Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tidow

VHF-radio

Rekommendera Poster

Hej.

Nu behöver jag tips o synpunkter av den stora hjärntrusten som finns här på forumet.

Funderar på att införskaffa en VHF-radio, men har ingen aning om vad jag skall välja.

Att en 25W fast radio är det bästa förstår jag, men den är dyr + att det tillkommer antenn och antennkabel för att det skall fungera.

Så jag undrar om det är bortkastade pengar om jag köper en 5W handburen d:o. med tanke på räckvidden.

Skall inte segla till Amerika utan det blir kustnära segling och att den täcker hela Vänern är ett krav..

Vilka kanaler på radion behöver jag som frididsskeppare?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du går kursen för certifikatet får du svar på dina frågor...

Räckvidden bestäms av effekten, men mer av antennhöjden. Du har räckvidd till horisonten, i bästa fall. Det är väl inte bortkastade pengar med en handhållen. Men hela Vänern, det kan du glömma, även med antennen i masttoppen tror jag.

Köper du en VHF för marint bruk så kan du nog lita på att de kanaler du behöver är programmerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En VHF som används ombord på fartyg ska vara utrustad med samtliga 55 kanaler enligt ITU:s internationella radioreglemente, appendix 18.

VHF på fritidsfartyg får ha kanalerna L1 och L2. I så fall ska båda vara installerade.

(Källa:  Post- och telestyrelsen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag skulle jag börja med att satsa på en bärbar. Räckvidden är bra på Vänern, vi har höga master & Kinnekulle. Min brukar fungera nästan överallt men ligger man tex bakom en ö kan man få flytta sig lite. Teoretisk räckvidd för tex Kinnekulle till en bärbar är ca 40M, får man upp antennen 10 i masten ökar räckvidden till 46M. Ur säkerhets synpunkt är det kanske ännu viktigare att nå andra båtar runt omkring och för att verkligen få kontakt är DSC-funktionen viktig. En VHF utan DSC är mest en kul grej att prata skit med.

En Lowrance Link-2, bärbar VHF med GPS och DSC-funktion kostar 2295:-

https://www.olssonsfiske.se/lowrance-vhf-link2-p-24130-c-329.aspx

PS. Du behöver ett SRC-intyg och tillstånd från PTS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyr och dyr, vad är syftet med radion?

Att kunna samtala med vänner på sjön eller att verkligen bli hörd om det skiter sig!

 

En hygglig radio får du för under 2000 kr. Däremot så skall man aldrig snåla på antenn och kabel. Inget blir bättre än den svagaste länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masttoppsantennen har två positiva effekter

Högre antennhöjd och

oftast en bättre förmåga att få ut effekten eftersom fast monterade antenner brukar vara längre än den lilla korta gummiantenn som sitter på apparaten.

Dessa båda effekter kommer du att vara nöjd med den dag du hamnar i svårigheter och verkligen vill kunna få kontakt med sjöräddning eller annan hjälp.

Jag har själv testat för länge sedan med en handhållen 5W-apparat att via antenn på 10 m höjd i masttoppen prata med kustradiostation som hade masten ca 50 distansminuter bort (Bortsidan Åland till Väddömasten). Det var inga problem vid det tillfället.

Så försök få tag på en handhållen med antennutgång.

En fördel med handhållna apparater är att de brukar vara strömsnåla vilket kan vara en fördel på en segelbåt som inte kör så mycket för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du en fast radio på lågeffekt 1W, så drar inte den mer än en bärbar. Däremot finns det effekt att använda om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många båtägare som nu uppgraderar sina VHF´er.

Det innebär att du kan köpa en äldre ( utan automatisk nödsignalering med GPS läget ) för inga pengar alls... du kan satsa på en bra antenn istället, nästan lika viktigt för räckvidden.

Fasiken... jag själv har en sådan äldre liggande... som du kan få för inga pengar alls...

Ska byta!  Men jag seglar lite längre sträckor... de krav jag har, förutom det som alla har idag, automatiken, är att den är förberedd för sändning på Europas kanaler, kan ta mot navigatiosvarningar och väder, kunna styra extern högtalare från min mik plus sända ut ljud i dimma, ta mot AIS och innehålla P1 radio? Gärna spela in mottagna sändningar också.

