Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
elfanomad

Ny intrumentpanel

Rekommendera Poster

Håller på att konstruera en ny instrumentpanel till båten. Just nu har jag alla mätare bredvid ratten som sitter i maghöjd. Det här ska flyttas upp i ögonhöjd och vara mer överskådliga när man kör (så man inte tappar blicken utåt). Vad tycker ni om den här panelen, känns det inte lite plåttrigt? Har jag för mycket onödiga instrument mån tro? Har kanske missat något instrument? 

GPS'en kommer bli en egen variant. Har köpt en pekskärm 7 från kina med riktig touch dvs det som används på mobiltelefoner m.m. Den i sin tur är kopplat till en minidator (itx moderkort med processor) och sen såklart en GPS puck tillkopplad. Tänkte köra raspberry pi men är rädd att den är för klen, för tungrott med alla kartor.



Så, ge mig synpunkter! ;-)

 

post-19763-1394237718,4439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklaring till bilden.Instrument:

Diagnostik display motor

Varvräknare

Nyckelbrytare

Temperatumätare motor

Voltmätare motor

Tiltmätare motor

GPS skärm

Bränsletankmätare

Vattentankmätare

Septitankmätare

GPS repeater instrument

Log/lod instrument



Såhär ser skärmen ut också (se bild). Har en skada på den som ska åtgärdas (får en ny från leverantörn)

post-19763-1394237718,49_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du värkligen Vattentankmätare och Septitankmätare vid förarplatsen?

Ett annat OBS. Passa på at installera ljusdimmare för mörkeköring. Röda instrumentlampor är bra.

Edit.:

Jag är oxå tväksam till att plassera plotteren mitt i synsfeltet.

Som gammal sjökapten vet jag at det INTE skall finnas störande ljus föran utkik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du vill ha en enklare/mindre plottrig panel kan Du ju fundera på om Du måste kunna hålla koll på tex. Septitanken och Vattentanken under körning. blush

 Man kan ju ha en panel nr 2 för mindre akuta saker på annan plats.

/Claes

PS

 Ursäkta upprepningen   (Skriver tydligen saktare än en del andra)  

DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter. Har faktiskt tänkt lite på att ta bort vatten och septin från panelen. Tanken var att samla alla instrument på ett och samma ställe så man slipper göra mer åverkan på båten än nödvändigt. Men som ni säger.. det går alldeles utmärkt att ha en mindre viktig panel på ett annat ställe. Har t ex battmeter sittandes på ett annat ställe, kan samla de andra där faktiskt:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är fiffigt med skärmen till GPS'en är att den kan dimras och att den kan kopplas in så man kan få en automatisk ljusreglering, den dimras ner när mörket kommer m.m.

Har faktiskt redan ikväll börjat skissa på en alternativ panel..lägre med mindre instrument på. Den som är ovan är hela 22cm hög. Känns som synfältet blir drabbat en aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tilltalas också av en så oplottrig panel som möjligt.

Med lite uppfinningsrikedom så kanske man kan få in en del av funktionerna i GPS-skärmen som du nu har på analoga instrument?

Något jag också tycker gör mycket för utseendet på panelen är om man även har enhetliga strömbrytare. Om man har ankarspel, trimplan, bogprop etc så brukar det ju vara ett virrvarr av olika utseenden på kontrollpanelerna. Däremot brukar det inte vara så svårt att byta dem så att alla är av samma typ. Då kan du ju också göra en strömbrytarpanel till övriga funktioner i samma design.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen:-)

Absolut, det finns en enhetlig design på knappar och strömbrytarpaneler. Det har jag faktiskt redan, även om det är gamla tråkiga vippströmställare så fungerar de alldeles utmärkt. Har skissat på en ny panel ikväll och bantat ner antalet instrument. Kanske lite renare och så har den blivit lägre och med välvd topp.

 

post-19763-1394237718,7614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...