Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vadbruse

Tappade fart, olja överallt

Rekommendera Poster

Var ute och körde i 20 knop, ca 3000 rpm med Mercruiser diesel 140 HK. Plötsligt tappade jag all fart, och varvet gick ner. Trodde först det var något jag kört in i, typ tamp, så jag avvaktade på friläge, men oljelarmet gick och jag stängde genast av. Väl i hamn (bogserad) kunde jag konstatera att det sprutat olja i motorrummet. Dessutom var oljestickan lös (ej nertryckt), samt inget kylvatten, trots att det fyllts på en vecka innan. Kan det vara topplocket, eller topplockspackningen?

För ca en månad sedan kom båten från varvet. De hade fixat drevet eftersom jag hade kört in i en fiskelina och fått vatten i det. Efter deras reparation hade motorn ett annat ljud, framförallt på tomgång. Någon sa att det verkar som om avgasbälgen inte sitter rätt.

Jag vet inte om det finns ett samband.

Finns det någon typ av svarta lådan man kan läsa av. (T.ex om någon övervarvat motorn på verkstaden).

Skriv en rad om du har någon idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför fyllde du på glykol förra veckan?

har du elektronisk insprutning så är det inte ovanligt det loggas för övervarv. men hur du ska få övervarv på en båt motor med elektronisk insprutning ser jag inte en möjlighet till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade motorn på service och mekanikern sa att han bl.a. fyllt på glykol, men inga mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mig låter det som du har förlorat kylningen, eller fått in glykol i ett av cylinderloppen. Som senare har blankat ett cylinderlopp. sen vidare skada går bara att spekulera i, men förmodligen har du fått övertryck i vevhuset därav upptryckt oljesticka och oljeslabb.

Kontrollera oljan om du har spår av glykol i den. sen på med ny olja och gör en felsökning på motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annat ljud kan vara ett tecken på att det är dåligt med vatten i avgaserna. Kan vara att du tappat kylning och blåst toppen eller packningen och då fått kraftigt övertryck i vevhuset som blåst ut oljan och kylvattnet.

Skulle kolla efter problem med sjövattenintag och impeller först för att försöka hitta orsak.

Inga slangar i kläm eller kranar som glömt öppnas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i båten idag. Kan konstatera att kylvätskenivån hållt sig vid den nivå jag fyllde upp senast (har dock ej startat motorn). Kan också konstatera att den olja som sprutat ut är kol-svart, vilket innebär att den ej är vattenblandad. Men det märkliga är ju att jag hade båten inlämnad för oljebyta för tre veckor sedan, och redan bäck svart olja!?

Jag kollade med oljestickan, men den var kruttorr, så jag hällde på 2,5 liter olja, och fick lite utslag på stickán. Hällde på en halv liter till och då var nivån acceptabel. Startade sedan motorn och den gick fint, ingen synbar läcka vid topplockspackningen. Mätte oljenivån, fyllde på en skvätt till, och testade igen, upp till 2000 varv på tomgång.

Testade att dra upp mätstickan vid 2000 varv, och då kom det olja, men ingen stråle.

 

Jag såg då också att det kom rök ut luftfiltret, och även ur påfyllningslocket. (När jag stannat motorn) Den röken tyckte jag dock inte luktade avgaser.

Jag såg också att avgaserna gick rätt ut ovanför ytan och inte via drevet, vilket väl tyder på felaktigt monterad avgasbälg.

Var kommer röken i motorn ifrån? Har det samband med bälgen? Är det detta som skapat övertryck i vevhuset och tryckt ut stickan?

På återhörande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en motor har hög vevhusventilation vilket du har så brukar det bero på slitna kolvringar eller i värsta fall hål i en kolv vilket resulterar i att oljan vill spruta ur tex röret för oljestickan.

Oljan blir då även svart väldigt fort eftersom del av avgaserna går ner i vevhuset och oljan.

Med tanke på din beskrivning så är min gissning hål i en kolv :(

 

Vilken Mercruiser modell är det du har? Hittar ingen diesel med 140hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var oljestickan ej ner tryckt så har du ett oljeläkage där ,torka rent å testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det är en Mercruiser TD 1,7.

Om det är hål i en kolv skulle det alltså innebära att mätstickan kan pressas upp, samt att det ryker ur påfyllningshålet. Hur får man hål på kolven? Motorn har gått ca 1200 timmar. Är det naturligt slitage? Är det kompressionstest som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm td 1.7 låter som du har turbo. Då kan det med lätthet bränna hål i en kolv om tex en spridare har haft sämre flöde .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 1.7 så tror jag ännu mer på hål i kolven. Tyvärr inte helt ovanligt med dessa skador på denna motorn :(

Brukar dock bli ännu värre och sluta med totalras

Att motorn tappat orken tyder på förlorad kompression vilket i samband med att oljan sprutat ur röret för oljestickan tyder på hål i en kolv

 

Mig veterligen så finns det inget annat som får oljestickan att flyga ur och sedan pressa ur olja över hela motorrummet än hål i en kolv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som hål i kolven- Antag att det inte är det; finns det någon möjlighet att olja skulle kunnat spruta runt om jag kört 3000 varv i ett par timmar? Innan vi helt bortför den mänskliga faktorn. Eller tyder röken ur påfyllningshålet också på att det är kolven som är boven i dramat?Det låter som en kostsam reparation?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röken ur påfyllningshålet kommer från samma utrymme som det som kommer ur röret till oljestickan. Oljetråget.

