Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

prioritering kläder

Rekommendera Poster

Hej!

Kommer i vår (med hjälp) att segla upp min första båt från Skåne till Stockholm. Funderar på det här med kläder. Bortsett från en bra flytväst så har jag inga seglarkläder men dock bra underställ och mellanlager etc...

Vad är viktigast att skaffa? Vilka märken kan man lita på? Flytoverall, torrdräkt, seglarjacka, byxa, stövlar mm...som sagt...Vad är oumbärligt och vad kan man vänta med?

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många lager och se till att vara torr hela tiden.

Jag tycker man får vad man betalar för är det gäller seglarkläder.

Jag gillar Helly Hansen och Henri Loyd.

Tex jag hade en billig Henri Loyd jacka den föll isär,var bara vattentät i 6månader.

men jag har också en HenrilLoyd OceanJacket den är fortfarande vattentät efter 6år,dock något solblekt.

Vad jag har haft svårt att hitta är varma och bra stövlar.

Så jag använder sådana som på bilden. 

Tills jag hittar något bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett Gill-ställ i tio år som gav upp - åkte då till Barkarby och köpte en ny Helly Hansen-jacka på outleten. Dyr, visst. Men fan vad bra! Andas och har sig. Enkla galonställ håller dig torr från regnet, men istället blir du svettig och blöt från insidan.

Många lager är bra tips. Jag har underställ + fleece-tröja under regnstället när det är kallt. Seglarhandskar, toppluva. Regnar det använder jag luvan på jackan, även om sydväst säkert är bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bra skaljacka? Det funkar utmärkt även om det inte är en seglarjacka... Bra stövlar är skönt att ha och själv seglar jag helst inte utan handskar.

Om du har en skaljacka skulle jag komplettera med en smock som har muddar, det är enda sättet att hålla sig torr om det regnar ordentliget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte regnar så kan man ha allt som värmer lagom och som skyddar mot vind?

Regn är lika med stora krav! Men om du ska prioritera så skulle jag säga stövlar! Ett par som garanterat är varma och vattentäta oavsett hur mycket det regnar?

Sedan sitter man en hel del, att byxorna är täta i baken blir viktigare än man tror efter några timmar regnande...    Annars håller jag med JonasP mfl...

Handskar och en fodrad luva är också skönt tex   Solglasögon skyddar mer än du tror!

Jacka? Jo... sist men inte minst viktigt. Men har du en skaljacka klarar du dig rätt bra?

Jag har ett antal jackor som är mer eller mindre fritidsbetonade i Gore Tex. Har även ett sjöställ som var svindyrt men plockar faktiskt bara på mig det när det ska ösregna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet är kallt så ett ordentlöigt flytplagg som håller dig flytande på rätt köl om du är medvetslös (inte en enkel seglarväst) rekommenderas.

Ett akternativ är att slaviskt använda säkerhetssele även när det inte verkar behövas.

Sedan ska man inte överdriva risken med kallt vatten, man överlever mycket mycket längre än vad många ryktena säger. Problemet är att man tappar förmågan att göra något vettigt kanske redan efter 10 minuter.

Om du ramlar i, gör det du ska/måste med händerna direkt. Du har som sagt troligen bara cirka 10 minuter på dig.

Mackey

Hade missat att det stod vår, så jag refererade bl.a. till höststormar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prioriterar nog en smula annorlunda än de flesta verkar det som.

Jag hade köpt ett par billiga några storlekar för stora gummistövlar och några par varma strumpor för att fixa värmen. Fryser man om fötterna blir det mesta rätt tråkigt.

Vad gäller seglarställ så överlever du ju med i princip vad som helst, så där tycker jag att prioriteringen blir avhängig av hur mycket, var och när - som du tänker segla när du väl fått hem båten.

Mitt första seglarställ var ett Musto Off Shore ställ. Otympligt, andandes inte för fem öre men tog mig helt torr över Atlanten 1995.

Nästa jacka var en mycket smidigare Musto Ocean Racer jacka i Goretex. Den fungerade hyfsat i skärgården men höll inte måttet ute på Atlanten. För låg krage, gjorde att jag frös. För dåliga ärmmuddar att jag blev blöt etc. Då kom gammeljackan fram igen och den körde jag med från Azorerna till Göteborg.

Byxor hade jag köpt ett par Henri LLoyd Goretex som faktiskt var helt kass ute på havet. Vi gick i tretimmarsskift och det är inte så kul när byxorna väter igenom efter sådär två timmar.

