Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Paddington

Yamaha F115 tjuter

Rekommendera Poster

UNdrar en sak ang. min motor. När jag har motorn på tomgång börjar det ett litet tjut från motorn. Ingen varningssignal utan en tjut som låter som en slapp generatorrem. Inte jättehögt, men klart hörbart.

Vad kan detta vara för ljud? Finns det några gummibussningar som kan framkalla detta ljud?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest troligt är det drivaxelbussningen i riggen som gnisslar. Bussningen ska smörjas med ett specialfett var gång växelhuset är av för att hålla gnisslet borta.

 

Mindre troligt men desto allvarligare är om kamremmen eller spännaren orskar ljudet. Motorn är interferande och ett kamremsbrott leder till ventilsallad..

 

Vem servar motorn? Du själv eller en verkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte motorn i våras och har inte servat den förens nu. Hade tänkt att göra det själv. Byta impeller, stifft, oljor, filer o smörja diverse delar. Om det är kamremsrelaterat borde ljudet bli högre utan motorkåpa och om det är gummibussningen borde väl ljudet inte förstärkas av att motorkåpan tas av?

Om man ska smörja bussningen, gör man det på själva drivstången eller måste jag plocka isär hela överdelen? Överväger att lämna in den, men samtidigt vill jag själv se det allmänna skicket på motorn när jag tar bort underhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en F150-07:a,fick veta på en service att yamaha hade problem med balansaxlar,

dessa fick jag åtgärdat på garanti,detta kunde uppfattas som ett tjutande,dock hörde jag inget själv,men fick dom bytta som sagt,värt att kolla upp kanske ?

 

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra, slipper man tänka på det. Gummibussningarna Jarb nämner. Sitter dessa på drivaxeln eller trär man igenom dessa i överdelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee.. Det där stämmer inte riktigt. Yamaha har inte generellt problem med balansaxlar däremot har modellen F150 det av vissa årsmodeller. F115 har överhuvudtaget inga balansaxlar som kan krångla..

Kör motorn utan kåpa och med kamremskåpan borta och lyssna efter oljudet därikring. När du har stiften ute så baxa runt motorn MEDURS och inspektera remmen efter skador. Remmen ska bytas efter 1000 timmar men ska inspekteras var 100:e timme. Spännaren har inget intervall men för den oljud måste den såklart bytas.

Drivaxelbussningen sitter en bit upp i riggen och stödjer drivaxeln en bit ovanför vattenpumpen. Om ljudet komer från denna region så är det den som gnisslar. När du tagit av växelhuset ser du den om du tittar upp i riggen. Gör rent bussningen och ytan på axeln. Fetta sedan in axeln och bussningen med Yamaha Grease WR No. 2 även drivaxelsplinsen och ytan som vevaxeltätningar/oljepumpstätningarna löper mot ska fettas med detta fett. På toppen av drivaxeln, alltså den horisontella ytan, ska du inte ha nåt fett på.

När du byter impeller, tänk på att drivaxeln förspänns med hjälp av brickorna och kragarna ovanför impellern. samtidigt som du bankar ihop förspänningspaketet ska du hålla drivaxeln i spänn uppåt, annars kommer växelhuset rappla i friläge.

Två absoluta GÖR INTE!! Baxa bara motorn medurs aldrig moturs, och det absolut viktigaste starta inte motorn med växelhuset av för då får du köpa ny motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar hann skriva om balansaxlarna medan jag diktade ihop mitt inlägg ser jag nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är guld Jarb. Tusen tack och tipsen kring impellern satt fint. Är der svårt att få upp drivaxeln i riggen igen på yamaha, få den i rätt läge för att få dit den? Har inte gjort detta på yamaha förut, men det kanske inte är någon skillnad mot t.ex. honda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nädå, oftast inga problem. En F115 har bara det mindre växelhuset av K-typ och de är inte så tunga så man kan fippla rätt länge innan man måste ta omtag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj aj... nu har jag riktiga problem. Skulle byta olja och kikade oljestickan först. Stickan var ''full'' hela vägen upp med, oboy. Fick panik och tömde moton på olja/vatten. Motorn har gått hur bra som helst hela tiden och har inte haft några som helt problem.

