Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Propeller för bäst prestanda, liten motorbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Liten plastmotorbåt a la 80-tal med ratt. Ganska lätt. 40 hk Mercury 2-takt, 2 cyl, ca 1980, renoverad och går helt ok.

Märkt att max varvtal på neutral är mycket högre än vid full fart framåt. Båtmek jag pratade med sa att skillnaden inte ska vara för stor, då ska man byta propeller.

Om jag köper en propeller som har mindre stegring tror jag det heter, så den driver mindre framåt i vattnet, då kan jag få högre varv vid drift framåt. Vore bra, men tänker att den går långsammare då? Samtidigt, om den varvar ur mer kanske det tar ut varandra, dvs lika fort som idag, men starkare, motorn går inte lika hårt, och lättare att dra upp en vattenskidåkare ur vattnet?

Förra ägaren kom upp i 25 knop ensam i båten med uttrimningen / tilten längst ut (kan inte ändras under gång utan innan man drar iväg). Jag har bara kommit upp i 22 knop med samma parametrar. När man kör wakeboard och är flera i båten är det inte realistiskt att ha den längst ut har jag märkt, man får knappt upp åkaren ur vattnet då, så mer för snabbåka.

Jag är mest intresserad av styrka, men tråkigt att åka <20 knop med wakeboarden så vill ha max fart + max styrka + max varv vid gång framåt. Byta propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ALDRIG gasa fullt i neutral, speciellt inte på en gammal Murkla som är ökända för att bladventilerna brister vid övervarv och orsakar totalhaveri..

Motorn har ett rekommenderat maxvarvsområde som den ska varva vid fullgas. Propeller väljs så att motorn varvar inom detta område vid de lastfall av båten som kan bli aktuella.

Jag vet inte maxvarvsområdet på din motor men vanligtvis är detta mellan 4500 - 5500 rpm. Om vi ser dessa siffror som exempel innebär det för dej att du ska ha en propeller som låter motorn varva max 5500 rpm vid fullgas när du är själv i den och minst 4500 rpm när du har flera personer i båten och wakeboardåkare efter som du skriver..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha helt rätt propeller för ditt användningsområde. Ökar du stigningen finns det inte en chans att motorn orkar dra upp åkare med fler personer i båten. Wakeboard åker man mellan 17 och 18 knop (20-22mph), vattenskidor däremot kräver 25-28 knop.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undre tändstiftet (rad 2:a med cylindrarna lodrätt placerade) blir vitt men övre normalt efter en tids körning. Provat byta plats, blir samma fenomen ändå. Funderar på att göra två saker:

lite fetare blandning på tomgång, ställbart.

Ett snäpp hårdare tändstift då jag mest kör full gas hela tiden = wakeboard och ring. Ointresserad av trollning, fiske osv. Även om vi ska från punkt A till B blir det full fart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandningsskruven som justerar blandningen på tomgång har absolut ingen inverkan vid full gas. Om du, som du säger, kör full gas mest hela tiden så kommer det inte hjälpa att justera blandningsskruven.

Är det dubbla förgasare på motorn? I så fall har du nog skit eller avlagringar i förgasaren till nedre cylindern. Är det enkel förgasare så kan du ju kolla om huvudmunstycket är utbytbart eller inte. Går det att byta så kanske du skulle försöka byta till ett som är aningen större. Annars kan det kanske vara så att nedre cylindern går varmare än den övre på grund av hur kylningen är konstruerad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte lägga så mycket pengar på motorn och inte heller göra stora jobb. Förgasare kräver sin man. Den tjuvstannR ibland (sällan) på tomgång så tänkte att lite fetare tomgång... Tomgångsvarvet är rätt

högt ställt redan. Mer att den stannar när man klr eller backar riktigt sakta. Inte så ofta men retligt när man ska lägga till och den stannar. Jag tänker prova hårdare tändstift också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...