Väl hemma köpte jag ett nytt helt ställ igen. Ett Musto MPX Offshore. Otroligt mycket smidigare än mitt gamla Musto, men ändå helt torr och varm innanför. Nu har det bara fått bekänna färg till Åland, Gotland och Polen men det har det klarat med bravur.

Jag tycker således att om du har planer på att segla mycket och inte, aldrig någonsin, vill känna att du har för taskigt med kläder på dig så skall du köpa ett MPX-ställ. Det är lite tråkigt att svenska butiker skall ha sådana otroliga marginaler, det skiljer lätt 30-50% mot att köpa från tex England. Följande firmor har jag handlat från med utmärkt resultat:

http://www.wetsuitoutlet.co.uk/

http://www.pinbax.com/

En sak jag upptäckte först den här säsongen är hur pass mycket trevligare det blir med att segla med ett par bra seglarhandskar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att generellt säga vad du måste ha för en vårseglats. Själv seglar jag mycket på vår och höst och även en del på vintern.

När jag en gång i tiden seglade hem min Maxi77 i april var flytoverallen min bäste vän. Jag var totalt oerfaren som seglare, vägrade anv motorn och det tog 12 timmar hem. Flytoverallen var guld värd i mittinattenkylan

 

Fina vårdagar funkar skaljackan jag normalt använder när jag fiskar och i spöregn åker Gill-stället fram. Dock ska sägas att det enda riktigt regntäta OCH bekväma stället jag provat är Hi-Vis arbetskläderna som faktiskt brukar packas med på höstseglingarna. Vind och vattentätt samt andas och väger inte särskilt mycket. Mössa, handskar o stövlar superviktigt. Anv ofta mina Power Boots som är hur varma som helst ner till 30-talet minusgrader och på händerna tar jag ett par Tegera Waterproof arbetshandskar. Varmt o torrt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skidglasögon är rätt så bra om det regnar. De är dessutom så stora att de värmer en del av ansiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Musto MPX som tidigare föreslagits är även jag väldigt nöjd med.

Har en HH jacka (modell typ coastal/offshore för ca 3kkr) som använts 2 säsonger, muddarna i ärmarna är slut och kardborrbandsfästen har slitits av runt dragkedjan - är faktiskt besviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tror någon varit inne på det tidigare, att om du inte framöver har för avsikt att segla i kallt vår(rusk)väder så behöver du faktiskt inte köpa kläder för detta heller.

Skaffa de kläder du tror dig behöva för de framtida seglingar du planerar mest för och använd skidkläder, arbetskläder, fjällvandringsutrustning, eller vad du nu har för halv-lämpligt till just denna speciella segling. Låna det du inte kan skrapa ihop själv.

För segling slutet april till slutet oktober använder jag endast vattentät skaljacka och vattentäta höga byxor utan foder. Den eller de dagar/nätter det blir lite kallt räcker det i 99 fall av 100 att komplettera med lite tjockare underställsbyxor, en tröja och ett par varmare kängor istället för stövlarna. Den 100:de gången har ännu inte inträffat för mig...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tiden på året är det bara flytoverall som gäller. Man sitter stilla mycket och behöver vara “vadderad runt om. Rör man sig för mycket blir det för varmt, därför valde jag en två-delad overall. Fladen 846+847 (1845 kr), man kan “lätta upp” lite om det blir  varmt. Överlevnadsoverall tycker jag blir för instängt. Är det inte så kallt kör jag flytbyoxrna och en offshoreväst med sele, kyler det på så tar jag på flytjackan, på flytjackan är en säkerhetssele fastsatt. Underställ mm som vanligt. På fötterna har jag helst ett parr vattentäta Seabago läderstövlar eller seglarskor och neoprensockar. På sommaren kör jag Musto eller HH som har varit med ett tag. Men oftast använder jag ett kinesiskt seglarställ som jag egentligen köpte som reserv men som visade sig vara väldigt bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårseglatsen blir den kallaste du kommer att göra. Lägg inte så mycket pengar på det. En flytoverall typ Fladen har jag i båten och den är för varm normalt men för vårseglingen kommer du att uppskatta den. Kostar en tusing.

 

Jag har seglat sommarnätter på Nordsjön och klarat mig bra med vanlig täckjacka. Regnar det så blir det vanliga galonkläder ovanpå om det är kallt. Fiskare använder såna trots att de jobbar mer än en seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, lite mer semantik tror jag många kanske tycker;

 

Men det som de flesta kallat FLYT-OVERALL är troligen helt olämpliga på sjön! Många, inte alla, drar nämligen åt sig vatten...Flyter alltså inte!

