite bräder och dubbla genomskinliga presänningar, som jag slitsat upp pga masten. Har ocksa slitsat upp presänningarna så att jag fått en enkel ingång från bryggan och och där presänningarna överlappat varandra i öppningen. Har under flera vintrar dssutom laggt en entumsribba mella presänningarna med tanke att skapa ett isolerande luftrum åtminstone i taket på mitt uterum i sittbrunnen.

Ganska skönt  att kliva in i sittbrunnen  när det är skitväder ute och ett perfekt ställe att ha lite oömmare material liggandes när man jobbar ombord. Brukar va i båten och greja från Januari och fram till det är dags att lämna vinterplatsen, i stort sett varje dag.

post-945-1394237742,1395_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder hjermans egna ställning (multimarine) såg ingen vits med att betala 50% mer för en NOA då den är i princip likadan. Samt 240g proflex presenning i samma material som byggpresenningar.

 

Det många (inklusive flera av mina vänner) verkar missa är att man måste korsspänna spännband eller tamp på längden mellan överliggaren på ställningen och däcket på båten för att motverka brytande krafter i fästet mellan överliggaren och benen då vinden ligger på. Använder man sedan samtliga öljetter för att fördela lasten skall det mycket till innan grejerna ger sig. Jag tror min båt (8m Daycruiser) välter av släpet innan presenning och ställning ger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt ett skräddarsytt kapell i fibertex.. får det tyvärr först i början på januari. Men säkert värt att vänta på det. Vet av erfarenhet att tunga kraftiga pvc presenningar skaver på diverse ställen på båden vid kraftig vind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...