Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svenke

Kaffe

Rekommendera Poster

Kaffe, ja livets goda, ta en kopp med kamrater och ljuga så mycket man orkar, hahahah kul men...

Jag undrar hur ni andra gör när ni brygger kaffe.Jag Melittar i termos med risk för att den vickar m.m. Har letat på nätet efter en bra panna, typ i med vatten och pulver och på spisen sen klart häll upp och kan förvaras varmt på nåt vis. Inte behöva stå och passa, hälla vatten och hålla i termosen. Finns ju 12volt bryggare men nja drar ström m.m.

Berätta gärna hur Ni gör kom med förslag.

Hälsningar kaffedrickaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också Melitta med pulverkaffe som back up. Jag tror dock att det bli pressokanna till nästa år. Jag är inte så förtjust i kokkaffe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På senare år har det blivit presso. Passar alla miljöer och energislag. Värm vatten, häll i och låt stå nån minut. Pressa.

Vattnet värms på nästan alla ställen i vattenvärmare. Finns det inte ström i batteriet tillräckligt blir det gasol eller stadsgas i ett fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakumbryggaren Don Pedro är det bästa valet för det godaste kaffet helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slutade med pulverkaffe och thermosbryggning till förmån för kokkaffe i en visseljohanna med välanvänd patina.

Häll upp vatten och kaffet i kannan, sätt sedan på spisen tills det tjuter. Låt stå någon minut så sumpen sjunker ner, sen är det bara njuta.

Nu har det blivit tradition för oss med kokkaffe i båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi brygger kaffe så använder vi en bryggtratt som sticker ner i termosen. lite vingligt blir det ändå men betydligt bättre än att ställa en vanlig tratt ovanpå termosen.

Mackey

post-10017094-1394237717,1699_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara jag som har en nespressobryggare?

Liten snabb och hyfsat gott kaffe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med visseljohanna (välanvänd patina wink) och filtertratt sen hälla på termos.

Har provat presso men det blir inte den rätta smaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder pressokanna. Med kokekaffe i, har inte provat pressokaffet som finns i butikerna, skall kanske göra det vid lämpligt tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss är det Nescafe som gäller på sjön. Enkelt att ha varmvatten i en termos, samt det finns inget garvsyra i Nescafe som skadar magen.

Det var en läkare som rekommenderade det när jag hade magsår för många år sedan. Rekomenderar dock Nescafe av bra kvalite, det som finns på billiga affären smakar usch.

Mvh  Göran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru jobbade på apotek. Under en period var hon handöledare för en praktikant. En flykting från Afganistan som varit apotekare i Kabul. Han drack inte kaffe. I fikarummet låg det några gammla teapåsar. Dem gillade han inte. 

En dag kom han glädjestrålnde och talade om att han hade hittat ett riktigt bra tea. Dessutom på konsumaffären som låg strax intill hans bostad. Det visade sig va det absolut vanligaste Liptonsteet. De som var det enda som fanns att köpa här hemma när jag var liten. Hade ingen aning om att skärgårdsbefolkningen i Bohuslän alltid har varit finsmakare på te. wink

Själv är vi väldiga finsmakare på kaffe.  I båten och i sommarstugan dricker vi, som Seawing, alltid Nescafe.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig espressobryggare i metall med en liten batteridriven elvisp till mjölken, så frun slipper leta reda närmaste waynes coffee.

Och en pressobryggare med pressomalt kaffe när man får över båtgrannarna eller blir sugen på en irish coffee. Den använder vi ibland även hemma numera när bryggaren åkt ut till fördel för en nespressomaskin.

Vid förvaring får dessutom espressobryggaren plats innuti pressbryggaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt börjat gilla pulverkaffe sedan jag gick över till mörkrost. mer smak och mindre pulverkänsla, använder det hemma också.

Provade för ett tag sedan klassiskt Nescafe, det gör jag inte om, (för mycket finkorningt pulver) nu håller jag mig till Mörkrost, oavsett fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag inte mörkrost, men jag har inget emot de som gör det (min fru t.ex.)

Lidl har ett kaffepulver som heter Gran Arom Highland Goold, finns både med och utan koffein. Smakar utmärkt fast det kommer från en lågprisaffär (Serverade detta på DILL? wink)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, den bästa kaffesmaken finns i min mening i riktigt kok kaffe från visseljohanna, glöm bara inte att sumpen sällan går att spola ned i vasken utan stopp i slangen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pressar alltid kaffe hemma. Är dock noga med att använda pressopulver uteslutande Zoegas och så lägger jag på mkt pulver, i den lilla pressen 3 mått.

 

I båten gillar jag att koka då det skänker en viss känsla....lite som skogskaffet.

Men har även pulver med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kaffe, hur skulle man klara sig utan. Ombord kör vi med pulverkaffe och det är inte för att det är enkelt, det är gott. Ja bortsett från ett kaffe som heter Red cup som smakar skräp.

