Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kattstruparn

Propelleraxel, Vinkelfel

Rekommendera Poster

Kan ngn säga mig hur stort vinkelfel man kan acceptera från en MB10 till axeln.Nu när min snipa ligger i förråd för vintern, upptäcker jag att skruvarna i förbindningen mellan backslaget och axeln är lösa! Ser då också att det diffar lite i avståndet mellan flänsarna, ca 0,5 mm, mellan största och minsta avstånd. Gör det ngt, eller måste jag göra ngt åt motorkuddarna för att få noll mm? Hur stor tollerans är det?

Tacksam för åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre än 0,1 millimeter mellan flänsarna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax

Menar du 0,1 mm diff mellan max och min?

Låter lite för att vara så gamla grejer. Gjutningen av flänsarna håller väl knappast den noggranheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snurra runt 180 grader och har du samma diff så är ytorna bra. 

 byt bultar för de har säkert inte lossnat utan sträckt sig.

justera, sliter i onödan på lager

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vinkelfelet är på land på vintern är helt ointressant!

Tyder dock på att din pallning inte är perfekt. Jag brukar lossa min axel på vintrarna för att kolla att det inte händer något i uppriktningen. 

Låt båten ligga i sjön en vecka i vår med lös axel och justera sedan in motorn mot axeln när allt har stabiliserat sig.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, det går inte mer är grovrikta med båten på land. Det blir inte helt bra förrän man ligger i sjön (gäller iaf plastbåtar). Passa på att plocka ur axeln och kolla att den är helt rak innan du riktar , inte ovanligt att den är lite krokig i propelleränden som tar stryk mest. Det märks inte när man riktar men märks rejält när du kör. Ofta tror man att det beror på dåliga motorkuddar och inriktning (som inte heller är ovanligt) men kan lika gärna vara axeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag ut på djupt vatten här...

Tror nämligen att det är jäkligt ovanligt med krokig propelleraxel... om du inte gått på förstås!

Så felet är ganska säkert begränsat till de lösa bultar du hade?

Skaffa exakta måttblad så du kan mäta. Ev nya bultar och framförallt muttrar som inte släpper! Sedan så manar du runt axeln och ser till så att det är jämt överallt.

Om du sedan tror, som de säger här, att vinkeln kan ändras mätbart när båten kommer i vatten, så är det väl bara att efterkolla och justera? Det var lite nytt för mig...

Däremot kan du överväga en uppgradering, en mjuk koppling? Det har fördelen att kunna absorbera ett litet vinkelfel.

Jag bytte motor och har en knut som kan ta upp flera grader. Meken som hjälpte mig installera en helt ny motor kollade med ögonmått det som jag mätt med ögonmått...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite otydlig, Ytan på flänsarna/medbringarna är svarvade och hålet för propelleraxeln är helt i vinkel, om du håller ihop flänsarna så att dom ligger helt ihop får inte ett 0,1 millimeters bladmått gå in i spalten någonstans, alltså mindre än 0,1millimeter

Även om man använder en CVknut, joke, flexibel koppling eller vad nu ska kalla det, så ska man sträva efter så rak montering som möjligt, då den flexibla kopplingen ska ta upp motorn rörelse i förhållande till axeln, och är den inte rak har man redan utnyttjat delar eller i värsta fall all rorelse i den flexibla kopplingen innan den har börjat göra vad den är avsedd att göra.

Som så riktigt påpekats tidigare i tråden ska denna inriktning utföras då båten ligger i vattnet.

Men passa på nu på land att kolla så att axeln ligger mitt i hylsröret när medbringarna hålls ihop, har sett instalationer där hylsrör och axel inte varit paralella utan axeln tagit i med oljud som följd.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla kloka ord och tänker glömma problemet tills vi är i sjön igen.

Ska förbereda mig med lite olika brickor till de främre motorfästena.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja , jag har sett flera krokiga axlar när jag fixat tätningar . Framförallt på snipor och andra deplacerande båtar med mittplacerad motor och därför ganska långa och ofta ganska klena axlar. Varför de är krokiga kan man ju förstås spekulera om. Men grundstötning tror jag inte alltid på då dessa båtar nästan alltid har en skädda som skyddar propellern underifrån. Min teori är att de blir krokiga när folk är oförsiktiga när de monterar dem och bryter i stävlagret eller trasiga mjuka motorkuddar som knäcker till dem om båter slår hårt i sjön och motorn  kränger till rejält. Finns kanske fler anledningar?

Jag har själv råkat ut för trista problem när jag bytte cutlesslager på en båt med lång axel , monterat ihop allt och ganska mödosamt riktat in. När jag så här i efterhand begripit att axeln var krokig, vet jag att det märks inte alls när man riktar in en lång axel. När jag provkörde båten och kom upp i varv började axeln slå i hylsröret!  Det visade sig att det nya cutlesslagret 'styrde upp' den bara anings krokiga axeln så den började kasta som ett hopprep. Med det slitna cutlesslaget hade bara propellern kastat istället. Bara att torrsätta och börja om med en riktad axel och justera allt igen.....



Men det gjorde underverk med den båten, kändes som motorn var sex- istf trecylindrig jämfört med innan!

Så när man ändå håller på tycker jag det är en god investering att plocka ur axeln (och kanske se över tätningen med)  och konstatera att den är rak.  Det är så pass mycket jobb att göra en god uppriktning att det är värt att lägga lite krut på att slippa göra om det i brådrasket. Särskilt som så gott som alla propelleraxeljobb (utom själva riktningen!) kräver att man får torrsätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Jag lyssnar på erfarenhet, alltid. Långa och klena axlar kan alltså ställa till det?

Då frågar jag mig hur man mäter upp en axel? Inte bara att mäta med ögonmått liksom.

Jag vet en mekanisk verkstad som gjorde sådant för 15 år sedan ( kompis gick på ... ) men de finns inte längre kvar. Man måste väl spänna upp och ha någon sorts mätmetod?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag erinrar mej från 70-talet att när man handskas med ett axelämne var det noga med att den behandlades likt en glasstav. La man ner axeln lite för hårt på ex på ett betonggolv etc. påstogs det att härdningen tror jag det var, kunde släppa vilket skulle kunna ge en böjd axel som var omöjlig att rikta.

Det vat då det. Vet inte om härdningarna har blivit annorlunda idag 40 år senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver två rullstöd och en indikatorklocka. Man sätter klockan mot axeln på några olika ställen utefter dess längd och snurrar på den. Enklast är nog att prata med något varv eller propellerfirma. Det är ett jobb som tar dem en kvart. Man behöver inte ta av propellern heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...