Det finns mig veterligt ingen VHF som kan alla konster jag vill ha... så mitt råd är att skaffa en begagnad så du kan lära dig lite om vad du ska ha den till... och sedan uppgradera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu inte har haft VHF tidigare så är vilken apparat som helst en förbättring av säkerheten, i synnerhet om de om den är utrustad med DSC.  Därför kan man börja med en bärbar. Tycker man inte man når tillräckligt långt monterar man en extern antenn. Nästan alla handapparater kan förses med yttre antenn, oftast är det SMA eller BNC-kontakt. Tycker man ändå inte det räcker så skaffar man en fast apparat, antennen är ju redan monterad. Den bärbara är alltid ett bra komplement, tex när man är iland på öar eller om man skulle trilla överbord.

Ang. räckvidden så täcker Kinnekulle, Bäckefors och Karlstad, Vänern extremt väl. Se gärna täckningskartan. Jämför tex med en mobil, täckningen med den är ganska god trots minimal effekt, dålig antenn och tekniska begränsningar. Ändå kommer 97-98% av alla nödanrop via mobil. Sen kan man fundera på saker som var är störst sannolikhet att en nödsituation inträffar? Är det nära land som kan ge radioskugga eller ute på mer fritt vatten? Och hur är det i en nödsituation, finns det ström till den fasta VHFen? Eller kan masten trilla ner och finns det då tid att rigga en nödantenn? Jag plockade ner min antenn från masten och har den nu ca 3 m över vattenytan, det fungerar bra men min fasta VHF brukar stå med helt neddragen volym, jag vill ha det lugnt och skönt på sjön. Min bärbara sitter i flytvästen och det är den jag använder.

En fast, “riktig” antenn är effektivare än den lilla som sitter på den bärbara, framförallt vid mottagning. Men, en segelbåt som går nedkrängd tappar antennhöjd och framförallt förlorar antennen mycket effektivitet när den inte är vertikal. Är det typ böjlig, rostfri så blir den mycket ineffektiv.

Att köpa en billig, begagnad VHF för typ 500kr tycker jag är en extremt dålig lösning. I och med att fler skaffar DSC så gör många precis som jag, drar ner volymkontrollen, den aktiva passningen minskar. Det märktes tydligt i år. Ett nödanrop mha DSC går på mindre än en halv sekund, sannolikheten att det når fram är betydligt större än en ett vanligt anrop dessutom får ju alla DSC-utrustade båtar runt omkring min position. Nog så viktigt med tanke på hur ofta nödanropen har gått ut med felaktiga positionsangivelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med bhemac om att det är en väldigt dålig lösning att skaffa en beggad VHF.

Om alternativet är ingen VHF är det klart bättre än inget?

Trots att jag också drar ner volym på min egen VHF så är den på större delen av sommaren, denna sommar har jag inte hört ett enda DSC-initierat nödanrop. Däremot har Stockholm Radio ibland bett om hjälp hör jag, i klarttext.

Ska trådskaparen ge sig ut på stora vatten är DSC en nödvändighet, större fartyg har nog inte någon annan passning idag? Men på Vänern? När man når en basstation i klartext? 

Men jag talar i egen sak, har ju en beggad att sälja... och den kostar inte 500:-  för du kan köpa en bärbar för den summan, helt ny men utan DSC. Har själv en sådan, den funkar utmärkt.

Mitt pris? Tja, att köra till posten kostar? Alternativet... det kostar bensin till tippen också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns radio att köpa via china, vissa har faktiskt bra kvalitet.

Länkar till ett exempel:

http://www.aliexpress.com/item/ICOM-IC-V8000-VHF-base-radio/954446430.html

Ja jag vet att man inte får sända med 75W på VHF, men det finns ju andra modeller

typ $200 med frakt till sverige samt moms och postens hantering 100kr

Landar på runt 1850kr hem till dörren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC är inget alternativ till passning av kanal 16.

Yrkefartyg är alltid skyldiga att passa kanal 16.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde alla med VHF var skyldiga att passa 16? Men vad vet jag... Jag har ju aldrig orkat ta det där certifikatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som har kommit med tips och synpunkter. Nu har jagfått lite kött på benen.