 

Vad kan detta vara och är det ett problem som vanligt? Hittar inga läckage eller felkoder när jag kikar på YDS.

 

Var sitter vevhusventilationen o vad kostar det att byta topplockspackning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det är ju du som har den där tidiga F115-motorn som inte verka kommunicera fullt ut med YDS, kanske den inte sätter koder heller..? Tvingade du fram en felkod som jag föreslog i din förra tråd..?

Här hittar du reservdelslistor/sprängskisser. Sidan är Amerikansk och där har motorerna lite annorlunda typnamn. Har du en F115AETL är det F115TLRY som är samma, har du en F115AETX är den lika F115TXRY.

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/parts.html

Det här behöver inte va så allvarligt, hur mycket vatten var det i oljan? F115 är lite känslig om den går för kallt. På nyare modeller finns felkod för överkylning men denna har nog inte det. Överkyler motorn vill gärna nivån i sumpen öka både av kondens och bensin. Problemen förstärks om man kör mycket låglast, hur använder du motorn? Hursom är det läge o kolla termostaten, du hittar den på cylinder crankcase 2.

Det kan ju tyvärr va allvaligt oxå. Toppackning som du är inne på är tänkbart men vanligare är att en packning i bottendelen av motorn ger sej eller att det helt enkelt korroderar hål här. I detta område samsas olja, kylvatten och avgaser i olika kanaler och Yamaha kallar det upper casing i sina reservdelslistor. Vevhusventialtionen går från ventilkåpan till insuget, intake 1 hittar du den på.

 

post-26269-1394237722,4903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer Jarb. Jag är den novisa dåren som försöker få full information via YDS men lyckas föga:) Jag mätte aldrig mängden exakt, men på stickan var det typ 2-3cm kvar tills den var helt dränkt. Jag trollar och har varit ute senast 2 riktigt blöta turer. 800-1100 rpm i c:a 7 timmar per gång utan att varva motorn höre. Det har som sagt varit fuktigt, regn eller fuktigt, 5-9 grader i luften 8 i vattenet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sånt körsätt ökar oddsen att det är den mindre allvarliga varianten :) Speciellt om termostaten heller inte är riktigt frisk så som sagt kolla den. Jag håller tummarna!

Sen när du byter olja så ska du inte fylla till max på stickan utan till hälften. Det är nämligen så att utombordare som det trollas mycket med ibland råkar ut för stigande nivå i oljetråget. När det stigit från halv till max är det lagom att byta olja.

Just en tidig F115 är mer känslig för detta än andra snurror. Jag undrar om jag inte nånstans i mina gömmor har en serviceinformation från Yamaha om just tidiga F115's extra känslighet för detta. Din är ju en 2000 och alltså första årsmodellen. Ska se i mina gömmor om jag kan hitta det och posta det här.

För stor propeller är oxå nåt som ökar risken för detta fenomen. Din motor ska kunna varva minst 5700 rpm med den last du normalt har, helst hela vägen till 6000 rpm..

Yamahas serviceintervall är ju normalt 100 timmar men detta förutsätter att motorn används normalt. Folk som avviker från normalanvändningen bör överväga kortare serviceintervall och just mycket trollande är just avvikande enligt Yamaha.

När du har trollat såpass länge bör du dessutom blåsa ur motorn ordentligt på vägen hem. Fullt järn ett bra tag för att vädra ut fukt och bensin ur oljan.

post-26269-1394237722,9_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkigen att det är termostaten. Ska fylla till min med olja när det blir dax. När jag kollade stickan var den fylld ända upp... inte bara till max på skalan, men det kanske framgick tidigare. Var sitter den aktuella termostaten?