 

Plagget kommer nog från snöskoteranvändning och har sin plats på sjön i och med att det är ett bra värmeplagg. Men har ingen impregnering som motstår vatten och vatten har vi ju alltid runt våra båtar.

 

Flytplagg i form av överlevnadsoverall är en helt annan grej, den flyter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte riktigt med..?

Har haft ett flertal mer eller mindre bra flytoveraller gm åren. Gemensamt för de alla är att de fungerar som flytplagg.. Testades under kontrollerade former 1 gång/år och under okontrollerade (läs drutta genom isen) former ett par varje vinter. Skoteroveraller har jag också ett par stycken vilket som sagt inte är samma sak. Men en flytoverall som inte flyter har jag aldrig hört talas om. Däremot ska man veta att en flytoverall inte vänder en rätt samt att man ofta flyter väldigt högt med underkroppen. Därför använder jag -när overallen används i båt- alltid en uppblåsbar väst utanpå. Det är dessutom ofta überjävligt otympligt att ensam försöka ta sig ur vattnet och upp i båten med flytoverallen på, bla pga att benen vill flyta iväg när man försöker träffa badstegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar det fungerar inte ALLA flytoveraller som flytplagg?

 

En del har så dålig flytkraft att de knappt klarar att hålla overallen flytande... när tyget absorberat tillräckligt mycket vatten, vilket tar en stund, självklart. En del plagg håller högre kvalitet, dvs funkar bättre.

 

Just detta är min invändning. Det är ett bra och isolerande plagg. Men hamnar du i ösregn eller nere i vattnet så flyter du fint inledningsvis. Men ett plagg som sedan gradvis tappar flytförmåga är väl inget flytplagg?

 

Jag har själv ett sådant plagg, klassat för 50N flytförmåga enligt standard ISO 12402. Fint på skotern. Men jag vill inte använda plagget på sjön. Vill inte ens testa. Du som verkar omsorgsfull, kan du inte nästa gång belasta din overall med tyngder motsvarande din kroppsvikt och sedan mäta hur länge overallen flyter ( utan flytvästen då... ) Eller anser du att det är ok att en overall ev inte flyter annat än kortare tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omsorgsfull vet jag inte :)

Men som sagt, jag testar mina overaller en gång om året och de håller mig flytande längre tid än jag orkar vara i vattnet iallafall vilket är bra mycket längre tid än det tar att fullständigt genomdränka dom. Den Fladenoverall jag har nu har jag faktiskt hårdtestat pga en mindre genomtänkt vadslagning :) Nån sa att jag inte skulle orka ligga i sjön i en halvtimma i vårkallt vatten. Sagt o gjort, ett vad säger jag sällan nej till :) Låg i vattnet i mars månad (kommer inte ihåg tempen men det har ju inte med flytförmågan att göra) i närmare 40min. Blåfrusen, fick hjälp att ta mig upp och till bastun och skulle snarare dött av nedkylning än av drunkning om det varit ett skarpt läge... Och därmed tycker jag att flytoverallen gjorde det den skulle.

Utan overallen skulle jag varit mer el mindre död även om jag hittats flytande :)

 

 

 

Nu skrev jag iofs inte inlägget av annan anledning än att jag blev nyfiken på vilka flytoveraller som inte flyter. Jag använder (mer el mindre sliter ut) overaller frekvent gm att jag fiskar enormt mycket vår, höst och vinter och köper ny bar o vartannat år. Vill inte riskera att köpa nåt som sjunker. Brukar ju ut o fiska på första isarna och ger mig inte på våren förrän det är landlöst och man får vada iland, så en hel del ofrivilliga dopp blir det :)

 

Edit, Tillägg:

Glömde understryka att en komplettering med flytväst utanpå overallen är viktigt. Man må flyta i en flytoverall, men man flyter i jvl obekväma positioner och inte alltid med överkroppen högst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, 40 minuter verkar ju tillräckligt länge... Och jag noterar att du ärligt skrev att du behövde hjälp upp?

 

Nu ska vi kanske inte göra tråden till bara om overaller, men jag varnade lite just för jag vet att det är populärt plagg just för fiske?

 

Så här hittade jag på Wikipedia, dvs ej kollad information;

 

Flytoverallerna ersätter normalt inte flytväst. ///.[4] Efter den 30.6.2009 får flytoveraller inte säljas i Finland, om de inte uppfyller betydligt strängare krav än de tidigare flytoverallerna. Tvådelade plagg behandlades inte i anvisningarna,[5] men kan ha motsvarande problem.