Nu är det bara och vänta på våren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju det jag skrev?

 

Någon här ovan tycktes ju tro att det räcker att passa DSC.

Men DSC är ju inte ens ett krav för många yrkesfartyg.

 

Hoppas du aldrig få något fel på din anläggning så att du till exempel stör ut kanal 16.

Utan licens, tillstånd eller med en station som inte är godkänd av post & telestyrelsen kan det bli dyrare än du kan ana.

Allmänfarlig vårdslöshet är bara början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, kravet om passning av kanal 16 gäller endast handelsfartyg. Man har tidigare föreslagit att den skyldighet skulle upphöra 2005-02-01. Beslutet ändrades dock till att passning ska ske under överskådlig tid”. Motiveringen var behovet av en nöd- och anropskanal för icke SOLAS fartyg (i huvudsak fritidsbåtar och mindre fiskebåtar). Förr eller senare kommer kravet att tas bort. På Vänern är fö antalet handelsfartyg ganska litet.

PS Stockholm Radio har en utmärkt kursbok ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du skrev att alla yrkesfartyg var tvungna att passa 16. Vilket tydligen är ett krav som inte gäller fritidsbåtar.

PS. Nu ska vi inte slänga oss med juridiska begrepp, men jag är ytterst tveksam till om man kan få en trasig VHF till allmänfarlig vårdslöshet. Nån jurist som kan väga in här?

Själv har jag varken båt eller VHF för tillfället, så det är ingen större risk för att min anläggning stör ut kanal 16 ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SOLAS fartyg?

Hittar du på allteftersom du skriver?

 

Antalet handelsfartyg på Vänern är ganska betydande. Till exempel de enda förutom SSRS har någon möjlighet att ge relevant hjälp. Dvs, taxibåtar, mindre passagerarfartyg, fiskebåtar, bogserbåtar, arbetsbåtar, sjöassistansbåtar, militärfartyg, lotsbåtar mfl, mfl,

 

De har ett gemensamt. De passar kanal 16.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är värt att nämna men när ni ändå snackar DSC, tillstånd, intyg m.m:

DSC-funktionen kommer inte gå att aktivera utan tillstånd. Med tillståndet från PTS kommer ett MMSI-nr som ska knappas in i apparaten. Utan det numret funkar inte DSC. Numret innehåller all nödvändig info om båten och vem ägaren är m.m. Efter att numret knappats in är det ”permanent” i radion och måste lämnas in till fackman för att bytas (om den säljs/köps begagnad t.ex). Utan MMSI-numret kan man dock använda radion på traditionellt sätt.

Tillståndet från PTS får man oavsett om man har VHF-certifikat eller inte, men utan certifikat får den endast användas till nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskonventionen SOLAS (ganska välkänd) fastställer utrustningskrav mm för handelsfartyg. Handelsfartyg under 20 är undantagna, precis som fritidsfartyg mm. Många arbetsbåtar, fiskebåtar mm har alltså inget krav på att passa kanal 16. Att sen många gör det är en helt annan sak, i vart fall tills det blir för mycket tjatter som det ofta blir under semestertider, då drar man ner volymen.  Tekniskt sett passar de fortfarande 16. Handelsfartyg lyssnar framförallt på VTS kanalerna 9 & 14 på Vänern.

Ett litet tillägg:

Många båtägare har ett VHF-certifikat. Sen skaffar man en VHF med DSC. Då gäller inte det gamla VHF-certifikatet längre! ITU:s Radioreglemente  kap 47.25 § 7 1 säger så här:

...Existing certificates... may continue to be used for the purposes they were issued for…” dvs certifikatet gäller bara för apparater utan DSC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Bra påpekande. Men många apparater ger möjlighet att ändra MMSI numret tre gånger innan man måste lämna in apparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att det finns så snälla forumsmedlemmar.

Här frågar jag om tips för anskaffande av en VHF-anläggning.

Och vad händer:Jag får en apparat helt till skänks. Visserligen inte årets modell. Men vadå Den kommer väl tillpass som instegsapparat..

Bara gesten att skänka den är beundransvärt.

Tack Funkis

Med tacksamma hälsningar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju fantastiskt. Lycka till med användningen.

Man glömmer bort att det finns snälla människor därute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...