Läste att du skrivit att man kan testa den i en kastrull med en termometer. Vilka grader är det som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, fick ju beskrivningen gällande termostaten. Plockade bort thermostate cover och där under var en vacker syn. Jag tycker den ser skrot ut. Får inte ur ventilen, sitter som berget. Bifogar bilder.

post-10015903-1394237723,0377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen inte det är fel på själva motorn. Var oljan geggig av vatten i oljan? Du kollade oljenivån genom att torka av stickan och stoppa i den igen och sedan kolla? Har noterat att min oljesticka ger intryck av att motorn är överfylld innan jag torkar av den och sticker ner den igen, då visar sig rätt nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar att det var c:a 1 liter vatten. Det var blandat och såg ut som bailys... sågade isär oljefiltret för att se om det skett i samband md upptaget av båten , men även olja i filtret var blandat.

fick ur termostaten med våld o polygrip... den är kass inte sant? Kan inte trycka ihop den, den är helt stum o rostig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den termostaten har fastnat i fullt öppet läge. Motorn har fått kylning som om den gått på fullgas i tropikerna medan du puttrat runt på tomgång i ett höstkallt Sverige.

Med stor sannolikhet har du här anledningen till den förorenade oljan. Oljan har nog inte bara innehållit fukt utan en hel del bensin. Motorn har ju gått på full choke i princip hela tiden. Vid förbränningen bildas nämligen fukt och det är denna fukt som trängt ner i sumpen. Motorn har gått med för stora spel pga överkylningen och värmen i motorn har inte räckt för att ånga bort fukten och bensinen som istället ackumelaerats i sumpen.

Serviceintervallet för termostaten är ett år eller 100 timmar. Den ska då tas ur, rengöras och kontrolleras enligt bilden lite högre upp. Här har du anledningen :)

Se till att få i färsk olja i motorn så snart som möjligt och starta upp den så motorn inte börjar korrodera invändigt. Det kan t o m va lämpligt att byta olja två gånger så köp först nån billig 10W-30 olja att skölja med innan du slår i riktig FC-W klassad olja eller Yamahas egna Yamalube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tacksam för hjälpen Jarb. Blir till att byta termostaten, köra några varv med oljebyten och filter:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, bara kul att vi förhoppningsvis hittat din felkälla, jag håller tummarna att det är så :)

När du ändå är på'at och ditt kylsystem verkar va lite dåligt underhållet så bör du kolla några andra prylar. Kylsystemet är tryckreglerat via en överströmsventi, nummer 18-23 i cylinder crankcase 1 på länken till sprängskisserna du fick innan. Du bör oxå kolla motorns interna offeranoder, finns 2 st, nummer 24-30 i samma meny samt nummer 8-14 i cylinder crankcase 2. Dessa prylar har oxå samma serviceintervall som termostaten..

När du sen byter impeller bör noga inspektera vattenpumpens slitplatta och slithylsa och överväga byte även av dom. Yamaha säljer ett waterpump-repairkit som innehåller detta plus alla packningar. Jag brukar köra kittet varannan gång men allt beror på hur skitigt vatten man kör i. Du hittar detta i repair kit 2, nr 23.

Jag brukar även beställa delarna till drivaxelns förspänningen, fädrarna tappar spänsten och plasthylsan spricker ofta när man ska ta isär vattenpumpen. Delarna hittar du i lower casing drive 1, nr 20-23. Och kom ihåg att hålla drivaxeln i spänn uppåt när du knackar ihop förspänningspaketet..

Har du inte så bråttom så kan du beställa delar av den firman som jag länkat till, trots att tull, moms och frakt tillkommer så sparar du många sköna slantar mot att köpa delarna av Yamaha Scandinavia..

Om du skickar mej ett meddelande med din mejladress så ska du få lite pdfer som du kan ha nytta av :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade serviceinfon om stigande oljenivå i tidiga F115. Det fanns ett åtgärdskit men dessa monterades bara på motorer där kunderna hade problem trots felfri motor. Jag tror mycket få motorer har fått dessa kit monterade. Om det är monterat på din är ju svårt att säga. Men du kan ju mäta stickan enligt bilden och kolla numret på databoxen.