 

Flytoverall är en overall som har inbyggd flytväst, mycket populär bland sportfiskare under höst, vinter och vår. Vanligen är flytoverallerna klassade som flythjälp (enligt EN 393), det vill säga de ersätter flytväst enbart i skyddade vatten där man kan räkna med snabb hjälp och då användaren har god simförmåga.

Det har visat sig att de därtill inte hjälper på ett sätt som användaren kan antas tro. Flytoverallerna uteslöts från ISO 12402 på grund av upptäckta problem.

Tester utförda 2007 visade att flytoverallerna i allmänhet inte uppfyllde kraven på flythjälp: som vattenfyllda blir de mycket tunga och klumpiga och gör det svårt att simma eller på annat sätt försöka rädda sig, istället för att hjälpa personen.

 

Testerna utfördes av Arbetshälsoinstitutet efter en olycka 2004[6] då två män klädda i flytoveraller drunknade. Efter testen utfärdade Konsumentverket anvisningar om att användarna måste varnas för att flytoverallerna inte räcker som skydd för någon som hamnar i vattnet.[4]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Det blir nog en flytoverall, med västen ovanpå då. Sneglar lite på olika stövlar...tipsa mig gärna!  Ett klassiskt regnställ i galon får funka. Händer och huvud löser jag. Och skägget är ju redan på plats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det viktigt att flyta och hålla sig varm om man trillar i sjön och när det gäller den saken har du fått många goda råd här. Men med tanke på att du är nybörjare är det mycket viktigt att du håller dig kvar i båten. Risken att dratta i sjön är definitivt större när man är ovan vid båtens rörelser och reaktioner. Säkerhetssele på, alltså. Det hjälper dig inte hur bra du flyter när du ser båten segla vidare. Att plocka upp en person som ligger i vattnet är inte det enklaste, särskilt om det går lite sjö.  Det ställer mycket stora krav på kunskaper och erfarenhet hos din medseglare.

Ja, jag vet, det var inte det du frågade om, men tycker att detta är så viktigt att jag tog mig friheten att vara lite OT.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som SeaManiac skriver är det viktigaste att hålla sig kvar ombord. Själv kör jag flytoverall/uppblåsbar flytväst med kopplad livlina de dagar det är ordentligt kallt (overallen mest för värmens skull).

Annars klär jag mig enl lagermodellen och uppblåsbar väst och kopplad livlina. Varma dagar väst+lina. Västen eftersom den har inbyggd sele, annars skulle jag anv sele+lina o skippa västen. Seglar i princip uteslutande ensam så prio 1 är att vara kvar i båten.

 

Betr stövlar: För tidig vår, vinter samt senhöst finns inget som slår Powerboots Original (länkar funkar inte gm iPhone men googla powerboots) Varma och lätta till ett rimligt pris; 600-800:-

Dock i varmaste laget övrig tid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev bl.a

 

Jaha, 40 minuter verkar ju tillräckligt länge... Och jag noterar att du ärligt skrev att du behövde hjälp upp?

 

Oh ja, det är otympligt och svårt nog att ta sig upp u hjälp via badstegen när man ska upp fr ett kontrollerat dopp i varmt vatten, nära nog omöjligt att ta sig upp när man är nedkyld. Efter ett ofrivilligt dopp i kallt vatten vettefan hur det skulle gå. Overallen blir som sagt TUNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kuskat fram och tillbaks längs kusterna en hel del utan glassiga ställ. Jag har ett billigt seglarställ men har också använt mig av regnkläder, ibland galon. Det jag noterat är att:

- Kläderna under skalet är viktigare än skalet. Ser man till att fukten transporteras från kroppen gör det inte så mycket att skalplagget blir fuktigt på insidan. Underställ mycket viktigt, samt bra mellanlager. Kustsegling är ofta ganska stillsam syssla och man svettas inte så mycket. Man sitter ju ofta still, timme efter timme.

- Kragen och ärmslut är viktiga. Om fleecen man har under skalplagget exponeras mot regnet kan den suga upp fukt som tar sig långt in (kapillärefekten?)

- Köp stora kläder så man får plats med mycket kläder under. För det kan bli nå-så-in-i-helvittes-rå-jävla-dyng-kallt ibland.

- Gore-tex må vara fint men är ganska tätt, trots allt. Ventilerar mycket sämre än vilken tygjacka som helst. -Jaaamen, det är ju vattentätt, gastar någon! Javisst, men det regnar inte alltid. Ta på regnkläder när det regnar. Vilka kläder man än har på sig är det skit med regn.