Millicano är den absoluta favoriten...

post-10024382-1394237717,43_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Presskanna och handjagad kvarn. Kaffet varierar, men Åre rosteris sublim är en favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en perkolator som jag ställer på spisen, smidigt och enkelt på alla sätt, gott kaffe blir det också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör likadant. Kokar vatten på spisen, och häller i melittafilter i bryggtratt nerstoppad i termosen. Termosen står i diskhon, ifall den av någon anledning skulle välta. Då blir det inte kaffe och sump över hele durken, utan bara i hon... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant och viktigt ämne!

Först körde jag med presskanna men inför säsongen för två år sedan så ville jag ha en bättre, snabbare, renare och enklare lösning så jag installerade då en 1Kw inverter ihop med landströmmen och drog fram ett uttag till köket.

Uttaget är per default kopplat till landströmsintaget men växlar till invertern när den slås på om nätspänning saknas.

Jag köpte en liten Melitta-bryggare som drar ca700-750W.

Detta möjliggör även vispning utav grädde med stavmixern som ingår i basutrustningen numer så man på ett smidigt sätt göra en riktig Irish i båten vilket uppskattas mycket ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaffe brygger vi med melittatratt i kannan. Vatten från spisen eller vattenkokare, beroende tillgång till landström.

Irish fixar man superenkelt även utan stavmixer, om det nu undgått någon.

Häll någon dl grädde i en tom och ursköljd petflaska och skruva på korken. Skaka i trettio sekunder. Öppna korken för att släppa in luft. Skriva på igen och skaka till önskvärd konsistens.

Jag har även skakat grädde till midsommarens jordgubbstårta på detta vis, då kan man dessutom spritsa ut den genom att trycka en skruvmejsel genom korken. ;)

Någon kemist/fysiker som har lust att berätta varför man behöver släppa in luft i flaskan efter en stunds skakande? Jag har funderat länge över det men inte hittat någon vettig förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skaka grädden på samma sätt, fast direkt i förpackningen. När vi är till sjöss köper vi alltid gräddpaket med skruvkork i plast, inte tetror som rivs öppna.

I min enfald har jag trott att grädden blir mer kompakt när den styvnar, och att det är därför man behöver lätta lite då och då och släppa in luft. Men det är helt ovetenskapligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen kul många som är intresserade.

Ok pressokanna eller koka i visseljohanna verkar enklast. jag har 230 i mina uttag i båten oberoende om jag har landström eller inte så en bryggare är ju enkelt men den drar mycket ström, undrar hur mycket? Man kanske ska ta och testa lite i vår och se vad som händer.

kanske en sån här:

http://www.lykka.se/em77-pressokanna-rostfritt-stal-stelton

 

 

Eller

 

http://www.lykka.se/mockabryggare-venus-bialetti

 

Mvh kaffedrickaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fantasisk tråd! smiley

Kaffe är en riktig stämningshöjare och grymt gott att njuta av på sjön. Jag kör själv melittafilter och termos, tycker de fungerar ganska bra ändå. Man får passa sig bara så man inte spiller det hela. Pulverkaffe går nog bort för min del, jag är lite för kräsen för det hela.

Nackdelen med perkulator som jag ser det är att jag tycker kaffet blir förbannat varmt och får en smak därefter (De är däremot mer en smaksak).



Antar att du mest är ute efter vanligt kaffe, men annars är den här handpressobryggaren  något som verkar intressant. Är det något du eller någon annan testat? (Jag har själv aldrig gjort det).





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som akterspegel och Svenke har jag inverter (1500W) och en vanlig hemmakaffebryggare på c:a 600W. Hittade en lite mindre hemmabryggare (6-8 koppar) på Rusta för det facila priset av 99:- för flera år sedan. Den är helt perfekt i storlek och effekt.

Körde många år innan dessmed en 12V-bryggare, men kaffet blev ju aldrig färdigt. Dessutom går det numera åt färre Ah med 230V-bryggaren, eftersom den blir klar på ett par minuter medan 12V-bryggaren gör åt massor energi på att hålla redan bryggt kaffe varmt under evig tid. Något den inte lyckas med heller. Rekommenderas inte !

Visst går det åt 6-9Ah att brygga en hel kanna kaffe med 230V-bryggaren, men det kompenserar solpanelerna snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har druckit åtskilliga koppar handpresso-kaffe. Smakar som vilken espresso som helst, men jag är ingen riktig kännare - föredrar melittakaffe eller pulver.

 

En del meck med handpresson, koka vatten, fylla den lilla behållaren, pumpa, mecka med dyra podar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med snabbkaffe på båten, men efter ha läst tråden är jag sugen på att börja köra kokkaffe - morfar-style. Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...