Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Förslag på 0,5-lag

Rekommendera Poster

Det har varit mycket debatt om hur mycke eller lite alkohol man ska få ha i blodet samtidigt som man framför båt.

Det är minst lika viktigt att de som framför båtar ser bra.

En synskärpa på minst 0,5 bör vara krav för långsamare och mindre båtar.

För större och snabbare båtar bör synskärpan vara minst 0,8 på ett öga och minst 0,1 på det sämsta ögat.

Nattblindhet (dåligt mörkerseende) bör undantagslöst utgöra hinder för att få framföra alla former av båtar.

Så tycker jag!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då måste KBV och sjöpolis utrusta sina båtar med med utrustning för synundersökning. Hur ser du på kraven på synskärpa hos personer som fullgör andra uppgifter av väsentlig betydelse ombord.smiley 

Först måste man alltså blåsa och sedan kolla synen. Tänk om någon blandar ihop och kör med 0,5 promille och 0,2 i synskärpa! Å andra sidan kan man se dubbelt (-så bra?) med sprit i kroppen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara problem att göra synundersökningar till sjöss? Bilskolorna klarar av det så då gör säkert KBV och polisen det också.

Det är väl självklart att alla som deltar i framförandet av en båt ska vara seende tycker jag. Är det någon som har någon annan uppfattning här?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man seglar kan det kanske vara en förmildrande omständighet att vara vindögd.

 

Tunnelseende däremot borde absolut anses försvårande, oavsett båttyp och fartregister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sådant krav vore ganska enkelt för KBV och polis att kontrollera.

Genom införande av någon form av körkort eller förarbevis för att få framföra en båt oavsett storlek och samtidigt årlig hälsokontroll där läkare har rätt att dra in körkortet då något enligt vad man sätter upp som krav inte uppfylls.

Kan vara synen, även mental kapacitet, förskrivandet av mediciner som påverkar osv.

Givetvis ska vi införa detta också utan minsta koll om det finns några allvarliga olyckor som just inträffat på grund av detta.

(ironi den sista meningen för de som inte fattade det själva) Behov av läkarkontroll?

 

Detta körkort skulle givetvis dras in även vid föreelser med fordon typ bil, moped eller cykel och alltså inte bara med båtar. Rullator?

Tänk vad enkelt det blir. KBV kommer på att du tog upp lite för små fiskar eller tjuvfiskade vid fel tillfällen osv. Vips var kortet indraget och man blir därmed förbjuden att framföra en båt. 

Givetvis en form av körkort för de som utgör en uppgift av väsentlig art på båten. Så det blir slut på halvblinda gubbar i alla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att man skall ha en IQ på minst 80 för att få framföra båt.

För att få ett gästhamnscertifikat och därmed är behörig att lägga till i gästhamn skall man också avlägga prov i social kompetens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att skoja till det lite, eftersom jag trodde att ditt inlägg var en lite ironisk släng åt 0,2-lagen. Om jag nu skulle försöka vara lite seriös istället (vilket inte alltid är så lättsmiley)

Jag har ingen klar uppfattning om vad de olika mätvärdena för synskärpa innebär. Skulle du kunna förklara dig lite närmare på den punkten. Jag antar, och hoppas, att du menar att synskärpan skall vara nedsatt, trots hjälpmedel som glasögon eller linser, för att man inte skall få köra båt.  Är detta i så fall ett vanligt problem och finns det något statistiskt underlag för att bristande syn har orsakat några båtolyckor, eller  är du ute i liknande ärende som 0,2 lagens tillskyndare?

Om man skulle resonera som du, hur gör vi då med epileptiker och människor med olika neurologiska- och muskelsjukdomar, som t.ex. kanske inte förmår göra snabba undanmanövrar. Sedan har vi också Alzheimerfallen och övriga dementa att ta med i bilden. Hur gaggig får man vara och ändå köra båt? Vem skall göra avvägningen i så fall? En viss mental avtrubbning, inklusive minskad reaktionsförmåga, kommer ju med tiden. Skall jag som 70-åring börja känna mig orolig!  En annan kategori är ju de som är så dyslektiska eller på annat sätt handikappade att de inte klarar den teoretiska delen av ett körkortsprov. Skall de verkligen få köra båt? Troligtvis klarar de ju inte Kustskepparen heller.

