Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Daugaard

byta golv, polyskum?

Rekommendera Poster

Tja .

Jag satt och kollade på youtube när dom renoverade båtar och plasta nytt golv. då jag såg dom fyllde upp tomrummen under golvet med polyskum (polyurethane flotation Foam) är det någon som vet mer om just polyskum, bra eller dåligt? drar de åt sig vatten mm. håller på att riva bort golvet i min båt och undrar alltså om jag ska ha kvar flytblocken i båten som är eller om jag ska riva bort dom så jag lättare kan kolla över båten och sedan bygga nytt golv och sen fylla upp tomrummen med polyskum!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyuretanskum är det som brukar användas till sånt. Det är även vad distansmaterial i stil med Divinycell är gjort av.

Polyuretanskum med slutna celler är ganska vattentåligt, men allt skum som utsätts för vatten tillräckligt länge blir vattenmättat. Därav problemen med blött skum i båtar efter ett antal år även om skummet tål vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svar!

Men flytblocken som är i båten sedan tillverkning, alltså originalen, vad är det  för material, frigolit? antar dom också suger åt sig fukt om det kommer in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Allt flytmtrl som exponeras för vatten över tid suger åt sej.

Det förekommer olika tänk över det där och mitt egna är att det går fint att använda överallt om man undviker längst ner i båten där det i princip alltid står lite vatten.

 

Skumm man häller i själv, alltså inte färdigt skivmtrl man lägger i bör man vara försiktig med. Det är tvåkomponent med mkt kritiskt blandningsförfarande och härdarmängd. Allt går fel om man blandar 'på en höft'. Jag har ärligt talat svårt att se vidare fördelar med det.

 

Gammalt helt och torrt skum kan man såklart åka vidare med men skumma en båt på nytt är värre det.

 

Not. Cellplast och Divinycell är ngt helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...