Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Amigo23agare

Optimal bränsleförbrukning/fart

Rekommendera Poster

Jag sitter och drömmer om kanalerna i Europa. Som seglare har jag nollkoll på motorbåtar men en sådan skulle ju onekligen lämpa sig väl för Europas kanaler.

 

Rent hypotetiskt:

 

En liten billig båt, typ ht eller cabin, runt 5 meter. Vilken kombination av båt och motor skulle ni välja för att minimera bränslekostnaderna? Det är ju alltid en fördel om det går att komma upp i 10 knop eller så då och då när det är tråkig transportsträcka eller motström.

 

Som seglare kör jag med 5hk på min långkölade 1,5 tons amigo i 5,5 knop. Jag blir alltid lika förvånad över hur stora motorer det krävs även för små motorbåtar, men jag förstår att det är en helt annan sak när det ska planas.

 

Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara på de stora floderna som det råder fri fart. På övriga sträckor gäller 9-12 km/h dvs 5-7 knop. Du kommer också vara ute under lång tid så en vettig komfort är önskvärt. Jag skulle rekommendera en snipa eller deplacerande båt med dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På alla planande båtar gäller att man får bestämma sig för planingsfart eller deplacementfart. Läget mitt i mellan är det sämsta både för ekonomi och komfort. På en båt i den storleken du nämner så är nog 10 knop bland den sämsta fart du kan åka i. Antingen bör du hålla dig till max kanske 5 knop eller så bör du över 15 knop. 10-15 hästar kommer knappast att räcka för planing vilket gör att du lika gärna kan ha 5 hästar och åka i 5 knop. Generellt brukar man heller inte förlora något på att välja en större motor. Genom att den får jobba vid ett lägre varvtal och med mindre belastning så kan man ofta få lägre förbrukning med en större motor. Ofta på mindre båtar så finns ingen annan anledning än lägre inköpspris att välja något mindre än den största motor som är tillåten till båten.

Jag vet inte hur reglerna ser ut i kanalerna vad gäller hastighetsbegränsningar men i princip alla båtar med (en) utombordare eller (ett) drev är ganska jobbiga att köra i deplacementfart eftersom de hela tiden vill slingra sig fram. För att hålla rak kurs måste du alltså hela tiden styra emot. Det är fler än en som tröttnat på detta bara under en tur längs Göta Kanal.

Idealet för kanalfärder tror jag är en båt med rak axel och roder. Det är dock svårt att hitta en så liten båt med axel, dessutom faller då oftast möjligheten till högre fart är 5-6 knop. Däremot skulle ekonomin bli toppen med en liten diesel, det finns massor av gamla små snipor som skulle passa. Vidare sexiga är de ju inte förstås.

Nu låter jag som världens pessimist, men att åka sakta i en liten HT är verkligen nåt helt annat än i en segelbåt som du är van vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kanalerna i Nederländerna ser jag HT-båtar som i Sverige hade varit 70-150hkr på med 6-15hkr på.

Men här behövs reg + behörighet om båten går över en viss hastighet och planar.(jag tror gränsen går vid 20km)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag åka på de där kanalerna dag efter dag skulle jag prioritera en tyst motor före bränsleförbrukning. Bensinare är i allmänhet tystare än diesel så snipa med högkompsdiesel går bort. Båtar med v-botten går bort eftersom de slingrar sig som ormar i låg fart. (Jag drömde mardrömmar om Sotenkanalen när jag hade v-bottnad båt för många år sedan.)

Vad återstår som är tyst och kursstabilt? Segelbåt utan mast eller snipa med kompletterande fäste för ny tyst 4-taktssnurra. Inombordaren kan du använd om det blir motström och lite mer putt behövs.

Att få upp en båt i 10 knop blir svårt om det ska vara billigt, kanske en gammal Petterssonbåt? Halvplanande båt, typ Nimbus 26 kanske men då väsnas det nog en del...

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du redan har en bra båt för det du vill göra. Ta av masten och byt till en lite större motor, ca 8 hk och gärna 4-takt. Den kommer att driva båten lätt, lugnt o ganska tyst. Jag har haft Misil II och Tur 80 med sådan motor. Funkade mycket bra, behövdes inte mycket gas för att få depl.fart samtidigt som det fanns extra krut i reserv för lite värre sjö. Sista sommaren med Tur 80:an körde jag utan mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter! Intressant det där med planande båtar och körning i deplacementsfart. Det kanske verkar som att avmastad segelbåt är ett bra alternativ. Eller snipa.

 

Är det någon större skillnad på bränsleförbrukning mellan en segelbåt i deplacementsfart och en snipa eller ht-båt i deplacementsfart (givet att det är samma motor) ? Jag tänker att tyngden och vattenmotståndet i kölen borde kosta en del, med andra ord att det behövs mer gaspådrag för att få upp segelbåten i samma fart.

 

För övrigt, hur stark motor krävs för att få upp typ crescent 435 eller liknande (5m ht) i bra planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ge dig ytterligare tips så är det nog bra om vi vet lite mer om hur du har tänkt dig resan.

Behöver du kunna traila båten?

Vad har du för budget?

Räknar ni med att sova/laga mat/gå på toa ombord?

I min värld går det inte att bo mer än någon enstaka natt på en ht-båt i femmetersklassen.

Ska den gå att traila så är det troligen en båt med utombordare och då kommer den slingriga gången (det är utombordaren som gör det och inte skrovets v-form).

Jag tror som redan skrivits att man bör prioritera ett visst mått av komfort. Jag hade aldrig velat sitta i veckor och lyssna på en utombordare. Jag föredrar ett lugnt dunkande från en diesel.

En Albin 25 till exempel går oerhört billigt, har toa och anständiga utrymmen, dessutom billig. Däremot går den ju inte att traila.

Jag tror inte att en Crescent 435 är rimlig att använda för en sådan här resa, men jag skulle säga att du behöver minst 25 hk för att få den att plana. Har du last i båten för ett par veckor så gärna mer. Däremot är det nog osäkert om den båten klarar vikten från en fyrtaktare i den storleken, ska du åka långt (i låg fart) så är fyrtakt enda alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du ska ta dig till kanalerna också. Går du över Bornholm så är det drygt 50 nm Sassnitz - Rönne och även att ta sig över Öresund och Fehmarn belt kan vara lite väl spännande i en liten båt. Ett alternativ är att hyra båt, detta är åtminstone i norra Tyskland mycket mer utvecklat än hemma. Finns i alla storlekar från 15-meterspråmar till kanoter.

 

En avmastad segelbåt funkar om den inte sticker för djupt. Det finns kanaler där det uppges vara dryga metern.

 

Att båten är bobar skulle jag nog anse är ett krav om du inte planerar dagsturer från en trailad båt. Tänk på att du inte kommer så långt per dag, ca 40-60 km om det inte är helt fritt från slussar vilket det sällan är. Så det blir med nödvändighet så att du måste vara ute några veckor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...