När det gäller nattblindhet finns det väl, för det första, grader i helvetet. En viss nedsättning av nattseendet är nog ganska vanlig och kan dessutom vara tillfällig. När du sedan vill förbjuda alla nattblinda att köra båt även på dagen, om det inte är solförmörkelse förstås, (visst f.. jag skulle ju försöka vara seriössmiley) tar du väl ändå i lite väl mycket. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

Social kompetens borde verkligen vara ett kvalificerande rekvisit. Så även sunt förnuft, man bör kunna visa att man klarar att avhålla sig från att fumla av korken till ankardrammen tills dess att man är fast förtöjd. Korrelationen med IQ är här inte 100%-ig men visst finns det ett samband. Och IQ 80 tar oss ju över gränsen för lätt mental retardation, vilket ökar sannolikheten för att förutsättningar även sunt förnuft kan finnas i rimlig omfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravet på att ha tillräcklig syn- och hörselförmåga finns redan. Men för fritidsbåtar finns inget krav på läkarundersökning och därmed inget krav utryckt i värden. I vägtrafiken finns kravet men det ligger på egenansvar, polisen gör inga synundersökningar. Det enklaste är väl att kräva ett vanligt körkort fr framförande av båt. Man behöver lägga till bokstäver, M för motorbåt, S för segelbåt. Innehar man båda dessa behörigheten kommer det alltså att stå S & M på körkortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det obligatoriskt med någon form av båtkörkort så ser jag ingen anledning till att man kör samma som på land. Det står idag på mitt körkort att jag inte får framföra bil utan glasögon/linser. Inom yrkessjöfart finns redan kravet. Det ingår i ”läkarintyg för sjöfolk” och det ska alla ha som arbetar till sjöss. Just syn- och hörselkrav är extra hårda på däcks- och befälsbefattningar.  

Hoppas det någon gång blir som på land så vi slipper godtycklighet och undantag. Inga fartyg undantagna, samma promillegräns, 18-årsgräns, flytvästtvång (jämför bilbälte) och körkortskrav. Såklart olika körkort beroende på storlek precis som land (bil vs. lastbil etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lysande. Passar ju även till lite speeddejting på bryggan. S:are söker M:are. För de som inte kör både segel- och motorbåt.

 

Edit: Ser att jag citerade fel inlägg...  Igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Jobbar inte på KBV :)

Nu lät det väl värre än jag själv ville men jag är av åsikten att om man ska jämföra land och till sjöss så ska man gå hela vägen. Bara min personliga åsikt. Idag kan en 12-åring hoppa in i en 3,99 x 15 m och blåsa iväg i 40 knop utan flytväst eller dokumenterad utbildning. Inte det minsta olagligt och jag ville väl på nåt sätt poängtera dagens galenskaper med lite sarkasm som inte kanske framgick så värst bra. Det medger jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte dessa regler även gälla för att få skriva i ett båtforum..? IQ-gräns, 0,2-lag och hela helvetet vore fint om det gällde här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt bara min personliga åsikt. Jag ser vissa säkerhetsproblem i det hela som det är idag.

Inte säkerhetsproblem specifikt för att man är ung, men det saknas framför allt helt kompetenskrav vilket jag tycker är märkligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, men skulle du inte bli lite ensam kvar hår på MG då, åtminstone om hela helvetet gällde?winkdevil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om ens jag blir kvar... jag har ju synfel som visserligen mina linser korrigerar, men jag är rädd att det är kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan mindre begåvade får man ju aldri chansen att visa sig duktig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaManiac skrev bl.a.

Kunde inte låta bli att skoja till det lite, eftersom jag trodde att ditt inlägg var en lite ironisk släng åt 0,2-lagen. Om jag nu skulle försöka vara lite seriös istället (vilket inte alltid är så lätt).

SeaManiac trodde rätt, mitt inlägg är ironiskt och en släng mot 0,2-lagen.  devil

Lite konstigt tycker jag det är att jag inte fått mera medhåll av alla de som är för 0,2-lagen eftersom det är tydliga likheter mellan mitt 0,5-förslag och 0,2-lagen. 0,5-förslaget överensstämmer till stora delar med vad som gäller för att framföra bil och lastbil.

Mackey

En komplettering bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2:an har vi redan och detta utan någon som helst påvisan om att den minskat antalet allvarliga olyckor.

Allvarliga olyckor måste minska på sjön vilket Transportstyrelsen fått i uppdrag att ta fram förslag till hur det ska gå till väga. Ett tag försökte de i efterhand hitta något som ändå påvisade att 0,2:an varit till någon nytt men misslyckades. 

Nu återstår ett antal olika möjligheter för att öka säkerheten på sjön och kanske det som tas upp i denna tråd är bra. Dock synd om de med någon form av handikapp eller synfel inte ska få köra båt men tragiskt om de skulle föbjudas köra båt och de inte påverkade antaletallvarliga olyckor ett skvatt.