Om din motor inte har kittet i nuläget tycker jag inte du ska laborera med bara stiften och termostaten från kittet. Den termostat som är i kittet höjer motorns drifttemp från 60 till 70 grader. Har du den gamla ECUn så är denna inte anpassad för den högre drifttempen och du kan få andra problem. Den nya ECUn är anpassad för båda drifttemperna så i det fallet spelar det ingen roll vilken termostat du kör med.

Det du däremot kan göra är ju att slå nya märken i din gamla oljesticka enligt måtten på bilden, man har alltså minskat den rekommenderade oljemängden i sumpen och för det behövs ju ingen annan mappning av databoxen.

Om det däremot inte skulle hjälpa med bara en ny 60 graders termostat så kan du ju testa med en 70 gradare som en absolut sista åtgärd. Förmodligen kommer det dock att bli bra även med en 60 gradare med tanke på hur din gamla ser ut. Tänk oxå på vikten av rätt propeller och att blåsa ur motorn ordentligt efter långa trollingpass liksom att kolla termostaten enligt intervallet.

Idag är det nog att hoppas på för mycket att Yamaha skulle ge dej ett kit på goodwill då din motor ju är 13 år gammal men återkommer problemet kan det ju va värt att fråga i alla fall, kanske kan du åtminstone få lite rabatt. Att köpa delarna idag skulle kosta dej uppåt 10 000 kr även om du tar dem via boats.net..

Jag har skickat mejl till dej, hör av dej om det inte kommer fram :)

post-26269-1394237723,7822_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Yamaha för att höra vad dom kunde göra och vad det skulle kosta... det blev helt tyst i telefonen och efter tag undrade han vad detta var, han hade aldrig hört talas om det. Han visste att tidiga F115 kunde ha detta problemet, men inte att det fanns ett sätt att åtgärda det. Han ville att jag skulle maila honom denna information för ahn blev väldigt intresserade om det fanns ett sätt att komma till rätta med detta, så jag skickade den filen du la upp här.

Jag tror yamaha borde ta in dig som konsult för sina egna produkter=)

 

En tanke slog mig. Om ECU är bytt och detta kit monterat borde det betyda att det skulle vara ECU från 04. Då borde jag kunna se timmar, felkoder osv. men inget av detta finns j, så jag tror att allt är original.

Jag tänkte jag skulle beställa de ventiler, termostaten och anoder/givare som du räknade upp. Är det något kring dessa detaljer jag behöver? Packningar, o-ringar osv. eller räcker det med själva detaljern, t.ex. termostaten?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Ja, de får väl försöka headhunta mej :) Kommer nog inte lyckas är jag rädd för, jag trivs alldeles utmärkt med mitt nuvarande jobb. Utombordare är och förblir bara en hobby men kanske borde Yamha Scandinavia läsa lite på MG ;)

Kanske hade det även påverkat deras absurda prispolitik på reservdelar, vi gnäller ju rätt mycket på den här. Men sanningen o säga så har de bättrat sej sista åren, många reservdelar är nu prisjusterade från ockernivå till att bara vara svindyra ;)

Du har troligen helt rätt angående ECUn, bara de första hade kommunikationsproblem. Hade din varit bytt hade du säkert fått full tillgång till den via YDS.

Du ska absolut byta alla tillhörande packningar. Bara dumt o sätta ihop det med gammalt mög bara för att konstatera att det läcker. Gäller både termostat, tryckhållningsventil och vattenpump. Anoderna är tätade med mjuka gummiringar och brukar gå att återanvända men på en 13 år gammal motor kan det nog va idé o byta om de hårdnat.

Ta hem lite andra förbrukningsdelar oxå när du ändå är på'at. Pluggtätningar till växelhuset, olje och bränslefilter t ex. Ta även en ordentlig titt på din motor, man brukar alltid hitta nåt som ser lite trött ut. Typ nån list, kåpa, slang eller whatever. Lika bra och ta hem sånt oxå. Ju större beställning man gör ju mer tjänar man. Tändstift brukar jag ta från England, ännu billigare än i USA. Beställer på E-bay UK o efter nån dag ligger de brevlådan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha herregud... har suttit och tänkt att det är ju riktigt dåligt att det inte finns någon tempmätare som instrument. Har letat efter just denna lösning. check och tack igen.