Förbränningen i cylindern går genom kolven ner i oljetråget och därifrån vill det sedan ut. Då finns det några vägar ut. Bl.a röret för oljestickan, oljepåfyllningslocket och ev vevhusventilation

 

Det lutar tyvärr åt en dyr reparation ja :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitten av 70-talet hade jag en Fiat 124 SC och på den motorn frös vevhusventilationen. Jag hörde ett plopp och fem kilometer senare började oljetryckslampan att lysa. Motorrummet var helt oljebemängt och oljestickan låg på skyddsplåten under motorn. Jag tappade däremot ingen kraft, så tyvärr är det nog inte så enkelt i TS fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak iaf på så vis att det ett kraftigt övertryck i motorn vev huset. Omdet beror på igentäpp vevhusvent eller hål/sprucken kolv brända komp ringar ååterstår att se. Men effekt bortfall tyder på den dyra alt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektbortfall är tyvärr dåligt dyrt tecken. Om maskinen töms på olja p.g.a för högt tryck vevhuset och motorn till slut värme nyper p.g.a oljebrist är oxå dyr reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Då återstår att undersöka om det är hål på en kolv, eller igentäppt vevhusventil.

Hur kollar man detta? Vad kan man göra själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall är nog ett komp.test det smartaste att göra. Tänk bara på att det blir inget bra resultat om du använder en mätare för bensinmotorer.  Gör även rent vevhusventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret för vevhusfiltret sitter enligt bild. Dock rätt säker på att det inte är problemet. Spruckna kolvar och hål i kolvar samt totalras är som sagt tyvärr inte ovanligt på dessa motorer. Vill minnas att det är wastegateventilen som hänger sig och då blir förbränningstemperaturen för hög. Om du inte hörde/hör något oljud från motorn så kanske du har tur och har inte allt för stora skador

I detta läget är det bara att kontakta en firma för att plocka ur och ta isär motorn

Filtret behövs iofs rengöras/bytas när motorn är lagad

post-10001937-1394237719,8764_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för god hjälp, jag skall följa era råd! Återkommer när jag vet något mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är väldigt viktigt är att få ordning på den krånglande wastegateventilen som är boven(oftast) i dramat. Dessa ärjar/rostar fast.

Mao bra om du får tag i någon som kan dessa motorer och vet varför de bränner kolvar.

Inte kul om du renoverar motorn och sen råkar ut för samma pga att mekanikern inte har riktig koll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mekaniker bekräftade att det var tryckluft då han skruvat av oljepåfyllningslocket. Han sa också att den gick på tre cylindrar, vilket var lite förvånande då jag själv inte hörde något oljud. (Kanske har utvecklats till detta).

Han menar att motorn måste plockas ur och att det kan vara värt att kolla vad en ny motor skulle kosta, jämfört med många arbetstimmar och reservdelar.

Usch!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt men tyvärr väntat enligt mig :(

 

Ingen idé att kolla ny motor förrän du vet skadorna samt pris på delar. Grejar man inte själv så kan det iofs springa iväg även om du ev bara behöver ny kolv och topp tex.

Att få en mekaniker att lyfta av toppen och bedöma skadorna kostar inga mängder

Sätter en liten slant på att det är treans kolv som gett upp

 

Detta är en bilmotor(Opel, Isuzu)i grund och botten. Kan ju vara värt att kolla vad som skiljer för att ev skaffa en beg motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har en tid gått och vissa frågetecken har rätats ut. Motorn har plockats ut ur båten och genomsökts. Det har visat sig att det, som befarats, är ett hål i en kolv.

Enl uppgift behöver då alla kolvar bytas 17000 kr bara för själva kolvarna!

En beg bilmotor (Opel) har tagits till verkstaden eftersom det skall vara samma motor. Mekanikerna funderar på att det är ett bättre alternativ. Det är dock en chansning, man vet inte till 100% att det kommer att fungera. Innan denna bilmotor börjar plockas ner måste jag alltså bestämma om jag skall köpa den (12000-15000 kr). Motorn är från 2004 och har gått 9000 mil.

Eftersom jag själv är novis på området har jag svårt att bedöma vad som bör göras.

Jag svårt att förstå varför det inte är lättast att bara byta kolvarna.

 

När jag sedan skall sälja motorn känns det svårare att få ett hyfsat pris när det sitter en beg Opelmotor i.

Några tips, eller funderingar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia, vad kostar en beg marinmotor utav samma sort? Kanske svårt att hitta?

 

/MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset på bilmotorn låter väldigt högt men ett googlande visade att det var normalt :(  

Det kanske är vanligt att de rasar i bilarna också och där av priset

Kolla med skrotar i Tyskland. Bildelar i allmänhet skiljer väldigt mycket i pris där mot Sverige

 

Bara av nyfikenhet. Vet du om det var treans kolv det var hål i?

 

Lycka till

 

Nu har en tid gått och vissa frågetecken har rätats ut. Motorn har plockats ut ur båten och genomsökts. Det har visat sig att det, som befarats, är ett hål i en kolv.

Enl uppgift behöver då alla kolvar bytas 17000 kr bara för själva kolvarna!

En beg bilmotor (Opel) har tagits till verkstaden eftersom det skall vara samma motor. Mekanikerna funderar på att det är ett bättre alternativ. Det är dock en chansning, man vet inte till 100% att det kommer att fungera. Innan denna bilmotor börjar plockas ner måste jag alltså bestämma om jag skall köpa den (12000-15000 kr). Motorn är från 2004 och har gått 9000 mil.

Eftersom jag själv är novis på området har jag svårt att bedöma vad som bör göras.

Jag svårt att förstå varför det inte är lättast att bara byta kolvarna.

 

När jag sedan skall sälja motorn känns det svårare att få ett hyfsat pris när det sitter en beg Opelmotor i.

Några tips, eller funderingar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...