Fortfarande finns det ingen vettig statistik om bakomliggande orsaker till olyckor på sjön även om utredare på Transportstyrelsen hävdat attt de ska ta fram system för sådant.

Med andra ord så händer inte ett skit med sådant.

Man har debatterat någon form av körkort för sjön utan att komma någon vart.

Man har debatterat införandet av krav på flytväst utan att komma någon vart.

Kanske någon vet om det händer något överhuvudtaget?

 

 

citat från mail jag fått som svar från Jonas Ekblad på Transportstyrelsen, datum 2011-12-28

Hej Roland!

Den mycket kortfattade statistik du sett är ett arbetsdokument som vi fyller på vart efter.

Ännu finns inte särskilt detaljerad information om alla olyckor. Men i början av det nya året ska vi få till en mer omfattande statistik.

Avsikten är att statistiken på sikt bli avsevärt bättre.

Sedan november 2011 är jag anställd för att syssla med att utreda och analysera fritidsbåtsolyckor.

Det är en helt nyinrättad tjänst på Transportstyrelsen och det visar på att man verkligen vill ta ett grepp om de här frågorna.

Om du har några frågor, synpunkter eller information är du välkommen att höra av dig direkt till mig på mail eller telefon.

Day or night.

Mvh

Jonas

Utredningsenheten    Maritime Investigation Unit

Sjöfartsavdelningen       Swedish Transport Agency

Transportstyrelsen        Box 653

Box 653                           SE-601 15 Norrkoping

601 15 Norrköping         Sweden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...en vända till alltså?

Med exakt samma argument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit. 0.2 inlägget borttaget med hänsyn till trådrubriken. Försök att hålla er till ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt, då hade jag rätt från början. Sedan blev jag lite tveksam:Tänk om karln verkligen menar allvar så då skrev jag ett , kanske inte så seriöst , svar på den varianten. Ironi är svårt. Det finns alltid en nassa människor som tar den på blodigt allvar och det var väl tanken den här gången. Som ironi betraktat var ditt inlägg lysande.yes och jag är också förvånad att inte alla onödiga förbudsivrare hakade på. Kanske har de insett att den ståndpunkt, som de sitter fast  i av prestigeskäl är tokig och därför vill de inte gå ner sig i förbudsträsket en gång till?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är just så att bilar inte är båtar och det är därför man inte bör föra över lagstiftning och erfarenheter som gäller för biltrafik till lagstiftning som gäller för sjöfart (och inte tvärt om heller för den delen).

Erfarenheten att flytvästar räddar liv till sjöss kan alltså inte användas för att minska antalet döda och allvarligt skadade i biltrafiken lika lite som att erfarenheten att max 0,2 promille alkohol i blodet vid framförande av bil (m.fl. fordon) kan minska de allvarliga olyckorna och dödsfallen till sjöss.

Krav på synkorrektion för att framföra fritidsbåt för att uppnå en förutbestämd lagstadgad synskärpa kan tom. vara kontraproduktivt eftersom regn och stänk gör att man ibland knappt ser något alls med glasögon, men absolut tillräckligt bra för att framföra båten utan glasögon.

Man måste helt enkelt förstå vad som orsakar olyckor och dödsfall i respektive transportslag för att man ska kunna vidta lämpliga åtgärder för att minska olyckorna.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ny tandlös tråd som ivras fram av alla i ensamma pojkars klubb. Dock fascineras jag över att ni orkar ens delta i den totala meningslösheten. Skönt dock att se att det är samma debattörer som intresserar sig för en tråd som liksom förvånar och skrämmer i all sin absoluta intetsägande verklighet.

Att ni ens orkar...

 

post-10024382-1394237716,6375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att tråden var tandlös. Tvärtom var TS anslag ganska snitsigt, men du kanske inte förstod finessen? Det kom ju faktiskt också en hel del roliga kommentarer, t.ex. den om krav på vindögdhet för att få framföra segelbåt. TS första iinlägg och hans svar här på slutet fångar ju dessutom på ett mycket snyggt sätt själva kvintessensen, nämligen att man inte utan vidare kan överföra värderingar och normer från bil- till båttrafik. 

Du har tydligen svårt att låta bli att uppträda som smakdomare och recensent. Myresjöhusen var ju inte första gången och tyvärr blir nog inte detta den sista heller  En möjlighet att slippa bli skrämd i fortsättningen vore kanske att sluta läsa trådar du inte gillar.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla alltid hade hjälm skulle det också rädda liv. Flytvästtvång är löjligt, lite handlar det om individens ansvar att göra bedömningar, vilket är lättare om man inte är påverkad av alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...