Var och skulle hämta en termostat idag. Ville ha i den först så jag kan köra i olja och få bort allt bös ur motorn för att sedan beställa alla andra detaljer.

Kommer in hos Yamaha dealern och vill ha en termostat. Hög av nyvunnet självförtroende och kännedom om just termostaten till yamaha f115 av 2000 års modell.

-Den här ska du ha, säger mannen på andra sidan disken i mycket förtroende ingivande serviceuniform.

-Ok, men det stämmer inte med det artikelnumret jag har. Är denna stängd innan 50 grader och öppnar fullt över 60, drygt 4mm?

-Vadå helt öppen? Den här öppnar vid 50 tror jag.

Mannen i fråga stirrar på mig helt tom i blicken och som att, ska inte du lämna in motorn istället. Förvisso är detta en korrekt bedömning, men vad gäller just detta termostat tror jag mig ha färsk kunskap i ämnet(sedan 12 timmar sedan)

-Ja, men från typ 02 eller så byttes ju denna ut mot en annan som öppnar fullt vid 70 grader. Den vill jag inte ha, för det kan väl kanske bli komplikationer med 00ans ECU?

-Jaha.... vänta ska jag kolla.

10 min går och den tidigare så förtroende ingivande mannen som nu sjunker likt en politiker i förtroende står fortfarande vid datorn medans jag går och tittar på 2014 års modell av fendrar...

-Nu har jag hittat det! Hörs från disken med återerövrad säkerhet.

-Nu ser jag att det är olika termostater. Det kan förklara varför vi får så många larmkoder ang. överhettning på alla tidiga yamaha. Den termostat du ska ha har vi bara en hemma.

Detta är det roliga tycker jag:

-Du får denna för 100 spänn för denna termostat använder inte vi....

 

Aldrig att jag lämnar in min motor någon mer gång.. inte där i alla fall.

Bara tanken på att dom skulle bytt min kamrem får mig att rysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev helt till mig av besöket på marinan...

 

De instrumenten som jag vill beställa är tim och temp precis som du föreslår. Är allt med där? jag tänker på givare (tar man från bef. givare via elen på motor)?

Timräknare kopplar till tändningen direkt på reglaget eller via motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dej för instrumenten kan jag berätta hur de ska kopplas in och om du behöver en extra kabelhärva eller inte baserat på vad du hittar i instrumentpanelen.

Har inte så mycket kontakt med Yamaha-verkstäder eftersom jag oftast tar grejer från staterna. Olja kan man dock inte köpa från staterna och av olika skäl vill jag gärna ha Yamalube i min motor.

Kommer in hos en Yamahasäljare och frågar efter Yamalube Gear oil. Får veta att denna minsann inte finns hemma, den är ju både dyr och dålig. Får en annan burk i näven. Förmodligen var säljarens vinstmarginal det största skälet att han ville sälja denna ;) Kollar på burken och följande konvo utspelar sej:

Jag: Detta är ju en GL-5 olja..?

Säljare: Javisst, mycket bättre än Yamaluben, i stolt ton.

J: Men Yamaha rekommenderar ju att man INTE ska använda GL-5 olja i deras växelhus då additiverna i denna oljeklass är aggresiva mot gulmetallerna i  växelhuset. Det ska ju va en GL-4 och inget annat..

S: Mycket, mycket tyst...

Jag tror att Yamaha Scandinavia helt enkelt satsar lite dåligt på utbildning av sina säljare och mekar. Dock har jag märkt att kunskapsnivån i verkstan oftast är bättre än hos dom i butiken. Blir man bara utsläppt där får man ofta bättre besked..

Finns en ganska kul tråd här på MG om en Yamaha-ägare som är felproppad men hans Yamaha-verkstad påstår att det inte är så, efter många, många inlägg och ifrågasättande av min kunskap börjar han förstå vem av mej och verkstan som har koll :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...