- Flytväst (och denna är en mycket personlig åsikt som säkert kan debatteras). Självuppblåsbara västar kan fela, använd inte sådan. Det finns skrämmande statistik som det hänvisas till här och där på forum, sann eller ej, men bara debatten är för mig ett tecken. För vanliga flytvästar förs ingen liknande debatt.

För övrigt gäller väl: torr, nypinkad, utvilad, mätt och varm. Då går det mesta bra.

//Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man garanterat klara ett ofrivilligt dopp så ska man ha en överlevnadsdräkt. Men den är i övrigt ganska hemsk att ha. En flytoverall har man mest för att hålla sig varm, det gör den även ganska hyggligt i vattnet också men inte alls på samma sätt som en överlevnadsdräkt. Och till skillnad mot skoteroverallen så hjälper flytoverallen inte till att dränka en. Alla kläder som ska hålla en varm ger problem när man hamnat i vattnet och ska ta sig ombord så man ska helt enkelt se till att inte trilla i. En flytoverall kan man köpa för en tusenlapp, den är värd guld om det gäller tidiga vårseglingar eller kalla sommarnätter. Jag tycker den tvådelade är mer flexibel, men den vanliga är nog något varmre.  Oftast har jag en riktig flytväst under, helt enkelt för att det är smidigt och man kan plocka av jackan utan att förlora flytkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har på tok för mycket pengar kanska man inte behöver gå ut och tokköpa värsting ställ.  



Man ska ju ha klart för sig att alla vävda material förr eller senare kommer att släppa in vatten, Tänk också på att fiskarare - liksom Sven Yrvind  - brukar ha galonställ och tjock ylletröja.



Ett tips är att kolla båtmässor om du vill ha seglar ställ, då brukar det finnas bra erbjudanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare och tjuvläsar era trådar. Jag tolkar era inlägg som att flytoverall är alldeles utmärkt mot väder och vind (även billiga fladen) och hjälper även en stund i vattnet. MEN de skall inte förväxlas med överlevnadsdräkt. Man bör också kombinera/komplettera med en uppblåsbar flytväst med inbyggd sele så huvudet hamnar rätt.

  Vid ensamsegling verkar det vettigast att alltid bära sele, med 3 krokar i säkerhetslinan. Om inte annat så för att lägga sig till med bra vanor den dagen man behöver.

Var i Ullared i veckan och såg att de sålde fladen. vet inte om de är särskilt billiga och de hade en prissättning som var gul och blå 800kr, gul och svart 1100kr och det framgick inte om det var olika modeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl också på hur man är som människa, vissa är kallare vissa är varmare.

Jag och min fru köpte varsitt Gill ställ, hon är supernöjd, använder sitt ofta, jag blir för varm i mitt, så jag använder det lite mer sällan.

 

Mitt tips är nog utefter egen kropps temperatur: Köp något begagnat och börja, se hur det fungerar, byt om du är missnöjd, beg så slipper du tappa pengar när du testar.

 

I övrigt är mina tips:

* Mössa/ Balaclava så du slipper frysa om ansikte/huvud när det blåser kallt.

* Bra handskar, köp vattentäta vinterhandskar på ex jula.

* Vettiga seglar handskar, testa med biltemas till att börja med.

* Bra skor/stövlar, man kan köpa billiga stövlarp å Decathlon, 199 kr. då kan man ha ett par mindre på sommaren och ett par lite större som man kan ha sockor i på hösten. Utan att behöva köpa Goretex för 3000 kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balaclava är ett underskattat plagg! Jag skaffade när jag red vintertid. Löjligt tunn men vilken nytta det gjorde! Det mest påtagliga skillnaden var att näsan inte rann i kylan. En kompis blev nyfiken och köpte en också. Samma erfarenhet. Provade även en som var lite tjockare men det var onödigt, den tunna räcker långt.

Ridhandskar brukar ha tyg på ovansidan, jag tror det är för att kunna torka näsan....

För att skydda fötterna mot kylan så skaffade jag eluppvärmda sulor, enormt skönt. En kille som fiskar året runt berättad att han har det i gummistövlarna när det blir kallt, annars klarar han inte kylan.

 

Seglar man lite längre så är det väldigt praktiskt att ha mer än ett regnställ för kunna byta. Deet blir gärna kondens inuti och stället behöver några timmar att torka. I mina båtar brukar jag ha ordentligt med värme på toan, bra ställe att värma upp sig och/eller torka kläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...